Két
dolog emeli Josh Trank Capone-ját a teljes kudarctól picit följebb, a vállalhatóan gyönge munkák szintjére. Egyrészt hangulatában tényleg megidézi a 40-es éveket, másrészt Tom
Hardy nagy nekirugaszkodású, bár eltúlzott alakítása Al Capone-ként. Egyik sem
feledteti, hogy a Capone vérszegény és direkt vegetatív produkció,
ami magában hordozza szerzője egyre nyilvánvalóbb foghíjait is filmkészítőként.
Élete utolsó éveiben a szifiliszes Al(fonse) Capone már csupán árnyéka volt egykori önmagának: szellemileg annyira
leépült, hogy felfüggesztették börtönbüntetését. Ám a hozzá
közel állókat és a szövetségieket nemcsak romló állapota érdekelte, hanem az is, hová rejtette sokmilliós
rabolt dugipénzét.
A "Fan4stic"-fiaskóról hírhedt direktor itt végre
szabad kezet kapott: ő felelt a vágásért és a forgatókönyvért is, vagyis munkáját nem csonkítgatták holmi stúdiómancsok. Így viszont a filmje gyengéiért is csak őt tudom okként elővenni; a történetvezetés fájóan öncélú és erőtlen, a jelenteket nem köti össze egy izmos, koherens narratíva. Trank mindent
1 lapra tett föl, a dekadens roncs bűnvezér képére, amivel - ha jól sejtem, - a
gengszterdráma-zsánert demisztifikálja. De ahogy Scorsese Irishman-je,
úgy a Capone is túl szürke darab, amit feleakkora műsoridővel éreztem ugyanolyan terjengősnek!
A
semmiben lebegnek a karakterek, és még az egésznek valami kis irányt adó
vagyonszál révén sem lesz igazán közük egymáshoz. Mindenki csak téblábol, de főleg maga Capone: semmit sem látunk fénykori énjéből – ironikus
módon még akkor se, mikor Al újra átéli a "dicső múlt" egy-egy pillanatát. Éppúgy
potyára várjuk, hogy végre történjen valami, mint a floridai villáján csüngő
FBI-ügynökök, és éppoly katatóniába kerülünk az értetlen bámulástól,
mint a címalak.
Különösnek találtam, ahogy
Trank Capone előéletéhez hozzányúlt: szürreális, egész kísérteties, egy csipetnyi
brutalitással, mintha pár percre egy horrorba csöppennénk. Nyilván ez is beintés a műfaji sablonoknak: míg egy régi mobfilm-ben a büntetlen kicsapongások (parti,
bordély, kivégzés) képsorai adják a maffiaélet vonzerejét, itt az összeomlás baljós ómenei, amik egy gonosz ember elméjét táncikálják körül vigyorogva.
Ötletként egész izgalmas, de
közel se szuperál olyan jól itt, mint azt Trank vélhette: sokszor láttunk kifinomultabb valóság-képzelet-összemosást, amit jobban
hozzá is szőttek egy-egy történet egészéhez. Itt csak annyi apropója volt
„bódulnunk” egyet a múltban, hogy ez legalább pici előzményt ad a
cselekmény egyetlen lüktető részének, ahol is Capone Tommy-géppuskával
ámokfutásba kezd a villa körül, többeket lelőve. Túl kevés, túl későn.
Mégha
a rossz írást és rendezői instrukciókat hozzáveszem, akkor se stimmel valami Tom Hardyval
itt. Aki szerint Christian Bale hangtorzító játéka A Sötét Lovagban
erőltetett, az állítsa csak rá a fülét ERRE a hangra, ha a Capone egy-egy
jelenetét meglesné YouTube-on: másnak ugyan más, csak egyáltalán nem természetes
sem az olasz akcentus, sem a folyamatos krákogás. Bár Hardy remekül hozza a valóságtól
el-elszakadó Al-t, a pelenkában kóválygó vénembert, az már vitatható, hol a határ a figura szánalmassága és a figura elpazarlásáé között.
Igazából nem számít, milyen kép él a fejünkben a rettegett „Sebhelyarcról”, ahogy egykor becézték: ha egy eleve nem túl érdekes életszakaszt ilyen gyérre szabva és ilyen lézengve adnak elő, miközben szereplői csak dőlicsélnek ide-oda, akkor a néző magasról tesz rá, mi volt a rendező "kreatív víziója". Egyszerűen másból sem áll EZ az Al Capone, mint az egészsége mélypontja, és egy egész filmen át csak ezen rágódni baromira fárasztó.
A 2020-as Capone-ra egy 2/5-öt adok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése