Egy 70-es évekbeli bűnügyi regényszéria szolgált alapjául az idei termés első nagy bűzbombájául. A Mortdecait ezer negatív jelzővel dobálta meg a filmszínház-közönség Amerika-szerte, majd minálunk is. Nehéz megítélni, melyik téren bukott a legnagyobbat Johnny Depp az itteni kínlódó alakításával:
- Hogy szórakoztató legyen,
- Hogy anyagi sikerre vigyen egy nyilván karriertalicska filmet,
- Hogy hasonlóan népszerű karaktert hozzon létre, mint legismertebb szerepe, Sparrow kapitány,
- Hogy feledtesse rajongóival mindazt, amit ezen évtizedben "nyújtott" a nagyérdeműnek.
Charlies Mortdecai flúgos brit arisztokrata, aki műkincstolvajként tartja fenn luxusát. 8 millió fontos adósságát nem tudja törleszteni, felesége, Johanna pedig utálja legújabb hóbortját, a pödört bajuszt, amit növesztett. Mikor egy meggyilkolt restaurátortól ellopnak egy Goya-festményt, a titkosszolgálat ajánlatot tesz neki: vagy segít a hazájának megkeríteni a képet, vagy letartóztatják dossziényi simlis ügylete miatt. Így
Kétségbeesett taktikát látok abban, hogy a színész itt műmájeres ripacsfesztivált tart, így próbálva kimenteni ezt az amúgy fars, butított, humor-érzéketlen bűnügyi vígjátékot. Kedvelt trükkje ez az A-listás színészeknek: légy minél harsányabb, az majd felrázza a nézőket (pl. Nicolas Cage a Szellemlovas 2.-ben, vagy Hugo Weaving a Mátrix - Forradalmakban). Itt is a címkarakter próbálja a hátán elvinni a filmet a célvonalig, míg a többiek teljesen kifakulnak mellette. Az első félóra, ahol elvileg megismernénk őket, másról se szól, csak hogy Mortdecai mennyire hiú és öntelt. Sopánkodva vitázik Johannával a bajusza mellett, amitől élete szerelme a szemünk előtt többször elhányja magát. Ez a készítők ötlete, hogy mi a humor?
A poénok oroszlánrésze onnét eredne, hogy Mortdecai egy ügyetlen, gyáva hőscincér, illetve, hogy vadonatúj arcszőrzete még hitvese szerint is hülyén fest rajta. Mellékesen ott van Maitland nyomozó rég álma, hogy a hitvest, Johannát meghódítsa, illetve Jock, a kopóképű testőrinas adonisz. A maréknyi tényleg működő csattanó őhozzá köthető, és kínzó volt látnom, valahányszor Mortdecai "véletlenül" belelő valamelyik jelenetben. Adja magát a kérdés: melyik épeszű ember mentegetné az irháját egy ilyen közveszélyes, hugyagyú kreténnek?
A többi sztárszínészről pedig ordít, mennyire feszengenek szegénykék a rájuk osztott szerepeikben. Így aztán nem csoda, hogy egyikük sem alkot jó párost ezzel a Garfield-szerű rajzfilm-lorddal.
Ránézésre tudnék mondani 2 olyan témakört, amire fókuszálva a produkció legalább vállalható kikapcsolódást nyújthatott volna, akár még Depp szüntelen áriázása mellett is:
- A karikatúra-szerű figurákkal görbe tükröt állíthatna a bűnügyi komédiák (pl. Rózsaszín Párduc) és a brit kémfilmek (James Bond-franchise) elé. Feje tetejére állíthatná a klasszikus rablóból pandúr képletet azzal, hogy itt a rabló a főhős, de egy nyúlszívű kis mitugrász. A pandúr pedig egy pont az ő neje után a nyálát csorgató, mélabús marha.
- Vagy! Ahogy Mortdecai Kaliforniát gyarmatnak, a hotelszállását pedig pornográfnak titulálja... ez ragyogóan kigúnyolhatna egy gyakran őskövületnek tekintett osztályréteget, az európai arisztokráciát: lordok, grófok, őrgrófok, márkik stb. Ők még manapság is elég zárkózottan élnek, görcsösen őrizve etikai előírásaikat, kicsinyes allűrjeiket és fényűző életmódjukat.
Mindez sehol nem bújt a felszínre: az egész kémfilm-csomagolás csak ürügy, hogy eladják a rengeteg fáradt faviccet és Depp legújabb skatulyaszökését.
Az egyetlen dolog, amit a kevés működő anekdotán túl élveztem, az a helyszínek változatossága és a 2. felében élénkülő tempó. Nem azt mondom, hogy jól van ütemezve ez a film, mert csapongva halad, és túl zavarosak a bűntény részletei. David Koepp rendezése viszont legalább lendületet az amúgy lapos, kocka forgatókönyvnek. És a fontosabb figurák - Johanna, Jock, Maitland és az orosz keresztapa - mind jelen vannak a tetőpontot jelentő árverésnél, ahol Mortdecai a Goyát a saját, neje által elárverezett képére cseréli.
Nem tudom, mit mondhatnék még: lendületesen béna, szép képi világgal megcsinált vesztőhelye ez a normális kémtörténetnek és könnyed humornak. Olyan, mintha egy leárazott defibrillátort vásároltak volna Johnny Depp színészkarrierjének, ami már első használat után bedöglött.
2 megjegyzés:
Üdv!
Csak jelezni szeetném, hogy most írtam a X-men eljövendő múlt napjai cikkedhez.
Jól van, még ma megnézem és válaszolok rá.
Megjegyzés küldése