A szállítót sokan Jason Statham legismertebb filmjeként jegyzik. Ezen produkcióval került olyan sztárokkal egy súlycsoportba, mint Dolph Laundren, Jean-Claude Van Damme vagy Sylvester Stallone. És bár nem próbálta ki magát annyi műfajban, mint a felsorolt celebek, mozgékonysága, markáns arca és jó kondíciója alkalmassá tette a tipikus szűkszavú férfidinamó szerepkörére. Ebben igazán jó, ezt kell várni tőle.
Statham filmográfiája cseppet sem nyűgöz le: a legtűrhetőbben összerakott filmjének eddig talán A feláldozhatók számít. Az is főleg azért, mert egyfajta gyűjtőmedencéjéül szolgált neki + még egy csomó más, hírnevesebb akcióhősnek. Nemcsak folyton pörögni próbált, hanem rendelkezett egy jellegzetes stílussal. Több ember életét érintette a Nagy Megbízás, mint egy profi hapsit, illetve az aktuális bajbajutott hölgyet.
A szállító inkább egyszer nézős "road-movie" (="országúti mozi"). Mégha csak mezei akciózásként is teszem mérlegre, akkor sincs benne igazán különleges, memóriába kívánkozó pillanat. Sztorija az öltönyös, milliomos szállítóról túl közel araszol nekem a Bond-filmekhez; kifejezetten fáradt, többedszerre másolt mozzanatokból válogatja össze az eseményláncot. Ugye arra megy ki a játék, hogy a főszereplő sofőr, Frank Martin mindig elvégezze a feladatát, előbb rutin megélhetésből, majd személyes ügyként, miközben egy elrabolt kínai lányra vigyáz. Tehát lényegében ez egy one-man-show Stathammal; a többiek 1D-s bábfigurák, akik asszisztálnak a menő imidzséhez.
Franket én nem látom igazi személynek. Nem mert nem hihető, hogy egy profi maszekcsempésznek ne telne 1 nagy meg 1 kicsi villára a francia tengerparton. Nincs személyisége, nincs érzelmi aktivitása; Christian Bale játéka jobban ébren tartotta a figyelmemet az Equilibriumban, mint Stathamé ebben a movie-ban. Frankben a legérdekesebb éppen az, amit életében csak most, a film során is csak egyszer szeg meg: a szabálykódexe.
- Szabály: Tilos utólag módosítani a megkötött alku már lefikszált feltételein.
- Szabály: Névtelenül állapodnak meg, a legteljesebb titokban.
- Szabály: A szállítandó árut - akár élő, akár élettelen - sosem lesheti meg, hogy micsoda.
- Szabály: Mindig betartani a szóbeli ígéretet, kérdezősködés nélkül.
És ezekhez érthetően olyan mereven ragaszkodik, mint Alex Murphy a 4 direktívához.
A legstílusosabb, amit Frank Martin produkál, az az elején történik. Nem hajlandó elfuvarozni bankrabló megbízóit, ugyanis az urak eggyel többen vannak, s ez pluszsúlyt jelent. Nem az az érdekes ebben, hogy pisztolyt szegeznek a fejéhez, és Frank mégse engedelmeskedik. Mivel a kocsit csak ő tudja elindítani, tudja, hogy nem hal meg; a rablók inkább az egyik társukat puffantják le, hogy mentsék a bőrüket. (Jó látni, hogy a filmekben nemcsak sminkelt anarchisták tudnak játszani a bűntársaik pszichéjével. :) )
A többi szereplőről 1-1 mondatban:
- Tarconi, a Frank ügyeire gyanakvó felügyelő a kötelező fogd-meg, akitől már az szép, hogy felfogja, mikor Franket hamisan bevádolja egy gengszter.
- Fent nevezett gengszter, Wall Street ki akarja nyírni Franket, de emberei és fegyverei nélkül nulla a karakter.
- A hajtóvadászat oka egy csomagban tárolt lány, Lai, akit kínaiak tömegével együtt rabszolgának akarnak eladni.
- És mikor kiderül, hogy Lai apja mozgatja az üzletet, Lai lelövi őt, hogy amaz ne tudja lelőni Franket.
Az akciófaktor standard robbanások, pofonok, száguldások és lövöldözések elegye. A kocsik márkájában pedig felfedezhető valami enyhe, poénos reklámcélzást: a német Mercedes márka minden szögből csakúgy siklik az országúton, míg a legtöbb, a forgatáshoz feláldozott gépjármű - ha jól vettem ki - hazai gyártmány.
És bár a 'távol-keleti lány-útitárs' ma már klisé a francia akciófilmeknél, legalább nem lett kirívóan hamis. Csak engem valamivel jobban szórakoztatott pl. a Wasabiban Jean Reno és Ryouko Hirosue, mint a Statham-Qi páros. Azért itt is megvan legalább az az ösztönös megkönnyebbülés, hogy a végén Frank és Lai kiszabadítják az eladásra szánt, fogva tartott embereket. A Halálos fegyver 4. ugyan ezt már az elején meglépte, de filmvégi pay-off-ként is ad némi kellemes utóérzetet.
Egy kettest adok rá. Egynek elmegy, de attól még gyenge.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése