

"NOOOOOOOO!"

Mielőtt bármit is kijelentenék, szeretnék egy jól sikerült esetet mutatni arra, amit a Hegylakó 5. - A forrás megkísérelt.
A Star Trek univerzum-ból a Kapcsolatfelvétel hatalmas bravúrt vitt véghez abban az értelemben, hogy teljesen a korábbi, Shatner-Nimoy-szereplőgárda nélkül tudta újralendíteni ugyanazt az idővonalat. Nem volt szükség (akkor még) reboot-ra, mert rendkívül okosan sikerült továbbgondolni a már eleve létező franchise világát. Legalábbis: annak a jobban sikerült darabjai világát.
"A forrás" tökéletes cáfolata mindennek. Nemcsak azért, mert a szériából mindössze az eredeti Highlander tekinthető "jó" mozis darabnak. Hanem főként azért, mert e láncolatban minden egyes folytatás mélyebbre ásta az 1. rész tekintélyét. Hogy az utolsót már a vetítőtermekhez sem juttatták el, eleve viharfelhőket előlegez meg egy Hegylakó-rajongó számára.
És most, kedves Hölgyeim és Uraim: bedobom a törülközőt.
Ez a film Antikrisztusa az 1. résznek!
Definitíven "ROSSZ".
Tévedés ne essék: továbbra is úgy gondolom, hogy az End Game a mozi- és a tévéformátum legjobb vonásait, szabályait, karaktereit, sőt meglévő történetszálait csúfolta meg, illetve rombolta le.
A Hegylakó 5. a maradék romok elporladását fémjelzi. Úgy indul, hogy semmi pozitívat nem tart meg a raktáron levő 1-2 pozitív cuccból, elsősorban sztoriháttér- és karakterfronton (pedig a visszatérő casting változatlan). Katarzisperceire minden szabály, minden alkotókontroll és mindegyik szereplő valamiképp eltűnik a színről. Utolsó szekundumai pedig megteremtik a tökéletes semmi állapotát. És ez valószínűleg a legpozitívabb jellemzés, amit megadhatok "A forrásra".
És most, kedves Hölgyeim és Uraim: bedobom a törülközőt.
Ez a film Antikrisztusa az 1. résznek!
Definitíven "ROSSZ".

A Hegylakó 5. a maradék romok elporladását fémjelzi. Úgy indul, hogy semmi pozitívat nem tart meg a raktáron levő 1-2 pozitív cuccból, elsősorban sztoriháttér- és karakterfronton (pedig a visszatérő casting változatlan). Katarzisperceire minden szabály, minden alkotókontroll és mindegyik szereplő valamiképp eltűnik a színről. Utolsó szekundumai pedig megteremtik a tökéletes semmi állapotát. És ez valószínűleg a legpozitívabb jellemzés, amit megadhatok "A forrásra".
- mennyire iránytalan az írói munka vagy a rendezés;
- hogy a dialógusok és a személyiségrajzok minimális agymunka nélkül voltak felpasztellálva;
- a fantáziátlan és szájtáttatóan hülye háttér-díszleteket (főként a katarzisnál az égbolt kinézete);
- hogy a számítógépes effektek miatt Uwe Boll szégyenkezne (elsősorban a mozdulatgyorsítások okán, ami sokakat a Kör c. filmre emlékeztetett);
- és az ocsmányíthatatlanabb színészi alakítást a főgonosz, "az Őrző" részéről.
A cselekmény csökevénye így szól: a k(á)osz alkonyvilágában elindul a hajsza A forrás után. Egy régi prófécia szerint mikor a bolygók teljesen kimozdulnak rögpályáikról, és a Föld felé vándorolnak, megnyílik A forrás, az univerzum valamiféle ősenergiája. Elközelgése előtt a Halhatatlanok sorra halandókká válnak, míg csak Duncan és Anna maradnak, hogy elfogadják A forrástól a rejtélyes Jutalmat, ami nem más, mint... az hogy gyerekük lehet.
Először talán a szarisszaméretű tüskéket távolítanám el, amik az ismert Highlander-mítosz korábbi elemeinek megváltoztatását jelentik:
- A Jutalom pontos fogalmáról, és a "Csak egy maradhat"-mítoszról kiderül, hogy csak a Halhatatlanok bemesélt kitalációja volt (ahogy Duncan hitte azt eddig a forrásról).
- Hogy Duncan soha nem vett feleségül Kate/Faith nevű arát. Ellenben mintha lett volna neki valamikor egy Anna nevű nője, aki most isteni rendeltetést hordoz magában A forrás miatt.
- Kezdésünk egy fekete szabálylista, rajta kiírva a 3 fő szabály a Halhatatlanokról. Megjegyzés: a szenthelyekre vonatkozó szabály nem létezik.
- A 2. részhez hasonlóan most is a közeljövőbe megyünk. Ahol Európa teljes gazdasági roncs, mocskos és tűzzel szabdalt utcákkal, és a világot ellepték "a kannibálok hadseregei". És ahol Joe Dawson figyelő már nem 45 év körülinek, hanem 55 év körülinek néz ki.

- Van egy Giovanni nevű, hidrogénezett punk-frizurás, halhatatlan pap;
- A főgonosz Halhatatlan, az állatias "Őrző" megállás nélkül vihorászik sisakkal a fején;
- Ugyanez a szereplő olyan pisztolygolyó-sebesen mozog, mint Barry Allen, "A Villám";
- Hogy A forrás fényáradatában Duncan és Őrző párbaja úgy néz ki, mint az 1933-as King Kong stop-motion-mozgása tízszeres gyorsításban.
- És ugyanennél a jelenetnél a Szaturnusz és a Jupiter közelebb vannak a Földhöz, mint most a Hold! A 2004-es Macskanő legalább beérte a Hold extraközeli felvételével.
Az egyetlen pozitívum, ami legalább a TV-sorozat megmaradt a réginek, az Joe régi, gyűrődésbíró egyénisége. Őt azonban Az Őrző megöli még a műsoridő első fél részében. Pontosabban: Duncan elhajítja ikonikus katanáját, az hosszában átmegy az Őrző nyakán, de ő kiszedi, kettétöri, és azután döfi bele Joe-ba, aki meghal.
Másrészt ő legalább nem kapott olyan dicstelenül béna halálnemet, mint Methos: a történelem talán legöregebb avatárja lényegében kannibáleledelként végzi.
Azt pedig inkább nem is részletezem, mit műveltek az eredeti témazene, a "Princes of the universe" újragondolásával. Véglegesen bizonyítja azt, amire már rájöhettünk: a '80-as évek utáni teljes franchise a Szar Szentélye.

Mindezek tükrében a Hegylakó 5.-öt Űrnek könyvelem el. Űrnek, ami csak kárt okozott volna pusztán azzal, ha befejező epizódként mélyül el a köztudatban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése