2018. december 7., péntek

Bohém rapszódia


Képtalálat a következőre: „blogspot.com 2018 "bohemian rapsody" poster”
Mindig könnyebb olyan filmet méltatni, melynél a forrásanyagnak vagy a témát adó személynek/csoportnak már a rajongója vagy. Én sose ujjongtam a Queen-ért vagy más együttesért; nem látogattam tizenévesen diszkókat, nem jártam szabadidőmben fedett- vagy szabadtéri koncertekre. Ehhez képest kb. mindennap hallgatok zenét laptopon, többféle műfajból vegyesen, és nem a szerzőik glóriája szerint válogatok köztük. 

Hollywood állandóan bizonyítja nekem, mennyire nem garancia a nagy név egy kiváló alkotásra.

Képtalálat a következőre: „blog "bohemian rhapsody" 2018 freddie farrokh”
Farrokh Bulsara, alias Freddie Mercury a megtestesült különcség: egész életében lázadt a szabályok, megkötések, a sztereotípiák ellen. A Queen frontembereként a művészi inspirációt hajszolta, fontos érték volt nála az emberség, a közös hang megtalálása a közönséggel. Botrányos életvitele azonban sokat ártott nemcsak a Queen jóhírének, de főleg magának az énekesnek; utolsó pár évét az AIDS-szel küszködve töltötte 1991-ben bekövetkezett haláláig.

Képtalálat a következőre: „blog "bohemian rhapsody" 2018 freddie farrokh”
Megnyert magának ez az alkotás: színgazdag tónusú, szórakoztató, sőt felvillanyozó, akárcsak főszereplője. Bár elvileg az egész együttes létrejöttéről és sikeréről szól, a Bohém rapszódia motorja egyértelműen Mercury: annyira az ő egyénisége, munkája és hatása diktálja az események irányát, hogy a társai mintha lassan eltünedeznének mellőle, ki-kimaradnak fontos döntéseiből. Minél inkább Freddie diktálja az iramot, a film is annál jobban ráfókuszál.
Képtalálat a következőre: „blog "bohemian rhapsody" 2018 mercury”
Szerintem mondjuk ezzel együtt sem nyomja el a többi főbb karaktert. Sem menyasszonya, Mary Austin (Lucy Boynton), sem a másik három bandatag, Brian May (Gwilym Lee), Roger Taylor (Ben Hardy) és John Deacon (Joseph Mazzello) nem érződtek soha unalmas vagy kispórolható extrának, csak legföljebb a központi figura kezelte őket úgy időnként. 
Képtalálat a következőre: „blog "bohemian rhapsody" 2018 freddie screenshot”
Amennyire meg tudom ítélni, a Queen identitását tényleg „együttesen” adták az eltérő egyéniségű, de egyforma értékű tagok. Freddie a családjának nevezi őket, bár nekem furcsamód pont az adott súlyt ennek, ahogyan majd lelép tőlük. 
Megmagyarázom:
Képtalálat a következőre: „freddie blog 2018 bohemian rhapsody”
Ahogy a szüleivel az elején, a bajtársaival is lényegében ugyanazért szakítja meg a kapcsolatot. Nem győzik szélsőségeivel tartani a lépést, ő pedig a "szárnyalás" késztetésétől fűtve idővel hátrahagyja őket - nem fogva föl, mit tanúsít ez őróla, mint emberről. És a befejezés előtt mindkét családjával szinte egy időben találja meg újra a közös hangot. "Én csak annyit mondok: hogyha felébredünk, a koncert másnapján, és nem voltunk a részesei, azt a halálunk napjáig bánni fogjuk."

Képtalálat a következőre: „blog "bohemian rhapsody" 2018 freddie farrokh”
Bibliográfia nélkül is úgy éreztem már félidőnél, hogy ismerem ezt a szellemes, öntörvényű srácot és környezetét, magával ragadott a mű energiája és tartalmassága. Előtanulmányok nélkül találtam érdekfeszítőnek, ahogy Farrokh Bulsara a Smile bandájába belépve átváltoztatja azt a ma ismert Queen-né, önmagát pedig Freddie Mercury-vé. 
Képtalálat a következőre: „blog "bohemian rhapsody" 2018 freddie screenshot”
Egyformán hiányzott tehát belőlem az előítélet amiatt, hogy 
  1. történelmileg hány részletet "másítottak meg" az  életpályából a hitelesség kárára, 
  2. és vice versa, hogy mekkora piedesztálra emelik a zenekar tagjait meg dalait.
Képtalálat a következőre: „blog "bohemian rhapsody" 2018 review”
Erősen mozaikszerű beütése van a Bohém rapszódiának, habár a hármas egység jól kivehető benne: az első óra a nagyhajú-nagyfogú sztár felfutása, az utolsó 30 perc pedig a szétment banda újraegyesítése, a keretet adó Live Aid megakoncerttel bezárólag. 
Képtalálat a következőre: „blogspot.com 2018 "bohemian rapsody" film”
Minden életszakasznál egyensúlyban marad a sikerek örömmámora és a kulisszák mögötti viták komolysága, miközben a főszereplő épp ezt az egyensúlyérzéket veszíti el fokozatosan. 
Kapcsolódó kép
Csapongásait és homoszexualitását tapintattal, de mentegetés nélkül mutatják. Én magam visszatetszőnek találtam volna, ha ettől is pikánsabban illusztrálják Mercury nemi kalandjait: ez épp elég nagy részét teszi ki a műsoridőnek és Freddie jellemváltozásának is.


Mercury legismertebb, rövidhajú-bajuszos alakjához pont abból a kritikus jelenetből nyílik az ajtó, mikor Freddie és Mary megbeszélik a srác nemi beállítottságát. Ez a jelenet megborzongatott az őszinteségével. Freddie bevallja, hogy alighanem biszexuális, amit Mary helyesbít: "Freddie, te meleg vagy." Ez bizonyította nekem, hogy a nő valódi társ, aki jobban ismeri a srác gyengéit, mint ő maga. 
Képtalálat a következőre: „blogspot.com 2018 "bohemian rapsody" film rami malik”
És ez nemcsak a tipikus "normális viszony" a bevezetőnél, ahonnan majd fejest ugorhatunk a "deviáns korszakba". Egyikük a párja elvesztésétől fél, a másik viszont már tényként veszi ezt tudomásul, mégis közösen keresik meg a hozzáállást, amely révén együtt tudhatnak élni ezzel. Sima drámáktól is ritkán látom, hogy egy fiatal pár ilyen éretten kezel egy ennyire kényes, önérzettipró körülményt.

bohemian rhapsody trailerLegvaskosabb keresztje a Bohém rapszódiának, hogy közel se olyan vakmerő vagy sablonkerülő, mint a főhőse törekedett lenni. Dramaturgiája szokványos: a különc bajnokjelölt és haverjai megkapják a nagy esélyt, berobbannak, siker sikert követ. Majd a dicsőség a főhős fejébe száll, cserben hagyja a többieket, és persze mikor észbe kap, rúgkapál a bocsánatukért a drímtím nagy visszatéréséig. Nincs is ez elrontva, csak feltűnően ismerős képlet. 
Képtalálat a következőre: „blog "bohemian rhapsody" 2018 this island rod”
Kapunk némi bepillantást a dalszerzés kreatív folyamatába, hogy egy-egy szöveget vagy hangzást olykor milyen apróságok ihlettek. Viszont az iparág és a karrierjük buktatóiból szinte semmi nem érzékelhető. Ha nem is felhőtlen, de akkor is töretlen a Queen útja a csúcsra ebben a feldolgozásban,
Képtalálat a következőre: „blog "bohemian rhapsody" 2018 this island rod”
egész amíg Freddie fejest nem ugrik a szólókarrierbe. És nyilvánvaló, hogy a film úgyis fölmenti majd hibái alól a végén a bő 10 perces főattrakcióval, mely a Queen nimbusza előtt tiszteleg.

Képtalálat a következőre: „blogspot.com 2018 "bohemian rapsody" film rami malik”
Nem hiszem, hogy tudnék rosszat mondani Rami Malek alakításáról: ő Freddie Mercury. Most hagyjuk, miféle „liberális” szerepekért divat vagy nem divat manapság Oscar-t adni: Malek figyelemmágnesező a színpadon és kívüle is. A néhai zenész  érzékenységét és excentricitását is teljesen átközvetíti - anélkül, hogy a karakter már taszítóvá válna. 
Képtalálat a következőre: „blog "bohemian rhapsody" 2018 freddie screenshot”
Hagyott azért sablonízt maga után az, hogy ennyire úgy állítják be Mercuryt, mint a gyermeki lelkű zsenisztárt, akit megrontott a reflektorfény. De az érzelmi fordulat, mikor Freddy behúzza a vészféket, igenis működött. Nemcsak annyiként rögzült bennem az élete, hogy egy stréberből lett egókirály ész nélkül tombol, majd szívhat a saját ostobasága miatt. 

Képtalálat a következőre: „blogspot.com 2018 "bohemian rapsody" film”
És úgy gondolom, nagyon jót tett a film drámai oldalának, hogy az AIDS-betegségét is beépítették a nagy finálé felvezetésébe. Mercury a valóságban ezt nem a ’85-ös Live Aid előtt tudta meg és közölte társaival, hanem csak 2, illetve 4 évvel utána. Freddie megváltásának így nagyobb a nyomatéka, de még nem annyira, hogy az csöpögős vagy agyonmagasztaló legyen. Nagyon kellett a békülés jelenete a szüleivel: enélkül bármilyen monumentálisnak szánták, a zárás csak nagyhangú dicshimnusz maradt volna.

Képtalálat a következőre: „blogspot.com 2018 "bohemian rapsody" poster”
Stadionnyi interjú, adat, zene és névreputáció elegyével önthetném nyakon magam, hogy ezzel is még korrektebb, még precízebb véleményt írjak erről a műről. De azzal pont a lényeg veszne el. A Bohém rapszódia az idei legjobb tapasztalataim egyike: beszédes, lüktető, hangulaterős, érdekes szereplőkkel és jó humor-dráma aránnyal. Sémáját le se tagadhatná, a valós személyek iránti tisztelet pedig gyakran alávág a kreatív vakmerőségnek – pont annak, ami a sztár fő védjegye volt. Keményvonalas Queen-rajongók túlzottan biztonsági játéknak érezhetik, ám az is emberinek és szórakoztatónak találhatja, akiktől távol áll a rock-őrület.



A Bohém rapszódiára egy Négyes adok.


(Lábjegyzet: személyes kedvenc Queen-dalom az I Was Born To Love You.)

Nincsenek megjegyzések: