2016. január 22., péntek

DC. Epizód | AZ ÁLMOK BIRODALMA - A Star Wars Trilógia Története



Minden századik jubileumkor megpróbálok kicsit másfajta filmekről véleményt írni, mint általában. Vagy legalábbis olyanokról, melyek az alkalom dátumához valamiként köthetők. Bő egy hónapja volt az évtized talán legjobban várt filmjének, Az ébredő Erőnek a premierje; ebből az alkalomból egy olyan Star Wars-filmet veszek elő, amelyről mégcsak kevés magyar nyelvű kritikát írtak.


Magyar nyelvű, fekete-fehér képregény formájában ismertem meg a Star Wars-univerzumot még kölyökkoromban. Egyből felkeltette a kíváncsiságomat, milyen sokféle, jellegzetes figura vesz részt egy két részre bontott, ide-oda száguldozó történetben, bár anélkül, hogy különösebben figyeltem volna bármilyen mélyebb kontextusra benne. Nem sokkal később a Jedi visszatér már filmfotókkal ellátott füzetkönyvként jutott el hozzám először. Akkor kezdett lassan letisztulni előttem a 3 rész közös üzenete: a felnőtté válás, a csapatmunka értéke, a hatalom természete és kísértése.
Ja: és az útmutatóból végre rájöttem, hogy nem magyarul ejtjük a szereplők nevét...


  
Ezt a kíváncsiságot, a mítosz felfedezésnek izgalmát élhettem át újra az Empire of Dreams című dokumentumfilm közben. Jóval sokrétűbb, lendületesebb és hangulatosabb mint egy sima "Így készült:"-összeállítás. Majdnem olyan benyomást kelt, mint egy dokudráma: izgalmasan, pozitivista szemszögből tálalja témáját, intelligensen megválogatva és hajszálpontosan időzítve a bevágásokat.
"Megragadta a képzeletünket egy ellenállhatatlan Erővel..."
|"Megtetted első  lépéseid egy tágabb világhoz." |
"...és katapultált 3 ifjú előadót a szupersztárságig."


Roppant ügyes a "cselekmény" ütemezése: a film 2 óra 30 perces, és 1 óra 15 percnél, tehát pont a felénél jön a IV. epizód bemutatásának pillanata. Az V. nyitását pedig - ami szinte minden rajongó szerint túlszárnyalta elődjét -, az 1 óra 55. percnél taglalja: durván a 3/4-énél! Eredetileg 2 óra 40 percesre tervezték, de az "Ünnepi Különkiadás" c. TV-filmről szóló perceket inkább kivágták. Mondjuk jobb is szerintem: az nem volt több egy ujjából szopott reklámtartozéknál.

Leírás:
A '70-es években a hollywood-i kultúra válságát élte. Ezidőtájt kezdte el írni George Lucas élete főművét, a Starkiller(Skywalker)-család krónikáját. Ám a megfilmesítés munkálatai rengeteg anyagi, emberi és technikai nehézségbe ütköztek; Lucas látomásában nagyon kevesen hittek, elviselhetetlen nyomás nehezedett a stábra a büdzsét adó stúdió részéről. A Star Wars mégis a modern látványmozik ősrobbanása lett: nem csupán háromszor is világsikert aratott, hanem egy, a létező mitológiákkal vetekedő legendáriummá nőtte ki magát, bolygószerte sokmilliónyi rajongóval.




Az Empire of Dreams lényegében a Star Wars érettségi ballagása. Mivel Lucas világosan kimondta, hogy a III. résszel búcsút int a saga-nak, érthető, hogy még annak bemutatóéve előtt kijön egy külön dokumentumfilm az első trilógia tiszteletére, ami alaposabb és igényesebb az addigiaktól. A korabeli archív felvételek és a trilógia készítőivel forgatott interjúk mellett állatira tetszett, ahogyan a saga zenetémáit alákombinálták az éppen szóba hozott részletekhez. Csak egy kézenfekvő példa: mikor Mark Hamill a Luke karakterétől való búcsújáról beszél, az ewok ünnepi téma csendül föl. "Az egyik részem örült, hogy ezt végre magam mögött tudhatom. A másik szemszög az volt: mi van mindazzal a kalanddal, amit Luke még átélhetne...?"
 


Természtesen az összes főszereplő szavait hallhatjuk, kivéve a néhai Sir Alec Guiness-t és David Prowse-t, aki Darth Vader fizikai mivoltát alakította. Mindenki csak a történet azon szeleténél szólal meg, ahol részt vett a trilógia munkálataiban, illetve érintett volt a mozikba kerülésében. Közülük a néhai Irvin Kershnert, Lucas egykori tanárát volt különösen jó érzés látnom, mivel ő tovább is csiszolta a kapott forgatókönyvet, minden idők legkiválóbb űr-fantasy-filmjét megrendezve. "Nem lehet olyan jó, mivel az első darab az áttörés. És beszéltem az ügynökömnek a találkozóról, mire ő: Te megvesztél? Csináld!"

Nagyot dob az ütemezésen, hogy a munkálatokról se nem hosszas technikai blablával, se nem olcsó frázisokban beszélnek. Tényleg erőfeszítések aprólékos kirakója rajzolódott ki előttem, ahogy hallgattam őket: szó szerint fel kellett találni a látványvilág különleges effektusait, melyek meghaladták az akkori filmgyártás kereteit. A technikusok őszintén és élénken nyilatkoznak: legszellemesebbnek közülük Ken Ralston stílusát találtam, pl. mikor Prowse eredeti Vader-hangjáról beszél: "Ez volt az első eset, hogy hallottuk, és: Ennyi?? Valami skót pasas lesz, vagy mi akar ez lenni?"



Mint a Star Wars kizárólagos kitalálója, természetesen Lucas a sztori "főhőse". Az ő pályafutása, nehézségei és vívmányai állnak a középpontban, ámbátor csak súrolja vagy kihagyja a szándékos mellényúlásait. Ráadásul biztosra veszem, nem is az összes ihletforrását ismerjük meg, csupán egy részét. Ezt végüli nem veszem hibának, mivel a 2004 előtti ballépései nem az eredeti trilógiához köthetők. Az már egy másik történet. (Olvastam, hogy állítólag az ewokokat a vukik helyett tette meg A Jedi visszatér bennszülöttjeivé: akkor viszont a jobb eladhatóságot sejtem a játékmackó-szerű lények ötlete mögött.)
 

Lucas elmondásában tetszett, hogy ügyesen vezet ok-okozatot abban, amiről beszél. Ennél is jobban értékeltem viszont, hogy a szavaiból tisztán kirajzolódott előttem mindaz a hibája, ami később visszaütött az előzménytrilógiánál. Ez az ember abszolút üzleti függetlenséget akart a hollywood-i vállalatrendszertől, ragaszkodva a teljes kontrollhoz, és kivárva, hogy a technológia "felzárkózzon a képzeletéhez". Ez vezetett később a mértéktelenségéhez rossz ötletek, hamis érzékeltetés,  és CGI-orgia terén. "Van egy bizonyos irónia abban, hogy az a dolog lettem, amit el akartam kerülni. (...) Ez maga Darth Vader: azzá válik, amitől megóvni törekszik önmagát."




Összegezve: az egyik legtartalmasabb dokumentumfilm, amivel idáig dolgom akadt. A legmesteribb előzetesek lendülete, atmoszférája és megválogatottsága jellemző rá, brilliánsan kombinált kép- és hanganyag összessége. És ami a legfontosabb: nem fényezi Lucas-t mint szövegírót vagy mint rendezőt. Azt méltatja, hogy mi mindennek teremtette meg a lehetőségét az iparágban:
  1. saját cégeivel a megfilmesíthetőség technikai határait terjesztette ki,
  2. a Star Wars-zal pedig az emberek énképét, mint egy sokszínű világegyetem helyi lakosai.

"(...) Visszahozott egyfajta fantáziát és csodaérzetet. A mozifilmek ismét kikapcsolódás lettek."



Az Empire of Dreams 5/5-öt kap tőlem.



Nincsenek megjegyzések: