2012. június 14., csütörtök

Ivadék (Spawn)

2012. a képregényfilmek éve. A Bosszúállók végigszántott a rekordokon. TDKR és Pókember-reboot jövő hónapban érkeznek. Superman reboot-ja már elkészült, és tervezik a Tini Nindzsa Teknőcök és Daredevil újraindítását. Spawnról egy idő óta már nemigen hallani: a project többször megfeneklett, és kétlem, hogy 2013 előtt nekikezdenének egyáltalán a szereplőválogatásnak.


Véletlenül akadtam rá az 1997-es műre, és egészen meglepett, hogy a Pokol, Spawn maga és a Sátán milyen eredeti és hatásos módon lettek ábrázolva benne. Kicsit videójáték-szerű, de kreatív és pozitív értelemben felkavaró. Spawn köpenyének lobogása, vagy vértje, ahogy mindenféle fémfelület rakódik a testére, és sisakban villog a szeme, egy az egyben Vasember páncélját juttatta eszembe. Nem lepne meg, ha a film inspirálta volna Jon Favreau-t, mikor elképzelte, hogyan is csatolódna rá egy teljes testet burkoló megapáncél az emberre.


Spawn, azaz Al Simmons hivatásos tisztogató, akit megorvgyilkolnak, és paktumot köt Malebolgiával, aki Lucifer megfelelője ebben az univerzumban. Ha a pokoli seregek mészáros vezére lesz, láthatja özvegyét, Wandát. Innentől kezdve ugyanúgy viaskodik a sok általa megölt ember tudatával, mint mikor még élt. De nagyobb rajta a nyomás.



Spawn-képregényből egy képet se láttam, míg a review-hoz hozzá nem kellett olvasnom. Amit pedig találtam, sok-sok kompromisszumot és egy stúdió rengetegedik lebutító akcióját suggalta nekem. Ez a film egyazon éven jött ki, mint a Batman és Robin, bár attól azért jelentékenyen sikeresebb volt. Mégis: Spawn egy könyörtelenül kemény mészáros, de meg tudja különböztetni vétlent a vétkestől. Hajszál választja el szinte mindig, nem attól, hogy öljön (mint Batmant), hanem hogy gáttalan tömeggyilkossá váljon egy sötét jövőben. 
Ezt kellett volna ábrázolni a filmben, nem hogy egyfolytában a szeretett nő után sóvárog, aki az eltelt 5 év alatt újraházasodott. Az a jelenet, ahol Wanda kislánya beszélget a rejtőzködő Spawnnal, meghatónak volt szánva. Valahogy nem szűrődik át kellően a tragikum, ahogy Wanda aggódva elviszi a kislányt a jövevény mellől: ez a nő tipikus önző, etikabújó háziasszonykéntként jön le nekem.




Kedvelt szavam ilyen esetekre a "leszelídítés", mivel a "lebutításnál" picit pontosabb. A készítők sokadjára játsszák el, hogy egy brutális képregényt fogyaszthatóbbá puhácsolnak, egyrészt a mozis, másrészt a kapcsolódó marketingtermékek eladását segítendő. Ez a film mára nagyrészt elfeledett mozifanok számára, és én úgy látom, joggal. 
  • Túl szimpla történet ez a halálból visszatért bosszúállóval;
  • Nagyon kiszámítható, ahogy a 2 fő ellenfele mindig elérhetőségi közelben van, mégse tud végezni velük; 
  • A gyerekbarátabbá tétel törekvésére utal, hogy van egy kutya és egy gyerek, akikre a címszereplőnek rendszeresen vigyáznia kell harc közben. Minek is? Hogy szimpatikusabbnak tűnjön a torz külsejével és gyilkos kütyüivel.

James Wynn morzsányi értékkel bír főgonoszként, és sajnálom Martin Sheent, amiért ilyen lapos, dimenziótlan ellenfelet kellett alakítson. Ő csalja tőrbe és okozza Al Simmons halálát, így Ivadék bosszút akar állni raja. Feltalált egy biofegyvert, ami az egész világon akar elterjeszteni. És a testében van egy szerkezet, ami ezt előidézheti.
Rajta keresztül látszik, mennyire nonszensz Malebolgia terve. Szóval megöletné Spawnnal a saját gyilkosát, hogy annak szívleállása aktiválja és szétterjessze a biovírust a Földön. Már sokadjára játsszák el ezt a megfoghatatlan világuralom-tervet, aminek se füle se farka. Ha Simmons meg is tenné - nem tudván az irdatlan rizikóról -, hogy válna ettől azzá a szívtelen gyilkológéppé, aminek Malebolgia akarná? Életében is sokszor ölt a munkája során! Nem egyszerűen bedühödne Malebolgiára, amiért átverte és fölhasználta a világvége előidézéshez?


Teljesen random, menetközben behajigált trükkökre képesek az itteni szörnyalakok. Spawn felszerelése hiába néz ki baromi jól vörös köpenyével és sötétszürke armorjával, de nem derül ki, hányféle műszere és pontosan mekkora hatóerejű fegyverei vannak. Elhangzik, hogy Spawnnak óvatosan kell bánnia az erejével, különben végképp meghal (halál a halálban). Ez tetszik. De akkor hogyhogy a végén a Pokol harcosait egymaga lekaszálja? Nem igen látszik rajta, hogy egyáltalán kifáradt volna, nemhogy meghalna. 

"A szabálysértő" vagy Bohóc - sokak szerint a legjobb karakter - volt a legszánalmasabb a szememben. John Leguizamo 2 millió dollárt kapott ezen szerepéért, így érthető, hogy lelkesen játszik. Bohóc az a pokoli ügynök, akinek feladata "felügyelni, hogy Spawn betartja az alku ráeső részét". Az egész "alku" nincs átgondolva: Spawn megtagadja a teljes gonoszságba esést, a végén ezzel a dumagép, Power Rangers-ből szalajtott dagadékkal kell megküzdenie, aki folyton a nyakán lóg, és a végén átalakul egy sáskaszerű szörnyeteggé, hogy elpüfölhessék egymást.
A metamorfózis effektje legalább rendben volt: jobban tudták megcsinálni itt a hüllőszerű szörnyet, mint a két Mortal Kombat movie-ban. Apropó: Michael Jai White-ot a forgatás előtt Jax szerepére hívták meg a Mortal Kombat Annihilációba, amit emiatt nem vállalt be. Egyik se jó film, de a Spawnnak legalább a látványtrükkjei nagyrész rendben van, úgyhogy szerintem White helyesen döntött.



Cogliostro és Jessica Priest karakterei szintén teljesen suták és unalmasak: utóbbi egyébként nem is létezett a képregényekben. Spawn már első találkozásukkor megleckézteti, és ez a legjobb része a szereplésének. Nem látok különbséget Priest és Spawn régi emberénje, Simmons között: ugyanúgy gyilkos katonák, csak az egyiknek már volt élettársa. Miért nem ezt a fegyveres tyúkot szúrja ki a Sátán Spawn gyanánt, mikor bármit hajlandó szétlőni?
Vagy ha már itt tartunk: miért nem Bohócot jelöli ki Maleborgia, hogy vezesse a pokoli seregét? Ha ezt tudnám, talán még érdekes lehetne, hogy feszt kísérgeti Spawnt, aki technikailag a riválisa. Annyira rajzfilm-szerű motivációk fűtenek mindenkit, hogy nem lehet igazán a film világába beléélnie magát a felnőtt nézőnek.


A filmnek PG-13 és R-es verziója is készült. Előbbit adták régen a mozikban, és minden igazán brutális mozzanatot kivágtak belőle, kezdve azzal, hogy mennyi ideig égett Simmons teste a halálakor. Az R-es verzió sem okos történet, de legalább az ütősebb látványelemek, kiegészítve gyakori heavy-metal soundtrack-kel kiadják a minimumot hangulat terén. Hiába nyerte el '97-ben Az Év Leglátványosabb Filmje címet, darabonként kell kiszedegetni belőle a jól eltalált részeit. Spawn a számtalan moziban megalázott képregényalak egyike a számomra, és remélem, ha eljutnak a reboot-ig, ott már sem az írókat, sem a rendezőt nem fogja vissza a stúdió aggályoskodása.


A Spawn-film értéke nálam 2 az 5-ből.


Nincsenek megjegyzések: