2013. július 2., kedd

Csatamező: Föld (Háború a Földön)

Az évezred fordulóján készült.
Az évszázad csúcstartója volt Arany-Málna díjak számában a Jack & Jill előtt.
Az évtized legrosszabb filmjének kiáltották ki.
Az év legnagyobb anyagi bukása lett.
Nekem úgy tűnik, hogy sci-fi-könyveket mozifilmre átírni egyre nehezebben megy Hollywood-ban. Akkor sem volna egyszerű, ha a direktor és írói elég okosak azt jól értelmezni, a száraz háttérismereteken túl is. A Battlefield: Earth ellenben nem is próbálkozott. Azóta is hírhedt utálatnak örvend minden filmes körben, ami nem fogható pusztán a nem-tetszésre. Olyan időszakban vetette vissza a tudományos fantasztikus adaptációkat, amikor a Star Wars, majd a Gyűrűk Ura is óriási babérokat gyűjtött be.
.
Első szó, ami eszembe jut a Háború a Földönről, a katatónia. Nemcsak azért, mert egy füvező orángután teljesítményét látom a cselekményen: 
  1. Tartalma ámbráscetként merül alá a kliséfolyamban;
  2. Irama csomószor nyújtással és üresjárattal halogat kritikus eseményeket;
  3. Végkifejlete azontúl, hogy tömény röhej, de még visszatetszést is keltő.
Főként a szereplőkön érezni egyfajta bágyadt zavart, a gyengeelméjűséget. Nem látom a viselkedésükön, hogy eltökéltek vagy motiváltak lennének, nem jellemző bármi leleményesség akár az emberoldal, akár az itteni földönkívüliek, a "pszichlók" tagjaira.
Amiről rögtön fel lehet ismerni a produkciót, az az egyedi kamerakezelési módszere. Több, mint a 9/10-e a felvételeknek enyhén ferdére döntött! (A tengeribeteg nézőknek végképp nem ajánlom a művet). Azonkívül elég feltűnő, hogy rengeteg középről kettényíló jelenetváltás történik. Szemben a Star Wars oldalra hátráló képváltásával ez fárasztó ügyeskedés. Csak arra szolgál, hogy sebtiben eredetinek állítsák be a látványvilágot, amely nagyon élettelennek és díszletszagúnak érződik. Kliséből is akad annyi benne, mint a forgatókönyvben: pl. a psychlók külseje baromira klingonszerű.
Érdemesebb inkább egy trapább szatíraként felfogni ezt a filmet, semmint sci-fi-ként. Úgy ugyanis nincs épkézláb vonása. L. R. Hubbard regényéhez kb. annyi köze van, mint az Én, a Robotnak Asimov, vagy bármely eddigi Conan-filmnek Howard munkásságához. Nem törekszik egy témát taglalni, nincs akár +, akár - álláspontja a XXXI. századi világról, amit nehézkesen felvázol.

.
Az alaptörténet A majmok bolygójáéhoz hasonló: 1000 évvel később az emberiség a psychlo faj rabszolgái - kivéve pár tudatlan, babonás törzset. Innen indul az ifjú Jonnie kalandútra, mikor a Föld psychlo-megbízottja, Terl befogja, hogy - sok más társával együtt - aranyat bányásszanak neki. A hatékonyságért besugározza Jonnie fejébe a kellő tudást, amit Jonnie aztán felhasznál. Felkelést robbant ki, a megmozdulás élére áll, s végül atombombával robbantják be az egész psychlo anyabolygót. Viva revolution!
Ezt a fajta írást hívom én trágyázásnak. Becsülendő, hogy legalább az egyik forgatókönyvíró, J. D. Shapiro bocsánatot kért, amiért részt vett a project-ben. Amellett, hogy az egyik Málnát neki kellett átvennie; a forgatás során menesztették, mert rendre szóvá tette a forgatandó anyag hibáit.
Frappáns kis párhuzam rajzolódik ki előttem a stúdió és az antagonista esete közt. Szolgai munkát elváró harácsolása zajlik, temérdek ostobasággal nyakon öntve. Az eredmény: atomrobbanás minden irányból (nézők, újságok, munkatársak, televíziós média, stb). És a meggy a habon: a főbűnös(ök) megkaptá(k) az áhított arany(-málná)kat, amiktől most már nem is szabadulhat(nak). Ahogy Ker karaktere mondja: "Nézd a jó oldalát. Legalább végre megkaptad az aranyadat!"
.
A színészi játék kb. kimeríti a szervezett bűnözés fogalmát. John Travolta 3 Málna nyerteseként bizonyítja, hogy nem áll meg a science-fiction műfajában. Köpnivalóan túljátssza a szerepét, amit már eleve vacakul írtak meg. Terl egy olyan szinten önelégült, ripacs, bajnokhülye főgonosz, aki a tetteivel lényegében a saját bukását segíti elő. Nem elég, hogy fájtársaival indokolatlanul becsüli alá az "emberállatok" értelmi képességét. Egy olyan közönséges sihederrel szemben marad alul,
  1. akit ő maga toloncolt a bázisukra, hogy az agyába sugározza a tudást a nyelvükről, illetve a XX.-XXI. századi földi történelemről!
  2. Aki mindennemű kvalitás nélkül, egy röpke bunyóval válik valami vezérfélévé a börtönrabok szemében. "Épp elég problémánk van anélkül is, hogy egymással civakodunk az ételen!
  3. Aki leüti Terlt, rögtön miután eldicsekszik, milyen remekül tud célba lőni tehenekre!
  4. És akinek már okosított lényként volt annyi esze, hogy visszaadja neki a fegyverét!

Művészet ennyire pihent agyú szereplőket beleírni egy komolynak szánt alkotásba.


A psychlók negyedeszű idiótákként téblábolnak a teljes műsoridő alatt. Véleményt formálnak az "emberállatokról", anélkül, hogy megfigyelték volna őket. Nem tudják, mit esznek. Az emberi rabokra szinte egyáltalán nem figyelnek oda, holott műszakilag elvileg fejlettebbek, mint mi ma. A tetejébe: túl ostobának tartják őket dolgoztatni, holott a technológiájuk megvan, hogy tudást sugározzanak a fejükbe. És holott már ezelőtt is látnak tőlük használati tárgyakat. A faj valós értelmi szintjét talán az szemlélte legjobban, mikor egyikük szóban összetéveszti őket a kutyákkal.
Az agyba sugárzott tudás ötlete még nem lenne annyira zavaró. Edward Nygmánál se zavart, Jonnie-nál se. De ha Terl képes ilyen lazán megokosítani a foglyát, még a szőrös szívű psychlo vezérek odaát is bizakodhatnának: lám, az "emberállat" használható munkaerővé tehető, hisz képes a gondolkodásra.

Zsigerből elhibázott, ahogy a pszichlók védekeznek egy támadással szemben, de kinyiffanásuk a prímvivő. Jonnie és társai nukleáris fegyvert teleportálnak psychlo-berendezéssel az ő lila színű anyabolygójukra. Hogy semmisít ez meg egy full planétát? Mert ott a levegő nagyon intenzíven reagál a radioaktívitásra, ezért egy detonáció kihathat az egész felszínre.
Nyilván én vajmi keveset konyítok a részecskefizikához. Mégis: a gamma-sugárzás mióta hat a tűzre úgy, mint a benzin?  Valamivel magyarázni kellett, hogy egy sima robbanás miért ártalmatlan, ha egy atom-csimbum geokatasztrófát okozott. De a  radioaktivitásra kenni a dolgot egyszerűen ökörség volt. Gyanítom, mivé akarhatták ezt kigondolni: hogy sok a gyúlékony gáz a psychlo-k légkörében, melyek kb azon a hőfokon robbannak be maguk is, mint egy atomrobbanás centruma (több ezer Celsius-fok). Most ne nézzük, mennyi értelme lehet ennek: érdekes kérdés, hogy ilyen tűzfób életfeltételek mellett mennyi idő alatt fejlődhettek a psychlo-k a mi XXX. századi szintjüktől a XX. századiig.

A zárás pedig, hogy Terl ketrecbe zárják a fort knoxi páncélteremben. Jonnie újabb szónoklatából ez nem derül ki számomra: "Ha vannak még más psyhlo-kolóniák odakint, ideküldik a csapataikat, hogy kiirtsanak minket." Jelentem: elhagytuk az Űrgammák szintjét lejtmenetben. Ami ennyire kulcssúlyos létkérdés a homo sapiens számára, arról nem kellett volna, nem is tudom... részletes és pontos adatokat gyűjteniük?!
Tovább: "De ha megtudják, hogy a te kapzsiságod pusztította el a szülőbolygójukat, az univerzum minden pénze se lehet majd túl sok a fejedért." Megint rögtön 2 lyukon ereszt a szervalabda:
  1. Nem tudjuk, hogy ez az éppcsak újra feltápászkodó emberiség meddig bírna védekezni, ha egy psychlo inváziós sereg tojna az egyezkedésre? Fénykorunkban nem bírtunk velük, most meg alkupozíciót tudnánk kicsikarni?
  2. Ha a psychlo egy tőlünk tényleg fejlettebb faj volna (nem pedig kényelmes ütődöttek bandája), akkor tudniuk kell, hogy nemcsak Terl tehet erről. Jó; ő volt a legnagyobb hatökör, mert megokosította Jonnie-t. De azt az akciót mégiscsak az emberiség vitelezte ki, az ő fegyverük hozta el rájuk az apokalipszist.
Bocsánat, ha többet próbálok belemagyarázni a filmbe, mint kellene. De a "science-fiction" számomra ezt jelenti: gondolatprovokatív elképzelések, amiket egy profin megalkotott szerkezetbe foglalnak, lehetőleg emberi érzelmek és jellemek gazdag skálájával előadva. Itt viszont épp az szórakoztató - az is kínkeservvel -, hogy mindenből vagy túl sok vagy túl kevés van. Az alakítások ripacsosak, a sztori szabályrendje egy kupi, és a 60-as évek Star Trekjébe sem biztos, hogy ez a látványvilág beleillene.



    Emberállat?    
A Spektrum műsorán.

2 megjegyzés:

Slater4 írta...

Hát, vannak filmek, amik nélkül nem lenne szegényebb a filmvlág.
Annyira semmitmondóan szarnak tűnik, hogy a belefektetett pénz kidobásnak tűnik.Na mindegy.
" Emberállat?
A Spektrum műsorán."
Az egyik legjobban eltalált idézet.Az is jól hatott, hogy most a végére raktad be.

Tudod, most belinkeltem néhény SUperman epizódot, és még korábban egy Vasember dupla epizódot, megnéznéd őket?(Mondjuk együtt az 6 epizód, ami tudom, egy kicsit sok)
Persze inkább a SUperman epizódokra vagyok kíváncsi a véleményedre.

Angelus írta...

"Az egyik legjobban eltalált idézet.Az is jól hatott, hogy most a végére raktad be."

Köszönöm szépen. Úgy gondoltam, mivel nem filmidézet, nem kell tartanom magam a régi szokásomhoz, hogy bevezetőnek tegyem be. A legelső, eredeti, szivárványszínes Spektrum-logót nem találtam a Neten, sajnos. De a műsorismertető során leadott, legelső zeneszámai a mai napig a fejemben vannak. Nagyon remélem, hogy egyszer meglelem őket valahol.

A Supermanes epizódokat láttam. Kimagaslóan jónak egyiket se találtam, de majd bővebben véleményezem a másik helyen.

Úgy tudom amúgy, még a filmre visszatérve, hogy ez a film igen súlyos csorbát ejtett Travolta karrierjén, és sose érte el többé a 90-es évekbeli fényét.