2012. március 1., csütörtök

Városlakó-Gonosz (A kaptár)

Mortal Kombat volt a címe annak a filmnek, ami talán a legtöbbet tett a videójátékon alapuló filmek sikerességéért. Bizonyos fokig ugyanolyan zsánerindítónak számított, mint mondjuk Richard Donner Superman-e a szuperhős-filmek territóriumában: bizonyította a témakör profitképességét a nagyvásznon, Paul W. S. Andersont pedig voltaképp feltette a térképre Hollywood rendezői között.


Anderson felesége, Milla Jovovich szintén nem számított új arcnak a Resident Evil forgatása idején. Korábban már bizonyíthatott Bruce Willis partnereként Az ötödik elemben, vagy mondjuk Jeanne d'Arc megformálójaként. A kaptár a Tomb Raidert követő évben mutatkozott be, és a legtöbben akkor még azt hiszem, nemigen gondolhatták, hogy túlszárnyalja majd annak a mozifranchise-nak a sikerességét.


Az első negyedórában a játék posztapokaliptikus víziójának kezdeteit építik fel: a Védernyő megavállalat egy föld alatti, ultramodern kutatóközpontot tartott fenn Raccoon City alatt. Egy T-vírus nevű szer elszabadul, végez az összes dolgozóval, és egy kommandót küldenek a helyszínre, akiket egy környezetvédő és egy biztonsági őr is elkísér. A film két, egymástól független ellenséges erőt állít szembe a főszereplőkkel. Egyik a kaptárat irányító számítógép, a Vörös Királynő; a másik pedig a fertőzött dolgozók, akik most primitív, gyilkos zombikként élőkre támadnak táplálékért.

Komoly fenntartásaim vannak mindkét bajforrással szemben. A Vörös Királynő Hihetőbbé teszi ugyan a gép szándékait, hogy nem akarja kiirtani őket, csak a saját épségét védi, illetve a T-vírus fertőzöttjeit próbálja elzárva tartani. De őszintén szólva furcsállom, hogy a védelmi mechanizmusait az egység nem ismeri. Igazán valószerű és horrorisztikus effektek, ahol az egység felét egy folyosón szétvagdalják a lézernyalábok különböző formációi. Nem számít, hogy a cég vezetői titkolóztak túl sokat, vagy ők kérdeztek túl keveset: valamire való akciócsoport nem harcol egy csúcstechnikájú arénában, anélkül, hogy pontosan tudná, mivel áll szemben. Még annyit a gépről: az ellenanyag eltitkolása - függetlenül attól, milyen sikerrel hathat - illogikus cselekedet, hiszen ezzel is redukálható lehet a zombik jelentette veszélyfaktor. 

Miért van az, hogy a zombikat mindig agyatlan hörgőmasinákként ábrázolják ezek a filmek? Ez ennek a horror-ágnak az egyik legnagyobb csökevénye, amit máig szándékosan nem küszöbölt ki Hollywood! "Vörös Királynő" szerint a T-vírus a még friss hullák alap-életfunkcióit és -igényeit éleszti újjá. Biofizikai ismereteim nem számottevőek. De mégha el is hinném, hogy a legalapvetőbb szükségletek közé csak az evés és a légzés tartoznának, ez akkor is erőltetett egyszerűsítés. Az aktív élő állapot épüléssel jár. Ha huzamosabban működnek a legalapvetőbb életfunkciók, semmi nem zárja ki, hogy a szervezet 1-2 másik mechanizmusa is beindulhat - teszem azt az emlékezet, vagy az eszközhasználat. Nem beszélve az itt elhangzó részletről, hogy az agy még hónapokig elektroaktív!
Egymást miért nem támadják meg "táplálékért"?
A dobermannokból ltt zombik miért vannak megnyúzva?
És miféle "korai kísérlet" eredménye az a vad húslény, akit a végén legyőznek, csak hogy legyen egy kiemelten nehéz akadály a film végén? Nem érdekel, milyen a játék: a zombik nem földönkívüli szörnyfigurák, mint Alien és Predator!



A női főszereplő, Alice sem túl részletezett karakter. Annyi derül ki az életéről, hogy a kaptár biztonsági őre, aki egy kiszabadult ideggáz-adagtól emlékezetkiesést kapott. Van egy flashback-sor, miszerint a vírust próbálta kicsempészni az állomásról egy női dolgozóval, akiről kiderül, hogy a környezetvédőnek, Mattnek a húga volt. Tetszik a rejtély, hogy Alice-szel együtt kell összeraknunk az emléktöredékeket, mint egy Fűrész-moziban. Nagyjából tudja, kicsoda, csak a kritikus rész, a közelmúltja homályos. Lehet, hogy neki is része van abban, hogy a vírus elszabadult.
Ez pedig közvetlenül motiválja, hogy egy megharapott katonát, Raint meg akarjon gyógyítani, mielőtt átalakul zombivá. És bár a végén kudarcot vall, még idejében kiderül, hogy nem Alice-é volt a kéz, ami összetörte a vírus kézitartályát.


Van egy mozzanat, ami szerintem feltűnő cselekményhézag. Alice végignézte, ahogy az egység fele feldarabolódik a lézertől. A technikus-katona rettegve az ottmaradt csomag után megy, erre Alice nyugodtan besétál mellé és kimennek. Honnan tudta, hogy már biztonságos belépniük, amikor ugyanezt hitték a kaszabolás előtt is?


A többiek nem különösebben fontos szereplők. Spencer volt közülük az, akivel mindenképp többet kellett volna kezdeni az íróknak. Ő is emlékhiányban szenved egy ideig, aztán feldereng, hogy Alice szeretője, tettestársa és a T-vírus szabadon engedője volt. És mit tesz, mikor erre rájön? Alice-szel éppen egyidőben pisztolyért nyúl, vigyorogva pózol egy sort, és kicsit odébb elkapja a szörnyzombi. A piti kapzsi bűnöző tipikus büntetése a sorstól.

A film zárása erősen emlékeztet a 2007-es Legenda vagyok városképére: teljesen kihalt tág utcák, tele járművekkel és szeméttel. Nagyon valószínű, hogy annak dacára, amit mind Alice-ék, mind a Vörös Királynő el akart érni, a T-vírus kiszabadult: Alice járkáló halottakról olvas egy nem olyan régi újság címlapján. A film tehát az utolsó szcénáig megőrzi a feszült, thrilleri hangulatot, a film végi csavar pedig sokat ígér egy folytatás történetére. 
Egyedül azt sajnálom, hogy a zárást és Alice megtalálását kivéve az egész film a kutatóközpontban játszódik. Tudom, hogy ez szándékosan volt így megírva a hangulat fokozására, és hogy nem lehet minden akciófilm szociális esettanulmány. Mégis valahogy szűknek, egyszeri menetnek érződik. Szívesen láttam volna, miként szabja meg a Védernyő a mindennapi életet, és ez milyen visszhangot kelt a társadalomban. Hogy csak a kijutásról szól az egész, azt a benyomást kelti, hogy a kezdőnarráció a cégről csak kifogás, hogy mihamarabb lássuk a lövöldözést az akadálypályán.





Látványtrükkjeit és feszült hangulatát is szinten tartja, és a flashback-ek alapján kirakni az ügy részleteit is ügyes megoldás. De az esztelen vadzombi ötlete lerágott csont, és a karakterekben Milla Jovovics idomai a legfigyelemfelkeltőbb dolgok. Közepes darab.


Nincsenek megjegyzések: