William Kamkwamba Malawiból a 2000-es években egy szélturbinát épített egyszerű alkatrészekből, hogy ily módon segítse családját és a szülőfaluját, Wimbét. Az ő történetét választotta rendezői debütje gyanánt Chiwetel Ejiofor, aki egyszersmind Trywell-t, William
édesapját alakítja filmjében.
Maxwell Simba a jó műszaki érzékű tinédzser szerepében méltó társa
Ejiofor-nak, de ami még fontosabb: mindketten egy igazi, a földön járó, mégse szenvelgő drámában adnak egy-egy izmos alakítást. Ez a produkció nálam is (némi túlzással) egyfajta „éhínségszezont” tört
meg: az első igazán értékes hajtás, amire ráakadtam 2019 termőföldjén.
Ejiofor színészként, rendezőként és íróként is megállta a lábát. A The Boy, Who Harnessed The Wind álságosság nélkül illusztrálja, mit jelent megélhetést nyújtani ebben a keserves, kilátástalan klímában, ami egyre embertelenebbé teszi az itt élőket.
Sőt: éppen az
álságosságot támadja az elnöki parádé jelenetével, ahol a falu öregjét a testőrség agyonveri, csak mert szót emelt a rossz életkörülmények ellen. "A kormány letagadja a válságot. Nem ismerik el a hiányt." Komolyan veszi
a nézőt, és így mi is komolyan vesszük, átéljük a Kamkwambák mindennapi
nehézségeit:
·
mikor a szülők
nem tudják tovább fizetni Will tanulását,
·
a korrupt országvezetés közönye a vidék válsága iránt,
·
a fakitermelés
problematikája,
·
és csak ezek után
jutunk el ahhoz a földi pokolhoz, amit az aszály elhúzódása
teremt: éhínség, statárium, fosztogatás, elvándorlás.
·
Mindezek közepén pedig
a család küszködése a széthullás ellen. „Ha
ételt adsz annak a kutyának, kitekerem a nyakad.””Eggyel kevesebb száj, amit
etetni kell.”
Azért a forgatókönyv távol áll a tökéletestől. A dráma ívét legalább annyira adja a férj-apa küszködése, mint Will találmánya: kettejük közül a szülő megy keresztül nagy értékválságon, míg William végig hű marad saját lelkületéhez. Trywell ellentmondásos férfi családfenntartóként: támogató és felelősségteljes, csak kissé túl tekintélyelvű; nyomás alatt nincs kellő önkritikája tolerálni, ha egy családtag szava vagy tette ellentmond az akaratának.
Lépésről lépésre fogy el a lelkiereje: fiát a szükségben szinte
segédmunkásaként utasítja, és dühödten töri szét William szélmalom-makettjét, amit csak egy bosszantó, gyerekes álomnak tart. "Néha álom, máskor meg hazugság." Minden hibájával együtt is egy valódi, megérthető személy ismerhető fel benne, akit egyszerűen megtört a régóta vállain cipelt óriási teher.
Becsülöm, ha egy drámában a szembesítés egyszerre őszinte és kifinomult. Trywell-t a felesége, Agnes igazi élettársként, nem alárendelt
asszonyként józanítja ki, vádaskodás nélkül. Rámutat, hogy Trywell-nek most először nem fizikai vagy anyagi erőfeszítést kell tennie, hanem gondolkodás-belit: vagy leküzdi kishitűségét, vagy nem marad családja, akikért küzdhetne. „Mikor hagyjuk abba, hogy mindig elveszítünk valamit?”
Külön
tetszik, hogy a feleség a „működés” szót veszi elő: amibe eddig fogtak, az „nem működött”, arra célozva, hogy a fiuk ötlete, az ő saját munkája még igen. És nemcsak egy beismerő párbeszédből látni, amikor ez a két ember, apa és fia már kölcsönösen tud hinni a másikban.
"Működhet, ha segítesz."
|
Nem gondoltam, hogy épp a Netflix logója alatt találok rá az idei első pozitív filmes csalódásomra. Kedvelhetőnek találtam a főszereplőt és családja tagjait, meglepően könnyű volt a helyükbe képzelnem magamat, és okos kérdések merültek föl egy közösség összetartásának a fontosságáról – különösen, ha a természet végképp aláássa a mindennapi
élet feltételeit. Másrészt William tudásgyarapodását elég szakadozva vezetik végig,
és már nagyon a vége felé tartunk, mire elérjük a tényleg inspiráló részeket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése