Az akció és humor változatlanul képes fokozni egymást, de utóbbiban azért elvétve előfordul az öncélúság. Minden vicc és beszólás segít ébren tartani a figyelmet, és csodásan kitöltik az átvezető jeleneteket. Mégis: a cselekményhez nem kötődnek olyan szorosan, mint a 2. részben. Ott a konfliktus egy fokozatos láncreakció volt, itt inkább társadalmi probléma. Ettől nem számít kevesebbnek a produkció, csak néhol picit túlerőltetik a poénesőt.
A prológus stílusos és vicces, bár nincs konkrét szerepe a cselekmény további részében. Annyi vonzata van, hogy egy időre Rogerékat lefokozzák. Ez azt a célt szolgálta, hogy - mivel Rogernak egy hete van hátra nyugdíjig - gyorsítva végigpergesse, miből állt eddig a fekete zsaru élete. Karrierkezdés járőrként, egy akaszkodó teltkarcsú nő, előléptetés, rázós ügy Riggsszel, igaztalan haláleset, tüzes katarzis. A fürdés a végén az első rész legelejére utal vissza, kikerekítve az eddigi három film történetét.
A cselekmény érezhetően az első két filmet próbálja lezárni, hogy a főszereplők sorsa kerek legyen. Ez sok trilógiánál elcsépelt és klisékkel teli végeredményt produkál. Itt szerencsére nem ez történik: a szkript stabil és mozgékony, új ötletekből sincs hiány.
A bandavezér egy rossz útra tért zsaru, akit Murphy százados személyesen is ismer. Ez megérdemelt adalék, mert Murphy az előző filmekben háttérember volt. A 2. részben részben zavart, hogy nem reagál komolyabban még a zsaruk otthonaikban leölésére. Most viszont maga is túsz, látja, ahogy volt munkatársa hányavetin kilyukaszt másokat. Jack Travis gyakorlatias és józan eszű bűnöző, aki tud üzletelni és nélkül, csendben ölni.
Legdrámaibb szála a Halálos fegyver 3.-nak a bandaháború. Fiatal srácok gépfegyverekkel ölik egymást és a zsarukat, olyan speciális töltényekkel, ami úgy megy át a kevláron, mintha margarin lenne. Roger az egyiküket lelövi, és sokkolva fedezi fel, hogy a fia barátja volt, Darryl. Murtaugh azonban nemcsak menekül az alkoholba. Egész pályáját kérdőjelezi meg, hogy volt-e értelme ilyen végeredmény mellett.
A hajójelenet felülvizsgálja partnerségét Riggsszel: neki kellene innia, hogy a magánéletét kétszer is tönkretették. Ellenben most van egy pótcsaládja, és egy lehetséges kapcsolata, tehát a két zsaru együtt kezd majd kilábalni élete mélypontjáról. Ez a kilábalás is folyamatában van ábrázolva, reális arányérzékkel. Derryl szülei dühösek Murtaugh-ra, de akarják, hogy megoldja a közösségi problémát. Nick sem vádolja apját, mert ahogy mondja: Derryl döntött az automata mellett. A szülinapos fehér zsaru se ügyetlenségből hal meg: a veszedelem mindannyiukat érinti.
Leo Getz, mint szájpöröly ügynök továbbra is színezi a palettát. Kotnyelessége nem mindig indokolt a dialógusban, viszont többször aktívan hozzájárul a nyomozáshoz, és ezzel a film cselekményéhez.
Egyik legjobb ötlet a filmben Lorna Cole alakja. Háromdimenziós karakter, és jellemében is passzol a sörényhajú Riggs-hez: energikus, józan zsaru, aki jó ok-nyomozati készséggel rendelkezik.
Méltó 3. rész a Halálos fegyver 3. Az egyes szálak összehangolására kellő időt szántak, és ez cseppet sem válik a tempó kárára. Az autósüldözés és Travis leállítása gondos koreográfia szerint történik. Martin és Roger ismét személyes ügyért harcol, ami egy közösség sorsáért folyik, végig rendkívül intenzíven. Kicsit praktikus, a végén mindenki átvészel a lángoló gerendahalomból, dehát ez volt a terv, és sikerült.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése