Nem kértem sokat. Mindeddig 3 olyan mozifilmet láttam a Marvel stúdiótól, melyek nem csak képregényrajongóknak, hanem általában egy értelmes felnőtt számára is értékes filmnek tudnék nevezni:
- a legelső Vasember;
- A galaxis őrzői; és
- a második Amerika Kapitánya rész, A Tél Katonája.
Nem vártam, hogy A Bosszúállók - Ultron kora tagadja meg a Disney-birodalom megalomán elvárásait, amik örökké visszahúzzák majd a Marvel-mozikat a tartalmasságtól, vagy netán a történetalapú realizmustól. Az 1. Bosszúállók is lényegében egy szétesően laza, könnyed, csihi-puhi hullámvasút volt, meg hát erre az imidzsre építkezik kábé az egész Marvel-univerzum. Attól viszont még lehetne kevésbé öntelt és műkinézetű, telezsúfolva egy rakás szereplővel, akiknek nincs esélyük kibontakozni a nagy kapkodásban.
Az Ultron kora 2 lényeges ponton haladja meg kultstátusztba vonult, mégis gyönge elődjét: szívósabb fő ellenség, és a csapat széthúzása végre komoly dilemma. Az egyes Bosszúállók véleménye a békefenntartásról, hogy mennyi joguk van "a béke őreiként" rombolászniuk, végre nem szórványos tesztoszteron-levezetés náluk, hanem ez végigvonul az egész filmen. Persze most is egyből a bolygót kell megmenteni. A film 3/4-e most is úszik a CGI-ban. Tony Stark még mindig egoista zsenibarom, és a többiek se jutottak előrébb az 1. részben látott önmagukhoz képest. Ahogy következményekről, tömeges civil veszteségekről sem érdemes ábrándoznia a nézőnek.
A Bosszúállók csapata betör egy Strucker nevű ex-Hydra-tag bázisára Loki jogaráért. A csatában Strucker 2 mutánst, Pietro és Wanda Maxmimoffot küldi ellenük: egyikük Barry Allen suttyó megfelelője, a másik elmemanipulátor. A Bosszúállók győznek, de Wandának sikerül elborítania az agyukat 1-1 látomással - kivéve Sólyomszemet. A saját vizójától bevadult Hulkot Tonynak csak egy fél városnegyedet lerombolva sikerül megfékezni. És ami a legrosszabb: Ultron, akit a világbéke megóvására hoztak létre, épp a Bosszúállókat, sőt idővel a homo sapiens-t nevezi meg "a béke" első számú veszedelemforrásának.
Maga Ultron ennek a mozinak a főnyereménye. A mesterséges intelligenciájú, ironizáló android nemcsak fizikailag egész más főgonosz, mint Loki. Thor asgard-i tesója egy pökhendi, alantas kígyó volt szuperhatalommal; Ultron inkább egy elkötelezett, perfekcionista döntőbíró. Hite szerint a világnak már esedékes egy új történelmi szakaszába lépnie; ez pedig csak úgy következhet be, ha a rothadt emberi kultúrát eltörli a Föld színéről. Motivációja és beszédstílusa engem kicsit Bane-re emlékeztet, bár a terve kaliberében inkább Megatronnal vetekszik. Egy egész várost emel a mezoszférába, hogy aztán úgy hajítsa a Földre, amiképp a dinoszauruszokat kipusztító meteorit hullott alá, évmilliókkal ezelőtt.
Bármennyire nem tudtam komolyan venni a Maximoff-árvákat, az tetszett, hogy Wanda révén Ultronnak sikerül belülről megbomlasztania a csapatot. Puszta létezése görbe tükröt állít eléjük, különösen Stark-nak. Dícsérem azt az újítást a képregényhez képest, hogy Tony az, aki létrehozza Ultront, Banner és szubintelligens programsegédje, J.A.R.V.I.S. asszisztenciájával. Ráadásul a többiek háta mögött. Stark jellemére talán ez az eset vetíti a legkomorabb árnyékot: teremétménye nemcsak az emberiséget fenyegeti, de jogosan bírálja a Bosszúállókat és a megszűnt S.H.I.E.L.D.-et, amiért mániákusan ellenőrizni akarják az egész világot. "Összetévesztitek a békét a csenddel."
Nagy kár, hogy egyetlen tartalmi szálnak sincs esélye megizmosodnia. Akárcsak az első film, ez is minél több hirtelenkedő akciót és túljátszott poént próbál belezsúfolni a képletbe. Az akciónak a fele, a poénoknak a harmada az, ami működik: a drámainak szánt lassítások szánalmasak. És mindeközben persze nem jut idő a történettel foglalkozni:
- Natasha vonzalma Banner iránt, illetve képessége, hogy Hulkot lecsitítsa;
- Tony és Thor konfliktusa Ultron teremtése kapcsán,
- a Maximoffok bosszúja Stark-on hajdani fegyverkereskedő státusza miatt;
- Ultron terve, hogy létrehozza ember és android ötvözetét (amely Vízió születésével meg is valósul);
- a látomásokkal való megbirkózás;
e szálak egyike se tud megizmosodni! A végén pedig alig változott valami: Hulk eltűnt, Steve Rogers, Amerika kapitánya pedig belátja, hogy már többet akar az élettől, mint mikor Bosszúálló lett. Tényleg sajnálom, hogy a sok rajongóknak szánt ajándék miatt a cselekményt nem hagyják a józan logika mentén áramlani. Ezért nem tiszta, hogy mit is tanultak Wanda elmetrükkjéből.
(Megjegyzés: Wandának az az elmebűvölése szinte pont úgy néz ki, mint ahogy Poison Ivy a feromont fújja a férfiakra.)
A végső ütközet a kihasított, technológiai úton felemelt városban izgalmas meg minden. Tudtam, hogy a mentést megint idealizálni fogják, 100%-ig hőseiesen beállítva, elsiklódva a részletek fölött. Itt már tényleg rákényszerülne a forgatókönyv, hogy a probléma bonyolultságára is figyeljen, ne csak a tétjére. Mire gondolok itt?
Ultron elvileg megtanult bárhol kibertérben mozogni, így még miután kizárták az Internetből, még akkor is csak akkor szabadulhatnak meg tőle végleg, ha minden drónját megsemmisítik. Na ez vezet oda, hogy a fő antagonista majdnem annyiszor hal meg, mint ahány álbefejezése van a 3. Gyűrűk Urának! Stark is megöli, a bátyját elveszítő Wanda kitépi a mechaszívét, és ki tudja, még hányuk.
Egyedül az a perc érdekes, ahol épp Ultron gyermeke, Vízió egyedül marad az utolsó drón társaságában. Vízió szembesíti alkotóját azzal, hogy a túl nagy hatalom őt is vakká tette, tehát saját logikája szerint se maradt joga Istent játszani. Pontosan olyan lett, mint Stark, mint az ember, akit gyűlölt. Szerintem ez a búcsú a karaktertől hatásosabb lett volna, ha Ultron is belátja ezt, és ő végez magával, nem pedig rátámad Vízióra, hogy annak kelljen megadnia a kegyelemdöfést.
Jeremy Renner Sólyomszeme valahogy a legszürkébb karakterből az egyetlen normális karakterré avanzsál. Igaz, hogy magánélete elég idillikus: tipikus vidéki nagyház, gyerekekkel és terhes feleséggel, aki hazavárja. De legalább végre pihenhet az ember agya a rengeteg favicc és eszeveszett krachszéria után. Még a viccek is valahogy jobban működnek ebben a környezetben: pl. mikor Tony és Steve fát vágnak. "Ne nyúlj a kupacomhoz."
Egyelőre úgy tűnik, Joss Whedon követni fogja Jon Favreau példáját a Vasemberrel, és a 2. rész után kiszáll. Üdvözölném a döntését, mivel Whedon számomra még mindig a Buffy TV-sorozat alkotója, nem a Disney-impérium bérdirektora. Az Ultron kora ideális búcsúként szolgálhatna neki: korrekt, bár menthetetlenül sablonos gigaprodukció, egy olyan nemezissel, aki méltó utód a nagy mozis AI-gonoszok sorában, mint HAL-9000 és a Skynet.
A második Bosszállók-filmre egy "átlagos" minősítést adok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése