"Danglars!
Mondego!
Caderousse!
Villefort!"
A világhírű történetet először ez a darab ismertette meg velem. Kissé kopott volt, de nagyonis emberi és drámai. Hamar beleéltem magam egyrészt az érdekfeszítő történetbe, másrészt a film erősen érzelmes, mégis komoly modorába. Richard Chamberlain Emmy-re jelölt alakítása máig a kedvenc portrém a bosszúálló grófról; kapásból ez a szerep jut róla eszembe a színészről.
Már-már csodaszámba megy, mikor egy tévéfilm-feldolgozás tartalmilag veri egy regény moziadaptációit. Amerikában legtöbben a 2002-es Monte Cristo grófját ismerik, és míg az a változat földhöz ragadtabb, az ITC Entertainment-é részletesebb alkotás. Képes megmutatni, mennyi álság és önző érdek lapul meg a társadalmi ranglétra tetején, és hogy tagjai gyakran ártatlanok életét siklatják ki és tüntetik el.
A másfajta hozzáállás ellenére vannak rokon vonások a 2 verzió között. Mindkettő csak Dantes útjának főbb állomásait veszi sorra, alig töredékét érintve a terjedelmes intrikahálónak, ami pl. az anime (Gankutsuou) oroszlánrészét kiteszi. Mindössze 1 női fő- és mellékszereplőt hagytak meg. És mindkét változatban vívópárbaj zárja le Edmond bosszúját közte Fernand Mondego között (akinek házassága Mercedes-szel valahogy mindig hiteltelennek tűnik).
Ugyanakkor: emitt a szűkebb cselekmény tényleg segíti a sztori átláthatóságát. Nem éreztem csonkának vagy túlgyomláltnak. A készítők hívebbek a könyv névjegyzékéhez és az események menetéhez. Sokkal okosabbak a párbeszédek. A karakterek helyzetreakciói és motivációi elég romanticizáltak. James Caviezel játéka ugyan felért Chamberlainéhez, de életciklusokként változó, hogy melyik tetszett jobban: Caviezel hihetőbb a tengerész és a börtönrab Dantes-ként, Chamberlain viszont a fiatalkori énjétől minden téren csiszoltabb, fifikásabb, izgalmasabb grófot formált meg.
Edmond és Faria abbé barátsága könnyekig meghatott. Trevor Howard-ot szintén Emmy-re jelölték alakításáért: neki köszönhetően válik a dramaturgia olyan erőssé, hogy megtartsa a mű teljes 2. felét. Igaz, azután többé nem említik a nevét, és előéletéről is csak foszlányok derülnek ki. Ettől függetlenül teljes értékű szereplő, nemcsak azért témfereg ott, hogy Dantes-nek eszközt adjon a vendettához.
Itt pont hogy a romantikusabb kép a hihetőbb. Sokévi teljes magány után, újabb éveken át ásták a celláikból kivezető alagutat, miközben Faria sokmindenre megtanította Edmondot. Ez már nem jellemezhető pusztán kényszerű szövetségként vagy hálával: az itáliai pap a 2. apjává válik a volt tengerésztisztnek. Ezért is esketi meg őt a halálán, hogy Spada kincsét ne - legalábbis ne csak - ítékezésre fordítsa majd. "A hivatásom tiltotta, hogy megházasodjak. Így most: te vagy a fiam! Fogságom gyümölcse... Használd mindenféle jótétemény céljára, az én emlékemre...!"
A kalózsegítők, Jacopo és Bertuccio valahogy szolgalelkek benyomását keltik bennem. A film úgy állítja be, mintha a 2 csempész puszta barátságból fenntartás nélkül hagyná Edmondnak a gigászi vagyon birtokba vételét. Oké: Edmondot kimentik a tengerből, ő pedig hálából egy ideig a navigátoruk. De már a találkozásuk előtt is tudott a kincsről, és ez valahogy logikátlan reakciónak tűnik nekem. Mindegy, ez csupán átvezető rész...
Imádtam nyomon követni Edmond "vadászatát", ahogy ellenségeit egyenként becserkészi. A movie 5 évet ad a felkészülésének, vagyis épp kétszer annyi idősen költözik Párizsba, mint mikor lecsukták. Világosan látni az egésznek a menetét: kémek útján titkos infót gyűjt, embereket kutat fel célpontjai múltából, és elrendezgeti őket maga körül, mint egy sakktáblán:
- Caderousse-t, majd Villefort főügyészt Benedetto, a csaló mozgatásával "üti ki",
- a kapzsi Danglars-t egy megkent távíró révén csődbe, majd öngyilkosságba viszi,
- Mondego múltját pedig Haydeé leplezi le, akit szintén Fernand taszított rabságba.
Albert és Monte Cristo baráti viszonya sajnos kicsit halovány lett, pedig ez is szerves része a drámának. Bizonyos értelemben Faria és Edmond apa-fia-kapcsolatának torz kiadását jelenítik meg. Edmond okkal használhatja ki a fiút, hisz Albert meg se született volna, ha apja nem küldi Pokolra anyja eredeti élettársát. "Önnek minden joga megvolt, hogy leleplezze az apámat." A bűntudat és az új élet keresése olyan dilemmák, amikkel a gróf maga is szembekerül a befejezésben, így ez átfedés lehetett volna kettejük sorsa között.
Részben kárpótolt ezért a másik párbaj. Mondego tárgyalásán Dantes felfedi, hogy kicsoda, így Fernandnak azonnal összeáll a kép. "Azzal, hogy tönkretettél, te adtál nekem jogcímet a bosszúra! Jogot, hogy visszaküldjem a holtat a holtak közé! Meg is tudod védeni magad, Edmond, vagy még mindig a sötétben kóvályogsz?" Tony Curtis nem sokat szerepel, de Mondego tábornokként megvan a kellő jelenléte. Dantes külleme is épp elég eltérő 20 év után, hogy bevegyük: ellenfelei nem ismerik föl, de Mercedes igen.
Apropó Mercedes: örültem neki, hogy - ha nem is egy érdekes figura, de - legalább nem az a jóhiszemű, rémesen naiv liba, mint több másik kiadásban. Príma rendezésnek találtam, hogy Edmond éppen a fia lelövését gyakorolja, mikor Mercedes meglátogatja őt. Szintén, hogy nem kertel, rögtön a következő jelenetben bizonyítja Mondego érintettségét a 14 éves rabságában. "Azt már álmodtad, hogy az apád éhen pusztul? Hogy akit szeretsz, egy riválisnak adja a kezét, míg te egy gödör alján rohadsz?"
Sokáig nem értettem a befejezést, ahol végső búcsút vesznek. Edmond vendettája lezárult, utánasiet a kikötőbe, erre a nő melankólikusan faképnél hagyja. "Bosszúálló angyalok ne kérjék áldozataik bocsánatát." Aztán leesett az értelme. Mercedes felismeri, hogy már nem érzi a hajdani szerelmét Edmond iránt, és a férfi arcán is csak a múltba kapaszkodást látja tükröződni. Majd ahogy a gróf is kimondja, hogy "Edmond Dantes-t próbálja megtalálni", őneki is világossá válik a dolog. Az a régi érzés egyszerűen kihunyt köztük. Nyitva hagyott végkifejlet, mégis okulhat belőle az ember: a mások által elvett boldogságunkat nem hozza vissza, ha az elvesztése miatti bosszú beteljesedik. Legyen az bármilyen jogos vagy elegáns.
Kedvenc Dumas-történetem legjobb élőszereplős feldolgozása ez a kerek 40 éves filmalkotás. Lebilincselő és végig szórakoztató, dús érzelmi és majdnem olyan széles bohózati skálán mozogva, és csak néhol véti el az adagot színpadi érzék terén. A bábmester pedig egy izgalmas, hús-vér bosszúálló, akinek sikeréért bármelyik korosztály nézője drukkolni tud. Egy erős ajánlást kap tőlem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése