2011. május 24., kedd

A Flintstone-család

A Flintstone-család az a fajta a műsor, ami rajzfilm-sorozat formájában még nézhető, mozis formába öntve viszont nem találkozik a nézők elvárásaival. Mi a két fő erőssége egy Flintstones-univerzumról szóló filmnek, elméletben? Humoros közjáték és prehisztorikus civilizáció, amely mintegy görbe tükröt állít saját korunk elé. Valójában egy szociális paródiáról van szó: modern korunk polgári életmódját és technikai vívmányait figurázzák ki a különböző díszletek, használati tárgyak és "berendezések". Mindezt könnyed családi komédiaként a legkönnyebb eladni, ahol a főszereplő két férj, feleség és gyerek, valamint egy CG-animált kutyaszaurusz.

Legnagyobb devianciája a mozinak, hogy túl erősen támaszkodik a rajzfilm elemeire és népszerűségére. A kezdő képsorok a megszokott intro élőszereplős kopírozásai. Konkrétan a rajzfilm képe jelenik meg az újságon, amely Fred előléptetéséről szól. A történet meg sem próbál önálló vagy kicsit gondolkodtató lenni: az első félidő jelenetei többnyire konkrét cél és vonzat nélkül váltják egymást, mint egy reklámban. Azt kell hinnem, hogy készítők csak sorra vették a sorozat családbarátabb részeit, és egymás mellé rakták őket, hogy nagyjából hasonlítsanak egy sztorivázlatra.


A két család hétköznapjai zavarba ejtőek: Barney szellemtelen poénjai nem teszik érdekesebbé a barátságát Freddel, jóhiszeműsége pedig abszurd méreteket ölt. Előléptetése esélyét puszta szimpátiából passzolja át a teljesen alkalmatlan Frednek, pedig a helyettesi szék az ő és barátai sorsát felügyelő poszt. A Rubble család egyértelműen a "kedves szomszédok" karikatúrája, akik annyira elnézőek, hogy simán kirúghatják, dolgoztathatják és megalázhatják őket, mégsem haragszanak meg. Ez már nem naivitás, hanem fantáziátlanság. Ha őket nem aggasztja, hogy kreatívan megoldják a gondjaikat, minket miért kellene?
A "Flint-Stone" azaz "Kova-Kő" família bármelyik amerikai családot jeleníti meg: van egy életvidám családfő, aki leginkább enni, tévézni és a haverokkal lógni szeret. Felesége munkanélküli háziasszony, aki otthon neveli a gyereket. Fred és Wilma kapcsolata nem igazán változik a filmben, kivéve, amikor Wilma elhagyja Fredet. Előbb ismeri fel, hogy zsugorivá tette őket a hirtelen vagyon, amiről kiderül: törvénytelen eredetű. Viszont azt becsülöm, hogy - ellentétben anyjával - racionálisan gondolkodva is hisz férje ártatlanságában.

Cliff Vandercave és Stone titkárnő tervében nem értem, hogy Fred miért személyesen megy szembesíteni őket azzal, hogy rájött a csalásra. Mi van, ha egyszerűen lelövik? Vésett bizonyítékai vannak talán gondosan elrejtve? Nem érdemes ezt nagyon firtatni, minden kivetnivalóval csak még ostobább színben tűnik fel a címszereplő. Viszont ahogy Cliff Fred arcába vágja, hogy bűnbak lett, a legjobb színészi összjátékot adja a filmben.

Minden egyes díszlet, ékszerek, haj- és ruhaviseletek a rajzfilm világát erősítik, vizuálisan. Ha a dialógusok nem lettek volna annyira gyermetegek, akkor a nagyobb gyerekek és felnőttek is élvezhetnék az események előrehaladtát. A végén Cliff a diktafon-madárért akarja elcserélni az elrabolt két kisgyereket, de az nem derül ki, hogy mi a célja mindezzel. Az emberek már tudják róla az igazat, és Fred példáján láthattuk: a tömeg szava nagyonis mérvadó egy bűnözővel szemben. Vagy a diktafonon kívül tényleg nincs más bizonyíték, amivel börtönbe kerülhetne? Akkor miért rabolja el mindenki szeme láttár őket? És hogyhogy Bamm-Bamm nem tud kiszabadulni abból a kötélből, amikor a gyerek testi ereje bármelyik felnőtt emberét felülmúlja?



Akár paródiaként, akár családi matinéként tekintek erre az adaptációra, borzasztó gyenge, infantilis munkának látom. A cselekmény rozoga, a szereplők tompa agyúak, a film harmada pedig fölösleges közjáték. Akárcsak például a videójáték-filmek többsége, a Flintstones lényege is annyi volt, hogy létezzen. Van egy élőszereplős Flintstone-család, összeraktuk, lehet hozni a gyerekeket. Ehhez csak annyit fűznék hozzá: az értelem nem korfüggő, a bugyuta filmek a bugyuta felnőttek játékszerei. Óva intem a szülőket, hogy a film sugallta észjárás szerint neveljék a kicsiket.

Nincsenek megjegyzések: