Elég ritkán
fordul elő, hogy egy film eléri – legyen az bármilyen jól vagy rosszul
összeszerelve -, hogy +- 2 órára otthon érezzem magam egy
máskülönben számomra idegen témában, mielőtt a történet és szereplői
kibontakoznak. Sose leszek autóbolond, a Ford V Ferrari – magyar címén Az
aszfalt királyai – mégis beszippantott a maga stilizált világába,
megszerettette velem a „nem céges” karaktereit, fordulatain tartotta a figyelmemet szinte a teljes 2 és fél órás futamidőre.
A Ford Motor
Company elnöke, ifjabb Henry Ford eltökéli, hogy egy vadiúj versenyautó-típust állít
csatasorba, ezzel megtörendő a Ferrari egyeduralmát a piacon. A korábbi versenyzőt, Carroll Shelbyt bízzák meg a tervezéssel, ő pedig egy még kiválóbb pilótát, a szerelő Ken Miles-t szúrja ki, hogy a 66-os Le Mans-i versenynél képviselje a csapatot. Viszont az önfejű Miles alig-alig viseli
el Ford öltönyös pojácáit, akik szinte bérmunkásként dirigálják őt és Shelbyt.
Meglepődtem,
milyen jó érzékkel pumpálja James Mangold ezt a sportdrámát adrenalinnal: rendezése
mellett a vágás követhető, ám sebes tempót diktál, a kameraszögek szinte az
anyósülésre ültetnek minket, mihelyt valaki a volánnál ül. Igazából már a
pálya közelében is érezni Shelby-ék vállalkozásának tétjét, a felkészülésük
terheit, a hajtás izzását (nagyot néztem, mikor Miles élesben viszi végig a kört nyitva lógó ajtóval.)
A még hihetően erős tónusozás a történetre is ráizmosít; inkább csak a vége a felé nehezedik kicsit ránk az egésznek a
hossza. Egyszerűen korlátok nélkülinek éreztem a film világát: ahogy a Volt
egyszer egy Hollywood-nál, itt is időn kívülinek hat a picit kiszínezett 60-as
évekbeli környezet. És ezt a vibráló légkört kicsit sem lohasztja az ipari háttér
felvázolása vagy a szakinfók csepegtetése.
Tarolt nálam a
két főszereplő: Matt Damon és Christian Bale külön és párban is brillíroztak. Ken Miles önfejűsége, barátsága Shelby-vel, családjának támasza, a két
férfi küszködése a vállalati kotnyelességgel mind ráveszik a nézőt, hogy
drukkoljon ne csak a sikerüknek, de a sikerük elismerésének.
Caitriona Balfe, mint Miles felesége, Mollie, és fiuk, Noah Jupe Peter-e szintén értékes, valódi személyiségek voltak, akik szívvel töltötték meg nekem Miles magánéletének jeleneteit. Rajtuk kívül még a II. HF-et játszó Travy Letts tud magára figyelmet irányítani… viszont az alelnök, meg a többi céges pofa már nagyon egysíkú karikatúrák. A film alapján nem is igazán értem, minek töm ilyen féleszű alakokat pénzzel a főnökük...
Caitriona Balfe, mint Miles felesége, Mollie, és fiuk, Noah Jupe Peter-e szintén értékes, valódi személyiségek voltak, akik szívvel töltötték meg nekem Miles magánéletének jeleneteit. Rajtuk kívül még a II. HF-et játszó Travy Letts tud magára figyelmet irányítani… viszont az alelnök, meg a többi céges pofa már nagyon egysíkú karikatúrák. A film alapján nem is igazán értem, minek töm ilyen féleszű alakokat pénzzel a főnökük...
De elsősorban Bale - aki újabb szerepért fogyott jó soványra - tud tündökölni a nagyvásznon. Hamar megkedveltem ezt az öntörvényű őstehetséget, kinek száján ami a szívén, de éppúgy képes uralni és fékezni magát, mint a járművét. Mikor Fordék ötletét
követve egyszerre ér finish-be 2 pilótatársával – így hirdetve a cég megújult
nimbuszát –, se nem önzetlen, se nem hajol meg előttük.
Magában dönti el, hogy a győzelem elsősorban az új modellé, mégha tényleg a legjobb pilóta is hasít vele az aszfalton. Shelby és egy csomó más ember közös munkájának eredménye, amivel kétszínűség volna az egóját fényezni. Annál jobban sajnáljuk, mikor is többé már nem szál ki a kocsiból...
Magában dönti el, hogy a győzelem elsősorban az új modellé, mégha tényleg a legjobb pilóta is hasít vele az aszfalton. Shelby és egy csomó más ember közös munkájának eredménye, amivel kétszínűség volna az egóját fényezni. Annál jobban sajnáljuk, mikor is többé már nem szál ki a kocsiból...
Maga a történet elég szokványos forgatókönyv
mentén halad, de ettől még ügyesen összerakott és főleg pazarul tálalt: nem untatja a
néző fülét, mikor a járgány technikai részleteiről hangzik el valami. És bár Ford emberei felőlem rajzfilmek is lehetnének, nagyon is
átjön a filmből, milyen kemény és stresszes naponta együttdolgozni a szponzor törtető
megbízottjaival a nyakadon: az efféle versenyben is mindig résen kell lenni, az
állandó sietség közepette manőverezni, hol a sarkadra állva, hol a körülményekhez idomulva.
Élmezőnyben ment át a célvonalon a Ford
V Ferrari az én stopperem szerint: az év egyik legenergikusabb, legmenőbb gyártmánya, színes karakterekkel és kitűnő atmoszférával. Ötös skálán egy szilaj négyest kap tőlem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése