2014. június 13., péntek

X-men: Az eljövendő múlt napjai


A magam egyszerű módján, de én is megtapasztaltam már az időutazás problematikáját, mióta blogot szerkesztek. Ugyanaz az elv: visszamenni egy korábbi helyre-időbe, és ott múltbéli dolgokat korrigálni, megváltoztatni. Mégha olyan apróságokról is van szó, mint 1-1  korrigált szó, kifejezés vagy információ: minden módosítás hatványozódva hat a jelenre. Minél több a módosítás, annál könnyebben instabillá, képlékennyé válhat a nagy egész, a szerkesztett világ.

Az immár 7. X-men-mozi sztorijában pedig a világkatasztrófa
egyből a kiindulópont.



Minden idők legjobb Marvel-adaptációja. Ugyanaz az X-men-mozifilm-csokornak, mint a The Undiscovered Country a Star Treknek: egyszerre öleli föl, rendezi el és zárja le mindazt, ami a franchise addigi történetláncában lényeges volt, miközben ad egy erős lökést leendő újabb epizódok számára. Számos ponton kapcsolódik ahhoz, ami eddig készült, mégis megvan a saját identitása, ötletkészlete és mondanivalója.



Szakdolgozatot lehetne írni erről a monstrumról; én ezt átengedem valaki másnak, hogy megtegye majd a jövőben.

Kakasviadalra emlékeztet az, ahogy Hollywood-ban évről évre, szezonálisan összeeresztik a soros képregényadaptációkat, hogy íme: melyik jószág öklel a legnagyobbat a mozikasszákon. Nem fogok újfent azon siránkozni, mennyire "érdekellenes" manapság időtálló, mély jelentésű darabot létrehozni ebben a szubzsánerben. De egy rövid kitérőt azért tennék:
A DC és Marvel-képregények ma 4 filmvállalat markában hevernek:
  1. Sony Pictures a Pókember,
  2. 20th Century Fox az X-men,
  3. Disney majdnem az összes többi Marvel-hős,
  4. és Warner Brothers a DC birtokosa.


Egyik fronton sem találtam túl biztatónak, amit 2014. első fele hozott:
  1. Pókember gyakorlatilag a Sony szajhája lett; erős a gyanúm, hogy a Sam Raimi idején befuccsolt tervük szerint 6 részt akarnak zsinórban legyártani, röpke 2 évente, egy szűkebb közönségbázisra rátervezve a bevételt.
  2. Az X-men: First Class végülis nem hozta vissza azt a táltosi lendületet a szériába, amit a 20th Century Fox akart. Bebizonyosodott, hogy valami minden addiginál drámaibb rendrakásra lesz szükség; ehhez nyert némi időt tavaly a 2. Wolverine-spin-off.
  3. A 2. Amerika kapitány-mozi jelzi, hogy a Marvel (Disney) már mer kísérletezni a komolyabb, félsötét tónussal a "termékeiben". Félő, hogy ezt is csak a változatosság kedvéért engedték meg, hogy fenntartsák a célközönség érdeklődését.
  4. A hírek szerint a Warner kitart saját szuperhős-ligája megfilmesítése mellett. Nem csekély innen nézve a lemaradásuk: egyetlen ugródeszkájuk ehhez Az Acélember, míg a Marvelnek már útban a 2. ligafilmje.


Úgy tűnik, a legsikeresebb művek létrejöttéhez mindig valami drámai eseménysornak kell bekövetkeznie. Nem tudok szabadulni a Star Trek-es párhuzamtól: Bryan Singer volt az első 2, legelismertebb X-men-film rendezője. Az X-men 1.-2.-vel ugyanúgy megalapozta a moziszéria további külsejét, ahogy Nicholas Meyer a Khan haragjával. És hozzá hasonlóan ő is a sokadik felvonásra tért vissza a rendezői székbe, hogy az ingadozó színvonalú széria végre újra egyenesbe terelődjön.
Hinni szeretném, hogy Singer nemcsak azért tért vissza, mert a Fox valaha készült 2. legdrágább project-jét kormányozhatta el. Akárhogy nézem, komoly adósságát rótta le a szememben Az eljövendő múlt napjaival. Elkészítette azt a valódi X-men 3.-at, amely - ha nem is küszöbölt ki minden kontinuitási bakit -, félretehetővé tette a "nem annyira jó" részek történéseit. Mégpedig anélkül, hogy lejáratta volna a széria történetláncát (ugye ez is egyfajta újraírása a múltnak). 



2023: Minden mutáns és szimpatizánsuk rabszolgasorban él. A szökevények ellen a fennálló rendszer a "Sentinel" (="Őrszem", "Őrrobot") nevű harci bioandroidokat küldi, melyek mérföldekről felismerik az X-gént, hogy aztán megsemmisítsék a lokalizált mutánsokat. Erejük, testi adottságaik és képességeik valósággal földöntúliak.
Professzor X, Magneto, Storm és a többi megmaradt X-men búvóhelyükön rizikós tervbe fognak. Visszaküldik egy erős mutáns elméjét az időben 1973-ba, hogy akkori testébe jutva kutassa fel és állítsa meg Mistique-t. Ugyanis az ő merénylete az Őrrobotok atyja, Bolivar Trask ellen indított el mindent: az ő vérét használva hozták létre a Sentinel-ek, melyek ma őket irtják. Az utazó szerepe Loganre hárul, aki célja érdekében segítséget kér az ottani korban fellelhető mutánsoktól - köztük a fiatal Charles Xaviertől, Magnetótól és Beast-től.

Kéretlen reklámnak tartom a stáblista utánra berakott jeleneteket. A The Wolverine-é azonban üdítő kivétel volt számomra. Mint Logant, engem is megdöbbentett Charles Xavier, azaz "Professzor X" felbukkanása, miután az X-men 3.-ban a Phoenix elpusztította. Sejtettem, hogy logikusan vagy szellemi lény kell, hogy legyen, vagy az ősrégi időutazás formuláját fogják az írók előszedni. 
Itt mutatkozik meg az első nagy pozitívum. Sikerült az időutazás koncepcióját hihetővé formázni: nem a testi valójukat, hanem az elméjüket viszik át egy korábbi idősíkba, és ily módon fejtenek ki ott hatást (mint a hidegháborús Montauk-program). Bár a szereplők nem fejtik ki, mikor és hogyan okoskodták ki ezt a technikát, feltehetőleg Charles visszahozása volt az 1. eredményes kísérletük. A felnőtt, nyomasztó atmoszféra hihető fényben tünteti fel, hogy az időutazás a már legvégső adu: ha eleve a genocídium a létező valóság, nem éri meg egy "apró" sebészeti beavatkozást elvégezni a kritikus ponton, 1973-ban? 


Hugh Jackman Rozsomákja évek óta a legnépszerűbb X-men, de végre nem éreztem úgy, mintha kivételeznének vele. Gyakorlatilag az a feladat hárul rá, hogy mentse meg a világot önmagától. De az indoklás, a tónus, a tét, az egyszerre 2 időben létezés szituációja... egyszóval a sztori eszkalálódása rögtön teljesen magába szippantja a nézőt. Végig erős vázra lehetett elhelyezgetni a látványelemeket - mégha némelyik a hihetőség határán billeg is.
Mindig hibának tartottam, hogy az X2 utáni részek Logan erejét kb. Superman-szintig fokozták. Igencsak nehezemre esett olyan karakter sorsáért izgulnom, aki 150 év alatt is pont ugyanúgy néz ki; akit még olyasmik sem omlaszt szénné, mint az X3. Phoenix-sze vagy a Kövér Ember atombomba. A Days of Future Past végre ismét körülírhatónak, behatárolhatónak láttatja Logan erejét és életkorát - anélkül, hogy nyíltan letagadná bármelyik előző X-men-mozit. "(...) Valaki, akit minél nagyobb fizikai sérülés ér, annál gyorsabban regenerálódik."


A Sötét Lovag Trilógia óta nem tapasztaltam, hogy képregénymozi ennyi szereplőt ilyen sűrű és fordulatokban gazdag cselekményben jól tudna mozgatni. Singer és Simon Kinberg forgatókönyvíró tényleg kemény munkát öltek bele, hogy a sokszereplős opusz ne csússzon el és omoljon össze a saját súlya alatt. A jövősíkban a mutánsok mindent és mindenkit Logan feladatának rendelnek alá, az Őrrobotok támadása közben is, míg Logan tudata évtizedekkel arrább küszködhet, hogy egyenként összeboronálja a "bandát".
A 2 idősíkkal együtt a 2 szereplőgárdát is egybe gyúrhatták az alkotók, + egyes új mutánsoknak (pl. Quicksilver) ez volt a debütálása a nagyvásznon. Sokuk (pl. Jégember vagy Kitty Pride) teljesen beleolvad az események forgatagába. Ezt viszont aligha lehet számon kérni Singeréken. Egy ennyire gyors ütemű, fókuszált cselekményben nincs idő rá, hogy minden jellemet kikerekítsenek, és külön mellékszállal ruházzanak fel. Az 5 legfontosabb szereplő rétegzett, érdekes személyiség maradt, saját világképpel és konfliktusokkal, amiken felül kell kerekedniük. Hol van ehhez képest a képregényfilmek megszokott libidója...?


Logant látnom, mint a jövő békekövetét, azonnal hozott némi finom iróniát ebbe az időnként igen komor produkcióba. Aki az eredeti 2 műben a legkülöncebb, közösködni leginkább nem akaró X-ember volt: éppen őrá hárul a feladat, hogy mentse meg a mutánsok egész népét. Abból, hogy a 2 idő figurái egymással találkoznak, rengeteg jól időzíthető poénra (is) nyílik lehetőség, amivel a forgatókönyv élni is tud. 
Még olyan apróságok is visszaköszönnek, mint Logan fél perces cameója ("Baszd meg magad...!") a First Class-ből. Most pont fordított a helyzet: Logan küldetése összegyűjteni a fiatal mutánsokat, és Xavier a magányos fickó, aki elküldi őt a sunyiba.


Ez a film sosem hezitál, ha alkalma nyílik csavarni egyet Logan amúgy is hajmeresztő helyzetén. Ám ezt rendkívül leleményesen teszi!
  • Miután Logan birkatürelemmel meggyőzi a lerongyolódott Charles-t, kiderül, hogy a Pentagon betonbörtönéből kell kihozniuk a 10 éve ott csücsülő Magneto-t - amit egy Quicksilver nevű fenegyereknek hála véghez is visznek.
  • Mikor megtalálják Mistique-t, és eljön a gyilkosság dátuma, Logan viszontlátja az ifjú William Strykert, ami kizökkenti a jövőbeli tudatát, a régi pedig csak hüledezik, hogy mit keres itt, kik ezek az alakok (Mikor ezt először láttam a Corvin-moziban, jóízűen felkacagtam, hogy Charles azt hiszi, belőtte magát valamivel).
  • Továbbá a  végső harc előtti kiesése,
  • és amit a befejezéskor talál. Erről majd lentebb.


A DOFP nagyon sokat átment az FC pozitívumaiból: X professzor és Magneto ingatag szövetsége, a még ingatagabb emberi közvélemény, hogy nemcsak 2 oldal létezik ebben a játszmában, stb. Cseppet se bőrlenyúzás, ha 1-1 mozzanat a First Class-ből ismétlődik: Charles és Eric sakkozik, vagy ahogy Eric újra birtokba veszi a különleges sisakját.




Mivel Mistique, embernevén Raven a történet Szent Grálja, logikus volt, hogy valamiféle jellemfejlődésen kell átesnie, hogy végül ne ölje meg Trasket, elhozva így fél évszázaddal később a mutánsok apokalipszisét. Ebben a részben ő magányos vadász, aki egy ideje otthagyta Eric-et. Mint kiderül: Magneto több ekkori hívét Trask fogta el, és kínozta halálra a kísérletei során. 

Aminek viszont külön örültem, hogy vele együtt Charles is komoly számvetésre kényszerül önmagával, saját morális értékítéletével. A First Class művelt idealistájára Logan toprongyos remeteként talál rá a bezárt X-men-iskolában, aki Hank/Beast szérumával képes járni - ezzel elnyomva elmeképességét. James McAvoy Xavierje itt nekem kicsit félúton araszol a Mocsok Bruce Robertson-a felé, de érdekes látni az éles kontrasztot Patrick Stewart Professzorával. Különösen mikor a két Xavier tudati szinten találkozik egymással.



Amikor az X-men: Az elsőkről írtam, szóvá tettem, hogy Xavier sosem hajlandó belátni a saját hibáit, az önellentmondást az észjárásában. Hát most muszáj lesz neki: Eric-et dühösen megüti, mikor a Pentagonban viszontlátja, és ő ezt lenyeli. Ám mikor Charles a magángépükön is vádaskodik, Magneto kategorikusan az arcába vágja, hogy ő hagyta cserben a mutánsokat:
  • nemcsak mert évekig vegetált, direkt elnyomva a képességét, amivel sokukat megmenthette volna;
  • nemcsak mert hagyta, hogy sokukat besorozzák a vietnami háborúba;
  • de azért is, mert akiket lelepleztek, azok eltűntek, és alighanem kísérleti nyúlként végezték Tresk kutatásaihoz. 

Tudom, hogy a feszültségfokozást szolgálja, de mégiscsak nagy véletlen az, hogy a jövő Őrrobotjai épp akkorra törnek be a kómás Loganhez, mikor a múltban Mistique Traskre fogja a fegyvert. Egy ilyen csavar vagy nagyot hátra, vagy nagyot előre lendít a dráma erején. Ez hál'Istennek az utóbbi eset volt. Miután Trask elkészíti az Őrrobotok prototípusait, és a felavatásukon Magneto az elnök kísérete ellen fordítja őket, megkapjuk a szokásos mutánsok közti csatát, ahol maga Wolverine is padlóra - majd a folyó fenekére - kerül. "Többé nem vagy túlélő."
Innentől már minden azon múlik, ami Logannek hála szárba szökkent: Magneto a háború, Xavier a béke, kettejük közt pedig ott áll Mistique. Miután Eric a TV-adásban elszavalta hadüzenetét az emberiség ellen, Raven megvédte tőle az elnököt, csak azért, hogy most ő tartsa a fegyvert. A való élet is ilyen: mindenki a saját célját követi, és ha ideiglenesen egybe is vágnak a céljaik, bármikor úgy dönthetnek, hogy vége a közösködésnek.
 
Tiszteletem annak, aki jobb értelmezést talál erre, de azt hiszem, Charles karakterérését nagyban segítette, hogy találkozott időskori énjével. Félidőtájt, még újfent a First Class-es, prédikáló modorában győzködte Raven-t, hogy álljon el szándékától. "Semmit sem változtál...!" Mistique volt élete 1. nagy kudarca, és mikor a Celebro használatával is felsül, érthetően kiborul a már sokadik kudarcán. "Ez az egész egy nagy tévedés volt...!" Hank/Beast egyik szövegsora is rákontrázik erre: mi van, ha nem is változtatható meg a jövő? Mi van, ha a kulcsesemények kigyomlálása után is marad, amitől Logan bábeli jövője majd valósággá válik?
Logan elméjén keresztül a fiatal Charles-t az idős Professzor X rávezeti a film egyik fő tanulságára. Arra, hogy a jövőt nemcsak mi alakítjuk, hanem minden tettünk kihat rá. Mi vagyunk a jövő. Míg Magneto ezt a tételt eltorzítva hangoztatja az emberiség ellen, addig Charles-nak sikerül jól szavakba öntenie. "Te döntesz."

Mistique sem elérzékenyül, vagy fogadja el az engedményt, hogy Charles végre önálló felnőtt nőként kezeli. Igazat ad Xaviernek, hogy a világ nem fog minden mutánst Magneto-val azonosítani. Persze, az előítéletek most már adottak, de ezt egy felnőtt ember képes kezelni, képes bizonyítani az igazát. Inkább érzi úgy, hogy ő dönt, ha nem húzza meg a ravaszt, mintha nem lenne más választása Magneto hibájából. És ezt a helyes döntést igazolja az az újságcikk, mely szerint Tresket lecsukták.



Nem szégyellem leírni: őszintén meghatódtam ennek az alkotásnak a zárásán. Ahogy az Őrrobotok és a mutáns világvége meg-nem-történtté válnak, Rozsomákkal olyasmi történik, ami többféleképp értelmezhető. Ott találja magát a gyerekektől hemzsegő iskolában, a korosabb Beasttel, Stormmal, Kitty Pryde-dal... valamint az élő Jean Grey-jel és Küklopsszal. "Valami sosem változik... jó látni téged, Scott."  Végül pedig az idős Xavierrel, aki meglepő dolgot olvas ki a "történelemtanár" fejéből. "(...) Én talán kicsit másképp tudom a történelmet..."
Ez de facto a leggyönyörűbb befejezés, amit az elmúlt 2 évben akciómozitól kaptam! És egyben a legszebb jutalom is Logan számára: újramanifesztálódott életének az egyetlen olyan szakasza, amikor egy nagyobb egésznek, egy családnak a részét képezte. És bár ő maga ezt akkor még nem becsülte meg annyira, a karakter több mint eleget tett azért, hogy ezt az új jövőt, ezt az új valóságot kiérdemelje.





Dézsányi computer-effektussal terhelni egy sci-fi-t sosem bíztató jel: többnyire hiányozni szokott a kreatív fantázia, hogy intelligensen bánjanak vele. A Days of Future Past-nak csak a legeleje mondható effektdúsnak, de az csak azért, hogy az eseménysor legrosszabb változatát illusztrálja: amikor mindennek vége. A ügyes ütemezésnek köszönhetően a 2 idősík nem gabalyodik össze, nem váltakoznak ide-oda ugrálva, mint a mérgezett egér. Emlékmontázsból csak 1 vagy 2 darab szerepel, a CGI-mágia a megfelelő pillanatokhoz lett odapasszintva 

(pl. a cikázó Quicksilver szemével mindent lassított felvételnek látunk).

Beismerem: a jövőbeli Sentinelek látványához erősen szoktatni kellett magamat, mivel egyáltalán nem tűntek mechanikus konstrukcióknak. Nem rovom föl ezt hibapontként, csak örültem volna, ha a "védelem" olyan sérülést okoz 1 Őrrobotnak, amiből a gépmivoltuk picit elővillanhat (nem feltétlenül kilógó alkatrészekre gondolok itt). Ugyanakkor az egyik mutáns, Blink teleportáló képessége sem tűnik olyasminek, ami a puszta genetikai kódból eredeztethető lenne...


Nem tudom, hogy a következő X-men-felvonás majd a múlt- vagy a jövő idősíkjában játszódik-e. Erről a pontról a franchise gyakorlatilag bármerre továbbhaladhat, és csak remélni tudom, hogy a Fox ugyanúgy a helyes döntést hozza majd meg, mint itt Raven. Én személy szerint az X-men 1.-2.-t és Az eljövendő múlt napjait tekintem mostantól a definitív X-men-trilógiának - ugyanúgy, ahogy Chris Nolan műveit a definitív Batman-történetfolyamnak.



Az X-men: Days of Future Past-re 10-ből 9 pontot adok. Fenomenális finálé.





10 megjegyzés:

Slater4 írta...

Üdv! Elég régen írtam.
Hát a cikked után én egy egészen jó filmet vártam, és hát... ahhoz képest emmnyit dícséred, én bizony csalódtam.
Vegyük sorra:

Azzelkezdeném, hogy te azt mondod, ez első két X-men filmet és ezt tekinted eliemertnek, d eamennyir eén látom, ez csak a két külön Logan filemeket veszi semmisnek, hisz az össze stöbbire volt utalás.

"Kéretlen reklámnak tartom a stáblista utánra berakott szcénákat, a The Wolverine-é azonban üdítő kivétel volt számomra. Mint Logant, engem is megdöbbentett Charles Xavier, azaz "Professzor X" felbukkanása, miután az X-men 3.-ban a Phoenix elpusztította. Sejtettem, hogy logikusan vagy szellemi lény kell, hogy legyen, vagy az ősrégi időutazás formuláját fogják az írók előszedni. "
Hát én ugyan azt a filmet nem néztem meg, de abban biztos vagyok, hogy Chalres életben levésének kicsit több magyarázatot kellett volna adni egy stáblista utáni jeéenetnél. Arról nem is beszélve, hogy Charles az eredtei testében van, ezt végképp nem értem, hogy lehette az X-men 3 után. ...

"Most pont fordított a helyzet: Logan küldetése összegyűjteni a fiatal mutánsokat, és Xavier a magányos fickó, aki elküldi őt a sunyiba."

Őszintén szólva zavart ez a felállás. AZ egész filmnek van egy olyan beállítása, hogy CHarlest visszatrtsa, egy egészen hülye fickónak űllítják be. Te azt írod " de érdekes látni az éles kontrasztot" a két időbeli én között. Én úgy látom: el nem hinném, hogy a két személy ugyanaz lenne... El nem tudom képzelni, hogy ebből az idótából majd a professzor legyen...


"Miután Logan birkatürelemmel meggyőzi a lerongyolódott Charles-t, kiderül, hogy a Pentagon betonbörtönéből kell kihozniuk a 10 éve ott csücsülő Magneto-t - amit egy Quicksilver nevű fenegyereknek hála véghez is visznek."
Ezt őszintén szólva most sem értem. Mi a csudának kell nekik kihozni Magnetót? Hátha majd segít, és hátha majd nem sző újabb világuralmi tervet... Ráadásul Charles nem akarja visszakapni a mutáns képességét, amivel irányíthatná őt...Nevetséges.
Ami még nevetségesebb, az a kihozása. Higanyszál.Hát hallod, nem MAgneto a legerősebb mutáns, hanem ő. Mármint annyi idő alatt amíg Logan a karmait kiereszti elintzézte az összes rájuk támadó őrrt. Ha úgy dönetene, hogy megöli Magnetót és a többieket, kész esélyük sem lett volna.. Higanyszál karkarének ereje a gyorsaság ez igaz, de akkora túlzásba estek amit nem lehet csak úgy túllépni... Persze értem én: a lehető legrövidebb idő alatt akarták megcsinálni Magneto kihozássát. Azt hogy Magneto már szabadon van az ugye azért elég fura lett volna... Érdekes volt a rövid utalás, hogy Magmeto az apja (akércsak az eredeti karakternek) mindenestre Magnetónak mázlija volt, hogy nem bosszúszomjas srác lett belőle, mert hát esélyük sem lett volna ellene...

Slater4 írta...

Az hogy ezt sebtében találták ki ráerősít, hogy nem viszik magukkal...Pedig micsoda segítség lehetett volna!

"Tudom, hogy a feszültségfokozást szolgálja, de mégiscsak nagy véletlen az, hogy a jövő Őrrobotjai épp akkorra törnek be a kómás Loganhez, mikor a múltban Mistique Traskre fogja a fegyvert."

Én nem értem miért lenne az. A film során többször is elhangzik, hogy ez a legutolsó búvóhelyük, és nesokára megtaláljűk őket. Logan-nek ezért kell minél előbb teljesítenie.
Ez annál inkább:Mikor megtalálják Mistique-t, és eljön a gyilkosság dátuma, Logan viszontlátja az ifjú William Strykert, ami kizökkenti a jövőbeli tudatát, a régi pedig csak hüledezik, hogy mit keres itt, kik ezek az alakok"
Már ne is haragudj, de hogy pont azon a pon pont abban szobában stb. ott van Stryker, és pont arccal Logan felé esik, hogy az felismerrhesse, és kizökkenjen... Hát egy picivel nagyobb véletlen énszerintem... Arról nem is ebszélve miért döbbent meg ezen? ZAt gondolná az ember erről a napról aztán mindent kiveséztek ami csak szóba jöjet a küldetéssel kapcsolatban Ja hogy Stryker ott volt azt senki nem tudja, elég meglepő...

Szükséges volt Logan kiesése Miért ? Mert pont ugyanaz tette volna mint Magneto: megölte volna Mysticket. EZ igazán nem lett volna melepő, hisz a az első X-men filmben gykaorlatilag már mgteette. Most amikor az össze mutáns jövője a tét, nem tette volna meg? ELég nehezen tudnám elképzelni.

"Tiszteletem annak, aki jobb értelmezést talál erre, de azt hiszem, Charles karakterérését nagyban segítette, hogy találkozott időskori énjével"
SZámomra ez vonal jóval nagyob csaldóás volt, mint neked. Én a prfoesszprt mindig is fontos kakternek tartottam, itt egyszerűen nem hgyják szereplni, hisz akkor "nem Logan lenne a főhős" Az még korábban valamikor már mondtam, higy szerintem túlsúlyban vanna Logan a többiekhez képest...
Logan néhány mondatáért vizsont nagoynhálás vagyok: "sok év múlva én leszek a legrosszabb diákod. Te mutattál utat. Szükségünk van rád, Professzor".
Ennél érezetem azt, hgy na végre ! Ha ezek a sorok nem lettek volna bizony nygon haragudnék a filmre ezen a vonalon. Így sem vagyok elégedett, d esokkal inkább haragudnék, ah ez nemm lett volna benne. És agey jó poén volt elöször úgy mondja Logan, hogy évekkel ezelőt...
D emondom egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy ez a szerencstlenkedő fickóból majdan a bölcs sőt sikeres X Professzor legyen... Egyszerűen nem tudtam elhinni róla.

Slater4 írta...

"Nem szégyellem leírni: őszintén meghatódtam ennek az alkotásnak a zárásán. Ahogy az Őrrobotok és a mutáns világvége meg-nem-történtté válnak, Rozsomákkal olyasmi történik, ami többféleképp értelmezhető. Ott találja magát a gyerekektől hemzsegő iskolában, a korosabb Beasttel, Stormmal, Kitty Pryde-dal... valamint az élő Jean Grey-jel és Küklopsszal. "Valami sosem változik... jó látni téged, Scott." Végül pedig az idős Xavierrel, aki meglepő dolgot olvas ki a "történelemtanár" fejéből. "(...) Én talán kicsit másképp tudom a történelmet..."
Ez de facto a leggyönyörűbb befejezés, amit az elmúlt 2 évben akciómozitól kaptam! És egyben a legszebb jutalom is Logan számára: újramanifesztálódott életének az egyetlen olyan szakasza, amikor egy nagyobb egésznek, egy családnak a részét képezte. És bár ő maga ezt akkor még nem becsülte meg annyira, a karakter több mint eleget tett azért, hogy ezt az új jövőt, ezt az új valóságot kiérdemelje."

Ez számor anem volt olyan nagyhatással. Igaszág szeirtn leegyszerűsítettnek tartom hogy hát rosszul alaklt minden mejnünk vissza változtassuk meg. (Oké ilyen a terminátor is, de ha belegondoszl ne derülki hogy sikerült-e végülis a megváltoztatás, csupán bízhatnek benne, hiszen miden tlkövettek, d ebiztosra azért nem tudják.)

Nem hittem volna ilyen rövid jelenetek estében lehetséges, de Jean és Scot jelenete elképesztő idegesítő lett:
Ahogy Logan közelít felé Jean nem reagál semmit. Ha Scott nem lép közbe Logan simén lesmárolja... Scott pedig azza " lépek" szövegével megint azaz "nagydumás öntelt srác" , ami szertinem nem naogyn hasonlít az erdeti karkaterre....

És az iként lehetséges hogy Logan elméje megmaradt? HIszen minden aból a ilágból ahonnan ő jött az kitörlődött teljesen. Vagyis a test is amelyből az elméjét visszaküldték, stb. Mégis megmeradt., hogy 70 év után egyszercsak megszerzze a testeét. Ezúttal nem fogja semmi kizökkenteni? Mi tröténnne ha kizökkene? HOva mene az elméje? Smmi értelme . Egy teljesen új Logan-t kellett volna látnunk. Ehhez kpéest mindenki új, csak Logan nem. Ő aza Logan aki átélte az Őrrobotokat meg mindent, az esetébe valamiért az "új" logan tűnt el, eminek mondom semmi rétlme...

Még annyi mondanék, azt mondjákTrask megölése 1973-ban történ tehát jóval első X-men filmek előőtt, amikben erre egyetlen utalás sem volt, arról nem bezsélve, ohogy hogy akkor eztöbb mint 30 éven át semmi következményel nem járt mjad az X-men 3 után hirtelen megjeéneteknaz Őrrobotok? Ennek sem látom nagyon azért érelmét.

Angelus írta...

Azzelkezdeném, hogy te azt mondod, ez első két X-men filmet és ezt tekinted eliemertnek, d eamennyir eén látom, ez csak a két külön Logan filemeket veszi semmisnek, hisz az össze stöbbire volt utalás."

Na jó, jobb lesz, ha én is az elején kezdem...

Amit arra értettem, hogy az első két film és ez messze a legjobb részek. És akár így magukban is tekinthetőek lennének egy trilógiának. Tudom én, hogy a korábbi részek közül csak a 2 spin-off-ra nem utalnak benne. Ami szerintem kedvező is, hogy pár morzsával több figyelem jusson a többiekre.


"Chalres életben levésének kicsit több magyarázatot kellett volna adni egy stáblista utáni jeéenetnél. Arról nem is beszélve, hogy Charles az eredtei testében van, ezt végképp nem értem, hogy lehette az X-men 3 után."

Énszerintem a készítők 2, egymás kizáró gondolatot hordtak a fejükben, csak nem vették észre. Egy az: ''''''á, nem kell külön magyarázkodni erről, főleg már a stáblista-utáni jelenetben nem'''''' Másik az: '''''''á, ez a rész önálló egészként kell működjön, nem érünk rá a korábbi filmekhez is hozzámagyarázni egy rakás cuccot'''''''. Szerintem így fordulhatott elő, hogy Xavier feltámadásának megmegyarázása kimaradt. Ezen én át tudtam nézni, mert logikusnak tűnt: Kiddy Pride időutazás-módszeréről TUDJÁK, hogy működni fog. Tehát le kellett tesztelniük. Persze, csak istentelenül óvatosan, kulcsfontos dologért kockáztathatták meg.

Ezért gondoltam, hogy akkor hozták vissza Xaviert: megbabráltak valamit a múltban, hogy ne legyen ott, mint a Főnix kinyírta. Ergo: ezért élhet, mikor Logan a reptéren tátott szájjal bámult rá. Mást nem lett volna értelme babrálniuk a feltételezhető teszt-időutazás során: a majd mostani nagy akciónál majd úgyis átíródik az X-ekkel kapcsolatos összes dolog.


"El nem tudom képzelni, hogy ebből az idótából majd a professzor legyen..."

Meg kell, hogy mondjam, nekem is okozott ez megakadást, mielőtt beindult volna a csapatuk összegyújtése. Oda kellett képzelnem a First Class-beli külsejét egy darabig, mire megszoktam. De legalább nem volt olyan naiv arca. Nem tudom: talán csak tetszett, hogy ég és föld, amivé 3-4 évtized alatt képezte és tanította önmagát. A tudatkontroll képessége önmagad személyiségének fejlesztését is magában hordozza.


"Mi a csudának kell nekik kihozni Magnetót? Hátha majd segít, és hátha majd nem sző újabb világuralmi tervet..."

Annyi segítségre van szükségük, amennyit csak szerezni tudnak. És ne feledd, hogy Magneto itt eddig csak egyszer, Kubában törekedett világra kiható ramazurit csinálni a rakétákkal. Charles talán tényleg hezitálhatott volna jobban is, hogy bízhatnak-e Eric-ben. De hogy a saját képességét nem akarta,az a része igenis hihetően meg volt magyarázva és érzékeltetve.


Higanyszál körülírását én is elsietett tartom, ebben igazat adok.

Angelus írta...

"És az iként lehetséges hogy Logan elméje megmaradt? HIszen minden aból a ilágból ahonnan ő jött az kitörlődött teljesen. Vagyis a test is amelyből az elméjét visszaküldték, stb. Mégis megmeradt., hogy 70 év után egyszercsak megszerzze a testeét. "

"Ne feledd, hogy Logan jövőbeli elméje egy adott pillanatban zökken vissza a megváltoztatott jelenbe a XXI. század elején. Abban a percben, amikor a 73-as idősíkban a fiatal teste épp haldoklik. Ez a legutolsó, amire a jövőbeli énje emlékszik: hogy Magneto behajította a múltbéli kölcsöntestét a folyóba.

És n feledd, hogy nyitott befejezést kapotta a film. Vagyis: '73-ban még mindig íródik a történelem, és a XXI. század, amibe Logan jövőénje visszarepült, még folyamatosan változhat, ha lesz egy újabb X-men film, szintén a XX. században. Márpedig ez 100%: ez volt a DOFP készítésének egyik fő oka: elbúcsúztatni a régi szereplőgárdát és a "korábbi" XXI. századi idősíkot. És már elkezdték - ha ugyan be nem fejezték - az Apokalipszis alcímű új rész forgatását.

Szerintem megelőlegezhető, hogy miután a majdnem megfulladt Logan magához tér, már újra a múltbéli énje lesz a múltbéli testében. A visszaküldött jövőbeli meg megpihenhet és eltünedezhet.


Tresk sorsának módosulását pedig a XXI. századi jövőben nem feltétlenül szükséges tudnunk. Terrorizálhatja még majd a mutánsokat, de az X-men 2.-ből tudjuk, hogy megállíthatják őt. Ráadásul az idősík megújulása után szerintem egy fokkal könnyebben menne, ha most kerülne megin' sor rá.

Slater4 írta...

"Ne feledd, hogy Logan jövőbeli elméje egy adott pillanatban zökken vissza a megváltoztatott jelenbe a XXI. század elején. Abban a percben, amikor a 73-as idősíkban a fiatal teste épp haldoklik. Ez a legutolsó, amire a jövőbeli énje emlékszik: hogy Magneto behajította a múltbéli kölcsöntestét a folyóba. "

nem erre gondoltam, hanem arra, hogy Logan elméje hogymaradt meg? Az a világ amelyből őt visszaküldték eltűnt. Minthogy a visszaküldött elméje abból a világból való, én azt gondoltam, a visszaküldött elméje is el fog tűnni. Azonban nem ez történik, visszakerül az elméje abban az időpontban amikor vosszaküldték, azonban már egy megváltoztatott világba, és az "új" Logan elméje tűnik el. Ez az amit nem érttem, logikusabb lett volna, ha a visszaküldött elméje tűnik el.

Amit föntebb írtál a professzor visszahozásáról az részben megválaszolhatja: ahogy monod, egy próbaidőutazás, Loganénél valószínűleg rövidebb, arra elegendőt, hogy aprfesszor megmenüljön, a teste is en csak az elméje. Ez uugye egy viszonylag apróbb változtatás, és amikor CHarles visszakerült, már azeredtei testében van. Egy kicsit paradoxon, hogy ha megmarad a teste vajon visszaküldték volna-e Chslarest? (hú már én is belezvaraodok)
Ez monduk megmgayarázható: a Főnis által való elpusztítása nélkül talán nem jöttek volna rá, hogy képesek az időben küldeni az elmét, vagy leglábbis az hihető, hogy csak Charles visszaküldése után jönnénekrá. Addigra pedig a visszaküldött Charles átevette már az "új énje helyét, és minden tudott az időutazásról. Ez azt hiszem úgy megálja a helyét. Ja és ugye az, hogy hiába a változtatás, a visszaküldött én az valahogy elsőbbséget élvez, és a ameváltoztatott én nek egyszerűen el kell tűnnie. Ilyesmi más időuatzós filmmeben is volt az hiszem.
Ennek igazából egy dolog mond ellent: Logan megdöbben azon hogy "azeredtei testében) látja Charles-t.(Monduk az X-men 3-alapjá logan lehet nem is tudta meg, hogy CHarles leméje valhaogymegaradt csak akkor ha Charles flekutatta.)
Pedig az elmélet ehlyes Charles visszahozásáról, akkor Logan-nek úgy kellen tudnia, hogy Chalres életben van, hiszen megmentették a Főnix-től. De mivl stáblistautáni jelenet, talán ettől eltekinthetünkvan egy kisebb bakinek tekinthetjük.

"Oda kellett képzelnem a First Class-beli külsejét egy darabig, mire megszoktam. De legalább nem volt olyan naiv arca. Nem tudom: talán csak tetszett, hogy ég és föld, amivé 3-4 évtized alatt képezte és tanította önmagát. A tudatkontroll képessége önmagad személyiségének fejlesztését is magában hordozza."

Ezzel az abajo, hogyh a logan nem bukkan fel sosem veszi elő újr a Cerebrót. Talán az lenne amgayrázat, hogy amikor hallott Mstick tettéről, az akkor hatással volt rá, hogy úgy úgy érezte folytatnia kell. ENnek azonban ellentmond, amikor logan elmondja neki a jövőt, és Charles el is hiszi akkor is bizonytalandkodik. Jó ,ez elhet annyira fantasztikus, és szinte felfoghatatlan, hogy ebben ehlyzetben ez kisebb reakciókat váltott ki belőle, mint Mistick tette, de hát azért olyan abszólút meggyőzve nem éreztem magam.

"Annyi segítségre van szükségük, amennyit csak szerezni tudnak. És ne feledd, hogy Magneto itt eddig csak egyszer, Kubában törekedett világra kiható ramazurit csinálni a rakétákkal. Charles talán tényleg hezitálhatott volna jobban is, hogy bízhatnak-e Eric-ben. De hogy a saját képességét nem akarta,az a része igenis hihetően meg volt magyarázva és érzékeltetve."

Itt nem amúltbeli énjeikre ogndoltam, az teljesen jól megvan "Még mindig jó ötletnek tartod? A te öteleted nem az enyém" pont hogy a jövőbeliekre. A professzor és Magneto miért gondolták, Logan-nek szüksége lesz a fiatal Magnetóra? Illetve miért gonodlták nem fog bajt okozni... Igazából Charles-ra is azért van szüksége mert egyedül azért nem ajánlatos megpróbálnia, és a körülmények (besorozás, Trastk, stb.) nincs más akitől segítséget kaphatna.

Slater4 írta...

"Tresk sorsának módosulását pedig a XXI. századi jövőben nem feltétlenül szükséges tudnunk. Terrorizálhatja még majd a mutánsokat, de az X-men 2.-ből tudjuk, hogy megállíthatják őt. Ráadásul az idősík megújulása után szerintem egy fokkal könnyebben menne, ha most kerülne megin' sor rá."

It ha jól sejtem, Styrker-re gondoltál... De één nem a sorsának megváltozására gondolta, hanem arra, hogy ez elég hatalmas véletlen, ahogy Logan meglátja őt, és kizökken...
Illetve, hogy Logan hogyhogy nem tudta, hogy ot tlesz, az X-men 2 eseményei után azt hinné az ember minden tud róla, illetve a "Visszaküldők " is minden lehetséges problémával számoltak, ami kizökkentheti Logan-t, de mégsem...


Na válaszolnál a többi felvetésemre is? Főleg a mésdik hozzászólásomban levőkre nem válaszoltál, meg arra, hogy ha egyszer ez a gyilkosság ilyen fontos volt, és időben ekkor, az első X-men filmekben miért nnincs utalás rá?És az őrrobotok miért csak az X-men 3 után jelentek meg?

Ja az meg a hab a tortán Jean és Scott hogy lehetnek életben, mindössze annyi lenne a mgyarázat, hogy amikor Charles Logan fejében volt és látta a jövőt, a későbbeikebn felidézte és igyekzett megakadáloyzni... Ha ez agy van Chalres elkpesztő, hogy ilyen rövid idő alatt ilyen pontosan átláta sok év történéseit. Ez számomra kicsit kevés...És ha valóban valami ilyemsiről lenne szól utalhattak volna rá néhány mondattal.

Angelus írta...

Igazad van, tényleg kevertem Tresket Strykerrel az előző válaszomban. Elnézést kérek.

Angelus írta...

"nem erre gondoltam, hanem arra, hogy Logan elméje hogymaradt meg? Az a világ amelyből őt visszaküldték eltűnt. Minthogy a visszaküldött elméje abból a világból való, én azt gondoltam, a visszaküldött elméje is el fog tűnni. Azonban nem ez történik, visszakerül az elméje abban az időpontban amikor vosszaküldték, azonban már egy megváltoztatott világba, és az "új" Logan elméje tűnik el. Ez az amit nem érttem"

Valószínűsíthető, hogy el fog tűnni közvetlenül azután, hogy kiemelik a legvégén a vízből. Hiszen folyamatosan változni fog az ezredfordulós idősík.

Azt nem tudom, hogy Charlest valaha is visszaküldték-e, de az biztos, hogy ha a DOFP elején ott volt, akkor visszaküldtek egy elég erős elméjű valakit a múltba, hogy megakadályozza X professzor kinyiffanását a Főnix-Grey meglátogatásakor.


"Ennek igazából egy dolog mond ellent: Logan megdöbben azon, hogy "az eredeti testében látja Charles-t."

Úgy látszik, idő kell ahhoz, hogy a megváltozott múltra másként emlékezzünk, legalábbis ez a film azt sugallja. És szerintem tudományos fantasztikum szintjén hihetőnek tűnik nekem, hisz az időutazáson igazából csak 1 elme vesz részt.


"A professzor és Magneto miért gondolták, h Logan-nek szüksége lesz a fiatal Magnetóra?"

Evidens: az őrkatonák jelentette veszély nagysága miatt.


"elég hatalmas véletlen, ahogy Logan meglátja őt, és kizökken..."

Egy másik műfajból a Ponyvaregény a véletlen történésre épít, de mindig vállalja a véletlennek a következményén való végighaladást.


"ha egyszer ez a gyilkosság ilyen fontos volt, és időben ekkor, az első X-men filmekben miért nincs utalás rá?"

Nem mond ellent a két film egymásnak attól, hogy az 1. X-menben nem volt szó róla. Ez már énszerintem is szőrszálhasogatás!

Ami az őrrobotok szerepeltetését illeti, olvastam egy cikket valahol, hogy már korábban, a trilógia 2. vagy 3. részénél szerepeltetni akarták az őrrobotokat, de végülis az ötletet nem használták föl.

Jean és Scott pedig úgy lehetnek életben, hogy a DOFP végére sikerült helyrehozni mindent '73-ban. Őszinte leszek hozzád: örülök, hogy nem akartak minden egyes apró dolgot külön szómagyarázattal illetni, mert az már igenis szájbarágós lett volna. Én ítélem el a legjobban, mikor egy film elvárja tőlem, hogy az írók lustaságát a fantáziámmal tömjem ki. De valamennyi teret hagyni kell a képzeletnek, hogy a történet ne váljon túlmagyarázottá és forszírozottá.

Slater4 írta...

Hát nehéz megmondani, valahogy egyinkél sem éreztem, hogy na ez teljesen telitalálat a műfajában.
De mindent egy véve valószínűleg a második rész volt alegjobb. Szinte minden van benne: izgalom, harc, néhány váratlan fordulat, és a szereplők céljai is nagyjából világosak. Magneto és az X-ek együttműködésének jó oka van, hisz ha Xavier megtörik, akkor a mutánsokat elpusztítják. Az egyik leggérdekesebb pillanat amikor Magneto és Mistick Styrker tervét majdnem megfordítják.
De sajnos vannak benne problémák, pl. ahogy te is mondtad, hogy "kellett egy Logan-hez passzoló elllenfél", és az sem réthető jean ereje mitől lesz jobbannfelhasználható, ha elhygja gépet.

Igazából egyébként azt nsem réttem, hogy Kurt Wagner hova lett vajon a harmadik részre, mert éérdekes karakter volt, pl. amikor Mysticket megkérdezi, miért nem próbál a képességeivel elrejtőzve élni