Hajlamos vagyok a
kategorizálásra, ezt elismerem. De egyszerűen nem tudom a Mátrix: Feltámadásokat
másnak vagy többnek látni, mint egy újabb dilettáns, The Last Jedi-szerű deheroizáló
hozzátoldásnak egy franchise-hoz, amit évtizedekkel zárás után kergettek ki a koporsójából a semmiért. Képes valahogy arra, hogy egyszerre kapkodjon és húzza végtelenségig az időt,
újraguberálva a mítosz egy-két elemét, lerombolva az amúgy is túlépített
szabályrendszerét, valamint a föld alá üldözni szegény nézőt a szüntelen, szűnni nem akaró,
nonszensz és képmutató pszeudofilozofálással, amit már az Újratöltve és a Forradalmak
idején is sokunk a pokolba kívánt.
Neo
és Trinity mégse haltak meg, csak a Mátrix titokban újra asszimilálta őket, és
most megint hamis identitással léteznek benne. Neót a pszichiátere – aki valójában
nem más, mint a Mátrix vezérlőprogramjának kivetülése – kék pirulás kezelés
alatt tartja, nehogy rájöjjön az igazságra. Ám a való világból egy Bugs nevű kapitánycsaj és legénysége, az új külsőt
kapott Morpheus segítségével felkutatják és idővel ki is hozzák. Neo vissza akar menni
Trinity-ért is, de előbb hozzá kell szoknia pár dologhoz, ami a való világban megváltozott.
20 év után vette újra elő kedvencét a Wachowski-család egy folytatásért, ami 20 perc után már minden kötődési ingert elvágott tőlem, és
amit ily módon szívből meg is utáltam. A forgatókönyv egy kétségbeejtően kusza, túlhajtogatott
origami, melynek logikáját a direktor úgy változtatgatja, ahogy épp elképzeli.
Masszívan kiszivattyúzta belőlem az összes érdeklődést a rengeteg meddő expozíció, a
korábbi részekkel való ellentmondások és a sok idegdaráló agyonmagyarázás, amit
a szövegfüzetekbe suvasztottak. Minden újabb információval csak még távolabb került tőlem ez az egész világ, vagy az, amilyenné módosult: pl. hogy most már vannak az emberek oldalára átállt gépek, vagy hogy miként működnek azok az élő adathalmazok, bármi is a nevük. A nagy szerkesztgetésben a
legalapvetőbb dolgot nem voltak képesek alapszinten megteremteni: a néző kíváncsiságát a világ iránt, illetve a kötődési felületet a szereplők
kilétével, szavaival, tetteivel.
Régi vagy új, emberi vagy nem emberi szereplőről volt-e szó, az még a jobbik eset volt, ha csak hidegen hagytak, de nem idegesítettek is. Ami pici emberi imput szorult ebbe a kacathalmazba, azt az örömmel
viszontlátott Carrie-Anne Moss adta: szembesülni vele, hogy családja csak a megújult Mátrix hazugsága volt, lehetett volna akár a film egyik drámai aduásza is.
Csakhát sem ő, sem a
John Wick-frizurás Kenau Reeves nem feledtetik pl. Laurence
Fishburne hiányát; az új Morpheus sokkal inkább egy Men in Black-paródiába illene. Smith ügynök pedig Neo ellenfeléből itt valahogy egy homárgyanús játszópajtássá vedlett át, aki „váratlan szövetség” címén még ki is menti a kiválasztott irháját egy ponton.
Az első Mátrix egy kissé túlstilizált, de mondandójában okos akció-sci-fi volt, melynek intelmei a mai világunkban mind inkább felismerhetők. Összes folytatását a kukába valónak tartom, beleértve a legújabb, 2 és fél órás Feltámadásokat is. Egy amputált lelkű, meddő szövegdézsa az egész; gondolati, érzelmi és látványi fronton is csak büntetett engem minden figyelemért, melyet törekedtem kipréselni magamból.
- 1 felvetését (kezdve azzal, hogy miért csüng még most is a fél világ a szimulált világon?) nem tudja közhelyeknél tovább építeni, működő gondolatmenetté,
- 1 szereplőjét se tudja emberibbé tenni egy retro PC-pixelfiguránál,
- 1 akciójelenetét nem tudja még azzal a jól felismerhető stílussal se bevonni, nemhogy igazi téttel, izgalommal vagy jelentőséggel.
Talán a személyes élmény a szokottnál jobban bejátszik most, de vállalom: egyest adok ötös skálán a Mátrix: Feltámadásokra. Kicsit sem érte meg végigtespedni, vagy a feltételezhető értelmét bogarászni. Azt tudom javasolni: ha egy Mátrix-filmnek már alcíme is van, kerüljétek el!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése