
Phil
Lord és Chris Miller 5 éve az évtized egyik legkreatívabb és -rétegeltebb animációs filmjét hozták össze, amely egyszerre tudott szólni gyerek- és felnőtt nézőihez, nemcsak az egyikhez a másik kárára. A The LEGO Movie egy nem várt bravúr volt, fantasztikus
összhangban mozgatta belső világa történetét a mi valóságunkéval, mindkét vonalon megtartva az érdeklődésünket. Humora okos volt, szereplői értelmesen viccesek,
látványtervezése hovatovább briliáns. Univerzálisnak hatott üzenete a saját
egyediségünk és alkotókészségünk értékéről, egy olyan „felnőtt” struktúrában,
ahol mindennek a legfőbb „ura” a „biznisz.”

- A Duplók, mint új nemezis;
- a Mad Max-szerű jövőváros, Apokalipsburg;
- A kozmosz ajtaja a 2001: Űrodüsszeia monolitját idézi;
- a riasztó ellentét a Systar-(magyarban Teshó-)rendszer csupa-mosoly külsőségei és a romboló-elmásító tendenciái között;
- Amitakarok királynő mint hamis főgonosz;
- LEGO-Batman talpig fehér vőlegényként is poénbomba;
- és sikerült a szakállas időutazásos sablonból egy egész izgalmas történetcsavart rittyenteni.

Nem hinném, hogy csak „az újdonság varázsa” múlt volna el. A 2. rész érezhetően
kevesebbet markol az 1.-höz képest: valahogy triviálisabb, közhelyesebb, puhítottabb a modora. Inkább
egy sokadik Star Wars-szerű űrfantáziára hasonlít, mintsem egy LEGO-ból épült mátrixdimenzióra, társadalombíráló éllel (pl. Rex karaktere simán elmenne LEGO-Han-Solo-hasonmásnak).

Még az alcímből is az rí le nekem, hogy a készítők takargatják, mennyire elapadt a kreatív aranybányájuk. Könnyű „The Second Part”-nak címkézni egy újabb darabot, azt a látszatot keltve, hogy egyetlen nagy, szerves eposzt kapunk az első filmmel egybeillesztve. Ebből kb. annyi igaz, hogy az 1. rész végén látott inváziótól indítunk.
Semmi nem köti az újabb sztorit szorosabban az 1. Lego-filméhez: intő jele ennek,
ahogy a korábbi főgonosz, a jó útra tért Lord Biznisz egy köszönéssel kiveti magát a produkcióból, mintha csak golfozni támadt volna kedve. Mi
a szösz…?

Végig azt éreztem, hogy az új alkotás nem próbál szólni hozzám, mint felnőtt LEGO-kedvelőhöz: ez az öncélú fivér-hugi-civakodás a mi síkunkon direkt gyereknézőkre szabott konfliktusürügy, de annyival butább és kisstílűbb, mint a felnőtt és gyerek nemzedék közti meg-nem-értés problematikája az 1. részből!
(Egyéként az apát ezúttal hiába keressük.)
(Egyéként az apát ezúttal hiába keressük.)
- azért is, mert ez az új „nagy konfliktusunk” az emberi síkon,
- az, ahogy varázsütésre elrendeződik minden,
- illetve az is, ahogy hozzátákolják a rizsát a felnőtté válásról – lepecsételve azt a „Minden szupi szuper” alternatív kiadásával.

Nem
látok sok belső logikát a Duplók szándékaiban, ha nem lesünk át folyton a való
világ történéseibe. Értem én, hogy úgy viselkednek, mint az éretlen emberlány, aki a
valóságban játszik velük: minden színeset szétbontanak, cukormázas dolgok
épülnek belőlük a saját rendszerükben,

De
hogy mindezt azért tették, hogy Emmet-ékkel mindenképp összebarátkozzanak, azt nem veszem
be – még úgy se, hogy királynőjük Emmet leharapott szívajándékából jött létre, Isten tudja, hogyan…
Egész jópofa agyrém ez az űresküvő, amire épp az örök agglegény Batman-t szúrták ki, mert "az egység még meggátolja a világvégét". Végülis nem egy rossz gondolat, csak túl leegyszerűsítettnek, előrágottnak találtam: ha a 2 testvér kibékül, világaik is békét kötnek; ha tovább harcolnak, nincs több
legózás, ami a lakóira nézve szó szerint „game over”-t jelent. Mintha már attól méltó folytatás volna ez, hogy ugyanazt a pattogó, vicctarkított ötlethalmozást csinálja - egy embercsalád életéhez kötve -, mint az eredeti Lego-kaland.

A visszatérők maradtak, akik voltak, ami hol javára válik a filmnek, hol meg kiábrándító mindazok után, amin az 1. részben és azóta keresztülmentek. Miután Káosz kapitány a
Teshó-rendszerbe hurcolja őket, a készítők csak Vadócot próbálják fontosan tartani,
hogy ne csak a bajba jutott hölggyé sorvadjon a szerepe.
"Le kell állnod...!"
"Azért mondod, mert agymosott vagy!"
A George Lucas-románcíró iskolában tapsolnának erre...

Rex-et a raptoraival érdekes adaléknak tartom a szériába, mint afféle téves mentort a főhősnek. Emmet-et lenyűgözi a magabiztos kalandor-sablon, utánozni próbálja, mert úgy véli, hogy Vadóc pont ilyen „kemény” felnőtt fickónak akarja látni őt.

A 2014-es mű megragadta a LEGO esszenciáját, felélesztette és újra megalapozta a gyerekkori
rajongásunkat egy játék iránt, ami voltaképpen gondolkodni, alkotni is tanítani képes a használóját. Messze nemcsak arról van itt szó, hogy "azóta kinőttünk volna a mesékből": az alkotók egy finoman hangolt mestermunkát akartak rendelésre újrázni, ami végül felemás értéket eredményezett. A Lego-kaland 2., bár legtöbb építőeleme ugyanaz, inkább a gyerekbarát tartozéka, mintsem méltó társa
az elődnek: egy láthatatlan tónushártya zárja el attól, hogy följuthasson elődje korosztályfüggetlen horizontjára.

Ha tényleg őszinte akarok
lenni, szám szerint egy 3/5-öt tartok korrektnek megadni rá. Gyerekek
10 év alatt könnyen elszórakozhatnak rajta; ettől idősebbek már inkább csak az ő kedvükért fogják velük együtt végigülni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése