Egy sikeres sorozat filmváltozata mindig nagyobb költségeket, kiterjedtséget igényel. Íratlan szabálya, hogy a széria közismert vonásait kell kiteljesíteni benne, hogy a régi nézők és rajongók igényeit megtalálja. Éppen ezért sok sorozat mozis átirata megreked egy hosszított epizód szintjén a TV-sorozatból.
Az X-akták első filmje annyiban eleget tett céljának, amely képes volt kreatív energiákat átvenni a szériából, vizuálisan és történetét tekintve is. Mulder és Scully az FBI kötelékében maradt, de már nem nyomozhatnak paranormális jelenségek után. Az X-el ellátott, megoldatlan akták fiókját törölték a nyilvántartásból. A szinapszis szerint viszont mégis most sodródnak bele a legnagyobb rejtély közepébe. Ez a szinapszis megtámasztja a film marketingjének ígéretét, miszerint: most lehull a lepel, sorozat rejtélyének titka kiderül.
Kriminalisztikai szempontból a szkript még megállja a helyét. Az eseménysor helyenként elég lassú és fordulatszegény, másrészről jól adagolják azt a kevés információt, amivel Scullyéknak boldogulniuk kell. A film eleji FBI-bevetéstől kezdve egyre valószínűbb, hogy a kormányzat pusztít és gyilkol, csak azért, hogy eltüntesse a nyomokat valamiben. A cselekmény fő szála tehát a kedvenc népi témák egyike: összeesküvés-elmélet, az amerikai bürokrácia reménytelen, burkoltan létező hegemóniája.
A legjelentősebb javulás a sorozathoz képest, hogy Fox Mulder és Dana Scully viszonyára kicsit még nagyobb hangsúlyt fektettek. Mulder helyenként nyíltan mint nőhöz közeledik Scullyhoz. A film nagyszerű munkát végez abban, hogy próbára tegye a kettejük kötelékét. A nőt egy mérgezett rovar megcsípi, és ahelyett, hogy kórházba vinnék, elrabolják. Muldert harcképtelenné teszik, de valami miatt se nem végeznek vele, se nem teszik kísérleti alannyá, mint oly sok "bosszantó tényezőt". Miután Muldernek egy kocsiban feltárják az igazat - az emberiség és a földkívüliek közös múltjáról -, a jármű felrobban.
Mulder és Scully leginkább a Donner-féle Clark és Lois komolyabb kiadására emlékeztetnek. A cselekmény sokkal inkább Mulderre fókuszál: az ügy személyes a számára, a kormány és saját biztonsága nem érdekli. Az ellenanyaggal a kezében felkeresi a vele együtt kapott sarkköri koordinátákat, és sikerül megtalálnia munkatársát.
Vizuális effektusokból kétféle típust látunk: egyrészt robbanások, másrészt a sorozatból ismert misztikus jelenségeket és félhomályt. Utóbbit csak néhány jelenet szolgáltat, de az a néhány jelenet horrorfilmbe illő. A rovarraj előli menekülés a melegházban, illetve a tetőpont a sarkkörön. A földönkívüli űrhajó belseje erős hasonlóságot mutat A függetlenség napjában látott anyahajóval - ez a film mindössze két évvel később jött ki attól.
A kamrákban tárolt emberi élőhalottak megborzasztják az embert, főleg ha tudja a néző, milyen célra is tervezték a kamrákat. A rendszer viszont nem párhuzamos kapcsolású áramkörrel működik: ha egy embert kiszakítanak a láncból, az egész összeomlik. Ez a jelenet sem ad magyarázatot a kutatócsoport ottlétére, ami sokaknak frusztráló lehet. Viszont érzelmileg rábírja a nézőt, hogy drukkoljon Muldernek, aki minden elképzelhető módon óvja Scully életét. A nő mindig a duó szkeptikus tagja volt, most viszont Mulder rámutat, hogy egy korong alakú űrhajót látnak felemelkedni. Mellettük pedig egy Grand Kanyon méretű kráter tátong.
Hogy a film önmagában is megállja-e a helyét? Nos... igenis, meg nem is. Mulder és Scully nyilvánosan kimondják, hogy az FBI vezetése megbízhatatlanná vált. A két ügynök a végén már nem próbálja titkolni, hogy fontosak a másiknak; ez pedig nemcsak szimpátiát kelt az átlagemberben, de nagyobb látókörrel is felruházza őket, mint a munkahelyen porosodó tucatembereké.
Ami a konspiráció gyökereit illeti: meg kell értenünk, hogy a való életben egyértelmű vagy maradéktalanul feltárt ügy talán nem is létezik. Elégtételként annyi szolgál, hogy az X-aktákat újra megnyitották. Teljesen egyetértek Mulder utolsó monológjával: semmit nem értek el azon kívül, hogy még nem pusztultak el mindketten. De nemcsak arról van szó, hogy nem tudnak bizonyítani semmi abból, amit kinyomoztak. A film túl nagy rejtélyből mutat túl keveset, végkifejlete pedig nemcsak befejezetlen, hanem kifejezetten csonka. Ezen a ponton megkérdezi magától az ember, hogy a filmbéli összeesküvők nem maguk a készítők-e? Nemcsak a széria sikerén lovagolva sajtolják ki az emberek pénzét?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése