Mint a karakter rajongója, gyakorlatilag minden egyes Batman-mozialkotást szándékomban áll kielemezni a blogon. Ez feljogosít, szóval nekikezdek.
1. Bevezető
A 2010-es Batman: A vörös sisak szokatlan alkotás a Batman animációs filmek mércéje szerint. Egyik másikban se szerepel a cselekmény több résztvevője, elsősorban Jason Todd, aki Greyson után a 2. Robin; illetve Roman Sionis a.k.a. Fekete Maszk (aki néhol szó szerint ugyanazt mondja, mint a képregényben). A movie hangszínészei sem a megszokott emberek a T(he)A(nimated)S(eriesből), Mark Hamill, Kevin Conroy és társaik. De a szinkron, a hanghordozás, a játszott személyiségek az őket helyettesítő színészek révén is majdnem ugyanolyan hatásos lett.
Azonkívül: ez egy PG-13-as alkotás, ami az erős brutalitás, sőt vér miatt szerencsénkre nemcsak trükk, hogy minél több felnőtt is megnézze. A közelharcok koreográfiája is jól követhető, hihető testi képességekkel, (eltekintve néhány irreális ugrástól). Hatásvadász pillanat is csak néhol szerepel: a látványosságok legtöbbször tényleg a történet mesélését segítik. Kivétel ezalól Éjszárny belépőjekor az a behemót robot, akit még felrobbantani is alig-alig sikerült neki és Bamannek.
Azonkívül: ez egy PG-13-as alkotás, ami az erős brutalitás, sőt vér miatt szerencsénkre nemcsak trükk, hogy minél több felnőtt is megnézze. A közelharcok koreográfiája is jól követhető, hihető testi képességekkel, (eltekintve néhány irreális ugrástól). Hatásvadász pillanat is csak néhol szerepel: a látványosságok legtöbbször tényleg a történet mesélését segítik. Kivétel ezalól Éjszárny belépőjekor az a behemót robot, akit még felrobbantani is alig-alig sikerült neki és Bamannek.
Főleg Joker kapcsán válthat ki nem-tetszést az itteni verzió. Nem mert nem hasonlít a képregény-forrásanyagra, vagy mert rosszabb lenne a figura bármely másik inkarnációjától. Hanem főleg megszokásból, mert ez "nem az ő Jokerük". Sokaknak, ha Joker nem csontvelőig olyan, mint Mark Hamill verziója, onnantól nem érdekli őket. Megint mások Jack Nicholson ábrázolására esküsznek. Ezt az álláspontot is megértem: ha sorra vesszük a képregényhősről készült mozifilmeket, alighanem Tim Burton '89-es filmje gyakorolta a legnagyobb hatást az összegzett Batman-mitológiára.
Az itteni Joker - Heath Ledger verziójához hasonlóan - anarchiát, szabályok és maffia nélküli alvilágot akar, és pusztán saját szórakoztatásra öl és kínoz. Minél őrültebb, szövevényesebb konfliktus keveredik valamiből, annál jobban érzi magát. Jórészt miatta vált Jason Toddból az új Vörös Sisak. A rajzfilm főleg kettejük kapcsán nagyon ragaszkodik a TAS előtti képregényekhez, pl. a Killing Joke, vagy a Death in the family.
Akik nem ismerik: a Killing Joke tartalmaz egy eredettörténetet Jokerről. Ő ebben egy be nem futott komikus volt, akit terhes felesége halálakor 2 bűnöző rávett: játssza el Vörös Sisakot, Batman egyik korabeli ellenfelét. A vörös sisakban zuhant be abba a gyengén maró savas anyagba, ami a bőrét kifakította. Ekkor őrült meg. A Batman: A vörös sisak alatt c. rajzfilm meg is tartja ezt a hátterét, sokkal pontosabban, mint a '89-es filmben látott Joker-eredetsztori.
A Death in the family pedig Jason Toddról szól. Korabeli batfanok nem szerették a figurát, elsősorban lázadó, rebellis és időnként arrogáns viselkedése miatt. Így aztán a képregényben Joker keze által meghalt egy robbanásban. Ugyanez történt itt is. Mikor Vörös Sisak felfedi magát Joker előtt, az szemmel láthatóan örül neki, hogy mivé vált EZ a korábbi side-kick (Éjszárnynál már persze kevésbé): "Muszáj pontot adnom a fiúnak! Visszajött egészen a halálból, hogy véghezvigye ezt a szar ügyet!"
A Death in the family pedig Jason Toddról szól. Korabeli batfanok nem szerették a figurát, elsősorban lázadó, rebellis és időnként arrogáns viselkedése miatt. Így aztán a képregényben Joker keze által meghalt egy robbanásban. Ugyanez történt itt is. Mikor Vörös Sisak felfedi magát Joker előtt, az szemmel láthatóan örül neki, hogy mivé vált EZ a korábbi side-kick (Éjszárnynál már persze kevésbé): "Muszáj pontot adnom a fiúnak! Visszajött egészen a halálból, hogy véghezvigye ezt a szar ügyet!"
2. Az alkotás maga
Az írók nagyon ügyesen bánnak az idővel. Rövid idő alatt fontos, de össze nem csapott magyarázatokat kapunk, gyakran vizuálisan is hangsúlyozva. Szereplőknél dettó: minden fő karakter nemcsak megkapja a kellő műsoridőt és motivációt, de más-más szemszöget is képvisel a moralitási spektrumban. Válogatni lehet, melyik típussal értünk egyet, melyikük álláspontját érezzük a "befutónak". Ezt utoljára Chris Nolan A sötét lovagjáról tudtam volna így elmondani.
Ahogy A Rém álarcában, most is Joker volt felelős az új, komorabb antagonista születéséért. És akárcsak a Denevérnő rejtélyében, most is egy ismeretlen, felszerelt, hatékony önbíráskodó indítja be az eseményeket, aki külsőre hasonlít Batmanre, de nem bánja, ha a bűnözők halnak meg. Viszont hál'Istennek itt nem egy rakás szupergonosz üzérkedik az alvilágban: jelenleg a fő keresztapa Roman Sionis, akinek üzleteit Vörös Sisak főként meghiúsítja.
Egy ilyen sokszereplős alkotásban fennáll a veszély, hogy a címszereplő elveszlik a kavalkádban. Nem így történt. Bruce Wayne az, akiről végülis szól a sztori. Ő képviseli az átlagember számára még épphogy elfogadható határt jó és rossz között. Neki kell a legtöbb kritikus döntést meghoznia, a legtöbb morális dilemmával szembenézni. Jason haláláért mekkora részben felelős? Szabályai tényleg túl merevek, vagy csak Gothamre nem szabhatóak többé?
Talán kicsit tompítja a dilemma hatását és élét Éjszárny szereplése. Az eredeti Robin ugyanis puszta létével igazolja: Batman segédje igenis felnőhet maszkos igazságtevővé, anélkül, hogy feladná a Wayne-től tanult morális kódexet. Szó se róla: érdekes volt látni, ahogy újra együtt van ő, Bruce, sőt egyszer Alfred is. És miután évekig teljesen elhanyagolta őt a rajzfilm-univerzum, márcsak elégtételként is kijárt neki, hogy itt a cselekmény részese legyen.
Egy ilyen sokszereplős alkotásban fennáll a veszély, hogy a címszereplő elveszlik a kavalkádban. Nem így történt. Bruce Wayne az, akiről végülis szól a sztori. Ő képviseli az átlagember számára még épphogy elfogadható határt jó és rossz között. Neki kell a legtöbb kritikus döntést meghoznia, a legtöbb morális dilemmával szembenézni. Jason haláláért mekkora részben felelős? Szabályai tényleg túl merevek, vagy csak Gothamre nem szabhatóak többé?
Talán kicsit tompítja a dilemma hatását és élét Éjszárny szereplése. Az eredeti Robin ugyanis puszta létével igazolja: Batman segédje igenis felnőhet maszkos igazságtevővé, anélkül, hogy feladná a Wayne-től tanult morális kódexet. Szó se róla: érdekes volt látni, ahogy újra együtt van ő, Bruce, sőt egyszer Alfred is. És miután évekig teljesen elhanyagolta őt a rajzfilm-univerzum, márcsak elégtételként is kijárt neki, hogy itt a cselekmény részese legyen.
Egyetlen fontosabb szereplőt érzek erőltetettnek, hogy betoloncoltak ide: Ra's al Ghul. Elvileg ő bérelte fel Jokert azon a végzetes éjszakán, de amaz túllőtt a célon, így Ghul kötelességének érezte, hogy a Lazarus Forrás segítségével feltámassza Jasont. Ha már feltámadás szerepel a történetben, akkor azt a Batman-rajzfilm-világban így a legcélszerűbb megíni. A Lazarus Pit ugyebár átmeneti őrületet is okoz a célszemélyen: nem tudjuk, Jason pszichéjére hosszútávon is kihatott-e a mellékhatás. Hogy bosszúhadjáratát ez is érlelte-e. Az írók a morális kérdések mellett ennek eldöntését is ránk bízzák.
És nemcsak azért támasztják fel, mert a hasukra csaptak, hogy most ez az elfeledett karakter legyen az új nemezis. A cselekmény, a rejtély egésze Jason múltja köré épül: hogyan lett Jasonből 2. Robin, majd 2. (legalább) Vörös Sisak. Nem a hatalomvágy hajtja, hanem a meggyőződés, hogy Batman módszere túl merev és idealista, túl érzéketlen a soha vissza nem kapható életek kritikus száma felé. (Ő maga is halott lenne a Lazarus Pit nélkül). Vörös Sisak nagy feladványa: Nem jobb üzlet-e a nagy szennyfészkeket erővel szétzúzni, minthogy kisebb tüzeket loholunk eloltogatni?
Különösen a végén, a tetőpontnál érezhető át a konfliktus filozófiai természete. A 3 leginkább érintett személy együtt. Jason választás elé állítja Batmant: vagy a fogoly Jokert iktassa ki a világból, vagy őt, a bukott tanítványt. Ha rajta múlik, Joker biztos meghal. És nagyon jellemző a leggonoszabb karakterre, hogy ez a kusza, drámai szcenárió gyönyörködteti. Hiába nem az ő terve volt, extázist okoz neki a többoldalú konfliktushelyzet.
Jason és volt mentora itt tárgyalják legtöbbet a kettejük közti nézetkülönbséget. Jason szerint nem lehet megállítani a bűnözést, legfeljebb irányítani. Az egész alvilág sosem fog félni egy maszkos igazságtevőtől. Ezért nevezte magát Vörös Sisak "a jobb Batmannek": egyszerre önbíráskodó, harcos és kezdő maffiózó. Batmanről pedig tudjuk, miért nem engedi magának a gyilkolást: mert ezzel azt hirdetné, ilyen-olyan okkal bárkinek joga lehet hozzá, és akkor a valódi béke egyik feltételét dobná el.
Különösen a végén, a tetőpontnál érezhető át a konfliktus filozófiai természete. A 3 leginkább érintett személy együtt. Jason választás elé állítja Batmant: vagy a fogoly Jokert iktassa ki a világból, vagy őt, a bukott tanítványt. Ha rajta múlik, Joker biztos meghal. És nagyon jellemző a leggonoszabb karakterre, hogy ez a kusza, drámai szcenárió gyönyörködteti. Hiába nem az ő terve volt, extázist okoz neki a többoldalú konfliktushelyzet.
Jason és volt mentora itt tárgyalják legtöbbet a kettejük közti nézetkülönbséget. Jason szerint nem lehet megállítani a bűnözést, legfeljebb irányítani. Az egész alvilág sosem fog félni egy maszkos igazságtevőtől. Ezért nevezte magát Vörös Sisak "a jobb Batmannek": egyszerre önbíráskodó, harcos és kezdő maffiózó. Batmanről pedig tudjuk, miért nem engedi magának a gyilkolást: mert ezzel azt hirdetné, ilyen-olyan okkal bárkinek joga lehet hozzá, és akkor a valódi béke egyik feltételét dobná el.
3. Összegzés
A cselekmény tehát egyszerre feszes, fordulatos és elgondolkodtató. Nincsenek túl hosszú pihenők az akciók között, a látvány thrilleri, és végig súlyos kérdéseket feszegetnek arról, hogyan álljunk hozzá a bűnözés meglétéhez, létezik-e tolerálható formája. Mondom: mindegyik fontosabb szereplő más-más látásmóddal rendelkezik róla, hogy álljanak hozzá a kérdéshez, ami talán a legnagyobb erőssége ennek az alkotásnak.
Utoljára még megpróbálom rendszerezni, ki hol foglal helyet a skálán:
Utoljára még megpróbálom rendszerezni, ki hol foglal helyet a skálán:
Bűnözés:
- Éjszárny: Küzdeni ellene, de nem kérlelhetetlenül.
- Batman: Kérlelhetetlenül küzdeni ellene, de gyilkolás nélkül
- Ra's al Ghul: Kérlelhetetlenül küzdeni ellene, gyilkolva, de nem irányítva a menetét
- Vörös Sisak: Kérlelhetetlenül küzdeni ellene, gyilkolva, irányítva a menetét
- Fekete Maszk: Gyilkolni és irányítani, a hierarchia és a hatalom céljából
- Joker: Irányítás és hatalom nélkül gyilkolni.
Gyakran elnagyolt és hatásvadász benne az akció, és a negatív főszereplők terveinek gondolatmenete is. Valószerűtlen, hogy mind Ra's al Ghul, mind Fekete Álarc épp egy, akkortájt már közismerten őrült vadállatnak ad megbízást, mint Joker. Utóbbi esetre Jason is számít. Miért épp Joker a nyilvánvaló vészmegoldás? Várható volt, hogy visszaél az ilyesfajta helyzettel! Ugyan tetszett az ötlet, hogy Jasont a Lazarus forrással támasztják föl, Ra's megbízása mintha csak ürügy volna, hogy a karakter - és vele a forrást - behozhassák a sztoriba.
Ennek ellenére nagyon jó Batman-rajzfilmnek tartom, és a képregények néhány leghíresebb pillanatát remekük foglalja bele a történetébe.
Ennek ellenére nagyon jó Batman-rajzfilmnek tartom, és a képregények néhány leghíresebb pillanatát remekük foglalja bele a történetébe.