2013. június 20., csütörtök

Equilibrium

Első gondolatom, miután újranéztem az Equilibrium c. thrillert: már megint egy antiutópia. Illetve... megint egy antiutópia, amely elfelejtett meggyőzni róla, miként alakulhatott ki a szélsőséges jövőkép benne. Miként vették rá magukat az emberek, hogy egy torz ideológiájú, kommunisztikus közösséget alkossanak. Ahol nem megengedett az érzelem, a szépérzék vagy a művészet bármilyen formája.




Tökéletesen értem, miért szerethetik a mélyebb tartalmat kereső nézők is az Equilibriumot. Első ránézésre még agyatlan akcióklip-kötegnek tűnik. Ugyanakkor állást foglal egy témában, végigvezet egy lelki folyamatot a főszereplő, John Preston életében. Kicsit manipulatív alkotás, hisz egy érzelem és saját elvek nélküli világ persze, hogy épp e kettőre provokálja majd a nézőt. Hogy ő is vállalni akarja érzéseit, és elgondolkodjon rajta: érdemes-e így létezni. Egy elidegenítő, szürreálisan uniformizált bunkertársadalomban, ahol az érzés puszta kimutatása is bűn, sőt kivégzés jár érte.
És hasonlóképp, mint a Dark Cityben, itt is jön speciális képességekkel bíró disszidens, aki aztán lerombolja a kifacsart rendszert, ami megérdemelten tűnik nyom nélkül a semmibe.



Csakhát... ahhoz képest, mennyire sokkoló jövőképet tár elénk, azzal a cselekmény bántóan keveset próbál kezdeni. A fő téma sok természetes vonzatát azért nem tárgyalják ki, hogy több idő jusson akciójelenetekre (pl. az egyéniség mely részei maradnak meg érzelmek nélkül, hogy fegyverezhető le a rendszer egyik szuperharcosa, stb.). Az Equilibrium mindenek előtt akciófilm, és abból sem a legjobb. Részben témája tehet róla, de teljesen hiányzik belőle a természetesség.
Az még nem lenne gond, hogy e világ kilátástalan légkörét pörgőssé teszik. Ám egy sor kardozás, lövöldözés meg akrobatika nem kárpótol azért, hogy megtudjam, miként jut el az emberiség mából világégésbe. Csak azon lehet jót szórakozni, hogy látjuk Christian Bale-t pörögni-forogni, videóklip-szerű műharcokban.



Számos oka van, hogy a film kifejezőkészsége nekem félúton lerobbant, és nem hittem el, hogy egy ilyen abszolút egységességre törekvő világ nem az, hogy nem jöhetne létre, hanem tartósan működhet, és fenntarthatja magát. Megnevezhetném oknak pl. a csontszáraz dialógusokat, a típus szintjén rekedt karaktereket, az alap-elgondolás lyukait, a túlhasznált ackiót és azonbelül a túlhasznált koreográfiát. Sokszor mintha egy verekedős játékba csöppentünk volna, ahol nem lehet kétséges a végkimenetel. Legfeljebb az, hogy a főszereplő maga is elhullik-e a befejezéskor.





Ugye azért jött létre ez a fajta jövőkép, mert az emberek belefáradtak a világháborúba. Meggyőzve magukat, hogy érzelmek és önösség nélkül nem kaphat erőre a háborút kiváltó emberi tényező. Irreálisan gyermeteg ez a vízió. Lecsupaszítva ez a lényeg:



Semmi érzelem = semmi háború.



Egyelőre ezek az érvek jutnak eszembe, cáfolat gyanánt:


  1. Az érzelmek kiiktatása semmi garanciát nem jelent a háború esélyének kiiktatására, ami miatt elfogadták a használatát. A háborúk okai főként gazdasági igényekből fakadnak, nemcsak ideológiai-vallási különbözőség miatt.
  2. Érzelmek kiirtásával nem hozható létre egyenlőség, a hatalmi hierarchia és az egyének eltérő adottságai miatt. Mindenki maga választ állást és pozíciót. Nem pedig egységtermékek, mint Neo kortársai, vagy egy borg-kollektíva.
  3. Érzelmetlen világban is létezhetnek konfliktusok és érdekellentétek. Az emberek ugyanúgy hibázhatnak, létezhet hanyagság. Még akkor is, ha egy sunyi, intoleráns rezsim oly szolgalelkűvé avanzsálja a népet, hogy mindenki háztartása ugyanúgy néz ki. 
  4. Még a kényszerítés vagy a terror se indokolná, hogy ez a disztópia szárba szökken. Akár atomháború után se. Az ellenző többség irdatlan helyzeti hátránya, kiszolgáltatottsága + sztálini ellenőrzés kellene, hogy egy elit egyáltalán megpróbálja a népre erőszakolni az idegstimuláló gyógyszert, a Próziumot.
  5. Vajon érzelmek nélkül a párválasztás is tisztán logisztikai szempontok alapján történik? Teszem azt - a Terminátor szavaival élve - mennyire "termékeny egyed" valaki?
  6. Az érzelmek hiánya nem rövidíti meg biokémiai úton ember életkorát?
  7. Mennyire kell elvakultnak és szolgalelkűnek lennie egy népnek, hogy saját összes hagyományát a szemétdombra hajítsa, cserébe egy olyan ideáért, ami leginkább a náci és az ultrakatolicista mixere?




Nem keveset írták ezt a történetet, az biztos. Libria hatalmi hierarchiája leginkább talán az indiai kasztrendszerhez hasonlít:
  1. vezér,
  2. papság,
  3. rendfenntartók,
  4. átlagpolgárok.
A film végig kétpólusú: Libria spártai mintaállama szemben Az Alanttal, melynek lakói fellázadtak a rendszer ellen. Totalitás vs. kiirtandó ellengondolat. Abszurd, végletekig sarkított közösségfreskó ez. Bárhogy is becsülöm a movie merész fantáziáját, tudom, hogy mindez csak a dekoráció az akciójelenetekhez.
Libria vezető tanácsa egy papság, a Tetra grammaton, amely módosított szuperharcosokkal tartja fent a rendet. Elsőrangú fricska ez a történelmi egyházak felé, akik századokon át tévedhetetlennek tartották magukat. Csak mi tudjuk, mi Isten akarata: aki nem ért egyet: meghal és elkárhozik! És hogy a gazdag egyházak saját dogmáikat nem tartják be, úgy nem tartja be az érzelemtelenséget a tanács feje, "Az Atya". Sőt: kiderül, hogy az eredeti Atya már rég meghalt, és DuPont, a movie főgonosza irányítja Libriát "Atyaként", a látszat megőrzéséért.




Nehogy kihagyjuk magát Prestont: ő a Tetra Grammaton főpapja, családfő és egyszemélyes kivégzőosztag. Kíméletlenül leöl egy csoport felkelőt a vaksötét épületben, sima embernek közelharcban lehetetlen bármit is tennie ellene. Emellé jön intuitív pluszérzéke, amivel azonnal kiszúrja az érzőt. Röviden: a "dicső rend" hóhéra.
Christian Bale mimikája remekül kihasználja az érzelmi spektrumot, zéró toleranciától a nyílt lázadás indulatáig. Preston "ébredése" a gondolat szintjén, elhatározással kezdődik, és mikor kihagyja előírt Prózium-adagját, fellazulnak az érzékei, utat engedve az érzetek, majd érzések előtt. Preston helyzete veti fel a kérdést, hogy meddig leplezhető el rezignáltsággal, ha érez valaki?

Ehm... a lelepleződése mondjuk sántít nekem. Egy kutyát rejteget a hatóságok elől, ám mire végre kinyögi rangját és személyazonosságát, a kutya ugat egyet, és Prestonnak le kell vágnia az összes rendőrt. 

Annál eszesebbnek tartom DuPont cselét arra, hogy leleplezze Prestont, mint a bűntett elkövetőjét.  Előbb parancsba adja neki a tettes, az "áruló pap" megtalálását. Majd előad Preston új társával, Brandt-tel egy színjátékot, hogy tévesen őt hiszi az árulónak, és elvezetteti. "Én nem érzek! Ő az, aki érez!"
Kicsit erőltetettnek tűnik ez a csavar, de talán DuPont számított rá, hogy egy Preston kaliberű pasas megpróbálná rákenni társára - aki épp beárulja őt -, hogy ő követett el "érzelembűnt". Azt hiszem, Brandt nem nagyon szedheti a Próziumot, mert olyan szinten öntelt, ami egy érzelem nélküli valakire már nem lehet jellemző.




Negatív utópiák közül, amiket eddig láttam, talán az Equilibrium rajzolta meg a legszíntelenebb jellemeit. Hogy ez jó-e? Művészi értelemben lehet; egyébként viszont unalmasak. Mindenki motivációja egyszerű és világos. De a szereplők és kapcsolódási vonalaik sose fejlődnek többvalamivé bábuknál, amint jönnek-halnak, ide-oda rezegnek a világukban, mint a molekulák egy jégcsapban. Az egyetlen igazi karakter maga Preston, köszönhetően Christian Bale profi játékának. A többiek mindössze egy-egy szituáció kellékei.





Nem kellett sok hozzá, hogy elcsépeltté váljon minden szó, amiben az "érzelem"-rész benne van. Akiknek elvileg vannak érzései, azok is jellegtelenek és egydimenziósak, így énbennem sem kelt érzelmet, ami történik velük:
  1. Preston leleplezett paptársa, Partridge.
  2. Mary O'Brian, akit később hiába próbál megmenteni a kivégzéstől;
  3. a besúgó Brandt, aki érzelmek nélkül is tud vigyorogni és kárörvendeni.
  4. az ellenállás vezető­jéről kide­rül, hogy szedi a gyógyszert, hogy objektíven tudjon döntéseket hozni,
  5. ellenben "Az Atya" sose szedte. 

 


Az akciófaktor hatásvadász, de szórakoztató. Majdnem annyi párbaj fordul elő, mint a Mortal Kombat-ben. Szemben premierkori bírálóival én nem érzem azt, hogy az Equilibrium másolna egyéb sci-fi-kből. (Vagy lehet, hogy csak még nem láttam eleget.) Bizonyos részleteiből ordít a Mátrix - főleg a Grammaton-papi viseletről - de ezt leszámítva nem áthallásosak az akciók. Az egyszerű rohamcsapatok meglehetősen bénák, de a lekaszabolásuk kárpótol ezért.
A film zárása már tényleg semmiben nem különbözik egy videójáték utolsó szintjétől. Kimért és túlrendezett. Preston előbb megáll középen, levágja a kardosokat, levágja a csigalassan összeroskadó Brandt-et, majd DuPont lép oda, utolsó ellenfélnek. Nem mintha nem nézne ki menőn, ahogy ide-oda forgatják a pisztolyt, de az egészben nincs valódi feszültség.


DuPont egy ócska kis akarnok-cselszövő, nem tudtam komolyan venni, mint minden szál mozgatóját. Legokosabb lépését már írtam, mi volt. Dialógusai jórészt merő pózolások. "Milyen érzés, Preston?" "Vigyázzon, Preston. Az álmaimon tapos." Nem úgy hangzik ez, mint mikor egy PC-játék főellenje kerül sorra, hogy leszedjük? 
Az meg a nevetség netovábbja, hogy mindezek után még kérleli is Prestont, hogy ne lője le. Preston megismétli Partidge szavait, melyeket a halálakor mondott, Mary O'Brien halálát maga előtt látva: "Ez olyan ár, amit örömmel megfizetek." Nyilvánvaló, hogy ez Prestonnak személyes ügy, mindazokért, akik halálában saját maga vétkes. Jutalma pedig az lesz, hogy DuPont lelövése után látja az ablakból, amint épp kitör a tisztító forradalom.


Rengeteg motívum és allegória lelhető fel a produkcióban. Mindet nem fogom sorra venni, de nagyon kifejezőek. A libriai épületek minden téren kerülik a díszeket és a formai sokféleséget, a színhasználat fekete-fehér-szürke. Erőteljes a sivárság és az egyhangúság, a kreativitás cérnavékony mozgástere.
A nevek nagyobb hányada utalás. "Libria" neve annyit tesz: "könyv". A könyveket a művészet - és így az érzelmek - forrásaként elégetik, ami azt hiszem, a Kristályéjszakára lehet célzás. A "Prozium" "hasznosságot" jelent: mennyire praktikus eszköz egy elnyomó elitnek, ha az ellenérzés puszta képességet veszi el a tömegektől. Mondom: ez így nem igaz. Ha létezik is módszer a tökéletes kontrollra, ahhoz nem elég az érzelmek tiltása. Még a békéhez se biztosan.


.

Sci-fi és drámai oldalról gyenge, thrillerként megborzongtató, akció terén átlagos. Ennyiként maradt meg számomra az Equilibrium. Néhány ötletét ugyan megkísérli tárgyalni, de az egész főként a beállításokról szól. Nézhet ki így is a jövőnk, persze. De hogy miként manifesztálódik, és milyen ellentéteket szülhet azontúl, hogy "Érezni vagy nem érezni", nem derül ki. Nem rossz alkotás ez, de disztópiaként közelében nincs pl. a Mátrixnak.




6 megjegyzés:

Slater4 írta...

Egéybként mennyi alkotás szletett,a hol kifejezetten az "érzelem-nélküli" végzett hatalmas pusztítást.Például a Terminátor-ban.Vagy gondolj Mr.Freeze-re, aki elvileg "érzelemmentes"
Vagy a Star Wars: nézd a droidokat és a klónokat.
ÉS biztos még egy sor példa lehetne.

Az akciójelenetek nekem tetszettek, kivéve az amikor kinyírja a fickót, aki utána nyomozott mármint ahogy kettévágja a karddal...Nem volt jó jelenet.

Christian Bale játéka remek volt, de ez is észreveszem, hogy nem túl változatos.Arra értem, hogy aki csak egyfajta szerepben tud jót alakítani, azok nem olyan ügyes színések.

Arra még kíváncsi lettem vona, milyennek találod a főszereplő családi életét,Úgy emlékszem a fleségét például letartóztatják, mivel nem szedte azt a szérumot.Úgy emléksze, hogy csak úgy betörnek, Preston elöször jól elintézi őket, de aztán mondják, hogy a felesége nem szedi az adagjait, és akkor elviszik.
Meg volt két gyereke is, azt hiszem, két fia, az egyikkel beszélt is amikor elejtette az egyik adagját.Szóval ezeket milyennek találtad.
Ja és a Vasember epizódokat,a mikte belinkeltem, megnézted már?

Angelus írta...

"Egyébként mennyi alkotás szletett,a hol kifejezetten az "érzelem-nélküli" végzett hatalmas pusztítást. Például a Terminátor-ban.Vagy gondolj Mr.Freeze-re, aki elvileg "érzelemmentes""

Igen, ennek a témának igen hosszúra nyúlnak a gyökerei. (Pl. HAL-9000 a 2001: Űrodüsszeiából.) A Terminátor 2.-ben hasznos és szükséges az, hogy T-800 lassan megtanulja az érzelem jelentését, és ahhoz legalábbis hasonló impulzusokra képessé válik.

Említetted Freeze-t: ő a rajzfilmben más utat jár be, mint Preston. Ő belezuhan az érzéketlenségbe, de nem éri el ténylegesen, míg Nora fel nem gyógyul, és nélküle kezd új életet. A Beyondban pedig visszarántják az érzelemtelenségből, hogy aztán megint visszalökjék abba. Freeze kb. abban az állapotban hal meg, ahogy a Heart of Ice-ban megismertük: rideg haragból romboló bádogember, aki csak 1 személyről tudja, hogy érdekli őt a sorsa.

Preston viszont a teljes érzelemtelenséget önként töri meg. Onnantól is érzéketlenül gyilkol, de csak amíg az érzelmeit, tágabban mások esélyét az érzésre fenyegetik az elnyomó rend.



"Vagy a Star Wars: nézd a droidokat és a klónokat"

Kis kitérő:
Létezik egy nagyon kártékony közfelfogás, amitől szívből undorodom. Egyes karakterikonokat ms divat homoszexuálisnak titulálni, mert ruházatuk/páncélzatuk kívül alsónadrág/nadrág fazonját hordozza. Pl. C3PO és R2-D2 esetében: többször hallottam, hogy "meleg droidokként" hivatkoznak rájuk. Ez egyszerűen MOCSOKSÁG! Tény, hogy maga a fazon eléggé idétlen (pl. Az acélembernél ezért törölték el), és máig nem értem, Lucas miért ilyenre tervezte a tolmács alakját. De ugyan mitől fantáziálja valaki buzisnak azt, hogy 3PO páncélja hasonlít az emberi ruhához??
Bocs, amiért eltértem a tárgytól...


"Az akciójelenetek nekem tetszettek, kivéve az amikor kinyírja a fickót, aki utána nyomozott mármint ahogy kettévágja a karddal...Nem volt jó jelenet."

Látványosak voltak, és még követhetőek is, ezt belátom. De valahogy műíves és túlkoreografált is. A pisztoly-párbaj DuPonttal majdnem olyan volt, mint egy begyakorolt fegyvertapizás. Nem volt spontaneitás, kihátrálás az ellenfél elől. A kardozás meg amolyan látványos henteskedés szintjén volt jó.

Tudod mire emlékeztett, mikor néger besúgónkat a végén Preston levágja? Mint az 1. Resident Evilban a csaj, majd a parancsnok, akiket Alice látja, hogy egy lézerrács átmegy rajtuk: csigalassan elkezdenek a levágott részek elcsúszni, és annyi. Ott hatásos volt, itt viszont arra gondoltam: Na! Ess már össze, te!


"Arra még kíváncsi lettem vona, milyennek találod a főszereplő családi életét,Úgy emlékszem a fleségét például letartóztatják, mivel nem szedte azt a szérumot.Úgy emléksze, hogy csak úgy betörnek, Preston elöször jól elintézi őket, de aztán mondják, hogy a felesége nem szedi az adagjait, és akkor elviszik"

Tudatosan kerültem a "feleség" szó használatát. Merthogy ebben a filmben nem értem, hogy maga a koncepció miként létezik. Mi szükség van rá, ha mindenkit egyformaságra szoktatnak? Talán úgy gondolták a készítők, hogy a férfiak a reprodukció, egészség és tehetség szempontjából döntik el, ki illik hozzájuk legjobban, és azzal alkotnak nukleáris családokat? Ezt nem ártott volna részletezniük, csak úgy mutatják őket, mintha ez evidens volna ebben a világban. Nem az; igenis ki kellett volna térniük rá!

Egyébként a végén látni Prestont a leginkább haragosnak, és mikor lelövi DuPontot, nagyon is látszik, hogy korábban elvesztett felesége is ott van abban a mozdulatban. De ez a családi élet-szál szerintem vékony, ahhoz képest IS, hogy milyen sivár világban kellett volna bemutatniuk.

Slater4 írta...

"Freeze kb. abban az állapotban hal meg, ahogy a Heart of Ice-ban megismertük: rideg haragból romboló bádogember, aki csak 1 személyről tudja, hogy érdekli őt a sorsa. "

Igen-igen, Freeze nem érte el a tökéletes-érzelemélküliséget, hisz a bosszúvágya nem nyugodott le sohasem, pl. TNBa-ban az egész várost le akarta fagasztani, legközelebb a Beyond-ban járt a érzelemmenteségehez, egy fej a páncélja nélkül elzárva a külvilágtól.Ha meghat volna a kísérlet során, nem bántódott volna meg.(Ok ez így nagyon furcsén hngzik, de tényleg így van)
Érrdekes, hogy az az 1 ember akit rdekel a sorsa, az ugyanaz, és mégis két különböző személy.Mert akkor azért bár Bruce-nak is nagyon elege van Freeze-ből. Azt más sokszor lírtam, hogy a készítők tulajdonképpen az összes karalterábrázolásaiban a Batman rajzfilmorozatban mélyen csalódtam a sorozatok nézése közben, ez az egy eset volt, hogy elfogadtam szemléletmódukat.Mert Bruce nagoyn fafejű ebben az epizódban is, de ezáltal áll módjunlban Terry erkölcsi fejlettségét meglátnunk.Az az epizód győzőtt meg engem igazán, hogy Bruce már tényleg nem Batman, és arról is ez győzőtt meg, hogy terry a ,egfelelő az új Batman szerepére.
Hú, most én is elkalandoztam...

"Preston viszont a teljes érzelemtelenséget önként töri meg. Onnantól is érzéketlenül gyilkol, de csak amíg az érzelmeit, tágabban mások esélyét az érzésre fenyegetik az elnyomó rend. "

Ha már itt tartunk, nekem nem is volt világos, miér töri meg a kört.Lelöviz "érzésbűnöző2 barátját, ám belelát abba amit olvasott és összezavarja annyira, hogy elejtse a következő aadagját, utána napokig nem szedi, majd úgy dönt véglegesen felhagy vele.
Látom a folyamatot, de nem értem.

"Kis kitérő:
Létezik egy nagyon kártékony közfelfogás, amitől szívből undorodom. Egyes karakterikonokat ms divat homoszexuálisnak titulálni, mert ruházatuk/páncélzatuk kívül alsónadrág/nadrág fazonját hordozza. Pl. C3PO és R2-D2 esetében: többször hallottam, hogy "meleg droidokként" hivatkoznak rájuk. Ez egyszerűen MOCSOKSÁG! Tény, hogy maga a fazon eléggé idétlen (pl. Az acélembernél ezért törölték el), és máig nem értem, Lucas miért ilyenre tervezte a tolmács alakját. De ugyan mitől fantáziálja valaki buzisnak azt, hogy 3PO páncélja hasonlít az emberi ruhához?? "

Hát ezt én még sohasem halottam.Ebbe ilyemsit belemagyarázni, csak avlam igazán elvakult gondolhatja komolyan.

Slater4 írta...

Hogy miér tilyenre ábráolta, hát néd, vaamit ki kellett találni, és ezt találta ki.
A én véleményem az, hogy C3PO és R2-D2 nékül sokkal szegényebb lenne a Star Wars.
Ők ketten egy olyan hatalmas duó, hogy az valami fantasztikus.Ne haragudj, de ha őket nem szereted, akkor tényleg nem érted a Star Wars-ot.Ne mond, hogy te nem imádtad az ő jeleneteiket."jaj tervezőm" "R2, vigyázz Luke gazdára érted?És vigázhatsz magadra is!" "R2, te ne hagyj el" stb

Ja és a droidokat és a klónokat, arra értettem, hogy ugye nekik sincsenek érzelmeik, persze a klónok "önállóan gondolkodnak", de náluk is van ilyne "érzelemmentesség" ám ez nem éppen abékét biztostja ellenkezőleg, hiszen az egyetlen értelmük a harc.

"Tudatosan kerültem a "feleség" szó használatát. Merthogy ebben a filmben nem értem, hogy maga a koncepció miként létezik. Mi szükség van rá, ha mindenkit egyformaságra szoktatnak? Talán úgy gondolták a készítők, hogy a férfiak a reprodukció, egészség és tehetség szempontjából döntik el, ki illik hozzájuk legjobban, és azzal alkotnak nukleáris családokat? Ezt nem ártott volna részletezniük, csak úgy mutatják őket, mintha ez evidens volna ebben a világban. Nem az; igenis ki kellett volna térniük rá!

Egyébként a végén látni Prestont a leginkább haragosnak, és mikor lelövi DuPontot, nagyon is látszik, hogy korábban elvesztett felesége is ott van abban a mozdulatban. De ez a családi élet-szál szerintem vékony, ahhoz képest IS, hogy milyen sivár világban kellett volna bemutatniuk."

Hát az a véleményem, hogy valami olyasmi lehet, mint amit Madách Imre megírt az Ember Tragédiájában.(Tudod Lucifer megmutatja Ádámnak és Évának ez Emberiség jövőjét, és ott az egyik jövőbe mutató szín a falanszter, ami tudomásom szerint a készítők megjeleníteni kívántak a filmben)Mert hát ha az érzelmeket el is vetik, a társadalomnak szaporodnia kel.

De én a te véleményedre lenék kíváncsi, Igaz tényleg elég "sivár és vékony", de azért érdekes, ahogy szó nélkül hagyja hogy elvigyék a feleésgé, aki "érzésbűnöző". Meg mondnom külön a fiaival való beszélgetséekől olvasnám a véleményed.Az ő "érzelem-beállítottságuk" számomra nem is volt világos.

A film eme alternatíáját kíváncsi lettem volna, hogy ez mennyire egysges az egész bolygón.Mert oké, most az USA-ban vagyunk, de mi a helzyet Európában, Afrikában, Oroszországban, stb.arról nem szól a fáma.persze ez ugyanúgy elmodnható, a Mátrixról, és a Terminátorról is.az USA érthető,de a többi ország sorsa elégé homályos.

Ja és még azt szeretném megkérdezni, (amit eddig még nem tettem), hogy mondanál egy véleményt arról, mennyire találod jó színészmnek Christian Bale-t?

Angelus írta...

"Ne haragudj, de ha őket nem szereted, akkor tényleg nem érted a Star Wars-ot."

Tisztázzunk egy félreértést: SOHA nem állítottam, hogy ne kedvelném ezt a két robotikus karaktert.


"Ne mond, hogy te nem imádtad az ő jeleneteiket."jaj tervezőm" "R2, vigyázz Luke gazdára érted?És vigázhatsz magadra is!" "R2, te ne hagyj el" stb"

3PO eredeti angol hangját és szövegét érettebbnek és passzolóbbnak tartom, mint a magyart. Sőt a németet is. És nem igaz, hogy csak a humor okán vannak benne: Thripio tolmács, Artu karbantartó és vezérlő droid. Előbbi képes 6 millió közlési formát értelmezni: létező nyelvek, holt nyelvek, kódrendszerek, dialektusok, tájszólások, nem szenzoros impulzusok.

Akinek se haszna, se humora, és csak utóbbinak rakták, az Jar Jar.

A legjobban azt utáltam a magyar 3PO-hangban, amikor A Jedi visszatérben Jabba palotakapuján egy gépszemmel beszél. Az a jelenet magyar verzióban egy merő kornyikálás! Pedig Thripio az eredetiben próbált beszélni azon a nyelven, amit a gépszem használt.


Angelus írta...

"Hát az a véleményem, hogy valami olyasmi lehet, mint amit Madách Imre megírt az Ember Tragédiájában.(Tudod Lucifer megmutatja Ádámnak és Évának az Emberiség jövőjét, és ott az egyik jövőbe mutató szín a falanszter, ami tudomásom szerint a készítők megjeleníteni kívántak a filmben)Mert hát ha az érzelmeket el is vetik, a társadalomnak szaporodnia kel."

Bevallom, az Ádám és Éva történetet világéletemben biblikus katyvaszodéknak tartottam. 2 emberből 8 milliárd nem lehet természetes úton. Ez még egy újszülött csecsemő is tudja.

Ismerem a párhuzamot az Equilibrium Libriája és Az ember tragédiája Falansztere között. Nem tudom, hogy az alkotók közül bárki olvashatta-e, de tényleg hasonlóan rideg, érzelemmentes neovilágot illusztrál mindkettő.


"Meg mondnom külön a fiaival való beszélgetséekől olvasnám a véleményed.Az ő "érzelem-beállítottságuk" számomra nem is volt világos."

Erre megint nem kapunk még sejtetett választ se. Lehet spekulálni azon, hogy a napi adagjukat még nem vették be, még nem hat annyira erősen a gyerekeknél mint felnőtteknél, vagy az érzelembűnözés csak egy bizonyos életkor betöltése után von maga után kivégzést, és ezért még szoktatják magukat arra a kocka-arcmimikára, mint Preston. Szóval ez megint egy hézag a koncepcióban.



"A film eme alternatíáját kíváncsi lettem volna, hogy ez mennyire egysges az egész bolygón.Mert oké, most az USA-ban vagyunk, de mi a helzyet Európában, Afrikában, Oroszországban, stb.arról nem szól a fáma.persze ez ugyanúgy elmodnható, a Mátrixról, és a Terminátorról is."

Ezekben azért működhet, mert vagy helyesen elbagatellizálják a tényt, hogy pont az USA területén történik a cselekmény, vagy van valamilyen egyáltalán nem patrióta vagy nacionalista hangvételű szerepe a történetben/háttértörténetben. Pl. a Terminátorban az USA és Oroszország poszthidegháborús viszonya, amit a Skynet majd felhasznál.

Mondjuk az Equilibrium nem próbálja kiépíteni a maga flaanszteri jövőképét, megelégszik egy vízió láttatásával. Csak olyan szinten figyel e világ működőképességére, hogy egy akcióval megpakolt, egyszemélyes hadjárat típusú átlagsztorit el tudjon cipelni. Félbehagyottnak éreztem az itteni világ kidolgozottságát: úgy mint pl. a tavaly készült Looper-nél.


"Ja és még azt szeretném megkérdezni, (amit eddig még nem tettem), hogy mondanál egy véleményt arról, mennyire találod jó színészmnek Christian Bale-t?"

Nagyszerű színésznek tartom, nemcsak saját generációján belül: ugye az Equilibriumon kívül ott van még A gépész, A harcos, Amerikai Psycho, TDKT, A presztízs, stb.