Jackson Maine (Bradley Cooper) énekes-gitáros egy este egy
bárban köt ki, ahol megismeri a pincérnő Ally-t (Lady Gaga). Egyből kiszúrja a lány ének- és dalszövegírói tehetségét, és unszolására a lány színpadra lép. Jack-kel egymásba
szeretnek és összeházasodnak, ám a süketen született férfi azonban súlyos italproblémával
küszködik, ami miatt egyre inkább teherré válik a megértő Ally életén.
Nem tagadom: fő indíttatásom, hogy szerencsét
próbáljak a Csillag születikkel az volt, hogy számos Top-10-es Legjobb Listán virított előkelő helyen. Kiderült, hogy a mű nagyobb népszerűségnek örven, mint
gondoltam: a leghíresebb portálok igen magas pontszámmal illették, nyilvánvalóan
Bradley Cooper szívprojekt-je, ha a színészi és rendezői minőséget egyszerre
látta el. És nyilván a felcsendülő dalok is nyomhattak valamennyit a latban a közönség szemében. Picit kényelmetlenül is érzem magam azért, hogy a filmtől
kapott élményem minden volt, csak nem kimagasló.
A színészi játékokkal nem álltam
hadban: Cooper és Lady Gaga párosánál nagyszerű a kémia, a Jack és Ally közötti
vonzalom meghitt, őszinte érzésekkel telített. Igazi, ahogyan a nő újra és újra a férfi értésére adja, hogy kitart mellett, miközben Jackson alkoholimusa súlyosbodni
kezd.
Nehezen esett le ugyanakkor, hogy voltaképp mit akar elmondani
ez a film. Mi itt a fókusz? Eleinte
Ally életének beindulásáról szól a történet. Bátorították már mások is –
elsősorban az édesapja -, de Jack-ben végre egy hozzáértő, tájékozott hang adja meg neki
azt a kezdőlökést, hogy legyen mersze kibontakoztatni a tehetségét, és lassú
léptekkel elindul a szupersztárság felé. Idáig rendben.
Respektáltam, hogy – Jack aggodalma ellenére – nem száll el
a befutástól: felfogja a munkája nagyságrendjét, mégsem engedi magát túlvállalni,
vagy azt, hogy a szórakoztatóipar hamis imidzset húzzon rá a tartós reflektorfényért.
De… mi ebben az apropó? Mi adja ennek az egésznek a motorját, az élét, az apropóját? Ahogy a Bohém Rapszódiában, itt is töretlen a főszereplő
diadalútja: mihelyt kiénekli a szívét a közönségnek, meggyullad a kanóc, jön a
bombasiker - sőt Ally esetében abba se marad. Nekem ez így inkább tűnik tollbamondásnak, mint igazi történetívnek.
Az egyetlen tényleges konfliktus Jack piagondja,
és ezzel Cooper jóformán semmit sem kezd. Ez egy konstans állapot: volt, van, lesz, és egyre jobban kiütközik – odáig jutva, hogy a Grammy díjátadó gálán a férfi összeesik neje mellett a színpadon. Mikor Ally menedzsere
szembesíti vele, hogy túl akaratgyenge istenigazából leszokni, arra mi, nézők nem tudunk, maga Jack pedig meg se próbál ellenérveket felhozni. És hiába értem, hogy Ally
tönkretételét elkerülendő vet véget az életének, a történtek fényében ez nem jobban tragédia, mint amennyire a teljesen
logikus végkifejlet.
Még valamiből kiéreztem, hogy halogatják a konfliktus kiélezését: a vágás. Egyfelől az, ahogy a jelenetek egymást érik, montázsok
nélkül is igyekszik frissen tartani a sztori haladását. Az a baj, hogy a dramaturgia nem
halad vele együtt. Körbe-körbe járunk Jack itókagondja körül, de olyan kábán, iránytalanul rágódunk ezen, mintha a cselekmény is be volna rúgva. A végén annyicska utóérzés maradt bennem, hogy sajnáltam Ally-t, Jack-et
pedig fejingatva szántam a piagondja miatt, ami végülis elszakította őt lelki társától.
Parlagon hagyott szál az összetűzés Jackson és idős fivére, Bobby között. Jack a Bobby-nak adott pofonnal saját szavahihetőségének is bemos egyet, mikor kérdőre vonja a föld eladásáért, ahol apjuk sírja volt. Kiderül, hogy ő nem figyelt rá, mikor Bobby szólt róla, és ez az első komoly ómen Ally-nek, hogy párjával nincs minden rendben. Aztán az egész földügy elfelejtődik, mintha sose lett volna. (Amúgy fura volt Sam Elliott-ot itt viszontlátnom a Szellemlovas után, ahol Nicolas Cage-dzsel szerepeltek együtt.)
A Csillag születik az a fajta zenésdráma, amihez szívből álltak hozzá, de nem tudták, hogyan építsenek stabil, energetikus alkotást föl belőle. Tetszett a két fő karakter kapcsolata, és hogy nem melodramatizálták egyikük vívódásait sem. De nem sikerült elég témaanyagot és élezést vinni bele; a film 2. fele már jóval azelőtt elfárad, hogy a dalokon kívül mással is megjutalmazhatná a nézőjét.
A 2018-as Csillag születik nálam a középmezőnyben landolt. Nem nevezném "laposnak" vagy "untatónak", csak borzasztó összeszedetlen - akárcsak férfi főszereplője.
Élményekben gazdag
boldog újesztendőt kívánok
mindannyiunknak 2019-ben!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése