"Tisztára olyan érzés, mint egy focimeccsen, kinn a stadionban."
(Csupasz pisztoly 33 1/3)
A Bosszúállók minden idők legnagyobb bevételű képregényfilmje, és már ez kiemeli a zsáner többi tagjai közül. Terjedelmes, több mint 2 és fél órás mamutprodukció, kazalnyi számítógépes effektussal, gyors ütemezésű sztorival és A-listás sztárokkal a címcsapatban. És míg a szuperhősök kedvelőit keményen megosztja fanokra és antifanokra (pl. DC vs. Marvel, TDKR vs. TA), a Marvel-hívőkön kívül minél szélesebb nézőréteget próbál átfogni tömegbázisaként. Ugyanúgy, mint az Avatar a saját alapötletű sci-fi-k közül.
Szemet szúr, annyira stúdióérdekek mentén szabott ennek a movie-nak minden stílusjegyei. 200 millió dollár fölötti költségvetés, tehát legyen minél nagyobb, hangosabb és pusztítással telítettebb. Természetesen megkapja a leghivalkodóbb CGI-t, ami előteremthető, IMAX-3D-ben. Rajongóorientált adaptáció, tehát tónusa legyen ütős, de nézőbarát, koncepciója pedig minél egyszerűbb, képes minél több "képregényes" elemet befogadására.
A Bosszúállók közt szerepeljen Thor, a Hulk, Amerika Kapitány, Sólyomszem, Natasha Romanoff a.k.a. Fekete Özvegy és persze a sztárkirály: Vasember. Ezek közül Sólyomszem kivételével mindegyik megkapta már saját eredettörténetét önálló produkcióban, így az összehozásra 20-25 perc bőven elég. Mindegyik más-más "menő imiddzsel" bírjon, reprezentálva a képregényhősök mindhárom erőtípusát: A.) technokütyük, B.) mutáns képességek, C.) isteni hatalom.
Nem lehet kisebb a küzdelem tere és tétje egy világok közti háborúnál, hogy a (Marvel-)Föld legerősebb szuperhőseinek nyomós okuk legyen egy csapatba tömörülni. A szupergonosz istenvezér Loki az ideális ellenfél, és most hozzájön az időközben szerzett űrserege, az úgynevezett Chitauri faj soraiból. És ha netalán a film (atombomba-)sikert arat a pénztárnál, az bizonyítja a szuperhős-liga-filmek létjogosultságát az akciófilm-terepen is. Nem pedig csak paródiákban, mint a Superhero vagy a KickAss.
A Bosszúállók közt szerepeljen Thor, a Hulk, Amerika Kapitány, Sólyomszem, Natasha Romanoff a.k.a. Fekete Özvegy és persze a sztárkirály: Vasember. Ezek közül Sólyomszem kivételével mindegyik megkapta már saját eredettörténetét önálló produkcióban, így az összehozásra 20-25 perc bőven elég. Mindegyik más-más "menő imiddzsel" bírjon, reprezentálva a képregényhősök mindhárom erőtípusát: A.) technokütyük, B.) mutáns képességek, C.) isteni hatalom.
Nem lehet kisebb a küzdelem tere és tétje egy világok közti háborúnál, hogy a (Marvel-)Föld legerősebb szuperhőseinek nyomós okuk legyen egy csapatba tömörülni. A szupergonosz istenvezér Loki az ideális ellenfél, és most hozzájön az időközben szerzett űrserege, az úgynevezett Chitauri faj soraiból. És ha netalán a film (atombomba-)sikert arat a pénztárnál, az bizonyítja a szuperhős-liga-filmek létjogosultságát az akciófilm-terepen is. Nem pedig csak paródiákban, mint a Superhero vagy a KickAss.
Ahelyett, hogy hosszasan ecsetelném a project körüli sokéves tervezőmunkát, inkább a tartalmára fogok szorítkozni. És igen: megint puszta kiegészítőként fogom kezelni a legfőbb adúászát, a vizuális kelléktárat. Ezzel pedig nekem tudatosan kiesnek - már sokadszor - olyan tématerelők, mint
- A csúcsra járatott reklámhadjárat;
- a teljesen rajongóalapú pozitív visszhang a közönségtől;
- a mű különkategorizálása, csak mert beismerten ignorálja a modern sztorimesélés elvárásait;
- illetve a szokott kifogások az igényszegény alapkoncepcióra: "ez egy popcorn-mozi!", "látványfilmhez nem kell agyalni!", "tök király a sok szuperhős együtt!", és még sorolható.
Nem ok nélkül szajkózom el megint, amit a "csak látványfilmekről" gondolok. Mikor egy döntően reklámcélzatú, "könnyed" darab a világlista bronzérmesévé lép elő, az nyomatékosít egy trendet. Ami pedig kihat a jövő project-jeire, lefelé mozdítva el a kommersz művek minőségi átlagmutatóját. Ezért kell újra meg újra nyomatékosítani, hogy a visszatermelt tőke és a népszerűségi index csak az üzletpolitikának tesz jót. Kritikus szemmel nézve az ilyen "üsd-vágd"-filmek üresek, nincs bennük szív és elhivatottság, hogy egy érdekes történetet meséljenek el.
Kimondottan a Transformers-trilógiát látom reinkarnálódni A Bosszúállók majd' mindegyik aspektusában. Kezdve a rendező észjárásával. Joss Whedon előre leszögezte: főként fanservice-nek szánja alkotását. Külön kitért arra, hogy nem próbálja újraértelmezni, gazdagítani mozgatott figuráit, vagy betagoztatni az egészet a valós világ szabályszerűségeibe. Érvelése, hogy még nincs elég "kellően jó szuperhős-movie", melyek követhetnék a Watchmen vagy A sötét lovag tónusújító vonalát. Számomra ez jelzi, hogy Whedon a szponzorainak és a Marvel-rajongóknak próbált kedvezni, félretéve minden igényt és kifejezőszándékot.
Még nyilvánvalóbb párhuzam Michael Bay-jel az adaptáció kinézete: csomó sablonkarakter, hiányos vagy nulla motivációkkal, akik lehetetlen kunsztokat vágnak le az akciójeleneteknél. Azok pedig öncélúan tobzódnak vakító fényekben, épületomlásokban és robbanásokban. Visszatetszően előtünedezik a titkosszolgálati és/vagy katonai fétis Nick Fury és a S.H.I.E.L.D.-szervezet kapcsán. A világot itt is kötelezően csak egy felsőbbrendű alakulat képes megmenteni, és csakis azon az áron, hogy eszeveszett rombolást végeznek egész metropoliszokon, bármi következmények nélkül.
A csapatmunka igen elnagyolt az egész movie alatt, ha a dolog tétjét veszem alapul. Nem tudom kikerülni a futball-metaforát: mikor az edző a labdarúgó vb-re kijelöli a csapatkapitányt, a középcsatárt, stb., akkor is csak díszletként van jelen a kiabáló és nyüzsgő tömeg. Az öltözőben a nehézfiúk egymást heccelik, zsörtölődnek, és a tesztoszterontól fűtve elcsattan egy-két haveri pofon. A döntőn pedig a legutolsó pillanatig beviheti valemelyik játékos a győztes gólt az ellenfél (dimenzió)kapujába.
A csapatmunka igen elnagyolt az egész movie alatt, ha a dolog tétjét veszem alapul. Nem tudom kikerülni a futball-metaforát: mikor az edző a labdarúgó vb-re kijelöli a csapatkapitányt, a középcsatárt, stb., akkor is csak díszletként van jelen a kiabáló és nyüzsgő tömeg. Az öltözőben a nehézfiúk egymást heccelik, zsörtölődnek, és a tesztoszterontól fűtve elcsattan egy-két haveri pofon. A döntőn pedig a legutolsó pillanatig beviheti valemelyik játékos a győztes gólt az ellenfél (dimenzió)kapujába.
Samuel L. Jackson hozza azt a kisugárzást, ami Nick Furyt belevaló háttér-emberré teszi: határozott szervező, aki a fogoly Lokival is megvetően szembenéz. Vele meg az a bajom, hogy fülig sáros. Van egy mellékszál, miszerint a Bosszúállók rájönnek, hogy a S.H.I.E.L.D. a Tesseract adottságait egy fegyvergyártási programhoz készült felhasználni.
A kérdőre vont Fury pedig a legrégibb önmentő dumát vágja le: csak elrettentésből, max. önvédelemre használnák, hisz egy földönkívüli civilizáció nagyon nagy veszély. Evidens, hogy így van, de ennyivel beérik magyarázatként? Egyedül Thor és Stark az, aki kijelenti a nyilvánvalót: hogy Furyt legalább részben felelősség terheli azért, hogy űrbéli fajoknak a Tesseract-ra fáj a foguk. Bár hogy a S.H.I.E.L.D. mi mindent is tudhat a földönkívüli életformákról, azt ne tőlem kérdezzék a rajongók.
A kérdőre vont Fury pedig a legrégibb önmentő dumát vágja le: csak elrettentésből, max. önvédelemre használnák, hisz egy földönkívüli civilizáció nagyon nagy veszély. Evidens, hogy így van, de ennyivel beérik magyarázatként? Egyedül Thor és Stark az, aki kijelenti a nyilvánvalót: hogy Furyt legalább részben felelősség terheli azért, hogy űrbéli fajoknak a Tesseract-ra fáj a foguk. Bár hogy a S.H.I.E.L.D. mi mindent is tudhat a földönkívüli életformákról, azt ne tőlem kérdezzék a rajongók.
Ami belső konfliktus fölmerül, azt néhány rövid szóváltás vagy kisszerű csetepaté mindig el is rendezi. Vegyük pl. Thort: ő Lokit mindenképp Asgard világában akarja törvény elé állítani, mivel szerinte a mi bírósági rendszerünk nem alkalmas rá, hogy megbüntetesse.
Ezt a konfliktust azzal darálja le a forgatókönyv, mint minden mást: bunyó, bunyó. Stark páncéljával, Thor pedig villámaival és kalapácsával viaskodik. Megérkezik Amerika kapitány döntőbírónak, és megtudjuk, hogy az ő pajzsa, vagy Thor kalapácsa-e a keményebb. Amit pedig az eset maga után von, hogy az istenférfi valamivel jobban tekintettel lesz az emberek véleményére. Értem, hova akartak kilyukadni az írók, de a kivitelezés lötyög. Mint ahogy sok másegyéb a forgatókönyvben.
Ezt a konfliktust azzal darálja le a forgatókönyv, mint minden mást: bunyó, bunyó. Stark páncéljával, Thor pedig villámaival és kalapácsával viaskodik. Megérkezik Amerika kapitány döntőbírónak, és megtudjuk, hogy az ő pajzsa, vagy Thor kalapácsa-e a keményebb. Amit pedig az eset maga után von, hogy az istenférfi valamivel jobban tekintettel lesz az emberek véleményére. Értem, hova akartak kilyukadni az írók, de a kivitelezés lötyög. Mint ahogy sok másegyéb a forgatókönyvben.
A kikopott világ-megmentése-formula eleve szűkíti a dráma lehetőségeit, így csak kevés átélhető feszültség jut át a producerek présgépén. Mit árul el az, ha már a végső, katarikus csatán is ásítozik az ember, mert szimpla, önismétlő, olykor nyilvánvalóan hamis kinézettel? 3D vagy nem 3D: a dimenziókapu megnyílása keltette médiahullám, a kapu puszta fizikai hatása, maga a világveszély szituációja csak a legelemibb mértékben kerül bemutatásra. Mintha a világ csak arra várna, hogy a szuperhősök megjelenjenek, és azt végezzék, amitől, nos... szuperek lesznek.
Loki a Vasember utáni Marvel-filmek legjobb főgonosza szerintem. Aljas, törtető, kígyótermészetű. Még némi taktikai érzék is szorult belé. Az irridium beszerzését az agymosott Sólyomszemre bízza, míg ő maga elterelésként egy banketten bukkan fel Németországban. Egyedi romlottsága már a 2011-es műben kiemelte őt számomra a többiek közül. Említhetném a felsőbbségtudatát, a dölyfjét, és hogy kéjt érez olyanok megölésében, akik büszkén megtagadják, hogy letérdeljenek előtte. "Arra lettetek teremtve, hogy uralkodjanak rajtatok."
Ezért is bosszantott, hogy rendre olyan helyzetekbe rakják őt, ami lejáratja ezen jellegzetes tulajdonságait. A híres szcéna, ahol Hulk ide-oda hajigálta Odin mostohafiát, nem egy moziban hangos nevetést váltott ki premier idején. Végső párharca Thorral pedig kinézetre ugyan ütős, csak még mindig hiányzik a viszonyítási alap eldöntenem, hogy mire képesek ezek a nem-istenek, milyen ütemben fogyatkozik az erejük. Ja: és mégis hogy lehet az, hogy az isteni villámok nem kiégetik, hanem épphogy feltöltik a Stark-féle páncél energiaellátását?
"Teljesítmény 400%-on."
Az egyetlen, akin látni is lehet, hogy gondol a civilekre, az Steve Rogers, a.k.a. Amerika kapitány. Nemrég ébredt föl 70 éves hibernációjából, így a mostani konfliktus segít neki összeszedni magát, elfogadni, hogy egy teljesen új élet áll előtte. Az ő belépője sikerült a leghatásosabbra, egy közel ikonikus mondattal, amit Lokihoz intéz: "Legutóbb, mikor Németországban jártam, és 1 ember állt mindenki más fölött, az lett a vége, hogy vita támadt köztünk!"
Rogers ellen nincs sok kifogásom. Talán mert jóval kevesebb a műsorideje, így hazafias idealizmusa nem annyira kényelmetlen, mint a 2011-es eredetsztorijában volt. Csakhát: mint a csapat vezetője, neki kellene a leginkább előrelátónak lennie. Ritka egy esetlen közjáték zajlik le a végső csata közben, ahogy Amerika kapitány szól pár utcai rendőrnek, hogy menekítsék el a polgárokat az utcáról. Válasz: "Miért fogadjak el öntől parancsot?", és az újabb robbanásra végre megteszik. Szervezettségből egyest adnék mindkét férfinak. MOST jut ez az eszükbe?! Evakuáció? Állandó kapcsolat a rendőri szervekkel, kórházakkal, etc.? Olyan írók, akik nem ópiumos mámorban dolgoznak a szkripten?
Rogers ellen nincs sok kifogásom. Talán mert jóval kevesebb a műsorideje, így hazafias idealizmusa nem annyira kényelmetlen, mint a 2011-es eredetsztorijában volt. Csakhát: mint a csapat vezetője, neki kellene a leginkább előrelátónak lennie. Ritka egy esetlen közjáték zajlik le a végső csata közben, ahogy Amerika kapitány szól pár utcai rendőrnek, hogy menekítsék el a polgárokat az utcáról. Válasz: "Miért fogadjak el öntől parancsot?", és az újabb robbanásra végre megteszik. Szervezettségből egyest adnék mindkét férfinak. MOST jut ez az eszükbe?! Evakuáció? Állandó kapcsolat a rendőri szervekkel, kórházakkal, etc.? Olyan írók, akik nem ópiumos mámorban dolgoznak a szkripten?
Az egyetlen eredményes hőstett mégis épp Tony Starkhoz kapcsolódik, aki jellemre Rogers ellentét-párja. Őt nem kedveltem A Bosszúállókban: miként a Vasember 2.-ben, úgy itt is hiányzott belőle az a józan önismeret, ami ellensúlyozta egóját, nárcisztikusságát és a poénfüggőségét. Megérdemeltnek tartom, mikor Loki megragadja és kihajítja őt egy üvegablakon, mikor az páncél nélkül megjátssza neki a hidegvérű vendéglátót, itallal kínálja, és háyavetin társalog vele.
Ezzel szemben, mikor páncélja erőkészlete vészesen megfogyatkozik, végre mutat valamit a hajdan a barlangban tanult leckéből. Az atomtöltettel felsiet talán 1 kilométeres magasságba, a kapun belülre. Mikor aztán a Chitaurik saját armadája felrobban, ő erejefogyottan lezuhan. Vagy a becsukódó kapunak ütközik, vagy még épp kijut rajta, de szabadesésben a lenti betonba. Belerondít az összképbe, hogy valahogy mindig kapóra jön neki egy megmenekülési mód:
- mikor csak ruhában zuhan egy épületből, hívójelre a páncél villámgyorsan rátekeredik emelkedésre készen;
- mikor pedig páncélban zuhan az épületek fölülről, épp a jó szögben kapja el őt Hulk, egy szöcskét megszégyenítő ugrással.
Ezek után nem meglepő, hogy a szuperhős-oldal minden nyilvános tettére teljes felmentést ad az általános zűrzavar, amit viszont elismerem, tényleg minimalizálni próbálnak - mégha így rögtönözve is. Csak majd a befejezéskor kap kritikát a végzett munkájuk minősége: egy néhány másodpercnyi híradórészlet + Fury konzultációja a S.H.I.E.L.D. vezetőségével.
És már-már elmebeteg könnyelműség, hogy Loki legyőzése után a csoport szétszéled. Miért? Az még elfogadható döntés Furytól, hogy Thorra bízza Loki és a Tesseract visszavitelét Asgardba. De miért hagyja emellé azt is, hogy mind különváljanak? Akárhogy is vesszük, ők egy állambiztonsági rizikófaktor, akik - énszerintem - nem igen tettek mindent a pusztítás minimalizálására. Vállalták, hogy az űrbéli veszélytől védik az amerikai lakosságot. Tartósan. Ehhez képest a S.H.I.E.L.D. nukleáris töltet bevetését kellett, hogy elrendelje, és senki nem tudja, mikor jöhet újabb invázió? (És nem érdekel az olcsó szál-elvarrás, miszerint felrobbant gépeik nélkül a chitaurik életképtelenek!)
És már-már elmebeteg könnyelműség, hogy Loki legyőzése után a csoport szétszéled. Miért? Az még elfogadható döntés Furytól, hogy Thorra bízza Loki és a Tesseract visszavitelét Asgardba. De miért hagyja emellé azt is, hogy mind különváljanak? Akárhogy is vesszük, ők egy állambiztonsági rizikófaktor, akik - énszerintem - nem igen tettek mindent a pusztítás minimalizálására. Vállalták, hogy az űrbéli veszélytől védik az amerikai lakosságot. Tartósan. Ehhez képest a S.H.I.E.L.D. nukleáris töltet bevetését kellett, hogy elrendelje, és senki nem tudja, mikor jöhet újabb invázió? (És nem érdekel az olcsó szál-elvarrás, miszerint felrobbant gépeik nélkül a chitaurik életképtelenek!)
Az effektek oroszlánrésze szokványos. A negatív oldal CG-szörnyei közül a repülő, páncélbőrű sárkánygyík tetszett leginkább, akivel Stark fogócskázik. Azon meg nincs mit meglepődni, hogy a G. I. Joe-khoz hasonlóan már-már Star Wars-szintet súrol a S.H.I.E.L.D. technikai felszerelése. Mint a gyorshajó, amit Sólyomszem és Romanoff vezetnek. Natasháról csak annyit mondanék, hogy mint helyi "femme fatale", nem győzött meg, töltelékfigura volt - ismét.
A párharcok még úgy érdekesek is lehetnének, de csak azon a szinten, mint a Mortal Kombatnél. A Bosszúállók képességei majd' mind ismerősek már az alapozó Marvel-mozikból. Hulk mozgása túl hirtelen, túl videójáték-szerű. Az 1. Pókember-film épületnyi ugrásaival vetekszik némelyik elrugaszkodása. A tragikus emberáldozatok látványát szintén minimalizálni próbálja a mű. Egyetlen pozitív szereplő akad, aki Loki ténylegesen meggyilkol, ez pedig Coulson, a szervezet egyik ügynöke. Mivel szintén papírmasé karakter, a halála nem tudott meghatni. Kötelező történés volt, hogy ne kivétel nélkül ússza meg mindegyikük a háborút.
Végül: egy kis mezei piszkálódás a film bakijain:
- Miként működik Loki hipnotikus ereje, amivel még a csapatból Sólyomszemet is irányítja egy ponton? És miért nem használja ezt tömeges léptékben?
- Hogy tartják a Bosszúállók a kapcsolatot egy városméretű harcmező szélein, mikor csak Starknál van eketronikus eszköz a kommunikációra? (A páncél beépített computere.)
- Nem vall sok észre, hogy a Bosszúállók egymással veszekszenek, épp amikor Loki, a legnagyobb fenyegetés az ő fogságukban van.
- Hulk az elszabadulásakor mást se tesz, csak vadul rombol, még Fekete Özvegyet is megpróbálja megölni, holott erre semmit nem ártott neki. Ehhez képest a végén kiderül, hogy mindig is képes volt uralni a transzformációját. "Ez a titkom, kapitány. Mindig dühös vagyok." Mert ha irányítottan előidézi, akkor vissza is tudja tartani, nemde?
- Mi tartja vissza a S.H.I.E.L.D.-et, hogy katonai támogatást nyújtson Starkéknak? Romanoff és Sólyomszem az egyetlen, aki egy futurisztikus vadászgéppel odamegy segíteni. Nem akarjuk pazarolni a készleteinket, hanem egy nukleáris töltettel megtisztítjuk a zónát. Mert a civilek már biztos elhagyták Manhattant, vagy sikerült a földalattikba lejutniuk. Ugye?
- Harmatgyenge az, ahogy A Bosszúállók megmagyarázza a saját címét. Stark trailer-ből ismert mondata: "Ha nem tudjuk megmenteni a világot, mérget vehetsz rá, hogy megbosszuljuk." Nagy dolog: megelőzni egy ilyen irdatlan fenyegetést összehasonlíthatatlanul nehezebb feladat, mint utólag reagálni a katasztrófára.
Közös vonása a Marvel-nek és a Star Wars dupla trilógiának - azonkívül, hogy mindkettő jelenleg a Disney tulajdonát képezi - a filmjeik közötti kapcsolódás típusa. Olyanok, mint egy óriási kirakósjáték, azzal a különbséggel, hogy a Star Wars 6 epizódja egyetlen élettörténet darabkái. Míg a Marvelnél önálló hősökről szóló darabok tartják oszlopként a nagyobb építőkockát, hősök tömbjéről. Némelyik mellékszál nem is követhető rendesen nyomon az alapozófilmek ismerete nélkül, minden a vizuális melldöngetésnek rendelődik alá.
Evidens módon már folyik a készülődés az újabb "nagy építőkocka" elkészítéséhez. Biztosra veszem, hogy sikervárományos project lesz. És hogy - mint A feláldozhatók esetében - a folytatásba még több, rajongóknál népszerű arcot és nevet próbálnak majd belecsempészni a keverékbe. De ugyanezt a bevételt már nem hiszem, hogy hozni fogja, ha olyan szárított áltörténet jellemzi majd, mint az elődöt.
Mivel 6-tagú szupercsapatról van szó, ezért most én is 6-os skálán adok értéket a movie-ra:
2.5/6
10 megjegyzés:
"Mivel 6-tagú szupercsapatról van szó, ezért most én is 6-os skálán adok értéket a movie-ra:
2.5/6"
Át számítotam: 10-es skálán akkor kb. 4,1666 pontot adtál.
Tényleg ilyen vacakul sikerült?Nem láttam, de mégis elolvastam a cikket, mivel azt már alapból tudtam, hogy a történet igazából nem túl érdekes, tehát nem teszem tönkre a film esetleges megnézését.
"Harmatgyenge az, ahogy A Bosszúállók megmagyarázza a saját címét. Stark trailer-ből ismert mondata: "Ha nem tudjuk megmenteni a világot, mérget vehetsz rá, hogy megbosszuljuk." Nagy dolog: megelőzni egy ilyen irdatlan fenyegetést összehasonlíthatatlanul nehezebb feladat, mint utólag reagálni a katasztrófára."
Tényleg elég hülye módon lett megválasztva a cím.Inkább "Protektors"-mek ellett volna lenniem meg Stark-nak is inkább azt kellet volna mondania, hogy "Mi majd megvédelmezzük" Apróság de a ilyen filmeknél szerintem fontos aprósá.
Tényleg: a színészi játékról Smuel L.Jackson kivételével nem írtál. nem írtál.Jó persze nem akadt ere sok lehetőség, pl.Vasember a páncélja miatt, de azért mgkérdezném: hogyan alakítottak a színészek?
Talán nem ide kelen belinkelnem, de tudod, a Vasember-nek is volt egy 90-es éveklbeli rajzfilmváltozata, 1994 és 96 között.Abból szeretném megmutatni neked .Remélem nem ijesztelek meg, de 5 epizódot szsreték "megnézetni" veled, a sorozat első három epizódját,( azt hiszem ezek az epizódk jól öszefoglalájk, hogy milyen a rajzfilm) valamint egy duplaepizódot, ami Vasember rajzfilmes eredettörténetáről szól.Tudom, 5 epizód elég sok, de hát szerintem szükséges megnézni, hogyvéleményt lehesennen mondani.
1.rész.: http://www.youtube.com/watch?v=KAFzHow97js
2.rész.:http://www.youtube.com/watch?v=lb9jvBIQX6Y
3.rész: http://www.youtube.com/watch?v=6-CCQMkE6Eg
Eredettörténet, ez a sorozat 11. és 12. epizódja volt.Az a heéyzet, hogy négy videót linkelek be, mert azt a két epizódot kettévágva töltötték fel.Szóval csak két epizódról van szó.
11/PartI http://www.youtube.com/watch?v=LPjmXpBCRuM
PartII: http://www.youtube.com/watch?v=lIln7VBvF4Y
12/Part I: http://www.youtube.com/watch?v=BHBM3nATs-0
Part II: http://www.youtube.com/watch?v=Jf96_Csp46I
Ja még valami:Tényleg nem szeretné akadékoskodni, de írtam hozzászólást az Űrgolyók-hoz, meg a SUperman -es fórumhoz.Oda is írnál majd?
"Tényleg ilyen vacakul sikerült?"
Gyengének tartom, de azért vállalható szinten ad ki egy vázlatos és elcsépelt világmegmentése sztorit, meg egy vázlatos jellemű embercsoportot. A lendületéből is kilyut a végéig, mégha indokolatlanul is.
Mellesleg: nem a címet kellett volna megváltoztatni, hanem a tartalmat szorosabban összfonni vele. Az, hogy Bosszúállók eleve fellengzős hangzású, és ha ezt nincs igénye az alkotóknak kozmetikázni, várható, hogy a tartalomnak se lesz sok köze holmi "bosszúálláshoz". Pedig egy ennyi civilt érintő mini-világégésnél szinte mutogatja magát a lehetséges megoldás egy bosszúszálhoz.
"azért mgkérdezném: hogyan alakítottak a színészek?"
"Reméltem, hogy nem kell ennyire kategorizáltan szétszednem a filmet, mert nem éreztem indokoltnak. A színészi játék vagy jó vagy rezignált. Sólyomszem és Natasha szürke, mint a hamu. Banner kissé túl vidám nekem azok után, hogy láttam Edward Norton ábrázolását róla. Jackson tűrhető volt (azért sokkal jobb Nick Fury, mint David Hasselhoff).
Amerika kapitány, Thor és Vasember azok, akik úgy tetszettek, Robert Downey erre a szerepre született, csak a szkript rosszul bánik vele, és emiatt nem olyan kedvelhető figura.
De mint írtam, az abszolút kedvencem itt Loki. Vele is az a baj, hogy rosszul használja a forgatókönyv, miután fogságba ejtik az Avenger-ök.
A belinkelt részekről majd külön írok. Ismerem ezt a rajzfilmet, de nagyon érezni ezen is a 90-es évek vad, kísérletező, szabályfeszegető stílusát, attól még, hogy az emberrajzolás terén megfelel.
Ha az eddigi TAS-rajzfilmeket veszem sorra (Batman, folytatásai, TMNT-k, Fantasztikus Four, Superman, A Maszk, Spiderman és most ez) akkor ennek adnám a leggyengébbik helyezését. Tonyn kívül Rhodey az, akit kedvelhetőnek találtam - csak hát nem érdekesnek -, a többiek abszolút nem fogtak meg. Mandarinnak ezt az inkarnációját egy sima akarnoknak tartom, a szupergyűrűje pedig röhejközeli. Doc Terrort komolyabban tudtam venni a The Centurions-ból.
Tony szuperhős-haverjai - köztük ha jól láttam Sólyomszem - merő kosztümparádé, nélkülük jobb lett volna a sorozat. Nincs személyiségük: csak annyiból állnak, hogy beszélnek, elsütnek egy szupererőt, és mutogatják magukat. Tony Starkhoz it ragadványnak éreztem, amikor a sorozatos monológjai közé viccet rak, de legalább nm pojácás. Gyakran azt érzem, hogy a szereplők buták és nem képesek elemi dolgokat észrevenni. Hamisnak tartom a cselekményét az egyes részeknek, merő ürügyek, hogy Star Wars-os lézer- meg gépes csaták, illetve sárkányok meg hasonlók csatázzanak. Mandarin is tele van cifrábbnál cifrább szupegonosz-csatlósokkal.
És Mandarin partnere mintha majd' egzakt ugyanaz a gonosz lény lenne, akinek parancsait a Zúzó teljesítette a 90-es évek TMNT-rajzfilmjéből (amelyikben Splinter ember volt régen). Ő is minek kellett ide? Hát ennél jobban le tudtak kötni olyan gyerekanimék, mint a Digimon vagy Kirarin Revolution.
Az a vörös ruhás csaj is merő eye-candy-karakter, nem tudom, minek kellett a palettára. A külseje és a képessége viszont emlékeztet egy kábé pont ugyanilyen szereplőre az Unikron legyőzőséről Transformers-képregényből: ott Mámor volt a magyar neve, és be tudott hatolni az emberek és más lények tudatába. Nem néztem utána a wikipedián, de szerintem ő lehet az.
Nem vedd rossz néven, de első nekifutásra inkább csak átfutnék az epizódokon, mert nem érzem rájuk megérdemeltnek, hogy órákat szánjak.
Az 1. részben Mandarin egyik szolgája megszerez egy követ, amivel 1 év múlva mandarin orosz matrózokból takonyszínű sárzombikat uszít Vasemberre. Aranyosan hülye elképzelés.
Hypnosha pedig az, akinek a képességét használni a legtöbb trükközést igényelné, mégis már az első részben elveszik a meglepetés erejét tőle, és legközelebb már evidens hétköznapi szupererőként kezelik Vasember és kompániája.
A 2. részben megismerjük Ultimót, a Föld mélyéből előszedett, de persze másik dimenzióból való fémóriást, akit még Mandarin se bír iráyítani. Hagyjuk inkább...
3. Rhodeyt egy miniparazita irányítás alá vonja. Világos, miről van itt szó: létrehozni a közismert Iron Man vs. Warmachine scenáriót. Ez egy egyben el van rontva, főleg azért, mert egy rakás másik kosztümös "szuperhős" legyeskedik körülöttük.
Tony eredettörténete és a sárkányvezér. Két hatalmas kacajt eresztettem meg a duplarész közben. Egyik az Yinsen antréja volt azzal az elképesztően idióta jelmezzel. A másik, amikor arról kezdett beszélni, hogy a hologramjaikat Mandarin nem sokáig bámulhatja, mert rájön nem ők azok; így kell egy bábu, ami ő olyanná maszkíroz, mint Tony! Fel kellett állnom a székemről, hogy kiröhögjem magam, mert nem bírtam figyelni a részre tovább. Az ötlet, hogy Mandarin, a visszatérő főgonosz börtönözte be Tony a páncél elkészítésére, még nem volt rossz ötlet. De Mandarin egyrészt alulmarad karakterként a szememben, pl. a Pókemberes Kingpinhez képest.
És Yinsen úgy tűnik el, hogy Mandarin lő egyet rá a gyűrűjéből, amitől semmivé tűnik. Megrögzött alkoholisták tudnánka ilyen sztorit összehozni szerintem.
"a az eddigi TAS-rajzfilmeket veszem sorra (Batman, folytatásai, TMNT-k, Fantasztikus Four, Superman, A Maszk, Spiderman és most ez) akkor ennek adnám a leggyengébbik helyezését. Tonyn kívül Rhodey az, akit kedvelhetőnek találtam - csak hát nem érdekesnek -, a többiek abszolút nem fogtak meg. Mandarinnak ezt az inkarnációját egy sima akarnoknak tartom, a szupergyűrűje pedig röhejközeli. Doc Terrort komolyabban tudtam venni a The Centurions-ból. "
Én is War Maschine-t tudtam csak kedvelni.Valahogy az ő karakterében az ember lát valamit, de a többiek olyan hülyeség, hogy ott vannak.
Azt hiszem valami ilyesmire gondolhattak: "Van Tony, van Rhods, akkor kell egy nő is, de egy nő túl nagy hangsúlyt kapna vagy túl ellenne nyomva, legyen két nő, de az hülyeség, hogy két fick, két nő, kell még férfi, és hogy páros legyen a csapat, ,ég két férfi szereplő legyen"XD
Legalábbis ez a Vasmeber-csapat valami ilyesmi lehett...
Azt elismerem, hogy pl.nő karakter is kell,(tudod, mindnehova kell legalább egy klassz női karakter is), de ez túlzás volt ez csapatépítés.rhode az egyetlen aki passzolt.Egyébként azt ezen a rajzfilmen látam elöször, hogy Pókembernek lenne ilyen női megfelelője.Szerinted emnnyire rendelkezik Pókember képességeivel?(Na egyébként ez az egyik probléma:Elég nehéz felmérni az egyes karakterek képességeinek határait)
"Nem vedd rossz néven, de első nekifutásra inkább csak átfutnék az epizódokon, mert nem érzem rájuk megérdemeltnek, hogy órákat szánjak."
Nem veszem rossz néven, az amiről szívesen megismerném a hoszabb véleményed
az az eredet-sztori.
"Ha az eddigi TAS-rajzfilmeket veszem sorra (Batman, folytatásai, TMNT-k, Fantasztikus Four, Superman, A Maszk, Spiderman és most ez) akkor ennek adnám a leggyengébbik helyezését. "
Hú, akkor had tegyek fel egy kérdést, amire nagyon kíváncsi lennénk:Miben érezted jobbnak a TNBA-t mint ezt az Iron Man TAS-t?
Ja, meg még annyi, hogy nekem a 3.részben tetszett, hogy Stark vállalatát "támdjaák meg" Mandarinék, miközben nem is tudja, hogy ő Vasember, az volt jó benne, hogy Tony hétköznapi énje és a vállalata is kapott némi szerepet.
Az már valóban kissé furi volt amikor összecsapnak.A többiek néklkül valószínleg hatáosabb lehetett volnta.De egyébként rajzfilmhez képest szerintem egész jó epizód volt,.
"Szerinted emnnyire rendelkezik Pókember képességeivel?"
Nem hiszem, hogy ugyanolyan a képességtára. Én nem bánom, ha női karaktert raknak egy filmbe, de vegyék a fáradságot, hogy "keménységen" meg "tudáson", tehát 1-1 tulajdonságnál jobban kidolgozzák őket. Mintha ők lennének a főszereplők, a hímek meg a statiszták. A legtöbb ilyen 90-es évekbeli rajzsorozatban a nőknek sosincs megfogható személyisége, hiába rajzolják meg őket vonzóra. Sőt néhol kifejezetten csak eye-candy-s statisztaszerepre korlátozódnak. Van egy youtube-os kritikussrác, Szirmai Gergely, aki találóan fogalmazott: """""(...) Amikor a nők még nemcsak két lábon járó csöcsök és seggek voltak!"""""
"Miben érezted jobbnak a TNBA-t mint ezt az Iron Man TAS-t?"
A TNBA visszalépés a Batman-TAS-hoz képest, de ettől akkor is többet megőrzött az élvezhetőségből. Az epizódok jobban voltak végigvezetve, a karakterek érdekesebek voltak, bár ami a történetbeni szerepüket illeti, eléggé megtorzultak. A Vasemberben részletesebbek a szereplők rajzolása, igen, de ez az átlagstandard, amit a TNBA kivételesen elsinkófált (legjobban Jim Gordon Pinocchio-szerű megrajzolását utáltam).
Szóval: tartalmilag a TNBA nekem érezhető lemaradás elődjéhez képest, de a Vasember-TAS-hoz képest még mindig jobb, helyette bármikor egy másik TAS-rajzfilmet választanék a felsoroltak közül.
Akkor ez érdekes átfedés az élőszereplős franchise-zal. Ott is a Vasember 3.-ban Mandarin hasonló váratlan támadást intéz Tony rezidenciája ellen, és ezt Stark eléggé megsínyli.
"Nem hiszem, hogy ugyanolyan a képességtára. Én nem bánom, ha női karaktert raknak egy filmbe, de vegyék a fáradságot, hogy "keménységen" meg "tudáson", tehát 1-1 tulajdonságnál jobban kidolgozzák őket. Mintha ők lennének a főszereplők, a hímek meg a statiszták. A legtöbb ilyen 90-es évekbeli rajzsorozatban a nőknek sosincs megfogható személyisége, hiába rajzolják meg őket vonzóra."
Igen igen.A TNBA Barbara Gordon-járól is valamai hasonlót mondált úgy emlékszem.
Julia vagy Spiderwoman egy kicsit haosnlít hozzá, egy onzó nő, civilben illedelmes hölgy, maszkban szemtelen tüzes fölrtölgető, harcias.Ugyanakkor nem hülye, van esze is, előregondolkodik és néha készít terveket és érzsrevehető a Főhős iránti vonzalma is.Valahogy olyan túl tökéletes karakter, nem?(Perzse már megbezséltük, hogy Barabara főleg szerelmi háromszög meg a későbbi viselkedése miatt "elviszi a pálmát")(meg tudom, hogy apróság de hát azért az Iron Men szereplői egykorúak)
De valahogy Spdierwoman-nél is éreztem vlamai haosnlót.Tudod, olyan "szuper-tökéletes" női szuperhős.Nem tudom, vlahaogy ezt a típusú karaktert egyátalán nem szeretem, annak ellenére sem, a másik nő, - Wanda a neve azt hiszem - eléggé hülye szereplő.De most komolyan, annyi esze van nagyjából, mint Harley Quinnnek...Az egyik nő szuperügyes és szuperokos, a másik túl hülye.
Szerintem sem rendlekezik Pókember összes képességével, úgy láttam nem tud mászn a falon, és nincsen veszélyérzete sem, de stílusa ( a ruhája is meg ahogy harcol) és a pókháló az Pókemberes lett...
"És Mandarin partnere mintha majd' egzakt ugyanaz a gonosz lény lenne, akinek parancsait a Zúzó teljesítette a 90-es évek TMNT-rajzfilmjéből (amelyikben Splinter ember volt régen)"
Képzeld, az a egyik epizód az ő eredettörénetével is foglalkozik.HÁt őszintén szólva nem túl eredeti:
http://www.youtube.com/watch?v=ZlPAoAmmj_Y
Egéybként képzeld, a rajzfilm Madarin számára is készített egy eredettörténetet, de ez csak egy epizódos lett: http://www.youtube.com/watch?v=n3Iv-Y7J50Y
Azt hiszem megnézésre érdemes egy duplaepizód, a címe : Iron Man to the Second Power
Part I: http://www.youtube.com/watch?v=pvVwJAZvbTY
Part II: http://www.youtube.com/watch?v=k6-f8hswZH
"...egyik epizód az ő eredettörténetével..."
Hát láttam. Egy újabb szuperhős vagy -gonosz eredetsztorija, tudóssal, technikai sarlatánkodással, naivitással. Mondjuk a rajzfilm standardjaihoz képest még normális a felvezetése. 2 dolgot nem hittem el sehogy se: hogy ez a "Vörös szellem", akivel Mordok vagy hogy hívják összeállt, szintén szerelmes volt abba a modellnőbe, és ezért hajtotta túl a kísérleteket, ahol épp Mordok volt az alany. A karakter egész viselkedése itt egy önámító, lihegő kiskutyára emlékeztet.
A másik: önző majomként viselkedik, akit csak a saját érzéseivel törődik, másokra legfeljebb a modoros kérés elejéig van tekintettel. Tonyék helyesen teszik, hogy óvintézkedésekkel puhatolják ki, mi motiválja. Miért nem kereste meg ez a lény Tonyékat már jóval előbb, ha csak kényszerúségből lett Mandarin szövetségese, annak technikai felszereltsége miatt, ami talán segíthet rajta? Ugyanolyan tényleg érzett ám egoista szerelem ez - ahol mindenki mást mellékesnek tekint - mint Viktor Freeze-é.
Ami meg a kötelező csatapatét illeti, Mandarin még mindig rettentő mereven és bután harcol. Hát Vasember úgy győzi, hogy mikor a gyűrű erejét egy sebtiben kreált eletromágnessel visszairányítja rá, az átmegy rajta, kicsit megpörkölődött, erre egyből visszavonulót fúj. Hé, Mandró, mi történt azzal a "Hadakozásunk az utolsó fejezetéhez ért, Vasember!"-dumával.
"Madarin számára is készített egy eredettörténetet."
Annyit mondok előszöris: ravasz csel, hogy az a fémgolyó, ami a Mandarin történetét meséli el hologramban Tony 3 társának, egyszersmind idegstimuláló hatású is, előkészítve Hypnosha jól ismert trükkjét a mezmerációra.
Maga az eredettörténet egy jobban sikerült, mint a másik főellené. Hogy Mandarin egy európai archeológus volt Belső-Ázsiában. Hogy Yinsen az ő munkatársa volt akkoriban, aki vállalta, hogy az őket a szurdokban közrefogó banditákra rátör, okos és érdekes ötlet. Tényleg azt látom, hogy volt egy reálközeli egyénisége, és az teljesedett ki, mikor megkapta az erőt.
Csakhát, rettentő futólagos és vékony a sztori azon része, hogy pontosan miféle hatalomra vágyott sima emberként, és hogyan remélt a nyomára bukkanni. Szóval ez az egyik gyengepont.
Aztán megint jön ez a túl sok cukrot evett, kapkodós fordulat, ami széttöri a folyamat koherenciáját és hihetőségét. Hogy véletelnül téved abba a titkos kamrába menekülés közben, és ott földönkívüli kristályoktól fél perc alatt izmos lesz, zöld és ruha képződik rá: erre az összefüggés-szövési szintre az átváltozós shoujo-animék is eljutottak.
A körítéses harcokat inkább kihagynám itt. Csak annyit, hogy kivételesen teljesen érthető és jogos Mandarin diadalmámora, mikor Tony legerősebb, adamantiumpáncélját magára ölti - nem tudván, hogy annak máködését Stark felül tudja bírálni.
Szóval: Mandarin eredetsztorija nálam - 2 nagyobb ficamot leszámítva - bejött, a "partneréé" viszont aligha.
"A körítéses harcokat inkább kihagynám itt. Csak annyit, hogy kivételesen teljesen érthető és jogos Mandarin diadalmámora, mikor Tony legerősebb, adamantiumpáncélját magára ölti - nem tudván, hogy annak máködését Stark felül tudja bírálni."
Hát nem is tudom..Ahhoz képest, hogy ez milyen veszélyes sziutációnak tűnt egy pillanatra a megoldása könnyebb volt, mint az eddigi összecsapások közül bármelyik.
Egyébként az eredetsztri-nak a zt a "mandarin szerelme" része olyan erőltetett volt, csak arra jó, hogy bemutassák Mandarin kegyetlenségét.
"Szóval: Mandarin eredetsztorija nálam - 2 nagyobb ficamot leszámítva - bejött, a "partneréé" viszont aligha."
Az Partnere erdettörténetét én se tudom hova tenni, valamit akartak írni neki is, és valami emberséget belecsempészni.de egyátalán nem hiteles.Hisze nem is akar meggyógyulni, arról nem bezsélve, hogy Iron-men ő is elég őszintén gyűlöli, és ő is el akarja pusztítani.A karaktere :.Freeze bokááig sem ér, esetleg Claface-hez tudnám, hasonlítani inkább.De Claface javára szól egyébként, hogy ő azért szeretett volna meggyógyulni.Mandarin társáról ez nem mondható el.
Ja, és igazából arra lettem volna kíváncsi, hogy Vasember eredettörténetéhez képest milyennek találtad, a két fő karater eredettörténetét összhasonlítva.
És aza dupla-epizód?Az milyen volt?
Megjegyzés küldése