A Jurassic Park 3. sorozatgyártmány. Jeff Goldblum után most Sam Neillre várt a feladat, hogy saját karakterével összekötő kapcsot képezzen az 1. és a legújabb Jurassic Park movie-val. Egyszersmind az avatatlan civilek élén álljon, mint szakértő.
Ez az elgondolás "elmegy" szinten valóban működik, részben mert Dr. Alan Grant mellett Dr. Sattler karaktere is visszatér. A hivatásos tudósember alakja mégiscsak testhezállóbb erre a funkcióra, mint egy diszkriminált matematikus, akinek a beszédmódja sem természetes.
Ez az elgondolás "elmegy" szinten valóban működik, részben mert Dr. Alan Grant mellett Dr. Sattler karaktere is visszatér. A hivatásos tudósember alakja mégiscsak testhezállóbb erre a funkcióra, mint egy diszkriminált matematikus, akinek a beszédmódja sem természetes.
Nemhogy az eredeti casting többi tagja, de a direktor sem tért vissza a záróakkordhoz. A Jurassic Park 3. egyáltalán nem egy trilógia befejezése, csupán utolsó rúgása egy olyan franchise-nak, amelyből már kifogyott a benzin. Egy B-kategóriás horrorral van dolgunk, bőséges vérellátmánnyal, oktondi hangyaemberkékkel és méltatlanul szűk eseményhorizonttal.
Mindezek ellenére mégsem utálom ezen movie-t. Bizonyos értelemben még őszintébb is, mint Az elveszett világ. Nem próbál meg az előzőek folytatásának tűnni, hanem inkább spino spin-off-mellékvágányként elővesz 1-2 korábbról ismert szereplőt, beemel pár régi dínófaj mellé 1-2 újat, ráfűz egy nagyon átlátszó kifogást történetfélének, és kész a futószalag következő érkezettje.
Egyik nagy kifogásom, hogy a kaliberrel együtt az új ötletek keresését is visszafogták. Nem jöhetne egyszer más konfliktus, minthogy egy gyerek, a szülője és még páran a szigetre kerülnek, a dzsungelben futnak a szuperhüllők elől, és közben helytelenítik az ember hajlamát Istent játszani? Úgy értem... mi már jól tudjuk mindezt! Megtanultuk rögtön az 1. részben, a 2. pedig megtoldotta a klisé tanulsággal, hogy a természet, az élővilág úgyis utat tör magának az izoláció börtönéből (ahhoz képest felettébb nyugisan fogják ezt fel az elején).
Változatlanul kíváncsi lettem volna olyan részletekre, amiket egy igazi block-buster cselekménye köteles volna érinti. Pl. a repülő fajokkal mit kezdenek a kormányok, ha 1-1 példány a Sorna térségéből kijut egy ország területére? Nyilván nem akarhatják, hogy elszaporodjanak náluk. A katonaság hogy védi és tartja teljesen lezárva a területet? Miként viszonyul ehhez a mai nyilvánosság?
Szarkazmus nélkül méltatom a film legfőbb vívmányát, a Spinosaurus-t. A Tyrannosaurus helyett új csúcsragadozóként nálam jól vizsgázott, jelenései hatásosak. Bár antirealisztikus, hogy többször (kerítésnél, a repülőgép széttörésekor, etc.) csak hirtelen veszik észre. Közeli kameraállásokból látjuk, ahogy a sárkánygyíkok ugranak, fordulnak, rohannak. Sikerül megteremteni azt a benyomást a nézőben, mintha épp ő is ott lenne az állkapcsok és karmok kellős közepén.
Szeretném önironikus fricskának betudni az íróktól a gyors párbajt, melyben a bajnok, a T-Rex megjelenik - praktikus egérutat nyerve Grantéknek -, és a kihívó Spinosaurus leteríti. Ahelyett, hogy ismét a Zsarnokgyík uralná a vásznat, kellően durva és hatásos módszerrel "kirúgták" a cselekményből. A kedvenc pillanat a produkcióban.
Míg nekik és a Velociraptoroknak sikerült rendes külsőt kölcsönözni, a növényevő dinoszauruszoknak - felteszem anyagi okokból - nagyon darabos a kinézetük. Rossz ránézni azokra a termetes, enyhén elmosódott óriásokra, hiába nem ők a sztárok ebben a műben.
Míg nekik és a Velociraptoroknak sikerült rendes külsőt kölcsönözni, a növényevő dinoszauruszoknak - felteszem anyagi okokból - nagyon darabos a kinézetük. Rossz ránézni azokra a termetes, enyhén elmosódott óriásokra, hiába nem ők a sztárok ebben a műben.
Sam Neill hozza az elvárhatót színészi játék terén, de jellemrajz terén nincs semmi említésre méltó. Annak fényében, hogy végül a haderők végül indokolatlanul jönnek és kimentik őket, hidegen hagy, hogy kikből - vagy inkább hányakból - lakmároznak a fenevadak.
Dr. Grant az egyetlen, akinek egyáltalán jelentősége van a cselekményben, pontosan tudván, mennyire intelligensek és jól szervezett vadászok a raptorok. A hajdani eset a Nubla-szigeten máig kísérti (az ezt illusztráló képzelődés-jelenet kissé nevetségízű lett). Csakis azért megy bele Paul Kirby ajánlatába, mert raptorok terén végzett kutatásaihoz apad a pénz. Mégis, szerintem kicsit könnyen áll rá az alkura. Még úgy is, ha kizárom a tudatomból az előző két film sztoriját, és azok logikus konzekvenciáit.
Dr. Grant az egyetlen, akinek egyáltalán jelentősége van a cselekményben, pontosan tudván, mennyire intelligensek és jól szervezett vadászok a raptorok. A hajdani eset a Nubla-szigeten máig kísérti (az ezt illusztráló képzelődés-jelenet kissé nevetségízű lett). Csakis azért megy bele Paul Kirby ajánlatába, mert raptorok terén végzett kutatásaihoz apad a pénz. Mégis, szerintem kicsit könnyen áll rá az alkura. Még úgy is, ha kizárom a tudatomból az előző két film sztoriját, és azok logikus konzekvenciáit.
Így az a pillanat is alszik drámailag, amikor Grant és a Kirby-gyerek, Eric viszontlátják a szülőket a kerítésnél. Csak ennél lehetne sorolni a szkripten a piszkításokat:
- Mikor tanulják meg végre a mezozoikum teremtményei elrágni egy kerítésen a kötélrácsait?
- Hogy képes csörögni egy mobiltelefon egy dinoszaurusz gyomrában?
- Mire várt a mai napig, hogy áttörje a kerítés fémrácsát?
- És akkor hogy nem bírt áttörni egy simán reteszelt fakaput?
Végül: íme a film csúcspillanata:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése