2012. október 3., szerda

Alien 3.



Mikor egy filmcég nyíltan megszabja, hogy szerintük melyek egy movie sikerkomponensei, és azon formulát követve gyors pénzcsináló gépet akar "sequelként", mindig a sztori sérül elsőnek. Ha a sztori konstruktőrei (rendező, producer, író, forgatókönyvíró) nem hajlandók tényleg akármit feladni a kreatív szabadságból, egyszerűen megválnak tőlük. És minden személyi váltás koncepció-, szkript- és műfaji átszabást hoz magával, többé-kevésbé. Ide-oda rángatva a más-más elképzelések között, persze, hogy szétforgácsolódik az egész.


Meg sem próbálom találgatni, hogy az Alien 3. hány horrorfannak azonos vagy közel azonos az első két rész szintjével. Én magam is kb. így álltam hozzá, mikor először készültem megtekinteni a TV-ben, és utólag kerestem hozzá a kibővített változatot (amiről majd írok külön). És mivel a 2. részről még meg is győztem magam, hogy a legnagyobb filmek között a helye, annál nagyobbat koppantam az Alien 3.-mal. Ez a projekt iskolapéldája az abszolút katasztrófának! A 20. Century Fox stúdió 5 évig tartó huzavona után létrehozott egy agyoneditált, szinte teljesen illogikus és száraz akcióhorrort hozott létre, mely hazai bevételben megbukott, szigorúbb kritikusok pedig valósággal úthengerelték a médiában.



Elképesztő, mekkora színvonalesést, illetve dilettantizmust árulnak el már a premissza részletei. A leendő hadszíntér most egy fegyencbolygó, mely (naná, hogy) a Weyland-Yutani Társaságé. Ripley hadnagy 3 túlélőtársa halott, Ripley pedig felfedezi, hogy egy alien is velük tartott a bolygóra, illetve később, már a szembenállás alatt, hogy menetközben bele is rakott egy lárvát a lény.

Mielőtt jobban belemegyek, nem árt tisztáznom, melyik vágatot választom, hogy azonosítsam az "Alien 3. történetével". Az első két Alien-movie-nál a rendezői vágatot vettem alapul, minthogy kritikus változtatások segítettek teljesebbé tenni az értéküket. Itt "rendezői vágat" nem létezik, így a moziba eresztett verziót veszem alapul. Előtte azonban nem árt mesélni arról a megdöbbentő, sőt erkölcstelen machinációról, ami a produkció elkészülését megelőzték.



Tisztázzunk valamit: senki nem akarta ezt a filmet, kivéve a stúdiót. Bizonyíték erre, hogy még szereplők se voltak, mikor a premier dátumát kitűzték. Legmegdöbbentőbb számomra, hogy a Fox úgy cserélgette a rendezőket, mint a modellek ruháit szokták egy divatbemutatón. David Finchner a 4. jelölt volt, aki azelőtt csak reklámklipeket rendezett. Ripleyt először még kihagyták volna, de mivel a karakter volt a legfontosabb kapocs a prequel-lal, nem volt választásuk. Weaver feltétele 5 és fél millió $ + a bevétel utáni részesedés, plusz Ripley halála volt a történetben. Weaver volt az alkotás egyik producere, noha nem szólt a történet írásába.
A stúdiónál számtalanszor (volt, hogy naponta) átíratták a forgatókönyvet. Ezek után a forgatás döcögve haladt, 3 hónapra le is állt. A Fox megelégelve a csúszásokat és a vitákat Finchnerrel, kb. 3 hónap után ráparancsolt, hogy vágja meg azt, amije most van. Az a vágat a Foxnak túl hosszú volt, nem elég akcióval és gore-elemmel, és legalább annyi időt "pazarolt" az emberszereplőkre, mint magára a szörnyre. Így a Fox kizárta a rendezőt a 2. vágásból, Finchner kilépett, és pár évvel később az "Összegzett vágat" készültekor se tért vissza. Ennek hozadéka 30 perc extra műsoridő, fel nem használt jelenetek és sztoriszálak, amik viszont nem sokat javítanak a sztoriminőségen.


Mindezek után remélem, bocsánatos bűnt követek el azzal, hogy idézőjelbe "porig alázom" a 3. Alien-mozit. Távolról sem ér fel a szériaindító részhez, sem az ütemhiányos mozis, sem a rendezői vágatához. Annál inkább nem, mert több vonásában mintha azt utánozná, másik helyszínen. Adott Ripley, a rideg femme-fatale. Adott egy Alien, aki feljut az emberek lakhelyére, és kikel. Próbálják megtalálni, közben az le-lecsap rájuk. Weaver kérése tehát, hogy Ripley meghaljon a végén, még díjazandó kérés is volt, mert kétségkívül az a legjobb momentum az egészben.
De kicsit előreszaladtam: megpróbálom egyenként sorra venni mindazt, ami nem tetszett a filmben.

Ripley hadnagy egyedüli túlélő: megint. Hicks és News halálára egy teljesen bagatell elbeszélést kapunk, miszerint jött egy lény, tűz ütött ki, az automatika pedig kilőtte őket egy mentőkabinnal. Két szempontból erőltetett ez: egyrészt olcsó fogás, hogy ne Ripley-ék ne a Földön, hanem egy másmilyen, "látványosabb" helyen kössenek ki.
Másodszor: Newt halála a tüdejébe került folyadékkal cérnavékony. Túlzottan kilóg a sertésláb (igazság), miszerint a Newt-ot alakító személy nem akart visszatérni az Alien-franchise-ba, ezért a boncolás szcénánál őt élethű babával helyettesítették. Ugyanígy vélekedtem Whistler haláláról a Penge 3. elején: erőltetett és összecsapott. Ha tisztes felvezetése volna, akkor jobban átéreztem volna Ripley gyászát, ismerve az Aliens eseményeit. Mondhatnánk akkor: már megint elveszíti valakijét? Még mindig az emberséget óvja egyedül, saját életét feláldozva? Nem szenvedett még eleget?

Ami ezután jön, megint ellentmond annak, amiről a szál elméletileg szólni próbál. Ripley boncolást kér Newt-on a telep orvosától, Clemens-től, hátha hordozóvá lett. Negatív. Kapunk egy túl hosszú gyászbeszédet, ahol a nő kérésére elhamvasztják Newt-ot és Hicks-et. Logikus, hisz így a jövőben se lehet keltető a 2 hullából.
De alig pár perccel később az immár kopasz Ripley a csak nemrég megismert doktor Clemens mellett ébren az ágyban. Megint Weaver elveit sejtem amögött, hogy a 2 szereplő ruhában alszik együtt. Mindegy, anélkül nézve is hamis az egész: abszolút semmi kémia nincs köztük, semmi olyan, ami indokolttá tenné ezt a visszatetszően hamar lezavart, ugyanakkor lehangolóan prűd együttlétet.



Gyakorta éreztem úgy, hogy bizonyos reakciók túl sokára következnek be. Ripley nyilván tudja, hogy nem könnyen hinnék el a fegyencek és a börtönigazgató, hogy mivel van dolguk. Mégis: egy ilyen horderejű veszélyforrásról muszáj lett volna szólnia. Ha nem értük, nem is magáért, nem a halottakért, legalább a lény kinyírásáért.
A börtönbolygó fegyencei ugyebár évek óta nem láttak nőt: kicsit későn következik be a nemi erőszak, illetve annak kísérlete, és a jelenet kinézete cseppet sem meggyőző. És a mai napig nem értem, miért kell a jövő börtönrabjainak - legalább fél hetente - kopaszra borotválni a fejét, mint egy koncentrációs táborban.

Kézenfekvő lenne, hogy a rabok Ripleyt hibáztatják, amiért az alien megjelent és elszabadult. De ezt a gondolatot csak egyszer hozzák föl, és az is messze túl későn érkezik, aztán fel se bukkan többé. Ha Ripley állandó konfliktusban állna velük, mert őt hibáztatják, és ha Ripley titkolózásának nyomósabb oka lett volna, akkor lett volna valamink. Ha a Weyland-Yutani hivatalosan is a fő roszakaró, és mindenképp tanulmányozni akarja a lényt, feláldozva bárkit, akkor lehetett volna az ő leleplezésük/megfékezésük a történet fő fogantyúja. Csak egy ötlet.



Kötelezően lepusztult és egysíkú minden a Fiorina 161-en, helyszínektől a szereplőkig. Archetípusnak se nayon lehet nevezni őket, nemhogy karaktereknek. Akad közöttük egy tettrekész pap meg egy hányadtatott doktor sztereotípia. A többieknek semmivel nincs több személyisége egy csapat áldozati báránynak. Ugyanígy nem hiszem el a veszélyességüket, azt, hogy erőszakért, gyilkosságért etc. töltik/töltötték büntetésüket. Gyengeelméjűek, akik unalmukban vallásosnak próbálnak tűnni.
Apropó veszélyesség: mi az, hogy nincs 1 modern fegyver sem az egész börtönbolygón? Még akkor is, ha csak 25 ember élt rajta eddig? Itt nincs semmilyen technika, semmi nem működik, senki nem tud okosat mondani. A Star Trek 5.-ben ugyanez a felállás: az Enterprise-nak kötelezően minden műszaki hibák tömkelegével van tele, javításra szorulna, mégis muszáj helyt állni. És senkinek nincsenek életszerű reflexei: a doktor halálakor Ripley nagyon lassan reagál, pedig akkor már bízik benne, és másodpercekkel előtte megérzi, sőt meglátja a közelgő alien-t.


Az egyetlen vonulat a cselekményben, ami normálisan meg lett szerkesztve, az Ripley végzete. A nő a Bishop roncsából nyert adatok és az újonnan keringő rémhírek alapján rájön, hogy a bolygón egy földönkívüli ragadozó mászkál. Saját rosszullétéből pedig, hogy a lény már elhelyezett egy embriót őbenne. Így utasítja a papot, hogy ölje meg: "Nincs szükség nagy szavakra. Se imára." De a férfi megtagadja, mondván, hogy szükségük van rá a mostani példány legyőzéséhez. Ez végre egy ügyes ötlet. Ripley innentől kezdve élő időzített bomba. Ha az új lény megszületi, vagy ő vagy más meg kell, hogy ölje. De ha a felnőtt meghal, akkor is vége.
Látványos volt, ahogy tűzcsóvát keltve próbálták kifüstölni a felnőtt alien-t az összes nyílásból. De ahogy később az idegen hagyja, hogy a ráöntött , az megint túl egyszerű megoldásra sikeredett az íróktól.




Írtam, hogy a tetőpont Ripley halála, miután a WY mentőcsapata megérkezik, köztük Bishop típusának tervezője. Róla annyit, hogy semmi értelme Ripley-t együttműködésre bíztatnia. Ahhoz ugyanis nem árt, ha meggyőzően színlel. Ordít róla, hogy mik a szándékai, sőt a következő percben ezt be is ismeri.
Nem tartom elcsépelt véletlennek, hogy az alien-újszülött pont akkor tör ki belőle, mikor épp beleveti magát a végén az olvadt fémbe. A lassítás hatásosan kiemelte a pillanat drámaiságát. Abba kötnék csak bele, hogy nem tudom, melyik alien-típusnak mekkora a lappangási ideje, míg kifejlődik a gazdatestben. Ez nyilvánvalóan nem sci-fi, hanem egyszerű akcióhorror, de attól még érdekelne, ahogy az emberoldal információkhoz igyekszik jutni a lényről. A baj csak az, hogy ez egész annyira unott és nonszensz benyomást kelt, hogy Ripleyt leszámítva egyikük se érdekel, hogy túléli-e a vészt.




Igazságtalannak tűnhet, hogy nem az "Assembly Cut" az, amit alapul veszek. De az új verzió a bővítések és új szcénák dacára sem tesz hozzá sokat a moziváltozathoz. Sőt: bizonyos dolgokban kevesebb is attól. Csomó leforgatott jelenet soha nem került kiadásra, és David Finchner mellett James Cameron is hangosan elítélte mindkét verzióját.
Akit esetleg érdekel: a bővített kiadás szinte teljesen máshogy kezdődik. Clemens tevékenyebb Ripley mentésében; az egyik rab kutyája, amiből egy alien kikel, teljesen ki van hagyva. Helyette egy elpusztult vontatóökör lesz az egyik példány gazdateste. Hihetőbb is ez a csere, ha a 3 élőlény méreteit vesszük alapul.
Rengeteg megalkuvás árán született, unalmas és érdektelen termék az Alien 3. Sokkalta többe került az első kettőtől, és bár végül külföldi bevételei megmentették a box-office-bukástól, halvány árnyéka azok minőségének. A Fox vezetőségét pedig, amely ragaszkodott a készítéséhez, még inkább olyan fényben tünteti föl, mint a létező Weyland-Yutani.




Talán az összehasonlítás is belejátszik, de ez a darab számomra mindössze egy Elégségest ér. Block-buster és közvetlen folytatása közt ekkora romlást a Maszk 2. óta nem tapasztaltam eddig. Ahogy a Terminátor-saga, úgy a szememben az alien-faj története is a 2. résszel teljessé vált.


Nincsenek megjegyzések: