Soha nem tapasztaltam olyan terjedelmes, precíz karakterfejlődést egy képregényfilm címszereplőjén, mint itt. Egy fél életen - és filmen - át zajlik Batman kialakulásának folyamata, részletekbe menő eseménysor és motívációk révén. A kronológiai sorrend megbontása a narratíva árnyalását szolgálja: a számkivetett Bruce Wayne múltját három vonásban ismerjük meg:
- Egy perc a kútba esése: ez a rémálmai forrása.
- Rémálma elkíséri anyja és apja halálakor is: ez vizsgálja, mit jelent Bruce rémálma a jelen életében.
- A szokásos élmény-feldolgozó érzelmi utak csődje: itt látjuk, miért nem kerül Wayne személyisége olyan "mellékvágányokra", mint merev önhittség, bosszú vagy gyilkosság.
Ez a film teljesen szinkronba hozza a képregény és a mi valóságunk törvényeit, minden korábbinál alaposabb jellemrajzot és élettörténetet mesél el egy Bruce Wayne nevű halandó emberről. Erre egyik korábbi Batman-film sem volt képes.
Zorróval ellentétben (aki ugye szintén fekete köpenyes-álarcos hős) Batman nem közvetlenül a remény, mint inkább a félelem szimbóluma. Másfajta pszichikai hatást akarnak kiváltani. Batman a megfélemlítők (Falcone és Craine) ellen fordítja saját módszereiket, míg a lakosságot "csak" a közjó melletti kiállásra buzdítja. Nemcsak az utcákat járja rosszfiúkra vadászva. Belülről próbálja megváltoztatni a várost.
Pont ezért jobban is kell ügyelnie rá, hogy egy vékony erkölcsi határ megmaradjon közte és ellenfelei között. Bruce Joe Jill megöletésekor felismeri, hogy ez a határvonal a gyilkosság, mint büntető módszer. Ha ő végzett volna szülei gyilkosával a tárgyaláson, éppolyan emberi szemét volna, mint akit gyűlölt. Martin Campbell Zorrója és Tim Burton Batmane is használt lőfegyvert ellenfele ellen, de ez az ember saját létezésével köti össze a szabályt, hogy soha nem ölhet.
A Batman Begins világában a szürrealizmus legfeljebb hallucinációk formájában van jelen. Még Ra's al Ghul alakját is sikerült hihető magyarázattal ellátni. Bruce az Árnyak Ligájától egész végig az elszánás, a teatralitás és a megtévesztés művészetét tanulja az ázsiai hegyekben. Henry Ducard, Bruce tanítója később felfedi neki és a nézőknek, hogy Ra's al Ghul maga is csak egy megtévesztés: dublőr, aki a valódi vezetőt, Ducardot rejti el.
Ha Ducardot "az igazi Ghul"-nak tekintjük, úgy ő valóban ígéretes tehetséget lát Bruce-ban. Gyakorlatilag apafiguraként segíti őt túllépni korlátain. Ő testesíti meg, mivé válhatna Bruce, ha az életet többé nem tekintené immanens értéknek: kivégzővé.
A negatív karakterek megformálói mind kiváló alakítást nyújtanak, de Ken Watanabe az, aki a legtöbb energiát árasztja magából a jelenlétével. Ra's al Ghullal kapcsolatban mindössze egy dolog nehezen hihető a számomra, amikor a Liga múltbéli tevékenységéről beszél. Itt is a képregényre próbálnak hajazni, hisz ott Ra's al Ghul több száz éves. Ez nem feltétlenül erőltetett: valószínűleg Ducard megint megpróbál nagyobbnak látszani Bruce szemében.
Az egyik legjobb hozzátoldás Batman figurájában, hogy ellenségei ellen fordítja saját pszichikai hadviselésüket.
A technikai eszközök kivétel nélkül tömör és szakszerű leírást kapnak a Wayne Vállalat alkalmazottjától, Lucius Foxtól. Metróút miért ne épülhetne a vízvezeték-rendszer mentén? Mikrohullámokat háztartástól laborokig sok helyen használnak, fegyverként tehát a technológiát nem olyan nehéz elképzelni. A Tumbler - ami a képregénybeli Batmobil megfelelője - mindarra képes a való életben, amit ebben a filmben mutatnak. Minden eszközt csak akkor mutatnak, ha feltétlenül annak van szerepe egy adott szituációban.
Ugyanez a karakterekre is igaz. Christian Bale tökéletesen adja a felnőtt Wayne különböző életszakaszait. Amikor haragot és brutalitást kell mutatni, nem fogja vissza magát. Batmant és Bruce Wayne-t a néző egyaránt közelebb érzi magához, érdekelni tudja, hogy tényleg sikerül-e, amit akart, vagy meghal a túlvállalás vagy egy óvatlan pillanat miatt.
Alfred Pennyworth szellemes és odaadó apafigura. Míg Ducard/Ghul a radikális irányba tereli Bruce-t, addig Alfred Thomas Wayne eredeti útmutatását, morális örökségét szolgáltatja.
Thomas számomra kissé száraz személyiség, haláljelenete pedig elmarad a meggyőzőtől.
Sok rajongó Katie Holmest tartja a leggyengébben teljesítő színésznek. Értem, hogy miért, de nem értek egyet vele. Rachel Dawes karakterét Nolanék találták ki. Azt hiszem, nem igazán volt világos elképzelése róla, hogyan alakítása őt. A csókjelenet Bale-vel eléggé hamis, viszont betudható Dawes csalódottságának is. Helyesen látja, hogy Bruce hosszú útja során örökre mássá vált. Civil arca márcsak a társadalmi érintkezés eszköze.
A városlakók között szerepel egy gyerek, aki felnéz Batmanre. Ennek foganatja az lehetett, hogy Batman viszontlássa magát egy kisfiú képében, és Rachellel úgy mentsék ki a bűnözők elől, mint régen a Wayne-házaspár óvta Bruce-t. Nem állítom, hogy fölöslegs adalék: ilyen alapon azt is kifogásolhatnám, hogy Batman mennyi macerát vállal be azzal, hogy a tetőkön ugrál a Tumblerrel.
A film végig hihetetlen tempóban pörög, mégsem marad ki egyetlen fontos részlet sem a sztoriból. Az akciójelenetek tökéletesek. Olvastam ellenvetéseket, hogy Batman verekedései túl hirtelen vágások és kameramozgatások keretében történik. Szerintem ez tudatos döntés: Batman hirtelen és reflexíven mozog a harc közben, akárcsak a denevérek, miközben körülrajzák őt és minden mást is.
A témazenék sokrétűek, vannak köztük szolid, drámai és szilaj taktusok is. Legmeghatóbb közülük az a dallam, amit Thomas Wayne orvosi vizsgálatának emlékekor adnak benne.
Rendkívül örülök annak, hogy a Batman-franchise ilyen intelligens rendezőt, tehetséges gárdát és kreatív szabadságot kapott. Az újraindító résznek sikerült komoly, tartalmas mozivá tennie azt a Batmant, akit a nagyközönség általában csak egy bugyuta mesének tartott. Nem számít, hogy milyen elvárásai vannak a nézőnek az ötlettel vagy a filmmel kapcsolatban; a film maga is elvárást támaszt a nézővel szemben, hogy végig figyeljen és igenis gondolkodjon, miközben nézi.
Ha Ducardot "az igazi Ghul"-nak tekintjük, úgy ő valóban ígéretes tehetséget lát Bruce-ban. Gyakorlatilag apafiguraként segíti őt túllépni korlátain. Ő testesíti meg, mivé válhatna Bruce, ha az életet többé nem tekintené immanens értéknek: kivégzővé.
A negatív karakterek megformálói mind kiváló alakítást nyújtanak, de Ken Watanabe az, aki a legtöbb energiát árasztja magából a jelenlétével. Ra's al Ghullal kapcsolatban mindössze egy dolog nehezen hihető a számomra, amikor a Liga múltbéli tevékenységéről beszél. Itt is a képregényre próbálnak hajazni, hisz ott Ra's al Ghul több száz éves. Ez nem feltétlenül erőltetett: valószínűleg Ducard megint megpróbál nagyobbnak látszani Bruce szemében.
Az egyik legjobb hozzátoldás Batman figurájában, hogy ellenségei ellen fordítja saját pszichikai hadviselésüket.
- Falcone ellen a láthatatlanságot és fenyítést;
- Craine ellen a mérgező toxint;
- Ra's ellen pedig a keresztes harc jogosságát: Ducard a megmentését úgy fogta fel, hogy cserébe Bruce megérdemel még egy esélyt a csatlakozásra. A végén Bruce is kimutatja saját felfogását a dologról: megmentette tőle, hogy saját műve a vesztét okozza. Erre visszajött és pusztulást hozott Gothamre. Ezért hagyja magára a kisikló vonaton. "Nem öllek meg, de megmenteni sem vagyok köteles téged."
A technikai eszközök kivétel nélkül tömör és szakszerű leírást kapnak a Wayne Vállalat alkalmazottjától, Lucius Foxtól. Metróút miért ne épülhetne a vízvezeték-rendszer mentén? Mikrohullámokat háztartástól laborokig sok helyen használnak, fegyverként tehát a technológiát nem olyan nehéz elképzelni. A Tumbler - ami a képregénybeli Batmobil megfelelője - mindarra képes a való életben, amit ebben a filmben mutatnak. Minden eszközt csak akkor mutatnak, ha feltétlenül annak van szerepe egy adott szituációban.
Ugyanez a karakterekre is igaz. Christian Bale tökéletesen adja a felnőtt Wayne különböző életszakaszait. Amikor haragot és brutalitást kell mutatni, nem fogja vissza magát. Batmant és Bruce Wayne-t a néző egyaránt közelebb érzi magához, érdekelni tudja, hogy tényleg sikerül-e, amit akart, vagy meghal a túlvállalás vagy egy óvatlan pillanat miatt.
Alfred Pennyworth szellemes és odaadó apafigura. Míg Ducard/Ghul a radikális irányba tereli Bruce-t, addig Alfred Thomas Wayne eredeti útmutatását, morális örökségét szolgáltatja.
Thomas számomra kissé száraz személyiség, haláljelenete pedig elmarad a meggyőzőtől.
Sok rajongó Katie Holmest tartja a leggyengébben teljesítő színésznek. Értem, hogy miért, de nem értek egyet vele. Rachel Dawes karakterét Nolanék találták ki. Azt hiszem, nem igazán volt világos elképzelése róla, hogyan alakítása őt. A csókjelenet Bale-vel eléggé hamis, viszont betudható Dawes csalódottságának is. Helyesen látja, hogy Bruce hosszú útja során örökre mássá vált. Civil arca márcsak a társadalmi érintkezés eszköze.
A városlakók között szerepel egy gyerek, aki felnéz Batmanre. Ennek foganatja az lehetett, hogy Batman viszontlássa magát egy kisfiú képében, és Rachellel úgy mentsék ki a bűnözők elől, mint régen a Wayne-házaspár óvta Bruce-t. Nem állítom, hogy fölöslegs adalék: ilyen alapon azt is kifogásolhatnám, hogy Batman mennyi macerát vállal be azzal, hogy a tetőkön ugrál a Tumblerrel.
A film végig hihetetlen tempóban pörög, mégsem marad ki egyetlen fontos részlet sem a sztoriból. Az akciójelenetek tökéletesek. Olvastam ellenvetéseket, hogy Batman verekedései túl hirtelen vágások és kameramozgatások keretében történik. Szerintem ez tudatos döntés: Batman hirtelen és reflexíven mozog a harc közben, akárcsak a denevérek, miközben körülrajzák őt és minden mást is.
A témazenék sokrétűek, vannak köztük szolid, drámai és szilaj taktusok is. Legmeghatóbb közülük az a dallam, amit Thomas Wayne orvosi vizsgálatának emlékekor adnak benne.
Rendkívül örülök annak, hogy a Batman-franchise ilyen intelligens rendezőt, tehetséges gárdát és kreatív szabadságot kapott. Az újraindító résznek sikerült komoly, tartalmas mozivá tennie azt a Batmant, akit a nagyközönség általában csak egy bugyuta mesének tartott. Nem számít, hogy milyen elvárásai vannak a nézőnek az ötlettel vagy a filmmel kapcsolatban; a film maga is elvárást támaszt a nézővel szemben, hogy végig figyeljen és igenis gondolkodjon, miközben nézi.
2 megjegyzés:
Amúgy tudod, mi tetszett nekem a lehjobban?
Az hogy Joe Chill-t a film elején megölik.Mert hát ugye tessék, Bruce megkapta a boszút, és ettől jobb lett? Nem.Nagyon örültem, hogy ezt így oldották, meg és nem úgy mondjuk, hogy sohasem kapták el a gyilkost.
Ez igaz. A sima bosszúállásos felállást, ami mondjuk a '89-es verzióban volt, már igen korán kiküszöböli Nolan: Loab felügyelő közli a kisfiú Bruce-szal, hogy elkapták. 14 évet ült, majd a kiengedéskor lelövik. Szóval példásan bonyolult Bruce dilemmája, amiből Batman létrejön majd.
Megjegyzés küldése