2013. április 9., kedd

(C.) G. I. Joe 2. - Megtorlás

"... Minden ízében elrontott folytatás. Olyan az érzése az embernek, mintha egy gyerek álma vált volna valóra és egy 200 millió dolláros homokozóban játszana a kedvenc hőseivel..." (cinestar.hu)

"... Van két csapatnyi, kamuizmokkal szénné fotosoppolt, életnagyságú kommandósbaba, akik tonnányi lőszert elszórnak egymásra. Aztán van még pár bombanő, egy rakás nindzsa, meg a mélyfagyasztásból frissen kiszabadult főgonosz..." (index.hu)

"Kobra Kapitány és a kerületi Kojak-hasonmásverseny győztese saját, sokkal pusztítóbb fegyverrel igyekszik rendet tenni a világban, már amennyiben a rendet egy trehány alkoholista nappalijához van kedvünk hasonlítani." (player.hu)

"A karakterek súlytalanok, a dialógusokat akár egy imbecil papucsállatka is írhatta volna, a gonosznak semmi motivációja és a világ nagyhatalmainak vezetőivel nagyon jó móka atomrakétásat játszani." (filmfreakblog.blogspot.hu)

Egyértelmű, hogy a G. I. Joe mint mozifilm-széria beállt a Rezidens Gonosz-hoz hasonló, lélektelen sztárjárató kocsik sorába. Milla Jovovich és Bruce Willis "Megtorlás" alcímű filmjei egyformán és előzményeik irányvonalát követve is egy eszetlen akciófesztiválok, ahol lassított és koreográfiával tömött közelharcok helyettesítik a személyességet, az eredeti stílust, az érzelmek elemi igényét. És még azok a harcok is kisebbségbe szorulnak a golyó- és bombafelhők diktatúrája mellett.


Megpróbálok újat mondani a fentebbi, illusztrisabb magyar cikkidézeteken túlmenően. Nem lesz könnyű. Az egész movie az, aminek a trailerek és a prequel alapján várnánk: videóklipek laza sorozata. Fél évet csúszott a premier, hogy 3D-re formázzák, és bár harci montázsai rejtenek néhány hihetően is ügyes mozdulatot, azok soha nem teremtenek igazi feszültséget. Pont fordítva: a rengeteg lövés, Bay-sóvár robbanás, a milicista technománia és a hebrencsül gyorsra vágott közelharcok váltogatása öli ki a figyelmet és az izgalmat! Tartalmi összekötő közeg nélkül nem érdekel minket, hány országban vagy milyen helyszíneken forgattak, pl. a hegyvidéki nindzsahimbálózást a trailerből.



Míg az előd rendelkezett legalább egy elnagyolt, megalomán történetvezetéssel, az idei sequel jóformán minden tartalmiságot nélkülöz. Elvileg arról szólna a cselekmény, hogy Zartan - aki a The Rise of Cobra végén az elnök alakját öltötte fel - illegalizálja és megtizedelteti a Joe-kat, honvédő szerepüket a Kobrával veteti át, és a Kobraparancsnokkal együtt egy új csodafegyvert vetnek be, hogy a világ kormányait engedelmességre vegyék rá.
Vagyis: a G. I. Joe-k már megint az USA-t, illetve azon keresztül a világot kell megmentsék. Az ellenlábas pedig - szemben azzal, ami a port.hu leírásában olvasható - kizárólag a gonosz szuper-terrorszervezet. Csak most támogatja őket egy nevetségesen vak Amerikai Kongresszus, bólogató kormány- és katonai vezetéssel.




Bruce Willis valami új gyógyszert szedhet mostanában. Nemrég a Die Hard 5.-ben, most pedig itt látunk kritikán aluli előadást tőle, mielőtt még már megint gépfegyverrel pózolva. Semmi olyat nem látni tőle, ami indokolná jelenlétét a G. I. Joe-k világában - márha létezik ilyen. Azért szerepel, mert húzónév. És miután a TROC bevételei elmaradtak a stúdió által vártaktól, az - pitiáner megoldásként - sztárerővel és 3D-vel árulta a produkciót.
Colton, aki a Joe-kat fegyverekkel látja el, miután titokban az Államokba visszatértek, még komolyan vett cselekménykor sem lenne fontos szereplő. Csak a vége felé akad konkrét tennivalója, és az is olyasmi, hogy a Joe-k bármelyike megcsinálhatta volna helyette.

Mint aki gyerekként több epizódját is végigkísérte a rajzfilm-sorozatnak, szinte megsirattam a csapatból Lady Jaye-t. Nem mert meghalt volna, hanem amiatt, amit tettek vele. Nem a Cobra: a készítők! A rajzfilm-ben egy rendkívül tettrekész, edzett és álcázás terén kreatív "laza csaj" volt, az önteltség árnyéka nélkül.
Itt őt egy sík elmevilágú széphölggyé imidzselték át, akinek legokosabb cselekedete, hogy DNS-mintát szerez az elnöktől egy partin, mivel gyanította, hogy csaló. Tényleg?? Csak mert mégha ez a lehetőség a Joe-knak is jutna először eszébe, és mégha az előző movie-ból nem is tudnánk Zartan - szintén nem csekély - álcázóművészetéről, nyilvánvaló, hogy az elnök a Cobra cinkosa. Mi másért öletné le ártatlanul a Joe-k nagy részét, vagy tűzetné később ki a Fehér Házra a Kobrák szimbolikus zászlaját?! Újfent bizonyítva látom, hogy a Joe-k minden ultratechnikával sincsenek abszolút képben ellenségeik taktikáiról, eszközeiről és emberanyagáról.


Jon Chu, az új rendező szerintem szándékosan felejti el az előző rész cselekményszövését. Minden magyarázat nélkül visszahozza Viharárnyat a halálból (miután Kígyószem átdöfte), sőt módosítja a múltja bizonyos elemeit. Ami még ettől is rosszabb: kb. félúton, a bukott ninja úgy dönt, hogy otthagyja a Kobrát, hogy a G. I. Joe-knak segítsen. Az indok erre pedig olyan harmatos, hogy anno Bárónő pálfordulása drámainak tűnik tőle.

Nem először ismét érdemtelennek látom a film karakterkínálatát arra, hogy pár sornál többet foglalkozzak vele. Mert ezzel több figyelmet szentelnék rá, mint maguk az írók. A movie stáblistája rengeteg honlapon fellelhető, ezért csak 1-1 megjegyzést fűznék hozzájuk:
  1. Barikád egyedül a termetéről felismerhető, mint egyéniség.
  2. Kígyószem továbbra is a menő néma szuperharcos katanával és shurikennel,
  3. akinek itt már Jinx személyében akad egy Elektra-formájú női növendéke.
  4. Duke az első harmadidőben meghal, tehát nem szerepel sokat;
  5. Romboló egyáltalán nem szerepel;
  6. A Kobraparancsnok pedig ugyanaz a globomán, önjelölt diktátor, aki volt - leszámítva, hogy jelmeze azért most sokkal stílusosabb, mint előtte.
stb.


Pisilnivaló egysoros tréfákkal van tele a szövegfüzetek, mint Zartan nagyzoló dicsekvései, vagy a Joe-k lehetetlen faviccei. A legbárgyúbb közülük Duke lőtéri beszólása kell, hogy legyen: "Imádod a bugyimat." "Ez egy érdekes viccválasztás."
Amikor pedig komoly megbeszéléséket tartanak, az kimondottan unalmas és lényegtelen. Rengeteget beszélnek, elenyésző mondanivalóval. Így nem csodálom, hogy a színészeknek nincs ingerenciája érdemi alakítást hozzátenni a jeleneteikhez. Arnold Vosloo az egyetlen, akin úgy látom, hogy legalább élvezi a szerepét, és jó látni, hogy legalább valaki élvezte a forgatást. 




Hordónyi rumot ihattak a producerek, amikor ilyen logikai lórúgásokat eresztettek a már startjától gyenge produkcióba:
  • A világ egyik legszigorúbb börtönéből néhány perc alatt meg lehet szökni;
  • A nyílt víz még állatmodern lokalizáló gépek elől is rejteket ad;
  • A páncélozott harci járműveket kb. úgy koordinálják, mintha Matchbox-ok lennének, beható stratégiai háttértudás nélkül. 
És nem tudok kitérni a Megtorlás első számú, legmaflább kihágása elől: a III. világháború kitörése, ami rögtön azután... nos: megkukkul. 
Jól értette az olvasó. Van egy pontja a cselekménynek, amikor a sztori elveszíti morzsányi realitáshoz való érzékét is. Több fejlett ország vezetője nukleáris rakétákat indít útnak, hogy azután hruscsovi rükvercbe kapcsolva visszavonják a tűzparancsot. Nem tudom, Észak-Korea vagy a kubai rakétaválság esete a történelemből ihlette-e ezt a jelenetet, de... maga így az elgondolása is lenyűgözően idióta.



Zartan gyakran olyannak tűnik nekem itt, mint egy komisz bajkeverő kölyök, nemcsak amiatt, amilyen léhán szórakozik az elnök bőrében. Az elnöki tisztség gyakorlatilag despotát jelent. Tapsot érdemlő röhej, amekkora mozgástere van a szabad világ vezetőjének ebben a movie-ban:
  • parancsot ad a nemzet addigi hivatalos védőszervezetének gyakorlatilag a kiirtására,
  • egy csúcstalálkozón hányavetin megzsarolja a világ atomhatalmait,
  • és erődemonstráció címén eltörli egész Londont a Föld színéről, a Kobrák új szuperfegyvere révén
Végül, a Kobrák elűzése után pedig minden, az összes legyilkolt Joe, britek százezreinek halála és az összes esztelen pusztítás dacára világhősökként ünneplik az életben maradt 3 G. I.-t, ceremoniális happy end keretében. Mr. Chu, ez nem a Star Wars, ahol a holtak tömegéről csak úgy elfeledkezhet a forgatókönyv!



Nem kell sokat ragozni: közönséges tárcaszívó a G. I. Joe 2. Az a fajta lebenyfacsart céllövölde, amelyért a készítőitől térdepelő bocsánatkérést várnék el. A 3D és Bruce Willis neve nélkül, 2012. amúgy is erős felhozatalában a Megtorlás alulról szagolta volna az ibolyát, vagyis a box-office-bevételeket, ezt merem állítani. Aki teheti, annak azt javaslom, inkább ne kérjen Willis idei filmvállalásaiból.



Nincsenek megjegyzések: