„Nem hiába
mondják, sok példa van rá: hogy ájtatos arccal, kegyes gyakorlattal becukrozzuk
magát az Ördögöt.”
(V mint Vérbosszú)
Többször csámcsogtam már azon, milyen kézenfekvő kritikamódszer az ember befogadókészségére
hivatkozva, kerülőúton méltatni akár hentelős, akár pszichológiai horrorfilmeket.
Mikor így ajánljuk, hogy „nehezen emészthető”, vagy „nem mindenkinek fog bejönni”, akaratlanul is bizonyítani akarjuk az ellenkezőjét. Szerintem
ez a szlogen eleve kihúzza az érdemi vita talaját a fogyasztó lába alól, és nem
nehéz kiszúrni egy rendezői vízión – bármilyen kiépített is –, ha ezt sugallva zárja ki az ellenvéleményt. Ha nem kerülsz a vízió hatása
alá, akkor tuti te nem vagy elég készséges annak befogadására. Ugye…?
Ezért tartom túlzásnak a hírnevet, melyre Ari Aster Midsommar-re szert tett a kritikusok zöme részéről. Kétségkívül létező
erényeivel takargatja a foghíjakat is, pedig közel se működnek olyannyira jól, mint a magabiztos rendezés és képi világ beállítja nekünk. Történetvezetése nagyon huzatos, menthetetlenül túl van nyújtva (2 és fél órás!), miközben
ki se látszik a már fárasztóan sok ködösítésből, ájtatos önfényező mellébeszélésből. Többet bíbelődik túldíszített jelkép-rendszerével, mint azt a sovány rémtörténet indokolná; a feszültséget rendre kikezdi az unalom és a megjátszottság.
NEM vitatom a
film pszichológiai erényeit: tényleg képes felkavarni, dezorientálni a nézőt.
Bizonyos fokig ráveheti, hogy leeressze előítéletei páncélingjét, hogy feltárja magát az élménynek, mint ahogy a szereplők is igazodnak a zárt svéd közösséghez, a divatos „kulturális elfogadás” jegyében. Ügyesen rá tud játszani az ismeretlentől és meg-nem-feleléstől való félelmünkre, melyen az egész koncepció
nyugszik. Csupa mosoly, patyolattisztára mosott ruha (és agy) mindenfelé, csak
a napfényes természet lágy öle.
Ezt a szociális
finomterrort ragadja meg egészen jól a film, bár némi szatirikus túlzásokkal. Úgy
hat ez az egyénre, akár a drog, amit Dani és útitársai szó szerint is bekapnak:
a mentális közeg kis adagokban, lassan veszi rá őket egyre jobban a megnyílásra,
az énfeladásra. Ki hamarabb, ki később eszmél rá, hogy ez egyet jelent a teljes
kiszolgáltatottsággal, de az eleve véráldozatnak odacsalt civilt már
könnyű elkeríteni, megmérgezni és kivégezni. Régi rituális-horror-képlet, csak egy kicsit
lélektanibb elővezetéssel, a háttérben tartott gore-ral.
Szóval Dani és
Christian egyszerű nyugati fiatalok, párkapcsolati válságban: Christian nem mer
4 év után szakítani a lánnyal, mivel az lelki válságban van egy családi
tragédia utóhatásaként. Egy Svédországban megismert haverjuk elhívja őket és
néhány egyetemista haverjukat vakációra egy svéd faluba, ahol a
napforduló tiszteletére épp ünnepséget tartanak. A tolerancia és kikapcsolódás
jegyében lenyelik a falusiak fura hitvilágát, melyről túl későn ismerik föl, hogy fanatikus; a nem-"családtagok" életét elvenni is a részét képezi.
Nem nehéz a szakítás rút allegóriájaként értelmezni mindazt,
amit a szekta a fiatalokkal művel, a természeti körforgás jegyében. Dani nem tud kötődni Christian-höz és haverjaihoz, kívülállónak
érezte magát köztük. Ám amikor a „haverok” lesznek a kívülálló kisebbség, éppen
hogy nem látja "párján" az aggódást eltűnésük miatt. Ügyes elmetrükknek
tartom a szektától, hogy mire a két fiatal – részben persze a kábítóital miatt – már
feladták méltóságukat egy-egy abszurd rítushoz, az egyikük bűvöletével fokozzák
a másikét:
Amikor Dani meglesi, hogy Christian szexel egy helyi lánnyal, hisztérikus sírását a többi lány terápiaszerűvé lényegíti át, ahogy szimpátiakiáltást hallatnak vele. Ugye: a párkapcsolat megszakítása, a fájdalomtól szabadulás az új kezdet előtt. (Gondolom, ettől mosolyoghat a végén Dani, a felkoncolt srácok máglyája előtt.)
Amikor Dani meglesi, hogy Christian szexel egy helyi lánnyal, hisztérikus sírását a többi lány terápiaszerűvé lényegíti át, ahogy szimpátiakiáltást hallatnak vele. Ugye: a párkapcsolat megszakítása, a fájdalomtól szabadulás az új kezdet előtt. (Gondolom, ettől mosolyoghat a végén Dani, a felkoncolt srácok máglyája előtt.)
Látom én, miért nem adott Aster
vastag jellemet a külön figuráknak, sem tempót a eseményfolyásnak: egyetlen delejező
látomással invitál belső utazásra minket, fogódzók nélkül. De ez a látomás
inkább a cár új ruhája, mintsem jelentéssel bíró, meditatív tapasztalat. A tónus fátyla mögött alig
van tartalom, és ez szerintem nem hárítható el azzal, hogy "ó, ez csak egy horrorfilm".
Előkerül az egyedüllét témája, az összetartozás kötelékének szerepe, a beilleszkedés kétélűsége. De csak míg a tipikus ifjú horror-áldozatok végleg bent rekednek az idilli csapdában. Már a startnál, szektás haverjuk csalihívása előtt se látok értékeket, veszélyérzetet Chris-en és a többieken, így kegyetlen végzetük is kevésbé tud szíven ütni.
Előkerül az egyedüllét témája, az összetartozás kötelékének szerepe, a beilleszkedés kétélűsége. De csak míg a tipikus ifjú horror-áldozatok végleg bent rekednek az idilli csapdában. Már a startnál, szektás haverjuk csalihívása előtt se látok értékeket, veszélyérzetet Chris-en és a többieken, így kegyetlen végzetük is kevésbé tud szíven ütni.
A zárás sem igazán azt a morbid, feszült extázist, vagy önvizsgálatra intő félelmet keltette bennem, amire Aster hajt – inkább csak ürességet és tárgytalan rosszérzést. (Mellesleg: csak nekem jutott eszembe a Christian-re adott medvebőrről Nicolas Cage a The Wicker Man remake-ből?)
Tapétányi ábrával vannak kidíszítve a jelmezek és díszletek, és épp ez a baj. Aster elveszlik az észak-európai folklór bogarászásában, mintha inkább dokumentumfilmet készítene. A sok szimbólum elnyom valami közvetlenebb, igazibb nyelvezetet és értéket – valamit, aminek semmi köze a „biztonságérzetünkhöz".
Míg
a tavalyi
Mandy nyíltan gyilkos, pokolszerű őrületet generál, a Midsommar egy
ál-Mennyország burkoltan gyilkos víziójával törekszik beszippantani minket. Van érzéke a zsigeri ingerlésre, de a tartalommal
félmunkát végez. Kivehető a lelki elváltozás az áldozatokon, de azok így is csak eldobható bábuk, elpusztításuk pedig egy zavaros és kétértelmű allegóriát fejez ki. Nem lett volna ez rossz napfényes alászállás a lélek sötét
zugaiba, de a sok stílus mellől hiányzik az életszerű, érett személyes kálvária.
Komfortzónám mentegetése nélkül „húzom le” tehát a Midsommar-t egy 3/5-re.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése