Már megint egy híres filmklasszikus
hőseit deheroizáló nosztalgiavagon, ami utalásmorzsákat szórogatva eteti be a
célközönséget. Valamicskét jobb ugyan a 2016-os csupa csajos hulladéktól, de ez még nem sokat
jelent: a legújabb Szellemirtók egy zsenge ifjúsági kalandhorror köntösében feji
a márkanevet, és fityfenét se tesz hozzá a franchise amúgy se vastag
hagyatékához.
A néhai Egon Spengler sok éve félőrülten felcuccolt és
elhagyta bajtársait és lányát, Callie-t, hogy egy summerville-i farmon remeteként védje a világot az apokalipszistől. Most Callie – akiből kiégett szingli lúzer mutter
lett – megörökli utált apja házát, és két porontyával, a kocka Phoebe-vel és a
suttyós Trevor-ral odautaznak. Egy tanárként dolgozó amatőr fizikus aztán segít a
kölyköknek felfejteni a szellemvadász nagypapi titkát.
Jurassic Szellemirtóknak is
hívható ez a negyedévszázados késéssel beért projekt, melyet Dan
Aykroyd-nak végül Ivan Reitman rendező fiával, Jason-nel hozott tető alá.
De most már minek, annyi év, oly sok ígéret és mázsányi hasonló nosztalgiafilm
után – ráadásul úgy, hogy a nagy négyes egyik tagja már nincs is az élők
sorában? Egy olyan premisszával, ami hugyoz a régi karakterekre, és a helyettük követett újakat egy érdekes tulajdonsággal és lehengerlő pillanattal nem ruházza fel - ideértve a protonágyú első elsütését is? Képzelőerőnek van nagyon híján a film alapvetése, sztorija és szereplői is.
Bármennyire is nem szívleltem az
eredeti Szellemirtókat, még én is látom, mekkora hiba volt démonizálni Egon-t, csendesen
agonizáló, egoista remetévé formálva őt, mint Luke Skywalker-t Az
utolsó Jedik-ben. És mint amannál a mítosztipró filmben, itt is
hiteltelenül állítják be azt, ahogy a régi nagy csapatot totál elfelejtette a
világ. Azt, hogy mindaz, amit elértek az életben, valahogy kámforrá vált a köztudatból, sőt ők
maguk se szeretnek rá gondolni. És az új, fiatalabb arcok, akik papíron átveszik a stafétát, lapos, száraz, egydimenziós pótszereplők, akik még úgy fotogének sincsenek, annyira biztos nem, hogy a Gohstbusters-márkanevet velük lehessen reklámozni az új generációknak.
Baljós Árnyak-szerű
bevásárlólista az egész azokból a relikviákból, színészarcokból és
természetfölötti lényekből – pl. a miniatűr Habcsókember-klónok (leendő játékáruk
a gyerekeknek) –, akiket a 84-es film népszerűvé tett. Itt van az ECTO-1" rendszámú munkakocsi, munkaruci, protonágyú,
vagy a jó öreg szellemcsapda, amiből a gyerekekkel lógó tanár lazán kiengedi a fogva tartott kísértetet. A 80-as évek nagy
szellemapokalipszisát egyrészt megkapjuk házimoziként, majd újra létrehozva a
körülményeket, csak most vidéken, és ezúttal Phoebe anyját és a lüke tanárt
szállja meg egy-egy gonosz lény.
A Ghostbusters – Afterlife vérbeli rágcsa:
el lehet ugyan majszolni, mint valami olcsó nassolni-valót, de közel se lakunk vele
jól, és néhol ízetlenek az adalékai – főleg az elgondolás, hogy a nagy négyes
egyik tagja hangyás, önző mocsadékként szarjon mindenkire, aki valaha fontos volt
neki. De többnyire „szerencsére” csak gyermeteg, szegényes és minden látványtrükk ellenére lelki szegény; mintha a fő ok, amiért élet hívták is csupán az lett volna, hogy egy öt évvel korábbi reboot rossz emlékét elűzze.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése