A jó film technikai és hozzáállás-béli feltételei mind adva voltak. Változatlan rendező, stáb, szereplők, helyszínek; még a filmek sajátságos atmoszférája is megmaradt. Nincs probléma a kontinuitás, illetve a történet tempója, logikája és hangulatvilága körül sem. Könnyed, de nem komolytalan.
És mégis: tettenérhető rajta egyfajta megfáradtság, epilógus-érzet. Most nem olyan apróságokra gondolok, mint Trish és Martin új frizurája. Richard Donner alighanem előre sejtette, hogy már nemigen maradt mit hozzátenni a történethez, hiszen Martin és Lorna összejött, Roger gyerekei pedig felnőttek. Ezért a történet mozgatórugója a családi kiteljesülés lett: Lorna és Rianne terhes kismamák, Roger pedig egy tucat gyereket és nagyapjukat fogad be menekültként. A kínai maffia is egy sötét családképet jelenít meg, aki nemcsak ellenségeit öli le, de a kudarcot valló, tanúnak számító embereket, sőt puszta elrettentésből a csempészett emberek közül is találomra ölnek.
És mégis: tettenérhető rajta egyfajta megfáradtság, epilógus-érzet. Most nem olyan apróságokra gondolok, mint Trish és Martin új frizurája. Richard Donner alighanem előre sejtette, hogy már nemigen maradt mit hozzátenni a történethez, hiszen Martin és Lorna összejött, Roger gyerekei pedig felnőttek. Ezért a történet mozgatórugója a családi kiteljesülés lett: Lorna és Rianne terhes kismamák, Roger pedig egy tucat gyereket és nagyapjukat fogad be menekültként. A kínai maffia is egy sötét családképet jelenít meg, aki nemcsak ellenségeit öli le, de a kudarcot valló, tanúnak számító embereket, sőt puszta elrettentésből a csempészett emberek közül is találomra ölnek.
A gyilkosságok színezete mindig változik az egyes részekben: az elsőben brutális cselekedet, a másodikban szisztematikus irtószéria, a harmadikban közösségre kiható szociális betegség. A 4. részben ez leginkább a romeltakarításra emlékeztet: aki a Murtaugh-Riggs famíliák életét megkeserítheti, egyesével kiesnek a képből. Roger és Martin többször életveszélybe kerül, egyszer majdnem mindkét család bennég a házban, de végül egytől egyig megmaradnak. Hong, a nagyapa-figura megölése a kötelező rendes áldozat, így Murtaugh többszörösen is nagyapa lesz.
A poénfaktor a duón belül és a többiek részéről is erős maradt. Riggs többször hecceli társát: nemcsak ráveszi, hogy gatyában csapkodjon a lángszórós ember előtt, még a sajtófotót is állandóan kiragasztatja elé. A most magánkopó Leo Getz és a Murtaugh-gyerekek mellé újabb ütős figura kerül a csapatba, ez pedig Lee Butters. Jelenléte indokolt, hisz ő Rianne anonim férje, és társnyomozó szakértő a kínai ügyben: gyorsan reagáló, jó eszű hekus. Kacagtató, ahogy előre hízeleg apósának, miközben Roger antiheterónak hiszi. Ez a fricska megérdemelt, tekintve, hogy sose bízott lánya értékítéletében.
Sok poén viszont erőltetett: a fogorvosi rendelőben a nevetőgáz használata inkább bohóckodás, mintsem természetes közjáték. A film elején a cápa nem-lelövését is túldramatizálták. Roger hajója elsüllyed, a cápa kiszabadul, Leo Getz pedig egyfolytában kotnyeleskedik. A fekete zsarut - mint panaszolja - sokadjára éri tetemes anyagi kár, és ez inkább részvétet kelt a nézőben, mint derűt.
A történet bűnügyi oldala tűrhető: Wah Sing Ku 4 bűnöző kiváltására üzemeltet pénznyomdát, amihez az illegális emberkereskedelem szolgáltat munkaerőt. Mégha csoda folytán egy rab meg is szökne, menedékjog híján kiutasítanák őket az Államok joghatóságából. Ennek az üzletnek esik áldozatul Hong és - ironikus módon - maga a helyi keresztapa, Benny is. A felderítés tehát polgárjogi visszásságokat, és etnikai kérdéseket is felvet. "Ma (a szlogen) az: sajnáljuk, teltház van." Mire Roger válasza: "A maga szülei indiánok, igaz?"
Egyedül azzal az utalással nem voltam kibékülve, hogy Roger az őseit hozza fel példának Riggs előtt. Bőrlehúzásnak érződik, miközben a pár évvel korábbi családja háromszoros méretűre duzzadt.
Az akciójelenetek közül a legfontosabb az autósüldözés. Közvetlenül a ház felgyújtása után történik, tehát arányos válaszlépés. Riggs korábban elpanaszolta Rogernek, hogy küzdőszelleme lankadófélben van. Ez a jelenet egyfelől igen látványos hajsza, másrészt Riggs bizonyíthatja, hogy "bírják még a gyűrődést". Nyilván ugyanez a megfontolás állt amögött, hogy Riggs és Roger a végén közelharcot vív a Jet Li játszotta Wah Sing Kuval, de elég szeleburdi elképzelés. Csak azért bevállalni egy sokkal képzettebb és gyorsabb gyilkos ellen a közelharcot, hogy bíztassák magukat? És hogy maradhat valaki ilyen aktív, miközben egy szigonnyal a hasában mozog?
Martin Riggs élettörténete teljessé válik, amikor a végén meglátogatja Viktoria sírját. Lorna bármely nap szülhet, de még mindig nem házasok. Riggs retteg, hogy megint megözvegyülhet, megint zsaru mivolta miatt. Leo Getz felbukkanása okos ötlet volt: tényleg olyannak hat a történet a békáról, mintha Viki szelleme küldte volna oda bíztatásul. Az előző részek ismeretében ez érdemi végkifejlet, együttérzést vált ki a nézőből. A kórházi jelenet lezárása a legvégén kicsit érzelgős, de mindenképpen hangulatos: mindegyik visszatérő szereplő egy utolsó képben búcsúzik - kivéve a pszichiáternőt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése