2011. április 23., szombat

Zorro legendája


Képtalálat a következőre: „movie poster blogspot.com "legend of zorro"”
Ha egy focimeccs eredménye döntetlen, hosszabbítást iktatnak be. Közismert szabály. De ha valaki a hosszabbítást kinyújtja, és új meccsnek próbálja beállítani, az már csalás. Ez jut eszembe tanulságként a Zorró legendájából, ami a Zorró álarcát folytatja. Az a film teljesen kerek és lezárt volt. Csupán a biztos bevételi forrásért készült egy évtizeddel később folytatása, ahol a szereplők szintén egy évtizeddel idősebbek.


A Batman és Robin óta nem találkoztam ilyen leplezetlen prequel-kopírozással egy mozifilm részéről. A film egy szabadtéri nagyjelenettel indít: történelmi esemény zajlik (szavazás), a negatív oldal puskatűzre készül, Zorro trükkös belépő után vív egy sort, majd visszalovagol egy barlangba, ahol mosolygó neje fogadja őt. Még a kurta szóváltás Tornádóval is bekerült. A film legvégén a híres lovaspóz is a Zorró álarcába kapaszkodó mozzanat.

Az első házastársi vita az egyetlen, amely megalapozott. Elena dühös, mert férje már 10 éve küzd Kalifornia népéért. És ő valóban szerencsés, hogy nem ölték meg, nem leplezték le, és családi élete nem ment rá az állandó élet-halál harcokra. Az USA-ba való belépés életcélja betetőzése lehetne, de még mindig Zorróként akar ténykedni a szerződés aláírásáig. A montázs, ahogy Zorró a sötét, teliholdas tájban ellovagol otthonról, nagyszerűen asszociál az 50-es évekbeli Disney-sorozatra.


A film derekasan igyekszik több lenni a Zorró álarcának másolatától. Campbell a látványvilág elemeit aprólékosan dolgozza ki: a válóperes okirat, a szerződés pecsétje, a jelmezek korhűsége is rendben van. Armand kettébontható pengéje a legjobb fegyver a dilógiából. A kopasz szolga inas keze és Hoaquin csúzlija viszont nevetséges kellékek. Azt sem értem, minek kellett pipát adni Elena és Tornado szájába is.


Leghibásabb döntése a rendezőnek, hogy családiasabbá imidzselte át a filmet. Hoaquin a legidegesítőbb gyerekkarakter, akit valaha láttam. Szinte mindenkire csúzlival lő, aki nem tetszik neki; nem figyel senkire; az alaptermészete hebrencskedő; egyfolytában rikoltozik, gyatrák a poénjai, és ha az egész egyéniségét nézzük: irritálóbb készakarva se lehetne. Mindennek a tetejébe ostoba is: amikor Zorróval ellovagol, és megszökteti később a börtönből, a férfi annyira esetlenül palástolja magát, amiből egy óvodás rájönne a kilétére. Ahogy pajkosan tiszteleg Zorro kalapjában a vége felé, az több mint gyermeteg pillanat.


És ott van maga Zorro. Campbell annyira igyekezett erős színben tartani az egyéniségét, hogy néhol szánalmas dolgokat forszírozott rá: Armand partiján részegen keringőzik az atyával, csontrészegen alázza meg magát egy elhagyott sikátorban, fennhangon vitázik Szűz Mária szobrával. Ennyire már akkor tudott viselkedni, amikor Diego rátalált a kocsmában, és nem tudta még, mi az a "sárm". Apaként csődtömeg: semmi használható intelme nincs Hoaquinhoz, és amikor megértőnek próbál látszani, gügyögve beszél. Valahányszor veszekszik Elenával Armand partiján, erkélyén és pincéjében, mindig az volt az érzésem, hogy ettől izgulnak fel. Ütősebb lehetett volna Alejandro közös harca exnejével, ha mondjuk nem véstek volna Z és E betűket egyik támadójuk fenekére.

Elenának sem az anyaszerep, sem Diego családneve nem vált előnyére. Most is gyönyörű és elegáns, de semmi szimpátiát nem bír kelteni a nézőben. Az előzményfilmben arányosan volt szelíd és temperamentumos, 30-as éveire viszont dölyfös házisárkány lett belőle. Az egész zsarolás-udvarlás-féltékenység vonulat egy latin szappanoperát idéz föl az emberben. Az USA-kormány két munkatársa megzsarolja Elenát, hogy váljon el, és kémkedjen nekik Armand után. Vagy leleplezik Zorro titkát. Ezzel csak egy baj van: Elena csapnivaló titkosügynök. Nem mondom, szép teljesítmény elviselni a brümihilda házvezetőnőt, vagy kutyákkal a nyomában lefutni a szőlészetet. De annyira gyenge, lihegő műmosollyal hízeleg Armandnak, ami kizárt, hogy ne tűnne fel a férfinek.

Két jelenetében az is kiderül, hogy a forgatókönyv agyonajnározza a de la Vegákat. Armand nem öli meg Alejandro-t rögtön miután letépték a maszkját. "Ne a gyerek előtt"?? Ez kb. annyira hihető, mint mikor Rébusz intelmére Kétarc eláll Bruce Wayne fejbelövésétől a Mindörökké Batmanben. Pár perccel később: "Bezárhatsz örökre egy toronyba, én akkor is örökre gyűlölni foglak." Ha Armand annyira szadista, hogy tőrt szorít egy embere nyelvéhez, megölte a két ügynököt, és polgárháborút szítana, miért nem végez Elenáékkal?



A többi szereplő többé kevésbé jól lett felvázolva. Giermo és felesége szimpatikus emberek, akárcsak a kormányzó. Zorro tiszteletes cimborájában egy dolog zavar: poros klisé, hogy feszület védi meg a golyótól. Armand segédje és Marie faarcú díszek. Hoaquin tanítóját az előző rész Don Louis-a alakítja, ami máig nem értem, miért volt szükséges.

McEvans, a züllött pap ötletes figura, a nyers brutalitás mintaképe. Csak azt nem értem, hogy nem hasítja szét az ínyét a sok faszilánk, amit kiköp? És ha elkapja Zorro nyakát, miért nem töri el ahelyett, hogy a maszkjával vacakol? Hiába emlegetik fel Elena apját, don Diego és don Raffael karakterei nélkül egy igazán acélos jellemrajz sincs a filmben.



A történelmi korhűséggel nincs gond, a tempóval se gyakran. A vágták, vívások és akciójelenetek a maximumra törekednek, de az állandó akrobatika sok helyen indokolatlan és hatásvadász. Az ötlet, miszerint Zorro egyházi harangszóra érkezik, praktikus megoldás, mivel így Alejandro-nak nem kell állandóan a vidéken utaznia, igazságtalanságok után nézve. Csak kicsit olyan ötlet ez, mint mondjuk a Batsignal.

Képtalálat a következőre: „movie poster blogspot.com "legend of zorro"”
A Zorro legendája egy átlagos akciófilm, tele akrobatikával és kínos családi percekkel. A családias beállítás erőltetése, az eredeti ötletek kis száma és a de la Vegák pszichiátriai kóresete mellőzhető matinévá silányítja "A Róka" mozis kalandjait.

9 megjegyzés:

Slater4 írta...

"Abban igazad van, hogy DC-szuperhősök jobban törekszenek egy abszolutumot megtestesíteni, inkább hajlanak az elvont felé.
Egyébként lenne egy kérdésem, amiről akár válthatnánk pár szót a szereplő filmjeinél. A te megítélésed szerint pl. Zorro tekinthető-e szuperhősnek, vagy legalább egy korai előfutáruknak?"

Sokára, de válaszolok.
Mindenképpen előfutárnak tekinhtető.Megvan bene gyakorlatilag minden:egy kaliforniai nemes, aki felveszi a küzdelmet a rossz trövénnyel, méghozzá úgy hogy álarcot vesz fel.
Hát valóban, Batman előképének tekinthető, fekte köpeny, Z jel...
Batman-től persze eltréő, hogy a denevérember a bűnözés ellen lép fel, és tuéajdonképpen a törvénnyl(a rendőrökre gondolok) szövetséget akar.
Zorro pedig egy törvényes zsarnoki rendszer ellen harcol.
Zorro figurája egyébként 1919-ben egy Johnston McCulley nevű New York-i író regényében "született meg"
Az I.vilgáháború pusztításai, az oroszorszgi forradalom és a bolsevizmus szörnyűségei uán arra gondolhatott, de jó lenne ha valaki rendet és igazságot tenne az ilyen szrönyűségek közepette.
Még különbség, hogy elhelyezte egy bizonyos történeti korba, és helyre., szemben a szuperhősök a jelenkorban szoktak szerepelni.(az idő idő előrehlaadtával mindig újraalkotva őket)

SZintén különbség Zorro humora.A karater ilyen szempontból Pókemberre hasonlít inkább.
Khm kissé belefeledkeztem, tehát az alapkérdésre igen, mindeképp előfutárnak tekinthető.

ja, és ezt a Zorro álarcához yrtad, nem érted, miért pont akkor szökött meg 20 év után.Egyszerű a válasz:Elöször is, eleinte nyilván szigorúan őrizték.Aztán az ő Ellensége Rafael Montero elhagyta KAliforniát.AZtán ugye a 20 éva latt lassan elfelejtkeztek róla, maga Mntero sem ismerte fel, melékszel?Az oka a szökésre az, hogy visszajött, és és itt az alkalom a bosszúra.Nem azért szökött meg, mert készen állt fejében a tev, hogy úkrakezdi a Zoorr-oskodást, esteleg úgy, hogy valkaitől segytséget is kér(aki Alejandro lett), hanem meg akarta ölni Mondtero-t.
Mert ha eemllékszel, amikor mondja a beszédét, akkor Diego megfog egy követ, hogy azzal megölje, és csak Elenát megpilatntva jön rá, hogy a helyzet nem ilyen egyszerű, s akkor kezd el gondolkodni.

Angelus írta...

"Zorro figurája egyébként 1919-ben egy Johnston McCulley nevű New York-i író regényében "született meg"
Az I.vilgáháború pusztításai, az oroszorszgi forradalom és a bolsevizmus szörnyűségei uán arra gondolhatott, de jó lenne ha valaki rendet és igazságot tenne az ilyen szrönyűségek közepette."


Kétség kívül ez indíttatta. A Zorro álarcának kicsit romanticizált világa mintha az a lelkivilág/világfelfogás lenne, ami a világháború borzalmai és konzekvenciái után semmivé foszlott. A vesztes országokban elsöpörték az elnyomó rendszereket, de azután "sem volt okuk szeretni a vezetőiket". Belpolitikai zűrzavar, nagyfokú szegénység és a győztesek sarcvágya. (Erről mi magyarok mesélhetnénk). Szerintem fogékonyak voltak ekkoriban az olvasók a romantikus igazságosztó világára, aki egy szép hölgy támaszával a népet védi az elnyomó külföldi hatalom ellen.

A Zorro legendája pedig az USA-ba betagozódás romanticizált krónikája, úgyhogy McCulley szerintem örült volna a 2. film elkészültének.


"SZintén különbség Zorro humora.A karater ilyen szempontból Pókemberre hasonlít inkább."

Nekem speciel inkább Robin Hood jutott eszembe róla.

Amúgy mikor a Batman Kezdődiket vettem review alá, megpróbáltam különválasztani Bruce Wayne-t például de la Vegától, aki Bob Kane bevallottan kiindulási alapja volt. Szerintem Zorro az, ami Harvey Dent: A remény élő jelképe. Batman inkább a félelemé, a newtoni ellenhatás morális vonatkozásának elhozója. Vagyis: bűnözöl, kapsz érte. xD




"Khm kissé belefeledkeztem, tehát az alapkérdésre igen, mindeképp előfutárnak tekinthető"

És nemcsak mert Kane inspirációja volt Batman kapcsán. Zorro egyfajta átmenet a regényhős és a képregényhős között. És nemcsak mert nincs szuperereje, de van kosztüme. Jó, legegyszerűbb így lehet felfogni, és én is olykor így gondolkodom, ha csak úgy lazán mélázom a témáról.

De ha jobban beásunk, a szuperhőst nemcsak a szuperereje meg a hőstettei definiálják. A "sima hős" egy önvállaló, segítő szándékú ember, a másik meg egy ikonográfiai, felsőbb- vagy felsőbbnek tűnni akaró emberképzet, hús és vér kiadásban. Batman, Az Árnyék, Zorro és A Fantom élő szimbólumok: nemcsak védenek, illetve ténykednek egy népcsoportért, megtestesíteni törekszenek egy ideálképet. Vagy mert nincs épp megfelelő vezető/vezéralak a láthatáron, vagy egyszerűen követendő példát mutatni.
Luke Skywalker pl. szintén egy eszme szerint próbál élni, van természetfeletti képessége, de ő nem törekszik ikonitásra (pl. jelmezféleség, ismertetőjel, semmi jellegzetesség).


Angelus írta...

"ja, és ezt a Zorro álarcához yrtad, nem érted, miért pont akkor szökött meg 20 év után.Egyszerű a válasz:Elöször is, eleinte nyilván szigorúan őrizték."

Ezért nem tudott XYZ évig megszökni.


"Aztán az ő Ellensége Rafael Montero elhagyta KAliforniát."

Attól még a világ végére is utánament volna. És úgy vélem, a gyász legfeljebb pár hétig tartotta volna vissza, hogy útnak akarjon indulni Montero után. Börtön ide vagy oda.



"AZtán ugye a 20 éva latt lassan elfelejtkeztek róa, maga Mntero sem ismerte fel, melékszel?"

Ez csak Diego álcázótudományát dícséri.


"Az oka a szökésre az, hogy visszajött, és és itt az alkalom a bosszúra."

Akkor ott helyben eltörte volna a torkát. Az őr nem tehetett vona semmit, mert a felbolydult rabok nekiestek volna. Pár perc múlva talán leverik őket, de addigra Raffael már szépen kinyiffant.


"Nem azért szökött meg, mert készen állt fejében a terv, hogy úkrakezdi a Zoorr-oskodást, esteleg úgy, hogy valkaitől segytséget is kér(aki Alejandro lett), hanem meg akarta ölni Mondtero-t."

Tehát arra utalsz, hogy miként a TDKR-ben Bruce is évekig úgy állt hozzá, hogy "nincs semmi odakint az ő számára", úgy Diego is önként elvegetált egy nagy várszerű épületben, igaz? És Montero visszatértében a nép újabb nyomorúsághullámát sejtette meg, ezért - mert immár nem Zorro - bosszút áll Raffaelen, s a férfivel az akármilyen aljas terve is várhatóan dugába dől.



"Mert ha eemllékszel, amikor mondja a beszédét, akkor Diego megfog egy követ"

Már ne is haragudj, de az kés volt.


", hogy azzal megölje, és csak Elenát megpilatntva jön rá, hogy a helyzet nem ilyen egyszerű, s akkor kezd el gondolkodni"

A Zorro legendájából hiányoltam Don Diegót, legalább 1-2 flashbakc esetére. Alejandróból hiányzik néhai mentora tartása, mikor magánéletéből Elena kiválik.
Aztán mikor Elenát viszontlátja hosszú időkihagyás után, az szöges ellentétét váltotta ki belőlem nézőként, mint mikor Diego látta viszont hosszú időkihagyás után. Alejandro itt több dologban elkeserített: részegeskedik, lejáratja magát, keringőzik egy pappal, gügyög, toporzékol, mint egy hisztis kölyök. Mint Hoaquin!

Mindössze 1 jelentben láttam, hogy rákényszerül összetettebben gondolkodni a ténykedéséről: amikor más híján a Szűzanyának fakad ki: "Ki vele! Mit próbálsz a tudtomra adni?"

Slater4 írta...

(Sajnálatos ,de e a zhozászóléás megint nem sikerült.)


"Akkor ott helyben eltörte volna a torkát. Az őr nem tehetett vona semmit, mert a felbolydult rabok nekiestek volna. Pár perc múlva talán leverik őket, de addigra Raffael már szépen kinyiffant."

Hogyne tehetett volna semmit!És nem értem a többi rab miért esett volna nekik.
Azonkívűl figyelmen kívűl hagyod Montero-t.Nemcsak egy kis suhancról van só, ő volt Diego legfőbb ellensége.
Amikor Alejandro elmegy hzá az éjjel, Montero is szépen letámadja nemcsak a kapitány.
.Psuzta kézzel rátámadnia, miközben ott van mellette egy őr...Ne hiszem, hogy sikerült volna.

"Attól még a világ végére is utánament volna. És úgy vélem, a gyász legfeljebb pár hétig tartotta volna vissza, hogy útnak akarjon indulni Montero után. Börtön ide vagy oda."
Nem hiszem ,hogy olyan könnyen megtaálta volna.Mármint, mestzökik, elhagyja Kaliforniát, ki tudja, hogy találta volna meg?Szökött rabként, egy vas és segítség nélkl...
Nem is tduta pontosan ová ment MOntero, és mégha megtduja is, a pontos hely is kell.Mert mondjuk megtudná, hogy Spanoyországban van, a egy kissl széles táv.És eljutnia ilyen távolságra...És Montero niylván sokfelé utazott.Nagyon nehéz lett volna megtalálnia.

Nem, ahogy meglátta, tudta, hogy itt az alkalom, ezért megszkött, szerzett egy alkalmas fegyvert, (igazad van egy kést) és megölte volna.
Ott még az azelőnye is megvolt, hogy háturlól támadt volna rá, majdnem meg is tette.
De ahogy meglátja a lányát, átgondoljja. a dlgot.
Emlékszel, amikor Alejandroval bezéltek "Montero visszajött.Az jó.Akkor megölheted.Nem időközben történt valami...." A lánya.
Azért szökött meg, mert egyszerűen meg akarta ölni, de a lánya hatására megváltoztata szándékát.Akkor dönt úgy, hogy a régi módszert követve kideríti miben sántikálhat ezúttal.

"A Zorro legendájából hiányoltam Don Diegót, legalább 1-2 flashbakc esetére. Alejandróból hiányzik néhai mentora tartása, mikor magánéletéből Elena kiválik.
Aztán mikor Elenát viszontlátja hosszú időkihagyás után, az szöges ellentétét váltotta ki belőlem nézőként, mint mikor Diego látta viszont hosszú időkihagyás után. Alejandro itt több dologban elkeserített: részegeskedik, lejáratja magát, keringőzik egy pappal, gügyög, toporzékol, mint egy hisztis kölyök. Mint Hoaquin! "

Hát igen,a második részben nem volt olyan kaakter, aki komolyságot ihetett volna a filmbe, és végképp a humoros vonal került fölénybe, és egy szimpla akciófilmmé silányodott.

De persze hozzátehetjük, hogy egy új történetet kellett írni, új negatív főshőst, stb.A űsodik rész-nek nem volt meg az az előnye, hogy friss legyen.

Egyéként Diego kicist A Sötét lovaghoz hasonlóan megszenvedi a Zrro-skodást.ő is megalázta azt aki ellen harolt, ezzel a különleges móddal.És megfiezetett a győzelmmért.Amikor ott magához tér a ketrecben az elég keméyen "megüthetette" őt átvitt értelemben.( aharc véget ért, ő pedig tehetetlen)
Tim Drake is haosnlóképp érezhette magát, miután Harley ütéséből felébredt Joker főhadiszállásán, a régi Arkham-i elmegyógyintézetben.

Montero amúgyszerintem nem a leggonoszabb fickó, akit el lehet képzelni.elenát is megölhette volna..Bent hagyhatta volna házban is bennégni.

Egyébként én igazából azt nem értettem a Zorró Álarcában, MOntero, hogyan jött rá, hogy Diego Zorro.Mármint az érthető, hogy a sérülése bizonytotta, de hogy mi alapján gyanúsította őt?

Angelus írta...

"Ott még az azelőnye is megvolt, hogy háturlól támadt volna rá, majdnem meg is tette.
De ahogy meglátja a lányát, átgondoljja. a dlgot.
Emlékszel, amikor Alejandroval bezéltek "Montero visszajött.Az jó.Akkor megölheted.Nem időközben történt valami...." A lánya"

Pontosan tudom, miért állt el ott a szándékától Diego.


"Montero amúgyszerintem nem a leggonoszabb fickó, akit el lehet képzelni.elenát is megölhette volna..Bent hagyhatta volna házban is bennégni"

Montero kormányzóként százakat végeztetett ki, mire Santa Anna forradalma elérte Kaliforniát.


"MOntero, hogyan jött rá, hogy Diego Zorro"

Szerintem elrendelte embereinek, hogy óvatosan kövessék. A házban aztán Diego és Esperanza leleplezték magukat. A Zorro legendája egyébként élt azzal az elképzeléssel, ami szerintem az "álarca" alapján sokan felvethettek: mi történne, ha ez egy ördögi kör, és Alejandro Elenával ugyanígy lelepleződik, illetve a férfi börtönbe kerül?

Slater4 írta...

"Pontosan tudom, miért állt el ott a szándékától Diego."

Nem, is azt gondoltam, hogy nem tudod, csak kifejtettem, hogy ezért akkor szökött meg, és ezért nem esett neki a börtönben.

"Montero kormányzóként százakat végeztetett ki, mire Santa Anna forradalma elérte Kaliforniát."

Hát persz,csakzt akartam mondani, hogy MOntero sokksal nagyobb fájdalmat is okozhatott volna Diego-nak.

"Szerintem elrendelte embereinek, hogy óvatosan kövessék. A házban aztán Diego és Esperanza leleplezték magukat. "

Hát nem is tuodm..Márminthogy Zorró-t kövessék?Nem tudom,Azt cska észrevette volna nem?
De hát aztán egyszercsak megjelentek Diego házában.Mégha az is lett volna, hogy sikerült észrevétlenül követniük, aktonáknak, a házáig, ami igazából nem értem hogy sikerülhetett, MOntero nem érhetett oda ilyen gyorsan.
nem értem az egészet.

Alejandro leleplezése egész más volt.elejtette a mszkját, és úgy látták meg.
Mázlija volt, hogy csak azok az ügynökök látták meg.

Angelus írta...

És még nagyobb lett a mázlija, miután Armand végzett velük.

Slater4 írta...

"És még nagyobb lett a mázlija, miután Armand végzett velük."

Hát az azért nem mondanám.Végülis ők egy cspaatban játszottak, céljuk az volt, hogy Kalifornia csatlakozzon az egyesült Államokhoz.Persze más eszöközökkel, és az ilyen zsarolstól sem ridtak vissza.De orro "lekapcsolása" nem volt a terveik között.Ők is Armandót akarták elkapni.
Ellenben ha RAmadóék veszik észre(korábban) akkor az elég veszélyes lett volna.
". Armand nem öli meg Alejandro-t rögtön miután letépték a maszkját. "Ne a gyerek előtt"?? Ez kb. annyira hihető, mint mikor Rébusz intelmére Kétarc eláll Bruce Wayne fejbelövésétől a Mindörökké Batmanben."
Hát z olyan, mit don Rafael-nél modtam, hgy valahogy az igazán kegyetlenségbe valahogyan nem süllyed le.
És a tbbi doog?
mondom Diego-nak az aelmezését csak azér írtam le, mert az ajelnet mutatja meg, hoy miért akkor szökött meg.Érdekes, Diego úgy látszi némileg(vagy teljesen) elfelejtette a lányát.
És azt tényleg nem értem az a sziutációt, hogy Montero hogy jön rá Diego titkára, é s hogy termett ott azonnal a háznál.

Egyébként más dolog:Aki a Zorro Legendájában volt ez a McEvans fickó, nem pont úgy néz ki, mint aki Monte Cristo filmben alakította a Dangalrs-t, tudod, aki Dantes hajójának elsőtisztje volt?

Angelus írta...

Nem ugyanaz a színész. De hasonló züllött fizimiskájú karakter.



"Érdekes, Diego úgy látszi némileg(vagy teljesen) elfelejtette a lányát."

Szerintem azt hitte, hogy Raffael végül megölte őt. Nem tudta, hogy fel akarja majd nevelni a kislányt.