Alapvetően kétféle típusa van a halva született hollywood-i produkcióknak: A.) azok, melyeknek már a puszta koncepciója nyers baromság, B.) és azok, amiket soha nem is szántak többnek megrendelésre gyorsan legyártható reklámterméknél. Utóbbi eset annál dühítőbb, minél népszerűbb alapanyagból hordták össze, azt nem értve, és bizonyosan nem is tisztelve. A legrosszabb adaptációk születnek meg így, bármi is legyen az eredeti forrásuk.
A Raja Gosnell-féle Hupikék Törpikéken 3 rusnya mozirém vonásait vélem kapásból felfedezni:
- Mint az Alvin és a mókusokban, itt is monoton mozgású, kifejezéstelen CG-babák szaladgálnak és virnyákolnak.
- A Tom és Jerry - A filmhez hasonlóan, közük nincs a címszereplők saját életéhez és világához, ők csak vendégek, tartozékok egy "gyerekbarát" sablonsztorihoz.
- A film ugyanolyan pofátlan játékfigura-reklám mozgóképen, mint a Batman & Robin. Csak itt 1 nagy kék humanoid helyett sok kicsi fordul elő, néhány más ismert kék lénnyel a belvárosi plakátokon.
Már a puszta leírásából ordít, hogy a cselekménynek köze nincs Aprajafalva világához és a meséből ismert motívumaihoz:
Törpapa egy jövőlátomást kap a főzetétől, melyben Ügyifogyi hibájából a törpök Hókuszpók fogságába esnek. Mit ad Isten: Hókuszpók és Sziamiaú aznap üldözőbe veszik Ügyifogyit, aki a pánikban néhány társával egy erdei varázsportálon át a való világban köt ki, New York City-ben.
Eközben Patrick Winslow kozmetikai menedzsernek új reklámkampányt kell 72 óra múlva előadnia a cég vezetőségének. Várandós felesége befogadja a törpöket, akik véletlenül hozzásegítik Patrick-et a sikeréhez, miközben Hókuszpók őket hajkurássza a megalopoliszban.
Törpapa egy jövőlátomást kap a főzetétől, melyben Ügyifogyi hibájából a törpök Hókuszpók fogságába esnek. Mit ad Isten: Hókuszpók és Sziamiaú aznap üldözőbe veszik Ügyifogyit, aki a pánikban néhány társával egy erdei varázsportálon át a való világban köt ki, New York City-ben.
Eközben Patrick Winslow kozmetikai menedzsernek új reklámkampányt kell 72 óra múlva előadnia a cég vezetőségének. Várandós felesége befogadja a törpöket, akik véletlenül hozzásegítik Patrick-et a sikeréhez, miközben Hókuszpók őket hajkurássza a megalopoliszban.
Ahelyett, hogy elismétlem egy köpedelem filmről a szokásos szöveget
- az úthengerrel szétlapított párbeszédekről,
- az ötletileg agyonmiskárolt forgatókönyvről,
- vagy a lemészárolnivalóan üres karakterekről,
most inkább másvalamit csinálnék. Összegyűjteném gyorsan azt az 5 mozzanatot a produkcióból, melynek a mű megszámlálhatatlan fogyatéka közül sikerült a legjobban kikezdeni a jóízlésemet. Nincs értelme ettől jobban belemenni a tartalomba: az egész film egy hitvány - sajnos sikeres - médiafogás volt, hogy vadonatúj Hupikék Törpikék figurákat adjanak el jó zsíros árakon.
Parancsoljatok: 5 pillanat, ami már láncfűrészt csábít az ember kezébe:- Sziamiaú okád egyet a parkban, ami direkt mutat a kamera;
- Hókuszkóp egy étteremben asztal alatt egy edénybe pisil;
- Törpilla kiakad egy áruházi Barbie-kollekción: "Egynél többféle ruhát is viselhetek???"
- Patrick és a törpök otthoni rap-száma (felsejlett előttem egy pillanatra a Kis Vuk rappelő varjúja).
- A letartóztatott Hókuszpókot egy őt beburkoló légysereg menti ki a börtönből, repülve.
Akad 1 motívum, ami szerintem alkalmas lett volna a film témájául, és ez az apaság. Törpapa egy jelenetben apasági tanácsot ad Patrick-nek, hisz a férfi maga is rövidesen "papa" lesz. Minden létező módon eltemetik ezt az írók: a piros ruhás törp itt se nem okos vezető, se nem jó apafigura (a teljesen potyára vállalt fogságba esése ellenére). Ahogy ő is beismeri később, aggályaival voltaképp Ügyifogyit hibáztatja, hogy... miért is? Hogy egyszer a jövőben nem kap el időben egy varázspálcát, mert ezen valahogy mindegyikük szabadsága fog múlni. Holott azt se tudhatta biztosan, hogy az ügyetlensége miatt nem kapja majd el a pálcát.
Törpapa ugyanúgy a neve egyetlen személyiségjegyéből áll, mint a "fiai". Ellentétben a rajzfilm-sorozattal, ahol a nevük csak a legfőbb tulajdonságukra utalt. De hogy ez szexista azért már ne legyen, Törpilla - akinek személyiségjegye ugye az, hogy lány - direkt elfecsegi Patrick felségének az eredetét. Hogy őt Hókuszpók alkotta, csak Törpapa tette törppé. (Aki nem ismerné: a rajzfilm-sorozat egyik legjobb epizódja volt az.) Még egy gondolatcsíra, amit még azelőtt ellőttek, hogy kezdhettek volna vele valamit...!
Törpapa ugyanúgy a neve egyetlen személyiségjegyéből áll, mint a "fiai". Ellentétben a rajzfilm-sorozattal, ahol a nevük csak a legfőbb tulajdonságukra utalt. De hogy ez szexista azért már ne legyen, Törpilla - akinek személyiségjegye ugye az, hogy lány - direkt elfecsegi Patrick felségének az eredetét. Hogy őt Hókuszpók alkotta, csak Törpapa tette törppé. (Aki nem ismerné: a rajzfilm-sorozat egyik legjobb epizódja volt az.) Még egy gondolatcsíra, amit még azelőtt ellőttek, hogy kezdhettek volna vele valamit...!
Szerintem ennek a műnek a forgatókönyve is kb. úgy mehetett át a Sony főnökségén, ahogy Patrick otthoni fájlja, hála Ügyifogyinak. Talán a Hókuszpókot játszó Hank Azaria az, aki szívvel-lélekkel vehett részt a project-ben, mivel a folytatásra is visszatért. Gosnell munkája hétmérföldes csizmával tehénkedik rá a Smurfs képregény- és rajzfilmsorozat örökségére, elrondítva mindent, amit abból akár egy pillanatra is átemel.
Ülj le, Raja: ez egyes!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése