2014. február 16., vasárnap

Jól áll neki a halál




"Ezt nézd meg! Mintha egy lyukat csinált volna a gyomrából...! Ilyet ritkán látni. 

Mármint... ha jól meggondoljuk, ez egyszerűen lehetetlen. Azok a szervek, porcok meg csontok; szóval én nem vagyok orvos, de ez egy szép nagy darab volt."

(Ping-Pong: Az Ököl színre lép)




Hatásos, ahogy Bruce Willis a laza dumás igazságosztó skatulyája ellen játszik. Ezt értékeltem leginkább mindabban, amit a Jól áll neki a halál nyújtani volt képes. Főszereplői leginkább az Addams-família tagjaihoz hasonlítanak: ők is afféle morbid, komikusan sötét emberalakok, akik hátborzongató jegyeket viselnek magukon. Személyiségükben és fizikai valójukban is.


Madeline, a Broadway hajdani sztár-színésze kétségbeesetten próbálja őrizni lassan  fakuló szépségét. Régi riválisa, Helen bosszút forral ellene, amiért a múltban rendre elcsábította a pasijait - köztük Madeline férjét, Ernest-et is. Miközben Helen a megkeseredett Ernest fejét csavarja, Madeline egy Lisle nevű rejtélyes dámától megkapja azt, ami után éveken át lázasan kutatott: az örök fiatalság elixírjét!
Az más kérdés, hogy az elixír kapcsán mik a kockázatok és mellékhatások...


Bíztató bevezető után egy derűben szegény másfél órát töltöttem ezzel a movie-val. Úgy Willis-nek mint Meryl Streep-nek ezerszer jobb szerepválasztásai akadtak ennél; utóbbi sztárnak talán ez a leggyengébb filmje, melyet idáig megismertem. Hiába használ ötletesen groteszk vizuális trükköket a 2 "főhősnő" testi elváltozásaihoz, ezek csak 1-2 helyen késztettek nevetésre. A történet féleszű és lapos, nem szól igazán semmiről, leszámítva, hogy 4 fontosabb karakter ide-oda téblábol tágas épületekben.
Hiába tudom, hogy szándékosan szabták őket karikatúraszerűre, mind a 4 szereplő sivár, felszínes, egy emberi lénynek. Teljesen hiányzik belőlük bármilyen épkézláb gondolatmenet, és ez legtöbbször sokkal inkább taszító, mint humoros. A ritka mulatságos percek egyike mikor Helent 7 évvel Ernest és Madeline mennyegzője után viszontlátjuk: az egykor vékony nő tohonya hájpacniként zabál a TV előtt, miközben a puszta testsúlyánál vonszolva próbálják kilakoltatni. Kezdettől nyilvánvaló volt nekem a fordulat, miszerint Helen is Lisle varázsitalától csinosodott újra meg.

Az egész vígjáték leginkább egy élőszereplős Tom & Jerry rajzfilmre hasonlít, csak humorérzék nélkül. Az ifjúság széruma ürügyén  a cselekmény kinevel 2 archetípust, akik kárt tenni nem tudnak egymást, csak eldeformálódnak olykor. Így aztán örökké üthetik-vághatják egymást, egy asszisztáló 3.-kal, akin levetülhet mindennek a hatása.

Elgondolásnak nem rossz, de az összkép messze túl hamis és megjátszott. Én főként azért nem tudok kacarászni Madeline és Helen rivalizálását, mert kezdettől ellenszenvesek, képzelt sérelmeken sopánkodó boszorkák. Nem érdekelt a sorsuk, nem nevettem se tőlük, se rajtuk - ellenben végig idegesített az elvakult hisztérikaverseny kettejük köztük.
Velük szemben ott van Ernest, ez a sótlan, tutyimutyi papucsférj, aki sebészorvosból ravatali hullaszépítővé küzdötte le magát. Ez a figura annyiban különb a többiektől, hogy nem foglalkozik annyit a külsejével, mint a nők. Willis próbálja színezni a közjátékot a hölgyekkel, de nem sok sikerrel. Hosszasan nézhetjük, ahogy Ernest szembesül Madeline megváltozott testi tulajdonságaival:
  1. A nő legurult a lépcsőn, erre kifordult nyakát helyrerántja.
  2. A klinikán nem mérnek pulzust, így az esetet csodaként értékelik.
  3. Kihűlt testét pedig Ernest a szaktudásával kozmetikázza élővé.

Nyilvánvaló, hogy Ernest igazából nem a nejét, hanem a saját épelméjűségét óvja. Ugyanígy tiszta sor, hogy a 2 nő csak kihasználja a férfit, hogy az örökké "karban tarthassa" őket - még a bájitalt is felajánltatják neki Lisle-lel. És bár Ernest inkább a rövid halandó életét választja a zombilét helyett, sosem lesz több az ingatag, kesergő csicska karikatúrájától.
Teljessé teszi a tragikomikumot ernest temetése évtizedekkel később. Helen és Madeline gyér paródiái lettek még régi önmaguknak is: Lisle tanácsa ellenére nem vigyáztak magukra, és a legutolsó jelenetükben, széttört testtel vergődik a fejük a kövezeten. Tanulságos és meglepő látvány, de a humor szele valahogy újfent elkerüli.



Nem a valaha gyártott legeslegrosszabb vígjátékok egyike a Jól áll neki a halál. Attól azért valamicskét jobb. Inkább olyasféle tobzódó badarság ez, mint Dredd bíró vagy a '98-as Godzilla. El lehet éppenséggel rágódni a bizarr trió "kalandjain", de a poénoknál többet lehet a film egészének bugyutaságán nevetni.








Nincsenek megjegyzések: