2015. július 4., szombat

Belül-kivül (Agymanók)

"(...) Gyermek. Fejlődik, tanul, kutat. És igényel bizonyos dolgokat."
"Dehát miket?"
(...)
"Csak azt tudja, hogy szüksége van valamire. De minthogy mi is sokan, nem tudja, hogy mire."

(Star Trek - Csillagösvény)


Agymanók kritika
Fifikás, jópofa, lüktető édesség a szívnek és az elmének, az elmúlt évek egyik legkiválóbb tervezésű mikrovilágával. Az Inside Out a Pixar legújabb animációs mesterműve, melyet Pete Docter írt (Toy Story, Wall-E, Szörny Rt.) és rendezett (Fel!), és hadd legyek tömör: gratulálok! A Disney által birtokolt stúdió évek óta nem rukkolt elő ennyire kreatív, tanítóképes mesefilmmel: egy pszichológiai enciklopédiára elég tudásanyagot ad át, anélkül, hogy ezzel tolakodóvá vagy önismétlővé válna.


Az Agymanók rendkívül fantáziadús a vizuális történetmesélés terén. Minden látványelem fontos helyet foglal el a helyszín és eseménysor egészében, érdekes rájuk nézni, és odafigyelni a részletekre. Fordulatos, üresjárat nuku, ritkán kitalálható, mi következik, és a drámai vénája is vastag. Annyival többet kaptam a mai 3D-animációs művek átlagteljesítményétől! Legtöbbjüknél csak összedobnak egy hordónyi, teátrálisnak hitt cirkuszi attrakciót, és rájuk húznak valami juharszirup cselekményt, amit érzelmi-gondolati analfabéta lények idétlenkednek el, alig vagy soha nem figyelve oda egymásra, és ami körülöttük történik. 





Riley egy minnesota-i házaspár egyedüli gyereke. A lány lelkének sokrétű mikrovilágát 5 figura, az 5 alapérzelem megtestesülése koordinálja, és sikerrel: Riley élete 11 éves koráig felhőtlen és boldog. Amikor azonban a családfő San Francisco-ban kap munkát, a 3 fős család elköltözik a kisvárosból. Riley-nak teljesen felborul az érzelmi egyensúlya, alkalmazkodnia kell a vadidegen, kiábrándítóan szürke környezethez, és ez nagyon megviseli őt.  


Először talán az emberalakokról írnék. Bár életem végig lesznek fenntartásaim a 3D-animáció felé, az emberek alakja és arcmimikája figyelemreméltóan jó animálás eredménye. Docter kevesebb, mint 50 emberrel dolgozott rajta, ami a nagy stúdióknál csekély technikusi létszámnak számít. Elhittem, amit érzékeltetni próbálnak: a lány önfeledtsége, majd frusztrációja 5-nél jóval több árnyalatot kap, és a válsága is fokozatos. Először csak lehangolt, majd egyre több dologban csalódik, még hobbijában, a jéghokiban is. A környezet pedig kellően le tudja hívni a valódi nagyváros szürkeségét és közönyét.
Doctert saját lánya ihlette Riley történetére, és édesapja hangszerepét is ő látja el. Emiatt mindaz, amit Riley kívülről átél, azt magának érzi a gyerek- és a felnőtt közönség is. Mindannyian átéltük, amikor a kamaszkor elején módosul a világképünk, hozzáállásunk a közvetlen környezetünkhöz.
Sajna az elején az önfeledtség némely jelente súrolja a sziruptócsát, és az apa karaktere is kissé felszínes. Szembeszökően nem érti Riley bánatát, és csak odáig jut el, hogy időt ad neki. "Már értem. Egy kis magányra van szükséged." Szerencsére nem a megszokott Disney-családpropagandát kapjuk befejezésnek: Riley egy meccse előtt fancsali képpel hagyja a lelátón szüleit, akik drukker-arcmázzal égetik magukat nagy lelkesen.




A családi szál nemcsak a keretet (körítés), hanem a tétje is a valódi konfliktusnak Riley lelkében. Az új életközeget Derű, Bánat, Majré, Undor és Harag se tudja érdemben kezelni, és mikor balesetnél Derű és Bánat elsodródik a központból, Riley elveszíti a kontaktusát e 2 érzelemmel. Ha Derű és Bánat nem talál vissza gyorsan, Riley omladozó lelki világa hamarosan szét fog esni: előbb csak emlékgömböket, majd a énképe támaszát adó Személyiségszigetek omlanak bele a Feledés szakadékába.

Bámulatos fantáziával dolgozták ki az emberi érzésvilág lakóit és szegmenseit - a kedvencem közülük a DNS-láncra hajazó hídkorlát. A Fejhadiszállás az, ahol az 5 érzelem irányt mutat a lány gondolatainak és cselekedeinek; az emlékgömbök mindegyikéhez 1-1 szín - és érzelem - társul, a főemlékeket pedig hibernáló kamrához hasonló helyen tárolják. Sok szintje van az elmének, külön helyszínt kapott a hosszútávú memória labirintusa, a tudatalatti börtönbarlang, a sokrétű fantáziaország, és az álmokat szerkesztő stúdió. Külön munkások selejtezik a fölös emlékeket.



Szőrös szívű kritikus nyugodtan learchetípusozhatná az 5 érzelemmanót Riley fejében. De az úgy igazságtalan lenne. Mind az ötük Riley boldogságát tartja szem előtt, mégha önmagukban nem is tudják őt ehhez hozzásegíteni. Derű az ötös fogat vezetőjeként tetszeleg: ő a valódi főszereplő. Riley legelső évtizedét főleg ő határozta meg: őrangyal-szerű alakként figyelte az emberlány életét, őrködött a boldogsága fölött. Ezért igyekezett mindig odébb tessékelni Bánatot az irányítópult mellől. A kék érintés szomorúságot társít 1-1 emlékhez, ami csak rosszat tehet Riley-nak.
Ugye...?
Nagyon bölcs döntésnek tartom, hogy Derűnek külön jellemfejlődést adtak. Nemcsak annyiból áll a bonyodalom, hogy Riley van válságban, míg Derű az agyában kalandozik. A visszaút menetközben komoly számvetésekre kényszeríti az érzelemlényt:
  1. Önzése odáig fajul, hogy Bánatot nyíltan magára hagyja, mikor egy süllyesztőn majdnem visszajut a Fejhadiszállásra. Itt villan ki először, mennyire egoista Derű ragaszkodása, hogy mindig ő maradjon Riley irányadó érzelme. És tetszett, hogy külön ezt is helyre kell hoznia, mikor a "megbántódott" Bánatot üldözi.
  2. Csak majd a feledés szakadékában, a sötétben oszló emlékroncsok között fog megtörni. Ahogy Riley emlékeit nézegeti, rájön Bánat valódi szerepére. Szomorúság nélkül az öröm csak egy kedélyállapot; a kettő váltakozása ad értéket a boldogságnak, és segít túljutnunk a minket ért fájdalmakon. (És szerencsére nem rágják a szánkba, hogy akkor a másik 3 érzésnek is megvan a maga fontossága.)

Ding-Dong belépőjekor egy pillanatra megijedtem, hogy biztosan most fog "Idétlen-Üzemmódba" kapcsolni a mozi. Ehhez képest nemcsak nem bosszantott, hanem a 2 számomra legmeghatóbb jelenet egyikévé pont az ő elmúlása vált. Riley-nak ez a kitalált, elefántszerű barátja afféle kalauzként társul Derűhöz és Bánathoz. Ahogy a szakadékból Derűnek sikerül feljutnia Ding-Dong rakétakocsiján, már odafentről veszi észre, hogy Ding-Dong-nak nem sikerült feljutnia. A rothadt, szürke emlékgömbök között ő maga is kezd elporladni. "Vidd el őt a Holdra, helyettem..."


Mivel Derűék egész útja Riley válságának befelé vetülése, adja magát a kérdés: van-e Riley-nak szabad akarata? Ha mindig az 5 - vagy épp 3 - érzésmanó vezérlik a lelki állapotát, akkor azoknak elég 1 gombnyomás, hogy a gyerek egyik ellentétből a másikba csapjon? Láttuk, hogy Riley 1-2 apró cselekedénél Haragék egymás elé furakodtak, IGEN és NEM között rángatva a lány szándékát. Szerintem ez még belefér: ez a tétovázás jelensége. Mikor Riley világgá megy, Harag leszögezi: a lány komoly döntéseit nem befolyásolhatják.
Hisz egyiküktől sem kapott "programot", mikor a buszról hazaszökve taglalja a szülőknek, hogy pontosan mi nyomasztotta! Ez megint egy intelligensen megírt mozzanat. A film - nagyon helyesen - beismeri, hogy ez a kézenfekvő megoldás, amit már nem lehet az 5 alapérzéssel magyarázni. Azért is örültem, hogy Derűéket itt nem látjuk, mert Riley pont azokat a jellemvonásokat tanúsítja, amiket Derű az útja során megtanult: őszinteség, önzés elengedése.  






A 3D-grafikájú Pixar-mesék új mércealapja született meg az Inside Out-tal. Hatalmas adag mersz és alkotókészség sugárzik róla, drámai ív és humor egymást pörölyözve lendít át egy hovatovább brilliáns fantáziavilágon. Egyszerűen a MI agyunknak élvezetes ezt a sok érdekes és okos ötletet majszolni, amely Riley metaforikus elmevilágát benépesíti. Az elmúlt évek egyik legjobb tanmeséje.


Az Agymanókat "Kiválónak" titulálom.



Nincsenek megjegyzések: