Az Attila egy stabil, kiterjedt és szórakoztató történelmi kalandfilm. Gerard Butler kellő hatásfokkal tud méltóságot vagy indulatot kivetíteni. Sok ellenvélemény, amit olvastam erről a movie-ról, azzal érvel, hogy az események nem történelemhűek, hogy ez meg az nem is így volt. Ezt én se tartanám elfogadhatónak, ha csak műfaji sajátosság lenne. De konkrét szerepe van: ez teszi lehetővé, hogy film ne legyen kiszámítható, és a forgatókönyv ne emeljen be irreleváns szálakat, és ne hagyja nyitva a már meglévőket. Aki hajszálpontos történelmi átültetést akar látni, annak A passiót tudnám javasolni.
Attila gyerekkorát a hun mondák és a véres harcok kísérik végig, vagyis az a két dolog, amik később élete mozgatórugói lesznek. A "Nagy Király" legendáját Mondzuk sátrában hallja először, és mikor a pusztában barangol, eggyé válik vele. Senki előtt nem hajol meg, tehetséges vezérnek bizonyul, ambíciója sem merül ki katonai sikerekben vagy területfoglalásban. Egyesíteni akarja az ismert világot, akárcsak egy későbbi korban Dzsingisz. Hogy Attila-e a "Nagykirály"? A döntést a nézőre bízzák, de minden jel arra mutat, hogy igen.
Galen-t is érdekes figurának találtam. Az erdei boszorkány bizonygatja, hogy látásaiban Attila talál rá a Hadisten kardjára. Viszont Galen szavaira árnyékot vet, hogy férfiként tekint Attilára, gyerekkorától ismeri, és az általa megálmodott helyen talál rá Attila a szent pengére. Ez a catalaunum-i csatakor darabokra törik. És dicstelen módon Attilát, aki minden veszedelmet túlélt, végül saját ágyában mérgezi meg saját hitvese.
Nagyon ügyesen nyitva hagyják a kérdést: talán Galen csak nagyon akarta és alkalmasnak hitte Attilát betölteni a mondabeli szerepet. Vagy a "a világ urának lenni" egy pillanatnyi állapot, amikor az ismert világ részben a Hun Birodalom, részben pedig függ vagy retteg tőle. A jóslatok ritkán szoktak politikai tartalommal telítődni.
A film dualista világképe több vonatkozásban tettenérhető: rómaiak és babárok, civilizáció a nyers káosz ellen, Római Birodalom és Hun Birodalom, nyugat és kelet, Flavius Aetius és Attila. Aetius bizonyos szemszögből Attila római kiadása: ugyanúgy hiszi, hogy a sors történelmi szerepre szánta, ami túlmutat rangon vagy politikán. Romlottabb és manipulálóbb, mint Attila, erre egész múltja bizonyíték: Placidia börtönhalálra ítélte egy korábbi árulásért, lányáról pedig senki se tudhatja, hogy vízigót királyi sarj.
Mihelyt kiszabadul, ismét ármányt sző: eljátssza, hogy megmenti Valentinianuszt egy anyja küldte bérgyilkostól. Világos a terve: idővel a gyengeelméjű ceaser mögött ő állhat tanácsadóként, Placidiát pedig kivégezteti saját fiával. A római főszereplők közül egyedül a gyanútlan Lídiára lehet ráfogni, hogy egyértelműen pozitív figura. De Valentinianus egy kicsinyes élvhajhász, anyja pedig mogorva akarnok, aki egyszer majdnem megmérgezteti Aetiust. Valorus és Honoria nem annyira a romlottságot mutatják, hanem a helytelen cselekvést egy szituációban: Honoria bájaival akar hatalmat szerezni, Valorus pedig teljesít egy orvgyilkossági parancsot saját szövetségesük, Theodoric ellen.
Aprólékos és átgondolt, ahogyan a hun életmódot részletezik: az íjkészítés, a vágta közbeni nyíllövés, a fegyverforgatás, a protokollok, ünnepek, a családi viszonyrendszer Rua szavain keresztül. Római és hun oldalon is megismerjük a két világ ideológiáját, világszemléletét. Róma a kultúra évezredes fáklyája, Hunnia pedig az új éra új ereje, amely felülmúlhatja bármely korábbi államalakulat sikerét. Mindezt a filozófiát, saját népük attribútumait Attila és Aetius jelleme tökéletesen kifejezi, a végső csata előtt pedig seregeiket is ezen érvekkel készítik fel a történelmi pillanatra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése