2011. június 10., péntek

The Powerpuff Girls

Én az animációs és élőszereplős filmeket is 2 fő szempont szerint szoktam bírálni: komoly és vicces. Még a teljesen valószerűtlen ötletekkel teli vígjátékok is szerethetőek, ha rendelkeznek egyfajta bájjal, stilisztikai- és humorérzékkel. Ezek a minimális követelmények, hogy egy mese egyáltalán megragadhassa a nézők figyelmét, ne csak egy unalmas, torz firkát lássanak benne. 
A "Powerpuff girls" (="Erőfuvallat Lányok") átlagos amerikai rajzfilm-sorozat, kisarkított vizuális és tartalmi megoldásokkal. A 2002-es animációs film főleg a rajongóknak készült, de kicsit többet is igyekszik nyújtani az alapszériánál. A sorozat közismert részleteinek a kialakulását ábrázolja a maga módján. Például. a 3 lány létrejöttének pillanata, a 3 kör alakú ablak az Untónium-házban, az első óvodanap, a város hogy ismeri meg őrületes erejüket, Mojo Jojo bázisának építése, stb. Látványelemek közül két kedvencem az óriási háromdimenziós gömb, amin látszik a város tükröződése, illetve az aszteroidák kamera-ráközelítése az űrben.



A The Powerpuff Girls leginkább egy szuperhős-paródia, abszurd stílusban előadva. A grafika, a fizika és a társadalom törvényei is elnagyoltak, de ennek célja van. Ez a film nem meggyőzni akar minket, hanem görbe tükröt állítani valami elé, hogy azáltal megnevettessen minket. Rengeteg szuperhős-filmekre jellemző klisét gúnyolnak ki a rajzfilmben. Olyanokat, mint:
  1. a közösség elhivatott vezetője = A polgármester városát a lányok szétrombolták, és rá se hederít. De amikor a rombolás során elvesznek az uborkái: a TV-ben dühös beszédet intéz, hogy a 3 lányon meg kell bosszulni az elvesztett uborkáit.
  2. a speciális eszközzel hívható hősök = Három hiperaktív óvodás hős, akiket a film végétől (és a sorozatban mindig) telefonnal lehet behívni vészhelyzet esetén. Ez az Adam West-féle Batman-sorozatból átvett vicc.
  3. a hősök és gonosztevők felöltözése = A PPG-k és Jojo egyszerre öltözködnek közeli kameraállásból, mint a XX. századi Batman-filmekben. 
  4. a szuperhősök eredettörténete = Egy orvos a tökéletes kislányt akarta elkészíteni egy fazék vízbe, cukor, só és egy csomó kislány-holmi hozzáadásával. De véletlenül egy X-vegyszer nevű kemikáliát kevert bele, így azok, nos, furcsák lettek.
  5. repülés és egyéb szuperhatalom = Olyan szuperképességeik vannak, mint Supermannek: gyors repülés, amitől a ruhaszíneik fénysávja utánuk nyúlik; lézerszemek, szupererő, szuperhallás, messzilátás. Továbbá annyira gyorsak, hogy minden felszakad és elsuhan a lendületüktől, sőt: másodpercek alatt átjuthatnak a Földről az Aszteroida-mezőig és vissza.
  6. a hősfigurákat közelről ismerő és befolyásoló antagonista = Jojo először sajnálatot ébreszt maga iránt, majd hirtelen leplezetlen pofátlansággal csicskaként ugráltatja a lányokat, akik naivan minden elképzelhető módon kiszolgálják. És miért? Hogy felépüljön "A Világot Egy Jobb Hellyé Tevő Gépezet". Sötét apafiguraként próbálja maga mellé állítani a hősöket, torzítva az eredeti apafigura (Utónium) intelmeit.
  7. az őrült tudós nagy gonosz terve = Kék tervrajzon látják a lányok Jojo bázisának kinézetét, de továbbra sem gyanakodnak. Jojo az X-vegyszerrel minden megjelölt és elteleportált majmot zöldes bőrű, hatalmas agyvelejű géniuszokká változtatja, hogy együtt "A majmok Bolygójává" tegyék a Földet, és uralják az emberiséget.
  8. egyszerűbb szociális irányelvek = Nem használhatják az erejüket, miután vidáman és ártatlanul szétrombolták a fél várost. Nem csatlakoznak egy gonosz, King Kong méretű Jojo-hoz, mert ő valóban szörny. (Nem lehet nem észrevenni.)
  9. a főgonosz segédei, magánbandériuma = Óriásaggyal ellátott, randalírozó őrült majomfélékből álló "genianthropus"-ok.
  10. az Amerikai Kongresszus Épülete = Townsville Polgármesteri Hivatala. Jojo és a többi génmanipulált majom ugye mindig fémburkot tesz az agyveleje köré. A végén óriásmajommá váló Mojo Jojo új agyfedőként a Polgármesteri Hivatal kupoláját húzza a fejére. Townsville pedig elképzelhetően a Smallville név kiforgatása, és a nagyvárosi közeg karikatúrája, ahol a szuperhősök általában élnek.

Maguk a történet elemei lehetetlenül túlzóak, de a kiváltott hatásaik (városlakók dühe, Utonium letartóztatása, a kóborlás) logikusan kapcsolódnak. Ezért is tudtam odafigyelni egy ideig arra, hogy mi történik benne, noha a film igen kiszámítható és néhol gyerekes a hangvétele. A lányoknak új környezet az óvoda, kezdetben úgy viselkednek, mint a többi gyerek. De amikor a teljesítményüket kezdik próbálgatni, elszalad velük a ló. Látják, hogy ezzel gyűlöletet szítottak maguk ellen, és így az őket megmentő Jojo könnyen félrevezetheti őket.
Számos negatív kritika hangzott el a premier idején, hogy ez csak egy hosszú, utólag készült kezdőrésze a sorozatnak. Ez nem teljesen igaz: annak ismerete nélkül is kerek, lezárt egységet alkot - legfeljebb 2-3 dolgot nem tisztázott a cselekményből. Miért nem vették őrizetbe Jojo-t a végén, tekintve, hogy veszélyt jelent a társadalomra? Vagy hogy segítettek-e a lányok a rendbehozni és újra felépíteni a várost a végső harc után?




Ami leginkább meghatónak nevezhető ebben a rajzfilmben, az az Utónium-család otthoni élete. Blossom (="Virág"), Bubbles (="Buborékok") és Buttercup (="Vajasbögre") minden képességükkel meglepik a professzort, aki viszont nagyfokú jószándékkal és türelemmel fordul a teremtményei felé. Nagyon jóhiszemű és inkompetens: őszintén: felnőtt tudósember nem hiheti, hogy az iskolarendszer csak úgy megbirkózik egy ilyen problémás gyerektrióval. Az egész várost másodjára kell lerombolva és terrorizálva lássa, hogy megvonja bizalmát a lányoktól. Az a jelenet is szándékosan eltúlzott, de így is megható bizonyos értelemben. A lányok a teremtményei, de lányukként bánt velük mindenkivel szemben. Most megint teremtményként viszonyul hozzájuk.

Mivel annak idején én magam is néztem a sorozatot, zavart, hogy sosem tudjuk meg, mi Utónium keresztneve, vagy a szakterülete. Annyit még csak-csak kiokoskodtam, hogy ha a valóságban egy kutató ilyen nagyházat fenntart, és magányosan él, akkor a találmányai eladásából élhet.
Ami viszont határozottan tetszett, hogy a 3 lány egyike itt először szólítja apának Utóniumot. Ha azt vesszük alapul, hogy ez paródia, és eltekintünk tőle, mennyire képtelenség a kislányok "összekotyvasztása", úgy érthetővé válik a professzor motivációja a kísérletre. Nincs barátnője, egyedül él, és vágyott egy gyermekre. A 3 lány egyénisége pedig tényleg olyan, mintha egyetlen gyerek három oldalát jelentenék: Blossom az intellektuális én, Buttercup a harciasságot mutatja, Bubbles pedig a gyámoltalan, szimpátiára éhes oldal.



A rajzfilm mondanivalóját Jojo foglalja szavakba, amikor találkozik Blossom-ékkal az esős éjjelen. A társadalom azért rekeszti ki a fizikailag másabb embereket, mert nem ismerik a másság természetét, így potenciális veszélyt látnak bennük. És minden újabb hiba, amit vétenek, okot ad a félelemre, a közmegvetésre. Ez pedig csak a közhasznú tevékenységgel kompenzálható, mint ahogy a végén ők hárman is Townsville különleges "rendrakóivá válnak."




Minden vígjáték azon múlik, hogy mennyire kreatív és mennyire vicces, ez pedig szubjektív. A színpompás, abszurd túlzások az alapstílus, ez többnyire tolerálni tudtam, és voltak benne tényleg humoros részek. De időnként úgy érzem, nem tudja eldönteni a mű, hogy mi keltsen együttérzést, és mi legyen nevettető. A szereplők gyakran teljesen együgyűek, ez pedig nem mindig tudható annak, hogy kifigurázni hivatottak valamit. Néha egyszerűen ostobák és szegényesek.


Részben mulatságos, és néhol egész megható, de szuperhős-karikatúraként több ötletet is elbírt volna.

Nincsenek megjegyzések: