Három
gengszterfeleség besokall tőle, hogy nem kapnak érdemi pénzsegélyt a new york-i
ír maffiától, miután férjeiket lecsukták. Bezzeg mikor ők szedik be a védelmi
pénzt, a sikerük és térnyerésük felbőszíti a régimódi bűncsaládot és
konkurenseiket is…!
Nem
hinném, hogy Andrea Berloff nagyon el lenne keseredve amiatt, hogy első
rendezését ilyen rosszul fogadták a kritikusok és a nézők is. Ugyanis az
évtized feminista divathullámáig visszakövethető, hogy miért is tűnhet olyan
erőtlennek, felszínesnek és identitászavarosnak A bűn királynői. Átgondolt sztori,
éles dramaturgia, új fogás a gengszterkarrier témáján, árnyalt jellemrajzok,
érzékkel irányított színészi munka, hihető bűnhierarchia és benne való
érvényesülési út, röviden: a szerzői elhivatottság minden jele hiányzik róla.
Nem tudja beszúrni a pont jó arányt, ahol egyszerre lehet lazán szórakoztató és
súlyozottan drámai.
A
vágószobában rekedhettek kulcspillanatok, mert a trió befutása, tündöklése és
bukása mind olyan puhítottan vannak bemutatva. Az asszonyok először folyton csak
nyelnek a környezetük lenézése miatt, aztán egy saját ötletük úgy beválik, hogy
az valahogy egekig repíti szerencsecsillagukat, majd vissza a föld mélyébe,
miután elszálltak az új hatalmuktól. Olyan természetesnek veszi az írás ezt a
bevetett sémát, mintha csak a sarki fűszereshez szereznének vásárlókat. Fogalmam
sincs, milyen tudás, karizma vagy szervezőmunka révén lettek a feleségek hírhedt
üzletasszonyok, akik ráadásul életveszélyes stiklik garmadáját ússzák meg úgy, hogy
szinte az arcuk se rebben. Nem tud saját világot építeni a film.
Annak
még látom értelmét, hogy a fellépésük határozott, de kevésbé rémiszt(get)ő, mint lúzer
férjeiké volt, és ez bejön a helyi boltosoknak, kiskereskedőknek, etcetera. A
zsigerből megfélemlítést felváltja az alapos utánajárás és „ügyintézés”, ezért
veszik őket komolyan. Naná, hogy örülni fog a néző, ha Kathy, a gondokkal
naponta birkózó anya, Ruby, a lenézett afroamcsi szépasszony és Claire, a
folyton csak vert áldozat végre magukra találnak, és bizonyítanak! Ha tényleg
csak ezt az eredményt védenék később is, hogy nem kell többet szűkölködniük és
megaláztatásokat tűrni, akkor a szimpátia, és ami azt illeti, a logika is velük
maradna.
De
Berloff-nak mintha nem lenne részletes térkép a fejében, hogy innét merre menjen tovább: a könnyed krimis tanmesék felé,
vagy a komor Keresztapás-Nagymenős stílusvonalra. Ezért lehet, hogy olyan súlytalanok
a főbb fordulatok és közhelyesek a párbeszédek, felszínes tekintélyszózatokkal
a tiszteletről. Fejükbe száll ugyan a
hatalom, de nem pszichológiailag, csak agyilag (Claire simán megússza tahó
férje lelövését); sosem kell belátniuk, hogy a hatalmi játszmáért talán túl sok
vérrel fizetnek. Még a végén sem hajlandó a dramaturgia felelősségre vonni
őket, mikor Claire-t meggyilkolták, Ruby és Kathy pedig farkasszemez egymással,
míg unottan ki nem békülnek. Ha nincs is olyan tömény femináci reklámbeütése ennek, mint a Captain Marvel, Last Jedi vagy Ghostbusters
’16, attól még nagyon lagymatag gengszterfilm.
2/5-öt adok rá. Ha az
eredeti cím „A konyha”, úgy az alkotás maga is egy nagy rumli, ahol elkél az alapos
takarítás.
NEXT: :
„Maga
nem figyel, igaz?
Ugyanazok a kérdések minden
héten.
Milyen az állása?
Van-e negatív gondolata?
MÁSOM SINCS, mint negatív gondolat.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése