Az ötödik elem egy nagyon szokatlan alkotás. Vad, bizarr és tempós mozi, tudatos látványorgiával a jelmezek és a számítógépes effektek terén. Elsősorban ez egy sci-fi vígjáték, de a külseje inkább hasonlít egy fékevesztett képregényadaptációra. Meg se próbálja komolyan venni témáját vagy eseményeit, ehelyett kigúnyolni törekszik legalább 2 zsáner kliséit, bevett sablonvonásait. Nem egy elmés vagy ambiciózus mű, de viszonylag szórakoztató.
Nem kedvelem Milla Jovovich-ot, mint színésznőt, ezt leszögezem. Már sokadik filmjét taglalom, amiről utólag megtudtam: valamelyik férje rendezte. Ez volt az első főszerep, amit kapott, és máig szokása férjdirektor keze alatt dolgozni. Ennek ellenére: ebben az esetben meggyőzött. Az ötödik elemben tényleg sikerül átlényegülnie azzá a karakterré, akit a szkript szerint is alakítania kellene. Ugyanezt nem mondhatom el későbbi alakításáról Jeanne d'Arc-ként, alig két évvel később.
Luc Besson maga találta ki a különös nyelvet, amit maga Az Ötödik Elem, Leeloo használ. Beszéd közben Jovovichnak fenomenálisan pörög a nyelve, mintha tényleg ezzel az anyanyelvvel született volna. Amennyire tudom, nem valódi nyelv, nincsenek nyelvtani szabályai. Ezért - és mert a film eleve abszurd és véletlenszerűnek tűnő elemekből tornyozza ki történetét - én is megpróbálok valami hasonló stílusban írni vázlatot a cselekményéből:
5 0 0 0 é v : V é g s ő G o n o s z . E l l e n f e g y v e r E g y i p t o m b a n , 5 e l e m b ő l k e l l c s in á l n i . M o n d o s h a w a n U F O - f a j j ö n é r t e I . v h . m i a t t .
+ 3 0 0 é v : i t t a G o n o s z ! T ü z e l n e k r á : c s a k n ő t ő l e . M o n d ó k j ö n n e k , k i n y i f f a n n a k . F e g y v e r g y á r t ó Z o r g a z 5 e l e m b ő l 4 - n e k a k ö v e i t a k a r j a . A z 5 . - b ő l l a b o r b a n e g y c s i n i , c s i r i c s á r é c s a p z o t t c s a j t c s i n á l n a k , c s a k m e g s z ö k i k . M e g l e l i é s s z ö k t et i : K o r b e n D a l l a s r ö p t a x i s é s e x ő r n a g y . I d ő v e l e l m e n n e k e g y k o n c e r t r e a 4 e l e m é r t , m e g m e n t e n i a v i l á g o t . U t á n u k m e g y Z o r g , M a n g a l o r - f a j ú e x b é r e n c e i , + C o r n e l i u s p a p ++ a s e g é d j e , +++ C h r i s T u c k e r ( e g y d a r a bi g ) .
5 0 0 0 é v : V é g s ő G o n o s z . E l l e n f e g y v e r E g y i p t o m b a n , 5 e l e m b ő l k e l l c s in á l n i . M o n d o s h a w a n U F O - f a j j ö n é r t e I . v h . m i a t t .
+ 3 0 0 é v : i t t a G o n o s z ! T ü z e l n e k r á : c s a k n ő t ő l e . M o n d ó k j ö n n e k , k i n y i f f a n n a k . F e g y v e r g y á r t ó Z o r g a z 5 e l e m b ő l 4 - n e k a k ö v e i t a k a r j a . A z 5 . - b ő l l a b o r b a n e g y c s i n i , c s i r i c s á r é c s a p z o t t c s a j t c s i n á l n a k , c s a k m e g s z ö k i k . M e g l e l i é s s z ö k t et i : K o r b e n D a l l a s r ö p t a x i s é s e x ő r n a g y . I d ő v e l e l m e n n e k e g y k o n c e r t r e a 4 e l e m é r t , m e g m e n t e n i a v i l á g o t . U t á n u k m e g y Z o r g , M a n g a l o r - f a j ú e x b é r e n c e i , + C o r n e l i u s p a p ++ a s e g é d j e , +++ C h r i s T u c k e r ( e g y d a r a bi g ) .
A történetbe nem fogok analitikus mélységekbe menni: saját elnagyolt törvényszerűségeit betartja, van benne törekvés az eredetiségre, szóval van benne energia és erőfeszítés. Főleg a könnyedség és humor kapja prioritást, nem a történet, vagy azok, akikkel az megesik. Bevallom, nem egy esetben érződött fárasztónak, amikor például Dallas a Leeloo beszélte nyelvvel tréfálkozik. A komédia a szituációkból ered, nem a szóviccekből.
Vígjátékoknál ragaszkodom hozzá, hogy legalább 2 kedvelhető és/vagy életszerető szereplő legyen a fontosabbak között. Leeloo nemcsak feltűnő, de viszonylag érdekfeszítő karakter: sajátos, értelmes, és a jó értelemben zavarbaejtő. Bruce Willis Korbenje pedig gyakorlatias és kijózanítóan cinikus, mint sok másik figura, akiket Willis eljátszott. Mindkét főszereplő egyszerű észjárású, de nem arrogáns vagy képmutató. Mindketten kerülik a mellébeszélést, vagy ha valakik túl nagy feneket kerítenek egy problémának - mégha a világvégéről van is szó.
Miután a Végső Gonosz ártalmatlan miniégitestté avanzsált át, az elnök maga jön másnap köszönetet mondani nekik. De vajon Dallas és Leeloo meghatódottan vagy vigyázzban állva fogadja majd a megtiszteltetést? Nem bizony! Helyette önfeledten enyelegnek egy regenerációs kamrában.
V. Cornelius alakja akár Obi-wan-paródiaként is felfogható. Olyan ügybuzgalommal akarja megmenteni a világot, hogy Dallast nem tartja érdemesnek, hogy segítsen. Amikor ő kereste meg a papot, hozta el a lányt, aki az emberiség egyetlen reménye! Na és? Ő meg az Elem nyelvének ismerője, akinek őse 300 éve feladaba kapta átörökíteni a Mondoshawanok tudását. Teljesen megérdemelten hagyja majd ott Leeloo és Dallas a reptéren.
Vígjátékoknál ragaszkodom hozzá, hogy legalább 2 kedvelhető és/vagy életszerető szereplő legyen a fontosabbak között. Leeloo nemcsak feltűnő, de viszonylag érdekfeszítő karakter: sajátos, értelmes, és a jó értelemben zavarbaejtő. Bruce Willis Korbenje pedig gyakorlatias és kijózanítóan cinikus, mint sok másik figura, akiket Willis eljátszott. Mindkét főszereplő egyszerű észjárású, de nem arrogáns vagy képmutató. Mindketten kerülik a mellébeszélést, vagy ha valakik túl nagy feneket kerítenek egy problémának - mégha a világvégéről van is szó.
Miután a Végső Gonosz ártalmatlan miniégitestté avanzsált át, az elnök maga jön másnap köszönetet mondani nekik. De vajon Dallas és Leeloo meghatódottan vagy vigyázzban állva fogadja majd a megtiszteltetést? Nem bizony! Helyette önfeledten enyelegnek egy regenerációs kamrában.
V. Cornelius alakja akár Obi-wan-paródiaként is felfogható. Olyan ügybuzgalommal akarja megmenteni a világot, hogy Dallast nem tartja érdemesnek, hogy segítsen. Amikor ő kereste meg a papot, hozta el a lányt, aki az emberiség egyetlen reménye! Na és? Ő meg az Elem nyelvének ismerője, akinek őse 300 éve feladaba kapta átörökíteni a Mondoshawanok tudását. Teljesen megérdemelten hagyja majd ott Leeloo és Dallas a reptéren.
Ha Jovovichról azt írtam, hogy "nem kedvelem", akkor C h r i s T u c k e r meg egyenesen viszolygással töltött el a képernyőn. Direkt nem nevezem Tuckert az itteni karakterén, mert az nem karakter, amiként itt láthatjuk őt: ahogyan énekel kornyikál; ahogyan a hangját csavargatva fecseg; ahogyan kiguvvadt szemekkel és béna frizurával szökell, vagy ahogy, nos, "kielégít" egy stewardess-t. Nem elég, hogy égen-földön semmi szerepe a sztoriban, de mindegyik jeleneténél annyira ökölbemászó és harsány ripacsként viselkedik, ami egyszerűen kibírhatatlan. Edward Nigma mozis inkarnációja teljes értékű karakternek tűnik ehhez a pasashoz képest.
Gary Oldman Zorg-ja számomra tipikus élő karikatúra, aki a Végső Gonosz legfőbb szolgálja. Cseppet se tartom vicces figurának, de a filmbéli funkciójának megfelel. Egy legfőbb szolga gyakran szokott lenni a sci-fis főgonoszoknál, és azok elé hatásosan állít görbe tükröt (ellentétben pl. a zűrhajó Darth Vader-paródiájával). És magamtól mégcsak rá sem jöttem elsőre, hogy Oldman játssza a szerepet, ami mindenképp a színész javára írható.
A prológusról még nem szóltam. A múlt századi Egyiptomban játszódó, 5-6 perces szcéna egyik régi filmes kívánságomat teljesítette: nevetséges fényben tünteti föl a régészeti kalandfilmek egyes kliséit. Olyanokat, mint a szaktekintély professzor, a kalandvágyó ifjú, a felsőbb világból származó lény és technika.
Nos, itt a professzor a felfedezés küszöbén elájul, így a gyáva (vagy inkább beszari) ifjú pisztollyal lihegi, ők ölték meg, ők ölték meg! Az idegenek, bár mondandóik alapján tényleg hisznek a békében, a templomban ragadnak, egyikük keze pedig elköszönéskor ott ragad a bejárat falánál, és ahogy a Végső Gonosz jöttekor kiesnek a cselekményből, az nekem legalábbis, vicces volt.
Nos, itt a professzor a felfedezés küszöbén elájul, így a gyáva (vagy inkább beszari) ifjú pisztollyal lihegi, ők ölték meg, ők ölték meg! Az idegenek, bár mondandóik alapján tényleg hisznek a békében, a templomban ragadnak, egyikük keze pedig elköszönéskor ott ragad a bejárat falánál, és ahogy a Végső Gonosz jöttekor kiesnek a cselekményből, az nekem legalábbis, vicces volt.
Látvány... vizuális ingerekben nem szűkölködik a film. Az űrbéli fémlények, a Mondoshawmanok lettek még egész eredetiek benne. A Végső Gonosz pedig semmivel se több, mint azt a neve alapján gondolnunk kellene. Mitől Gonosz? Mert ilyennek jött létre. Mitől ő a Végső Gonosz? Mert mindent elnyel, és csak növekszik általa.
A jövőbéli város képe, a szoros légi forgalommal és otthoni berendezésekkel elvárható kellékek egy sci-fi-ben, ami egy képregényfilm benyomását kelti. Sok képregény-adaptációnál látni hasonló álmodern jövőképet, mint mondjuk a Tank lány, vagy a Dredd bíró. De azoktól valamivel talán igényesebb.
A jövőbéli város képe, a szoros légi forgalommal és otthoni berendezésekkel elvárható kellékek egy sci-fi-ben, ami egy képregényfilm benyomását kelti. Sok képregény-adaptációnál látni hasonló álmodern jövőképet, mint mondjuk a Tank lány, vagy a Dredd bíró. De azoktól valamivel talán igényesebb.
Az ötödik elem valóban eredményes abban, hogy egy zsengébb sci-fi-nél várható jövővíziót hatásvadászan, sőt olykor röhejesen állítson be. Bármilyen abszurd ez a XXIII. századi világ: azt a pár szabályszerűséget, amikre a cselekmény, az események lánca épül (az 5 elem működése, a Végső Gonosz természete, stb.), nagyrészt azért betartja. A poénok is kb. felearányban ütnek, a lendület folytonos, a 2 legfontosabb karakterért lehet szorítani.
A "mesteri" jelzőtől azonban távol áll. Egész kreatív külsőre, ez igaz. Viszont többször átcsap a másik végletbe, és a látványelemek használata puszta virtuskodássá válik. Kifejezetten távolságtartó mű: hiába kedvelhető úgy-ahogy Dallas és Leeloo figurája (mint mikor Leeloo az emberiség háborús múltjáról vitázik vele), az egész filmen egyfajta sterilitás, a bármiáron kizökkentés szándékát érezni. Épp mikor már az ember kezdene szorítani hőseinknek, leesik, hogy az emberközeliséget is kerüli ez a movie. És azért a csattanói annyira nem sziporkázóak, hogy ezt a luxust megengedhesse magának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése