Annak, hogy a Naked Gun után Leslie Nielsen 1 paródiája sem érte már el ugyanazt az örökzöld státuszt, az egyik oka a trilógia rendezője, David Zucker. Csak majd' 1 évtized múlva dolgoztak újra együtt Nielsennel, és az addig készült paródiák sem tudták igazán kihasználni Nielsen nevettető képességét, illetve csak arra támaszkodtak humor terén.
Ez az egyik dolog, amire rájöttem a 2001: Űrparódia megtekintése során. A másik, hogy miként fordíthatta címét "Csupasz Pisztoly a(z)űrben"-nek a seggében kukacot hordó magyar szinkronszakma. Nielsen karaktere, Richard Dix (vagyis Dick Dicks) nyomozó egzakt ugyanaz a fickó, mint Frank Drebin. Nemcsak viselkedésre, hanem a ruházata és a szokásai terén, sőt belépő nagyjelenetében még az is, ahogy a kocsit nekihajtja egy gyorskajáldába, ahol épp túszdráma zajlik. És a film számos jól felismerhető látványgeget Zucker trilógiájából vesz kölcsön (pl.
- a szumó birkózók a börtönből,
- a sörnyitás ötlete,
- a betörés a főgonosz rezidenciájára és az ügyetlen dúlás,
- a főgonosz hasonmást állít egy híresség helyébe,
- a főgonosz dögös segítője levetkőzik a lehidalt nyomozónak,
- az ünnepség kórussal az utolsó harmadidőben,
- vagy az amerikai elnök köszönetet mond a végén).
Megértem, hogy így hazánkban eladhatóbbnak vélték, de attól még évtrilliárdok múlva is kisszerű zsugoriságnak nevezném ezt a szokást.
Valódi címe szerint a film elsősorban a 2001: Űrodüsszeia elég állít görbe tükröt. És bár tényleg rengeteg sci-fi-utalás fordul elő, ezek az első félidőre korlátozódnak, és legalább ugyanannyi bennük a Man in Black. Az őrült doktor terve a hatalomátvételre pedig nagyon James Bond-szagú. Igen, az Űrparódia mindent megpróbál, hogy mosolyt csaljon az arcunkra: CGI-fukar látványtrükközéssel, egy csomó színes és bizarr külsejű földönkívülivel. Dixet kivéve majdnem mindenki akcentussal beszél, és csomó fizikai, sőt félszexista szótréfával próbálnak nevettetni.
Amit felróhatok neki, és fel is fogok: hogy túl keményen próbálja. Az intro például elnagyolt űrviccek tömkelege, pedig rögtön ez lehetett volna az első felvidító képsor. Alig itt-ott érezni természetességet abban, ahogy a fizikai és verbális poénok egymást követik. Ilyen pl. mikor Dix nem fogja fel, hogy összekeverte a túszokat a rá célzó terroristákkal: "Kérem, ne süllyedjenek le az ő szintjükre."
Amit felróhatok neki, és fel is fogok: hogy túl keményen próbálja. Az intro például elnagyolt űrviccek tömkelege, pedig rögtön ez lehetett volna az első felvidító képsor. Alig itt-ott érezni természetességet abban, ahogy a fizikai és verbális poénok egymást követik. Ilyen pl. mikor Dix nem fogja fel, hogy összekeverte a túszokat a rá célzó terroristákkal: "Kérem, ne süllyedjenek le az ő szintjükre."
Nielsenből táplálkozik a teljes gegfaktor; az őt megtámogató színészgárda nagyon gyengén szerepel. Még Nielsen aktuális női partnere is. Pedig Ophélie Winternek kellemes arca van, mégse tud megkülönböztethető karaktert a ráosztott szerepéből, mint az Priscilla Presley-nek sikerült. Cassandra Menage Dix új munkatársa: el kell repülniük a Vegan holdra, leleplezni egy illegális klónozótelepet, ahonnan talán az USA-elnökről már le is juttattak egy klónt a Fehér Házba.
A cselekmény pofonegyszerű kémtörténet, egy csavarral, miszerint a kiszabadított elnök valójában a klón, és Dixéket átverte a gonosz doki, hogy becsempésszék. Illetve, hogy a doki dögös asszisztense - aki még lap-dance-t is adott elő Dixnek - aga is földönkívüli.
Azonkívül, hogy a jelmezek vagy csapnivalóak, vagy csak simán fölöslegesek, az egészből előbb egy érdektelenül lapos macska-egér játék válik a gonosz tudós és Dixék közt, majd egy zagyva tömegkavarodás kerekedik ki a földi bankettre. Nem tudom tettenérni az indokot, ami miatt elkészítették ezt a movie-t. Egy kultikus retro-sci-fi paródiájában látni a potenciált, de ez nem aknázza azt ki: túl esetlen, rosszul megírt, rendezett és eljátszott, hogy hahotakeltő tükörképe legyen S. Kubrick alkotásának.
Azonkívül, hogy a jelmezek vagy csapnivalóak, vagy csak simán fölöslegesek, az egészből előbb egy érdektelenül lapos macska-egér játék válik a gonosz tudós és Dixék közt, majd egy zagyva tömegkavarodás kerekedik ki a földi bankettre. Nem tudom tettenérni az indokot, ami miatt elkészítették ezt a movie-t. Egy kultikus retro-sci-fi paródiájában látni a potenciált, de ez nem aknázza azt ki: túl esetlen, rosszul megírt, rendezett és eljátszott, hogy hahotakeltő tükörképe legyen S. Kubrick alkotásának.
Leírnám végül azt a 4 poént, aminek 87 perc alatt sikerült kacajt kicsalnia belőlem:
- Mikor Dix az emlék-megjelenítő szemüveget kipróbálja. "Azt hiszem, ez eltörhetett..."
- Útban a Veganra Dix a sörét próbálja meginni zéró gravitáció mellett.
- Amikor Cassandra látja Dixet a dögös asszisztenssel, amint egymásba csimpaszkodnak a liftben: "Maradt még neki olyan szükséglete, amit nem elégített ki?"
- Dick trükkje, hogy az árulkodó festéket borotvahabbal álcázza, bekenve végül mindkettővel a gonosz doktort.
-es pontszámmal szalutálok Nielsen Űrodüsszeiája előtt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése