2012. október 12., péntek

Conan, a barbár (2011)



Bukott remake-ről írni könnyű választásnak tűnhet, tudván, hogy a kritikusi és nézői visszhang is a betonba döngölte. Éppolyan könnyűnek, mint ahogy nyilván az elkészítése is tűnt. Conan megalkotója, Robert Howard több tucat történetet írt a kimériai harcosról a 30-as években, halála után pedig a karakter népszerűsége túlnőtt még eredeti ihletője, az atlantiszi Kull király alakjáén is. Be kell valljam, nem olvastam Howard-műveket. Viszont ismerem a korábbi 2 Conan-adaptációt Arnold Schwarzeneggerrel, illetve a rövid életű TV-sorozatot Ralph Moellerrel 1997-ből.


Rengeteg takarítanivaló akadt volna, míg a Warner Brothers "tiszta lappal" útnak indítja ezt a produkciót. Robert Howard saját bevallása szerint nem halmozott föl egzakt történelmi ismereteket a munkájához, ahogy például Tolkien tette azt a Gyűrűk Ura megteremtése előtt. A kort, melyben Conan élt, Atlantisz vélt elsüllyedése utánra, valamikor i. e. 8-10.000 környékére helyezte (bár ezt  keresztény időszámításra nem határozta meg).
Tisztáznék valamit: a 2 Arnold-movie a szememben zsenge munkák, és nem értek egyet a Rohadt Paradicsomok abszurdul magas 75%-os értékével az eredetire. A franchise-t újragondolni kellett volna, nem újraforgatni, ami már megvolt. Ez olyan, mintha egy roncstelepi autóból direkt tragacsot építenénk: lehet, hogy döcögve előrehalad, de attól még selejt, és ezer helyen rendbehozandó. Mert valójában ez a 2011-es verzió: hormonkezelt, nyári tárcatörő tank. Semmi alkotószándék nem állt az új verzió mögött, ami pedig benne foglaltatott, annak oroszlánrészét sikerült elrontani.



A készülődés beindulásakor hamar kiderült, hogy pusztán olcsó látványorgiának szánják a remake-et. A jegyárakat megint a 3D-vel srófolták föl, ami viszont konvertált 3D volt, rossz képélességgel. A 90 milliós összköltség nagy részét a díszletek és a CGI vitték el, így hírneves színészek behívására a stúdió nem akart külön millió(ka)t költeni. Nem tartóztatták Mickey Rourke-ot sem, aki eredetileg Conan apját, Corint alakította volna, de kihátrált - felteszem, a forgatókönyv megismerése után.

Az Alien 3.-hoz hasonlóan itt is tologatták, sőt jegelték a forgatást, és ha jól sejtem, a szkript is áldozatául esett a stúdió megalkuvó, a nézői igénytelenségre számító farigcsálásainak.


A cselekmény dióhéjban: Conan faluját egy hadúr, Khalar Zym lerohanja, apját megöli. Egy ősi varázsmaszk darabkáit keresi, plusz az ősi szellemidézők egyetlen tisztavérű sarját, Tamarát, és egy rituálé végén feltámasztja gonosz feleségét, hogy uralják a világot. Conan, miközben keresi a hadurat, megtalálja, majd elveszti Tamarát. Végül, többszöri szembekerülés után végez Zymmel, épp mielőtt az beteljesíthetné a tervét.



Sokadik nézőként mondom ki a történetvezetésre, hogy inkoherens és értelmetlen, illetve a karaktereknél márcsak dialógusaik nevetségesebbek. Analfabéta forgatókönyv kényszeríti a színészeket, hogy agyatlan bábukként ténferegjenek a díszletek és domborzatok között, miközben maga a történet szétesik.



Nem sok mondandón van a casting-ről, részben, mivel a fő bűnösnek ebben az írókat tartom. Jason Momoa Conan-je ugyan nem olyan faarcú, mint 30 éve Schwarzenegger volt, viszont teljesen hiányzik belőle a karizma vagy bárminemű kedvelhetőség. Momoa Conan-je hús-vér lény helyett egy videójáték-figurára emlékeztet, aki kaszál, kasztrál, kaszabol és kaszkadőrködik a küzdelmei alatt.

(Talán furcsának tűnik, de én személy szerint Ralph Moellert tartottam az eddigi legjobb Conannek. Elhittem róla, hogy nemcsak termetes kardforgató, de értelmes pasas is, illetve, hogy tettei mögött elvek és ész húzódik meg.
És a maga trash-miliőjén a TV-sorozatban legalább tetten érhető volt valami kis rajzfilm-szerű bajtársi hűség Conan és útitársai között. A remake-ben még ennyit se fedeztem fel, teljesen érdektelennek hatott, ki él és ki hal.)


Egyszer se fedezhető fel, hogy a címszereplő bármi lelkivilággal rendelkezne. Amikor Corin arról beszél, hogy az acélnak tűz és jég együtt kell, az metaforikusan a kimériai emberre is értendő. Tűz mint elszántság, és jég mint körültekintés. Erre utal, mikor gyakorlatozásukkor azt veti oda: "Még mindig csupa tűz vagy, fiú." Látja Conanen, hogy tisztán indulatból harcol, ezért úgy téríti észhez, hogy betöri alatta a jeget.
De ez is csak "lehetett volna" motívum, nincs ténylegesen jelen a film további részében. A gyerekkor képsoraiból 2 okos ötletet találtam: egyik, mikor a rossz minőségű kardot az apa eltöri. A másik a kivégzése: Khalar Zym olvadt fémmel teli üstöt rak alájuk, Conan segít tartani, és szülője inkább magára borítja, hogy ne a fáradó fiúra ömöljön. Sokatmondó halálnem, de nem látom, hogy Conant bármi felismerésre vezetné. Így azt sem tudom a javára írni, hogy ellenzi a szolgaságot.

Fekete kalóz barátja, Artus egyszer azt mondja Tamarának: "A barbárok talán harcosok, de nem áldozzák fel gyerekeiket, vagy mészárolják le a sajátjaikat, mint a civilizált világ papjai és hercegei." Ez kivételesen megint egy jó gondolat. Csak épp megint semmi lenyomata nincs a kimériai barbár szavain és tettein. Ez a Conan úgy néz ki, hogy bármire hajlandó a céljaiért. Persze csak adig, amíg nem tűnik hajszálra olyannak, mint apja gyilkosa. Veszélyben mindig egy szál karddal rohan a harcba, vérengz és ámokfut - mégha ellenfelei épp mágia keltette homokemberek is.




A többi szereplő szintén átlagalatti. Néhol próbálnak legalább teatralitást produkálni, kiegészítve a díszletek, effektek és fedetlen női keblek látványát. De a rengeteg cselekménylyuk, a részeg vágások és túl sok arcra közelített kép miatt ez csak akaratlan komikumot teremt. Mindenki dróton mozog, horkant vagy sipít, beszédjük fárasztóan lapos.
Nem beszélve a kezdő narrációról, aminek eligazítania kellene minket, hogy hol és mikor járunk a történelemben.


Az írás mellett a vágás is nagyon töredezett. A jelenetek vagy túl hosszúak, vagy túl rövidek, egymással sincsenek okozatilag összekötve. Conannek felnőttként bandája van, és mindenféle portyákat indít a világba, keresve apja gyilkosát, Khalar Zymet. Közben felszabadít olyan helyeket, ahol rabszolgákat talál. De ennek semmi köze a többi szálhoz; apja intelmeihez vagy saját tapasztalataihoz. Merő kedvtelésből is teheti, amennyire minket érdekel. Maga a kutatás meg annyi, hogy Conan itt meg ott harcol mindenki ellen, mielőtt kérdezne tőlük bármit is.
Egy másik komoly probléma: az idő- és térbeli összehangolás. Képtelenség rájönni, hogy mi mennyire ideig tart, és egyes karakterek miért nem cselekedtek meg dolgokat már korábban. Pl. mikor Conan egy futólag megismert tolvaj, Ela-Shanért megy a rablók városába, Argalonba. Ez legalább több napi utat jelent, és nem értem, mi tartja vissza Zymet és boszorkány lányát, hogy végrehajtsák a rituálét Tamarán.



A mondvacsinált harci koreográfia nálam már ott térdre rogyott, hogy a szereplők ereje nem felmérhető. Feszültség híján a legjobban megtervezett jelenet is forszírozottá válik. Miért képtelenek a mai filmkészítők lassítások nélkül leforgatni egy harci szcénát, ha a büdzsé nagyobb 10 milliónál? (Tisztelet a kivételnek.) Az időbeli elnyújtás stilisztikailag nem asszociál a barbár harcmodorra, a mágia használatára vagy bármire a műben.
A leszámolás Conan és Zym között pedig sima kardozás, a zenétől a kamera-beállításokig feledhető. Nem beszélve arról, ahogyan majd végződik.



2 pozitívumot tudnék megemlíteni: a helyszínek többsége (függetlenül, hogy díszlet vagy effekt révén készültek-e), és a már-már szórakoztató logikai baklövések a sok vér és barbarizmus közepette. Itt van néhány:


  1. Hogyan képes Khalar Zym lánya, Marique homokembereket varázsolni?  
  2. És mikor Tamarával viaskodik, mi tartja vissza - úgy étem, igaziból - hogy fémkarmaival levágja a lány kezét vagy alkarját?
  3. Zym már Conan gyerekkorában megtalálta a varázsálarc utolsó darabját Conan falujában. Bejárta a kontinenst. Eltelik 10-15 év, és csak mostanra deríti ki a tisztavér nő hollétét? És fordítva: miként tudott végül rátalálni? Biztos nemcsak a helyi szóbeszédeket követve.
  4. Mekkora erővel kell vajon egy pap fejét a kövezetbe verni, hogy ne csak meghaljon, de deciszámra szét is fröccsenjen a vére?
  5. Mit keres Conan anyja, Fialla harci vértezetben a csata közepén 8 vagy 9 hónapos terhesen?
  6. Különös, hogy az apa tőrrel kivágja belőle a csecsemőt, és nem hal meg tüstént, nem ájul el, és alig-alig hallat bármilyen elfojtott kiáltást. Ehelyett megnézi, megöleli, elkereszteli a fiút, és csak azután hal meg csendben.
  7. Az apa a frissen meghalt kedvese mellett, a csata kellős közepén emeli a magasba az újszülöttet, mint Rafiki az Oroszlánkirályban? Ez már nem teatralitás, hanem elmegyengeség.
  8. Hogy sikerült a gyerek Conannek kiköpnie egy teljesen ép tojást az öldöklés után, hogy a tojás még földet éréskor se repedt meg? 
  9. Az 1. "nagy tett", amit a felnőtt Conantől látunk, hogy egy rabszolgatelepet készül felszámolni. Ezt úgy vitelezi ki, hogy bandatársaival sziklákat gurít le a domboldalon, nem törődve a leláncolt rabok épségével. Íme, eljött Conan, az Australopithecus, hogy felszabadítson titeket!
  10. Mennyire lehet beképzelt egy olyan gonosz fővezér, aki szárazföldön egy emberekkel és elefántokkal vontatott csatahajón közlekedik?
  11. És ezek után hogy lehet az, hogy shaipuriakat készületlenül éri, amikor a hajó betöri a... gyanúsan omlatag falaikat?
  12. Elég furcsán viselkedik a "tisztavérű" Tamara a kimériai társaságában. Értem ezalatt, hogy 1 napi ismeretség és a férfi pár lekicsinylő mondata után megcsókolja, majd egy barlang szénarakásán szeretkezik vele.
  13. Másnap pedig - miközben a kimerült kimériai alszik - elmegy sétálni az erdőbe egy szál tőrrel, csak azért, hogy elkapják.
  14. Gyanús nekem Tamara kijelentése, hogy: "Tévedést követtél el. Nem én vagyok az, akit kerestek." És meglepettnek látszik, mikor nem hisznek neki. Bízom benne, hogy nem a szüzessége elvesztésével próbálta leplezni a vérvonalat, amihez tartozik.
  15. Elvileg a rituálé után a maszk mágikus ereje Zymé lett. Miért nem használja azt Conan ellen? Vagy talán nem egyből tér vissza minden ereje? Conannek pedig annyival sikerült legyőznie őt, hogy megpendíti a farönköt, amin áll, és lezuhan. Szóval miért tűnik az egész mágiadolog óvodásszintű világuralom-tervnek?
  16. Hogyhogy kinyílik egy levágott fej csukott szeme??
  17. Miért tekeredik az aktivált maszk ugyanolyan polipszerű effekttel emberarcra, ahogy a Maszk 2.-ben lévő farelikvia?




Én adok a Conan, a barbárra egy Elégtelent adok. Itatóspapír szkripttel megvert bizsu, aminek annyi összetartó ereje sincs, mint a shaipuri kőfalaknak.


Nincsenek megjegyzések: