Michael Mann a kevés filmkészítők egyike, akiktől még lehet komoly felnőtt moziművekre számítani. Mindig alaposan építi föl a történetet, és nem vágatja rövidebbre a főszereplők bemutatására szánt időt, csak azért, hogy látványoskodjon. A legtöbben a Heat
(Szemtől Szemben) rendezőjeként gondolnak rá, sokaknak a kedvenc akcióthrillere (nálam is előkelő helyen szerepel). Következő rendezése azonban már fajsúlyosabb problémakört boncol, mint egy rabló-pandúr-bűnügy, és
többet is mond arról a világról, amelyben élünk.
Jeffrey
Wigand a világ egyik legnagyobb dohányipari cégénél, a Brown & Williamson-nál dolgozott vezető pozícióban. Erkölcsi aggályai miatt kirúgják, titoktartást iratnak alá vele, fenyegetik. Bennfentes szakemberként tudja, hogy az óriáscég - meg még 6 másik szintén a globális súlycsoportból - függőséget fokozó anyagokkal kísérletezik, de nem mer szembeszállni velük.
Lowell Bergman, a CBS-es 60 Minutes műsor producere győzi meg róla lassan, hogy álljon a nyilvánosság elé, mint a multicég elleni per
koronatanúja. De hátuk mögött a CBS fejesei kiegyeznek a pénzmogulokkal, és
letiltják a Wiganddal készült vágatlan interjút. Mindkét férfi egy lépésre kerül attól,
hogy szakmailag teljesen tönkretegyék őket...
Fantasztikus, ahogy A bennfentes kibontja ezt az összetett dilemmát erről a vállalati összeesküvésről, anélkül, hogy monotonná vagy fontoskodóvá válna. A
CBS-t – és így általában minden nagy TV-csatornát – száraz tényszerűséggel mutatja
annak, ami: egy vállalkozás, mely minden etikai szóvirág mellett is kőkemény üzleti
alapon van működtetve – tehát fel is vásárolható. „Független sajtó? Csak azok számára az, akik birtokolják.”
Örültem, hogy a film már az elején se csupán a
„kimeríthetetlen csekkfüzetükkel” indokolja, miért nem éri utol soha a törvény az
ilyen perelőgép multikat. Wigand-ra lépésenként nehezedik rá a tény, hogy vállalt
szerepe informátorként egy évekig tartó médiaháborút jelent. Olyat, melyben múltja legapróbb
botlása is bármikor fegyverré válhat a szava, hitele, sőt az életkilátásai ellen.
Mikor
az interjúban lamentál, hogy megérte-e sajtó elé állnia, és igennel felel, a
sors szaván fogja őt, és a narratíva is visszakanyarodik majd ehhez.
Ez a másik dolog, amivel Mann szerintem briliánsan bánik itt: a konfliktus lélektani oldala. "Akció" vagy gyilkosságok nélkül is teljesen átéreztem, ahogy a két "főhős" más-más módon, de megsínyli az egész hercehurcát. Wigand-nak tönkremegy a magánélete, nem tudhatja, legközelebb meddig mennek el dúsgazdag rosszakarói, hogy leálljon.
Az állandó bizonytalanság, örökké egy céges nagyhatalom célkeresztjében élni felőrli az embert, és ez az érzet mindenhol ott lappang: a meghallgatáson, a TV-adásnál, az otthon magányában. Amit A bennfentes újra meg újra kérdez a nézőtől, hogy tényleg megéri-e? Érnek annyit az elveid, hogy évekig hadakozz miattuk, elveszítsd, ami/aki fontos neked, - és mindezt valószínűleg hiába?
Tele príma alakításokkal a produkció, bár senki sem rí ki úgy igazán. Russel Crowe alakítása méltán
kapott Oscar-jelölést, kettősük Al Pacino-val kitűnő dinamikát csihol riporter
és alanya között. Mann nem hagyja kipárologni a személyességet a sok jogi zsargon közepette: ez az
ügy végig Jeff Wigand saját golgotája, bár Bergman is szembekerül a saját főnökeivel, ahogy tartja neki a hátát. És nincs igazi győzelem a végén: az iparágat ugyan óriási sarcra ítélték, de ők ketten magukra maradnak lelki veszteségeikkel. "Mit mondok majd a következő interjúalanynak? Bízzon bennem: talán megvédem, talán nem."
Gondolom, a film kedvelői közül nemcsak nekem
kedvenc részem a meghallgatás. A fő „gonosz”, a dohányipari gigász a legbakfittyebb, legpitibb módon, az ügyvédjük belepofázásával hátráltatja
Wigand tanúzását, míg a kihallgató dühösen le nem állítja. Valami
fenomenális jelenet, még a hihetőség határán belüli fórumvihar.
Michael
Mann-nak ez a jogtalanul elfeledett krimije ’99 egyik ékköve: intelligens, kiélezett, érzékkel dramatizált, hiteles összképű összeesküvés-sztori.
Aki meg pont a Heat-tel szembeállítva bírálja, annak még iskolapadban a helye: csak a kevésbé
szexepiles alaptéma miatt vérzett EZ el a pénztáraknál, AMAZ meg nem. Most, egy emberöltővel később én is fölfedeztem A bennfentest: a filmes alkotó győzelmét látom benne – még inkább, mint Mann és Pacino előző közös munkájában.
Éppen ezért 5/5-re értékelem.
Éppen ezért 5/5-re értékelem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése