2012. december 9., vasárnap

Az elveszett világ - Jurassic Park 2.



Sajnos nemcsak a zászlóposzter gyűrődött meg, hanem a mese is. Az elveszett világ megint tisztán elődje sikere által életre hívott szervalabda; külsőre hasonlít a nagy elődre, de minőségileg utcahosszal marad mögötte. Pikantériája az ügynek, hogy már az alapul szolgáló könyv Michael Crichtontól is az Universal stúdió kérésére készült el. És ha már a könyv kritikusai ujjat mutatnak, az minimum egy nagy ciklonfelhő a motion picture ege fölé.



A Terminátor 3.-hoz hasonlóan erőltetett, ahogy a teremtők utólag hozzátoldanak egy tisztesen lezárt műhöz. Láttam lehetőséget a Jurassic Park zárásában egy sequel-ra, de ez alig hasonlít rá. A karakterek tompák, a cselekmény toloncolt, az effekteken szintén látszik a spórolási szándék. Egyértelmű, hogy az 1. film újrázása folyik, cérnaerejű visszautalásokkal és cameókkal a kontinuitás kedvéért.

Apropó visszautalás: a sztori arra az utánatoldásra épül fel, hogy a Park nem a dinoszauruszok igazi létrehozási területe volt, csupán egy "decoy" (="kamudarab"). Ha így volt (talán logikusabb is, hogy nem a kirakatszigeten gyártják a lényeket), arra már az 1. részben gondolni kellett volna, nem titoktartási szerződésekkel és a projekt titkosságával kimagyarázni utólag. Épeszű ember a Parkra lépett emberek helyében kitálalt volna, ahogy azt Ian Malcolm figurája meg is tette a sztori szerint.
Azt is nevetségesnek találom, hogy a Park elszabadult állatait elvileg a sziget szétbombázásával tették ártalmatlanná. Spekulálhatnánk, hogy a dínókat teremtő cég, az InGen színfalak mögött kiegyezhetett a hadsereggel, hogy titokban takarítsanak, de ezek igenis fontos információk ahhoz, hogy a háttérben maradjanak.


David Koepp és Steven Spielberg nem építkezett elég következetesen itt, forrásanyagtól ide vagy oda. Az 1. Jurassic Park ugyan döntően szintén látványfilmnek számított, mérsékelt karakterrajzzal. De a hibái és benézései közül csak egy-kettő nyomta rá a bélyegét végig egy-egy történetszálra (pl. a biztonsági felszerelések a Park körül).  
Itt viszont minden a látványról szól: a gyorsan lezavart felvezetés után jöjjön még több dinoszaurusz, még több látogató, még több rombolás, még több lélekszakadt rohanás. Az atmoszféra érdekében a háttér legyen hasonló az első filmhez, sok éjszakai, sötét szobás és esős jelenettel a dínóknak. Csak csínján a filozofálgatós részekkel, nehogy unalmas legyen, és rögvest adott egy kívánatos, tárcafejő pénzautomata.


Szóval itt ez az evakuált sziget, Sorna, ahol a dínók egy hurrikán óta szabadon mászkálhatnak. Rögtön itt lenne 1 kérdésem: akkor mi a helyzet az ottani repülő őshüllőkkel, mint a Pteranodon és a Pterodactylus? Nem vagyok paleontológus, ezért nem tudom, hogy ezek a lények eljuthatnak-e a más szárazföldek légterébe. De hogy ne észlelje őket senki 4 alatt, az vagy csoda, vagy véletlen a köbön tercen.
Hammond expedíciót küld Sornára, akik bizonyítékot gyűjtenek a lakosságnak a hüllők létezésére. Teszi mindezt, mert az InGen új igazgatója, Ludlow Amerikába vitetné a lényeket saját embereivel. Megint a "még többet"-elv: 1 helyett 2 csapat fogócskázik majd a dínókkal, több lesz és nagyobb terepen a helyzet fejvesztett álkezelése.





Családi matinéról lévén szó több a rokoni kötelék is: Ludlow Hammond unokaöccse, unokái cameót kapnak az elején, Ian barátnője, Sarah az expedíció tudósa, sőt lánya, Kelly szintén ott reked potyautasként.
Ezek közül egyik kötelék se hatott meg, részben mert a színészek nemigen kapnak kiemelt pillanatot, ahol ügyes alakítással kitűnnének a többiek közül. Amennyire érdekelt a hajsza végkimenetele, azt se bántam volna, ha csak Ian marad meg, hírmondóként immár a 2. dinokatasztrófából.


Néhány kérdés soron kívül:
  • Hogy lehet, hogy a vadászok még a prédáik pontos nevét sem ismerik?
  • Minek  engedik szabadon a ketrecbe fogott dínókat, ha azok szétrombolják a felszerelésüket?
  • Sarah miért hozza be a bébi Tyrannosaurust, mikor az korábban mág külön hívta is a mamáját? Sőt, ő maga is felismeri ezt, mikor itt a két szülő?
  • Miért nem tudják a kocsi ablakát betörni?  Sarah az egyikre rázuhan, alig reped, de a puszta moccanása többet tör rajta.
  • Hogy az Istenbe tarthat meg és vontathat föl egy dzsip 2 lakókocsit 1 darab kötélnél fogva?!
  • Hogy a Sátánba nem találja el a lógó Iant és Saraht a pont rájuk zuhanó 2 kocsi?!
  • Ha az 1. filmben a T-rex egy dzsipet utolért, most mitől nem tud utolérni egy csapat előle futó embert? (maga Hammond is szóvá tette a sebességüket az 1. részben.)
  • És mikor az apa-T-rex a hajón át San Diegóba érve rombolászni kezd, annak is igencsak elbagatellizált a médiavisszhangja.





Érdekes, hogy ebben a filmben a gyerekek mennyire nem bírnak számottevő veszélyérzettel.

A mű elején egy Sornán kikötött család gyereke odaköszön az apró Compsoghnathus-nak, megvárva, hogy odajöjjön a többi, és - természetesen kamerán kívül - felzabálják.
Kelly akrobatikája pedig vetekszik Dick Greysonéval A Mindörökké Batmanből. 

Egy jelenetben apját épp egy Velociraptor szorítja sarokba: erre a kislány beszól neki (!), elterelve a figyelmét (!!), és lábbal kirúgja a hüllőt az ablakon (!!!).



Ezek után nem értem, mitől kellene megragadjon Ianék "ádáz" harca a hüllők befogása ellen: a szkript érezhetően mentegeti őket, és több kárt okoznak, mint a vadászok, akik megmentették őket, és megmondták, hol a rádiótorony, ahonnan üzenhetnek!
Párbeszédeikben sincs lényeges mondandó merő "fillerek" (="idő-kitöltések"), míg megérkeznek a produkció igazi sztárjai. 




>Lássuk a dínókat!<


Az effektek picit kopottabbak, mint az első részben, de ez nem zavaró mértékű. Számos új fajt mutatnak be, a régieket pedig nagyobb számban. 
Ahogy a Jurassic Parkhoz, most is mellékelnék néhány képet róluk:



Pacycephalosaurus



Stegosaurus




Mamenchisaurus





Triceratops



Parasaurolophus


Pteranodon





Találóan fogalmazta meg egy magyar cikkíró a filmről, hogy az voltaképpen (idézem)"Spielberg homokozója, ahol animált játékdínókkal üldözheti az embereket." Teljes mértékben egyetértek: felejthető sokadszereplők imitálnak egy elostobáskodott túlélő-túrát, és a lényekről szóló morális diskurzus kevés, lapos és önmagát járatja le a főszereplők inkonzisztens cselekedei révén.


A Jurassic Park folytatása nálam mindössze

Nincsenek megjegyzések: