"Volt már magának igazán pocsék napja?"
Ez lehetne a tételmondat a Nekem 8 c. filmben. Valóban arról szól, miként viselkedne egy átlagember, ha nem vesztene el semmit, mégis mindig értelmét vesztené körülötte. Érdekesen vegyíti a spontaneitást az életszerűséggel: a karaktereknek nincs különösebb tervük, de ez a nemtörődöm állapot mindegyiküknél hihetően vezet a tetteikhez.
A nyugodt fehér fickó és az izgága néger formulája működteti a cselekményt. Mindkét főszereplő másnak ismeri meg egymást, mint amik tulajdonképpen. A félszeg Nick Beamnek mindene megvan, ami egy komfortos átlagpolgártól várnánk, csak azt hiszi rajtakapta nejét a főnökével. Az unott, elképzelés nélküli vánszorgás híg olaj, amihez csak egy szikra hiányzik.
Ez a szikra Terrance Paul, a családos szakember, aki állás híján unott, elképzelés nélküli rablásra adja a fejét. Ők ketten mintha egymást licitálnák túl tragikomikumban, nem is kedvelik egymást. De csapatként remekül működnek, és Nick egyre több közös vonást fedez fel T.-ben és saját magában. A tanulság könnyen leszűrhető: elhamarkodottan ítélkezni helytelen, akár egy jelenetről, akár egy embertípus megítéléséről van szó.
A konfliktushelyzet onnan ered, mikor Nick és T. saját züllött tükörképeikkel találkoznak. A bankból megfújt zsákmány gazdát cserél, ráadásul Nick rájön: alaptalanul vádolta nejét házasságtöréssel. Nem átvedlik rablópandúrrá meg vissza: csak a saját rumliját akarja eltakarítani. Mikor a rabló kérdésére, hogy mi ő egy gyilkoshoz képest, a válasza: házas ember. Ez a sor egybeköti Nick régi életét a viszontagságokkal: nem lett valódi bűnöző, nem csalta vissza feleségét a virágárus-lánnyal, nem ölt a puskával, és visszavitte a pénzt a bankba. Terrance csalódottsága is érthető, hisz neki nagycsaládja van, de Nickhez képest koldus. Mégse kompletten ugyanott vagyunk, mint a legelején: kiderül, hogy T. kimentette Nicket a kompromittáló felvétel alól. Nem érzelgősségből teszi: így ad igazat Nick korábbi érveinek, hogy a pénz kerüljön vissza.
Viccek többnyire váratlanul tűnnek fel.: a meggyulladt cipő, az éjjeli őr diszkótánca, Nick levágja egy termékenységi szobor hímivarszervét, stb. Nem túl komplikáltak, de a legtöbbjük a helyzetkomikumból adódik, és csak ritkán feltűnési viszketegségből. A komoly magánéleti háttér ügyel rá, hogy a humor sose hajoljon át az idétlen felé. Nick és Terrence családja átlagos, szimpatikus, viszont semmit nem adnak hozzá a humorfaktorhoz - kivéve a csapkodó nagymamát.
Elismerem, kell egy bizonyos hozzáállás, hogy a teljes másfél óra összefüggő élményt nyújtson, és ne csak egy-egy remek jelenetet kelljen kiválogatni belőle. A film nyilván korlátozva van a témája miatt, kevés ember érintett a cselekményben, ezért kissé szűknek érződik. Viszont a bevállalt kaliberének megfelel, és azon belül végig képes vagy megnevettetni vagy elgondolkodtatni. Az eredeti humor mellett a drámaiság is jól működik benne, a történet pedig kerek egész, és elvarr minden fontosabb szálat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése