Kb. 1 évvel Joker halála után Gotham City utcáit egy új banda támadja meg: egy hajdani cirkuszi társulat, melyet a torzszülött Pingvin vezet. Célja, hogy a korrupt cégelnökkel, Max Shrekkel összefogva megszerezze a város irányítását. Batman tehát 2 fő ellenséggel kerül szembe, miközben egy kiszámíthatatlan, renegát tolvajnő folyton felbukkan a közelében - hol mint Selina Kyle titkárnő, hol pedig mint "a Macskanő".
Az atmoszférára nem lehet panasz: tömény, koromsötét. Pingvin halála minden idők legsötétebb pillanata akármilyen Batman-moziból. A csontig hatoló zenék és kiegészítő dallamok mind nagyszerűen elmélyítik a hangulatot. Tökéletesek. De a filmben csakis egyvalami kiváló: a stílusa. Tudom: a grotesque lényege eleve az, hogy kigúnyol, karikizál egy közeget vagy embereket a kiúttalan világ belsejében. De akkor a humor mindig legyen szellemes, lényegre törő, kontrollált. Ha csak spontán vicceket hajigálnak be, a film nem a témáját figurázza ki, hanem saját magát.
A szövegfüzet tele van tömve légből kapott, infantilis pillanatokkal. Egy nyomasztó, drámaian kilátástalan film nem lenne szabad megengedjen olyan egysorosokat, mint:
- "A szívem tele van szeretettel. Végre embernek érzem magam."
- "Olyan, mint az a béka, akiből királyfi lett." "Ne, azért maradjunk a pingvinnél."
- "Ettől lesz a nő, igazán nő, és ezért még a férfiak sem haragszanak..."
- "Megvetést érez a divatmajmok iránt? Vagy hadd találjam ki: leplezetlen, meztelen szexuális karizma?"
- "Rémeket látok? Nem. Ez a förtelmes Pingvinember."
- "Hogy meg kell érinteni, meg kell fogdosni őket."
- "Ó! Épp az a {pussy}, akit kerestem."
- "Beosonok éjjel a hálószobába, miközben csóválja a farkincáját."
- "Ki kellett volna miskároltatni! Kezdetben még felizgattál, de most végleg elment tőled a kedvem."
- "Semmi közöm az emberi fajhoz. Én egy állat vagyok!! Hidegvérű!"
A szerelmi szál Bruce és Selina között érdekes. Ha érzelmi reakcióik nem is, a világképük hasonló. De ezt a szálat csakis civil énjeik között lehet komolyan venni. Ha kosztümös énjeik találkoznak az mindig zavarba ejtő és majdnem mindig túlszexualizált, ami főleg Batman tekintélyét rombolja.
- "Hogy tudott megütni? Nem látja, hogy nő vagyok?" "Igazán sajnálom..." A Köpenyes Keresztes ennyire naiv és sztereotip látásmódú a nők terén?
- Aztán mikor Macskanő a páncélját taperolja, Batman hagyja neki!
- Mikor Batman az elrabolt a jégkirálynőre bukkan, ő és Kyle nem harcolnak, hanem inkább mintha házastársi veszekedés folyna köztük.
- Amikor Catwoman mintegy ráfekszik Batmanre, lenyalja a száját, és ő ezt is hagyja.
- A film végén Batman érvek nélkül győzködi Selinát, hogy "hazamenjenek". Ami még erőtlenebb: Selina egy sokadik rikácsolással löki félre.
A szereplők vagy túl erősen vagy túl gyengén játszanak. DeVito és Pfeiffer kiválóan formálják meg a két Bat-ellenfelet, de karaktereik minden logikát nélkülöznek. Az egész Catwoman-figura olyan, mintha a nőt egy gonosz entitás szállta volna meg. Ez még igaz is lehet, tekintve, hogy azt a zuhanást nem élhette volna túl a fizika törvényei szerint. Keaton és Ghogh értelmesek, de egyben halványak is. Gordonnak nulla szerepe van az eseményekben, alig tűnik fel. A polgármester inkompetens hangember, a média képviselőiből az újságos fiú a legnormálisabb, a járókelők pedig gyengeelméjű, álmélkodó bábuk.
Az egyetlen szereplő, aki egyszerre energikus és végig erősen tartja figuráját, az Christopher Walken. Ő mutatja fel a legtöbbet a produkcióban. És mégis az ő terve az erőművel kapja a legkevesebb magyarázatot a 3 negatív főalak közül.
Az egyetlen szereplő, aki egyszerre energikus és végig erősen tartja figuráját, az Christopher Walken. Ő mutatja fel a legtöbbet a produkcióban. És mégis az ő terve az erőművel kapja a legkevesebb magyarázatot a 3 negatív főalak közül.
Vannak azért jó pillanatok is a cselekményben: Pingvin a szülei kutatásával fedezi, hogy polgármester akar lenni. Macskanővel csalja el Batmant, hogy a denevérrajjal majd a manipulált kocsijával befeketítsék. Bruce trükkje, hogy Pingvin korábbi szavait játssza a mikrofonba, a legokosabb ötlet a filmben. Mindez ígéretes volna, ha Pingvin intelligens, csiszolt modorú maffiózó lenne, ahogy a képregényben. Így viszont csak egy hörgő, perverz torzszülött.
Ahogy az előző filmben, itt is előfordultak furcsa véletlenek: Catwoman éppen azt az üzletet robbantja fel, ahol Pingvin és Batman először találkoznak. Épp akkor robban fel az üzlet, mikor nyávog egyet. Pingvin épp akkor tör be Shrek partijára, amikor Bruce és Selina rájönnek egymás kilétére. Bruce éppen azt a fekete macskát találja meg, amelyik Selináé volt.
A forgatókönyv leghatásosabb(nak szánt) fordulatai nemcsak légből kapottak, de magyarázat nélküliek is:
· Hogy élhet túl akárki egy kb. 100 méterről történő fejreesést a befagyott, jeges hóba?
· A Batmobil nemcsak kétszer akkora lesz a pluszpajzsoktól, de szét tud bomlani egy keskenyebb verzióra?
· Mi szerepe van ennek a sorozatos utalásnak, hogy Macskanőnek "kilenc élete van"?
· Csak mert a tömeg fújolja, minek kezd Osvald az esernyőjével géppuska-tüzet szórni rá?
· Mitől érdekes az, hogy miután Pingvin nem tud megölni minden elsőszülött fiút, az egész várost akarja elpusztítani?
· Rakétákkal felszerelt pingvingyalogság??
· Mi értelme van annak, hogy Selina egy sokkolót a szája elé tartva megcsókolja Max Shreket, és ő ezt hagyja neki?
· Az a bábu a kiégett Shrek akarna lenni?
· És - bár ez nem lényeges mozzanat - miért nem tartóztatják le Osvaldot, miután nyilvánosan szétharapta egy ember orrát?
Nem akarok sótlannak vagy fantáziátlannak tűnni, de ez a film akkor a legélvezhetőbb, ha az ember a napi túlóra után a TV-ből akar zenét hallgatni. Konzekvens cselekvés ritkán figyelhető meg benne, felhozott ötletei/kellékei csak átgondolatlan díszek egy nonszensz történetben. Minden pozitívuma vizuális jellegű, plusz Walken és a dalbetétek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése