2013. szeptember 28., szombat

Red 2.


2010-ben az első Red-mozi egy középszerű akcióvígjáték volt, humorosra ferdített Bond-stílusban előadva, egyszerű és kiszámítható sémával, de kedvelhető figurákkal és élvezhető alaphangulattal. Röviden: szatíra volt kémfilmekről.

A 2. rész új rendező, Dean Parrisot keze alá került, aki ugyanazt a kockázatmentes receptet igyekezett követni, mint a prequel: könnyed, akcióorientált heist-mozi, sok-sok humorral és A-listás szereposztással.


Az arányok egész kicsit eltolódtak itt. Fordulatosabb, mint az első Red, viszont több benne a nyilvánvaló forgatókönyvi hiba. Több szereplőt mozgat anélkül, hogy a régiek imidzse nagyobbat sérülne. Háttereik viszont annyira jelentéktelenek, mint a pár soros ismertetők egy gimis tabló arcképei alatt.
Még maga a sztori is lényegében változatlan: valaki likvidálni akarja a korábbi CIA-tisztogatókat, Frank Mosest és Marvin Boggs-ot, így azok a felelősök nyomába erednek. Frank barátnője, Sarah megint velük lesz kénytelen bujkálni, és ismét betársul hozzájuk az idős maszekügynök, Victoria.

Üldöztetésük egy hidegháborús kísérlet, a Nadragulya-program miatt kezdődik újra. Kiderítik, hogy a hidegháború idején egy Bailey nevű tudós feltalált egy új típusú bombát, ami vörös higannyal működik, és hatóereje egy kisebb atombombáénak felel meg. A Nadragulya keresői közt Frank Katját, az orosz ügynöknőt is viszontlátja, akivel hajdan viszonya volt.


A Red 2. nagyjából úgy fut le, mint a Szerencsekerék egyik adása: cserélődik, hogy a résztvevők melyike mit pörget ki, és hány találata lesz a színtéren. Időnként még valamilyen "ajándéktárgyhoz" is hozzájutnak, ha ügyesek. Ám ha a feladványt nem fejtik meg időben, senki nem nyer.
 3 
 0 
 0 
 
 0 
A kémek és titkosügynökök világát ugyanazzal a pikáns öniróniával ábrázolják, mint eddig. A poénok nagyobbik része (a produkció első harmadában) működik. Ahogy Victória telefonon pletyizik Frankkel, miközben savval locsolja le a kádban a hullákat, nem tehetek róla: nagyon vicces. Ugyanígy mikor Marvin lelki terrorral "faggat" egy öltönyös hapsit a pusztában. A Red műfajilag nem paródia, de sosem ijed meg attól, hogy gúnyolódjon a kémfilmek zsánerkliséin meg unalomig használt embertípusain:
  • a szende barátnő,
  • rég nem látott, szexi ügynöknő,
  • a(z ál)hiperaktív tudós,
  • az abszurdul profi bérgyilkos,
  • aki saját luxusrepülőjén utazgat,
  • titkos hidegháborús program
stb.
 1 
 1 
 8 
 0 
  0   
Nem sokszor sikerül elérni hollywood-i műben, hogy a sok humor és a sok akció legalább egymást ne akadályozza. Itt ezt sikerült megoldani. Humoros szöveg vagy közjáték akad szépszerivel, de picit nagyobb lendülettel is zajlanak az események az első részhez képest. Bár a poénok minősége változó, a tempó és a hangulat majdnem végig megmarad: úgy érezzük, mintha mi is egy sportkocsival száguldoznánk az országúton. Aki csak elnézni akar egy filmet, és megelégszik a formális megoldásokkal a cselekményben, az jóízűen szórakozhat a Red 2.-n.
 4 
 2 
 0 
 0 
Sajnos ezek egyike sem technikai pozitívum. Minden hangulat dacára egy igen zagyván megírt forgatókönyv mentén haladunk, tipikus "ki ver át kit?"-felállással. A fél műsoridő eltelik, mire az összes résztvevő felsorakozott. A mellékszálakon - pl. hogy Sarah féltékenysége Katja iránt - el lehet csámcsogni, de legjobb esetben is szokványosak.
P
A
S
S
Z 
Sarah Ross karakterét én nem igazán tudom hová tenni. Hétköznapi nő, aki egy őrült menekülőhajszát már átélt Frankkel, sz'al sikítozás kizárva. Olykor egész ügyesen találja fel magát szorult helyzetekben, mintha ő is afféle amatőr kém volna. Máskor meg úgy viselkedik, mint egy elkényesztetett, izgága liba.
  • Rendre más férfiakat csókolgat, hogy megpuhítsa őket,
  • illetve keresztüldöz egy informátort a fél városon, csak azért, hogy Katját leiskolázza Frank előtt.
Pedig a helyzete alapján még akár megértőek is lehetnénk a lány buzgalma felé. Itt egy viszonylag fiatal nő, aki egy emberöltővel idősebb hapsihoz kötötte magát, ráadásul a férfi múltjáról több mint fél év után is csak keveset tud. Részben az a vágy is munkálkodhat benne, hogy jobban megértse, mivel foglalkozott a párja fénykorában. Mit jelent egy volt titkosügynök barátnőjének lenni azon túl, hogy megosztják az életüket.
De az már ellenszenves, hogy mindaddig izginek fogja fel az egészet, míg Katját meg nem ölik és őt magát Frankkel együtt kivégzőosztag elé nem állítják. Itt aztán már pityereghet! És az elfuserált zárójelenetnél megint Frank és Marvin mellett tombolhat, valami új bevetésen. Meglódítja a fantáziát, mi mindent művelhet ez a dilis fruska egy 3. részben...!
 2 
 5 
 0 
 0 
 0 
Bruce Willis és John Malkovich továbbra is hatásos duót alkotnak a vásznon. Kétdimenziós karaktereket formálnak meg, de leglaább nem esnek ki a szerepükből. Frank és Marvin másként képzelik el a nyugdíjas éveket. Frank Sarah-val szeretne normális kapcsolatban élni, Marvin viszont azt szeretné, hogy tartsák formában magukat. "8 hónapja nem öltél meg senkit!" Valójában Marvin nem akarja, hogy Frank elfelejtse: túl sok piszkos ügyről szereztek tudomást sokéves munkájuk alatt. Mi van, ha megint kedve szottyan egyik rosszakarójuknak levadászni őket? 
1
0
0
0
Minden pozitív főszereplőnek jut legalább 1 db überciki momentum:
  1. Victóriának az, amikor szimuláns őrültként bejut egy londoni szanatóriumba.
  2. Frank hagyja, hogy Katja drogot tegyen az éttermi italába, mint egy kezdőnek.
  3. Sarah nagy autós üldözése úgy ér véget, hogy a zsákmányolt kocsi beszorul két ház közé.
  4. Marvinnak meg ott az a kínomban lekacagott húzása, ahogy felrobbantotta a férfi WC-t.
Ezek azok a percek, amiken nem tudtam eldönteni, hogy nevettetőek vagy inkább nevetségesek.
 Dv
 UAE 
 PG
 LY
 A  I 
A Red 2.-t én hajlanék a "bűnös élvezet" kategóriába sorolni, olyan művekkel egy zsákba téve, mint a Kommandó vagy egy Rambo-folytatás. Kifejezetten pihent aggyal írták meg. Próbálnak ugyan a készítők 1-2 helyen játszani az elvárásainkkal: pl. mikor kiderül, hogy Bailey a legaljasabb játékos, mert 32 évi bezártság után látni akarja főművét aktiválódni. Elvárhatóan okos húzás, hogy tettette a kótyagosságot, lelövi Katját és azokra keni, akik kiszabadították. De ez így sovány vigasz.
A rendezést is bőven oldalba lehet rúgdosni. Az egésznek a pörgése és könnyelmű dobálózása valahogy mégis meghozza azt a vállalható minimumot, hogy érdekeljen, mi történik a vásznon, hová lyukad ki ez a flúgos kémmese. 
 2 
 9 
 0 
 0 
Túlzásnak tartottam olyan égi csodának számító megmeneküléseket, mint ezek:
  1. Egy kormányügynök úgy ölné meg Franket "feltűnés nélkül", hogy a CIA-épületben mindenkit kinyír, akit csak az útjában lát.
  2. Ezt a mészárost Frank megbilincselve tudja kicselezni olyan szobában, ahol nincs rejtekhely, a likvidátor mégis értékes félpillanatokat totojázik.
  3. Frank és Marvin úgy diskurál egy kocsi mögött, hogy a világ legprofibb bérgyilkosa géppuskával szaggatja szitává a kocsit, ami mögé fedezékbe húzódtak.
 2 
 3 
 0 
 
Dean Parrisot nem jó akciórendező. Össze-vissza helyezi el a szereplők eltűnését és felbukkanását, az üldözéseket. Ha ad is rá magyarázat, ki mit hogyan él túl, az légből kapott. Han géppuskázása elől Frankék egy csatornafedélbe tűnnek el, de a világ legprofibb bérgyilkosa nem mászik le. Fél, hogy piszkos lesz a ruhája? Frankék kivégzését Victoria egy épp jókor megkeresett hódolójával hiúsítja meg, épp az utolsó pillanatban. Tudom, hogy ez egy abszurd világ, ahol minden profizmus direkt túlfokozott. De ez itt helyenként már attól vágott el, hogy drukkoljak a szereplőknek.

A kézitusák végig hamisak és megjátszottak. Bruce Willis-ről egy-két hete olvastam, hogy nem vállal többé kaszkadőrmunkát: itteni "gyorsaságát" elnézve meg is tudom érteni. Nem hittem el egy percre sem, hogy közelharcban Frank érdemi ellenfél lehet Hannak.
 C 
 S 
 Ő 
 D 
Han karaktere egyaz egyben hordalék. A villámgyors, szuperképzett bérgyilkos többször mintha direkt egérutat adna Franknek, hogy kicselezze. Frank hajdanán tönkretette Han reputációját, azzal, hogy bevádolta őt. A jelenben, mikor is 20 millát kapott Moses likvidálására, Frankék a magángépét is ellopják. Logikus az volna ilyenkor, hogy legalábbis bonbon-nagyságú darabokra vágja föl a hulláját, ha elkapta és kínhalálban részesítette. 
Nos, nem. 2 esetlen bunyó után Frank pár szóval leszereli, sőt meggyőzi, hogy segítsen nekik. Han végig hűséges is marad a csoporthoz. Fogalmam sincs, mire gondolhatott. Talán ha segít megállítani Baileyt a bombával, azzal újra bevágódik hazájában, Koreában? 
 K 
 Ü 
 L 
 Ö 
 N 
 D 
 Í 
 J 
És rajongói szolgáltatásként - vagy az old-school akciófilmek egyik gyakori dilinyójára emlékezve - a hölgy nézők hátulról-meztelenül láthatják Hant egy reptéri motozáson. Mintha a rendező attól félne, hog az amerikai nők nem néznek elég pornót.
5
0
0
0
0
Nem kimagasló pillanat, viszont a leglátványosabb pontja talán a végén a detonáció. Miután Bailey túszul ejti Saraht, és Franknek sikerül a bombát Bailey orra előtt a gépen eldugnia, az Han gépével együtt szétrobban. Pofonegyszerű, de legalább normális zárójelenet lett volna: a különleges ügynökök bridgádja úgy szemléli a szuperdetonációt az utcán, mintha csak tűzijátékot néznének. 




Ha pár szóval kellene jellemezzem a második Redet, akkor így fogalmaznék:


|J|Ó|P|O|F|A|,| |M|É|G|I|S|
|P|R|I|M|I|T|Í|V| |N|Y|A|L|Á|N|K|S|Á|G|,|
|Á|T|L|A|G|O|S|A|N| |T|Á|L|A|L|V|A|,| |D|E|
|B|Ó|V|L|I| |C|U|C|C|O|K|K|A|L| |T|Ö|L|T|V|E|




2 megjegyzés:

Slater4 írta...

Üdv, ezt a filmet nem ismerem, így nem tudnák hozzászólni, csak azt kérdezném meg, hogy meg tudtad már nézni azt a filmet, amit egyszer ajánlottam, az Elrabolva filmről írt kritikádnál?

Angelus írta...

Tudomásom szerint ez a film jelenleg is fut a mozikban. Én múlt héten láttam.
Korábban sokat teketóriáztam rajta, mennyire etikus, hogy a "spoiler" címke folytonos kirakosgatása nélkül megyek bele egy mozikban éppen futó film részleteibe. De úgy döntöttem, hogy végülis nem sértek jogot vele, csak közszokás bloggereknél. Végülis, aki olvas, az tudja rólam, hogy ezen a blogon mindig belemászom a részletekbe valamilyen fokig.

A szökevény c. filmet is megnéztem Harrisonnal és Tommyval. Bevallom, nem nyűgözött le annyira, mint azt több kritikustól visszahallottam. Valahogy erőtlennek tűnt nekem az egésznek a felállása. Vagy az, hogy a körözött orvos többször a nyomozó orra előtt oson el, pedig az, ahogy bújkál - meg ahogy mindenki előtt szembesíti a neje gyilkosságának valódi felelőségt -, nem annyira okos, mint azt sugallni szeretné. A színészi játék tűrhető szintet hoz, de mindent összevetve középszerű, kiszámítható és formulákban utazó filmnek látom.

Már azon fennakadtam, hogy a haldokló feleség mintha direkt csak azt nem akarná kinyögni, hogy a férje megvédeni akarta, és másvalaki sebesítette meg. Ellenszenves volt eléggé az a feleség.