2012. november 6., kedd

Hull a pelyhes...


"Teljesen kimaradsz a fiad életéből!"
"N-nem-nem, nem maradok én ki semmiből...!"

(Zorro legendája)








Tényleg nem.

Eredetileg karácsonykor akartam áttekinteni a Jingle all the way c. filmet Arnold Schwarzeneggertől. Az alkalom kedvéért. De az időzítés valószínűleg azt sugallná, hogy a film a karácsony szellemiségét tükröző, könnyed, vidám családi vígjáték.

Márpedig ebből a textusból egyedül a "könnyed" szó igaz. A Hull a pelyhes az egyszeri humormatinék közül sajnos a rosszabbik altípusba tartozik. Főleg azért, mert egy hazug, pofátlanul materialista értékrendet közvetít a karácsony szellemiségéről. Vedd meg a játékot, és összes mulasztásod a családod felé meg van bocsátva. Ezt a koncepciót tetézik hatökör szereplőkkel és öszvér-meghajtásos cselekménnyel. Döcögnek az események, valódi érzelmesség sehol, sőt időnként bizony úszik a bárgyúságban.



Jóindulatból nevezem Schwarzeneggert a cikkben Howardnak, ugyanis önmagát játssza. Nagyon esetlenül próbál grimaszaival pánikoló családapát megjeleníteni. Az alapötlet, hogy van ez az örökké elfoglalt családfő, hanyagolja fiát, majd mikor az utolsó esélyt jelentő ajándékot indul beszerezni, a Poklot kínlódja végig, mire sikert arat. Pofonegyszerű sztoriformula, de attól még lehetne humoros. Schwarzenegger még jellegzetes akcentusától sem tud megszabadulni a szerep kedvéért - mégha eleve nem is bonyolult a szerepe.

Rögtön az 1. negyedóra után leesik, hogy a film csak egy újabb penészette skatulyaradír az "Osztrák Tölgy" számára, olyan művekkel egyetemben, mint a Junior vagy az Ovizsaru. Elhiszem, hogy nemcsak akcióhősként akart megfelelni a színészi pályán, csakhogy ez nem a vállalt filmjei bevételén dől el. Elsősorban nem. Érdekes fricska továbbá a sorstól, hogy a kisfiút, Jamie-t alakító gyerekszínészt rövidesen Anakin Sykwalkerként láthattuk viszont a Epizód I.-ben.




Nem az tehát a bibi, hogy túl szimpla a sztori, vagy hogy Arnold nem jó színész. Egy példa: a Mr. Óvóbácsi semmivel nem bonyolultabb film: ott is a nagy, kemény fickó próbál megbékülni a ház kis ördögeivel. De ott valahogy viccesnek hatottak a főszereplő fapofái, a brutális csapdák, mert eleve egy sziklaméretű sportoló, de a maga módján rendes pasas volt az alany. Egy idő után megszokja egymást a 2 oldal, és próbálták megismerni a másikat.
A Hull a pelyhesnél kevés a működő vicc, mert az alapszellemiség benne teljesen anyagias, csupa számítás és elvárás, filléres műkonfliktussal. Ez pedig lohasztó. Egy végig balek alak végig görcsöl, hogy kiszolgálja a játékát végig csökönyösen vágyó kölyök szeszélyét. Amiről a sok kínlódás után önként lemond olyasvalaki javára, aki majdnem megölte Howard szeme láttára. Hogy lehet ilyen szkriptet jóváhagyni?


Röviden magáról Turbomanről: retardált fogyatékosoknak találhatták ki azt a Power Rangers-utánzatot, amiben ő a fő szuperhős. Egy paródiában esetleg díjaztam volna ezt, ha ilyesformán próbálná az alkotás kigúnyolni az eredeti sorozatot: hogy mennyire igénytelen volt, a népszerűsége és annak ellenére, hogy több mint egy fél évtizeden át tartott. A kedvencem a sok Tele-Tubbies-rokon kosztümötletből a pink színű kardfogú tigris. (Ugyebár: sárga Kardfogú Tigris, pink Pterodactyl.)


Mindössze 2 poén fordul elő összesen, ami számomra működött:
  1. Mikor Howard a frusztrációit egy nagy Turboman-kartonon vezeti le az áruházban;
  2. És mikor egy óriásnyalókával végigüti az őt bekerítő Mikulás-bandát;



És most jöhet a piszkálódás, mivel arra egyedül megfelelő ez a vígjáték:
  1. Szemétség határa, ahogy Howard a fia kék karateövét a fejére kötözve pózol neki, miután sokadjára maradt ki, ezúttal épp az új öve megszerzési ünnepségéről.
  2. Minek bukik le fejjel Howard felesége, mikor megkérdi tőle: "Megvetted a babát, igaz?" Kamerakezelésből E-.
  3. Miért van az, hogy valahányszor Howard kedves arcot próbál vágni egy gyerekszereplő előtt, mindig úgy néz ki, mint egy szadista gyerekgyilkos?
  4. Kinek az ötlete volt azt a Sinbad nevű fekete színészt castingol-ni? Mert minden jelenetében egy idegesítő, idióta módon kétszínű dumagépet reprezentál.
  5. Mikor Howard először kérdez a Turboman-figuráról, az eladóknak minek kell úgy vihogniuk rá, mint Zordon hiénacsatlósai?
  6. Ted, a szomszéd indulhatna minden idők legbárgyúbb antagonistái címéért, főleg mikor Howardnak élvezkedik a telefonba a sütikért.
  7. Howard neje a hülyeség piramisa, hogy hagyja Tednek pedofil vigyorral ölelgetni meg fogdosni őt. 
  8. Amikor a színes golyókért mennek ölre az áruházban, Schwarzenegger mit is ordít Sinbadra mutatva? "Pikacchuuu!" ??
  9. Miért pattog a Howard üldözte labda úgy, mint Flubber?
  10. Hogy engedhették a cenzorok egy részben gyerekeknek szánt filmbe, hogy egy gyerek a szájába dugja a labdát? Vagy hogy Schwarzenegger képen üti a rénszarvast, ami nemrég még őt üldözte?
  11. Miféle létesítmény az a föld alatti játékőrző gyár, ahol csupa Mikulás meg némely manó árul feketén játékokat?
  12. Mit keres ott egy Ninja-Mikulás, kiegészítve cukorkából készült nun-chaku-val?!
  13. Miképp asszociálhat Arnold karaktere Sinbad karakteréről Jake Lloyd karakterére, amikor azt vízionálja, hogy fia iszik?
  14. Mennyi az esélye, hogy egy találomra felkapott ajándékcsomag, amiről hirtelen azt füllentjük, hogy bomba van benne, tényleg bombát rejt?
  15. És hogyhogy az nem végez mindenkivel ott?
  16. Howardot hogyhogy nem ismeri fel a családja Turbomanként, mikor az egész arcát közelről látni a sisakban is?
  17. Említettem a Power Rangers: a finálé-harcban a zord ugyanúgy lába közé rúg a szörnynek az űrben, mint itt Jamie az immár maskarás Sinbadnak.
  18. A parádé szervezőinek van pénze egy olyan háti rakétára, amit még a NASA se tökéletesített az itt látható teljesítményszintre?
  19. Miután Howard repülve körbeszerencsétlenkedte a fél várost, még mindig azt hiszi mindenki, hogy ez is a műsor része? Róla pedig, hogy a műsor résztvevője?
  20. Miért érződik az egész produkció egy nagy reklámklipnek?



Végezetül még annyit: miután apja felöltözött Turboman-nek, majd leleplezte magát, a fiú megbocsát neki? Ez azért nem olyan megható, mint a készítők szeretnék, mert egyrészt a szituáció egyik hülyeség tehénkedése a másikon, másodszor a gyerek fanatikus kötődése a baba iránt gusztustalan mértékű. Direkt életveszélybe sodorja magát, hogy Turboman megmentse... és így apja ön-leleplezése után megbocsáthassa neki, hogy addigi életében mindig cserben hagyta.



Talán a keményvonalas Arnold-rajongók megbékülnek ezzel a darabbal, mint könnyed, értelmetlen ünnepi kikapcsolódással. Engem pusztán arról gondolkodtatott el, hogy a Batman & Robint talán túl szigorúan pontoztam le anno a blogon. 
9 éven felüliek számára nem ajánlott!


Nincsenek megjegyzések: