„Van egy pont. A „távoli” jövőben, mikor a rendszer
cserben hagy minket. És a szabályok többé nem fegyverek, hanem béklyók, amik a rosszat pártolják.”
(A sötét lovag – Felemelkedés)
Első rész
Bár egy produkciót se húztam le direkt emiatt,
időbe telt elfogadnom az alábbi két trendet:
- Mikor az egybe túl terebélyes szkriptanyagot két darabban, 1. és 2. részre bontva adják elő (simán megtehették volna ezt Az Igazság Ligája 4 órás snyder-i vágásával), gyakran rendes lezárás nélkül hagyva egyik felét, felvezetés nélkül a másikat.
- A DC–képregényeket egyenes, más forrás nélküli, minél hívebb rajzfilm–verzióba konvertálják. Mintha a Warner az utolsó ötletmorzsáit élné föl ezzel, csak azért, hogy újabb és újabb Bat-produktumot tolhassanak ki évről évre, hisz az élőszereplős DC-világuk rég szétesett.
A The Long Halloween Part 1. és Part
2. a jól megcsinált példa a dupla filmes szerkezetre: meglepően okos krimi,
amit előolvasás nélkül lehet követni és élvezni, elmés párbeszédekkel és a felnőtt élet elevenjébe vágó konfliktusokkal.
Megjegyzés: a stáblista utáni jeleneteket viszont továbbra is csalásnak, visszaélésnek tartom a néző türelmével. Konkrétan az 1. részét utáltam: léha bemutatkozó az egyik legismertebb Batman-gonosznak, és potyára hülyét csinál Bruce Wayne karakteréből...!
Leírás: A mégcsak rövid ideje ténykedő Denevérember összefog
James Gordon hadnaggyal és Harvey Dent kerületi ügyésszel Carmine „A Római” Falcone
ellen. A rideg üzletember – aki még Bruce Wayne apjával közösen
alapított kórházat Gotham-ben – keresztapaként irányítja „a családot” és a
város korrupt tisztviselőit, így sosem tudták őt vád alá helyezni. Felbukkan
azonban egy Holiday nevű magányos gyilkos, aki látszólag épp A Rómaihoz közel
állókat veszi célba – mindegyiket valamely ünnepnapon…
Nálam stréberebbek biztos kívülről fújják az alapanyagot,
annak hírnevét az egyik legjobb DC–képregényként és közvetlen hatását a nolani
trilógiára. Leolvasható pár jelenetből, hogy a filmek visszahatottak a sztori mostani,
„hívebb” átiratára (pl. Dent
és kedvese a felrobbant házuk előtt okos félrevezetés, ha A sötét lovagot igen, de
emezt még nem látta a néző).
Engem viszont azzal győzött meg A hosszú Halloween, hogy
a Holiday–bűnügy maga végig érdekfeszítő és fordulatos maradt. Bevonja az embert az érintettek sorsába, és a film végén sem érezni úgy, mintha a történetet ollóval vágták volna el: Alberto Falcone halála
a hajón, plusz előtte a vallomása a gyáva életéről kerek lezárást ad az
1. résznek, ami később össze is cseng a 2.-éval.
Kicsit már unom, de elfogadtam,
hogy a noir-os hangulatért Gotham látképe egyszerre tükrözi a 40-es és a 90-es
éveket, ahogy azt már több másik Batman rajzfilm ábrázolta. Pazarul átjön a
detektívsztorikra jellemző csendes, elmélkedő visszafogottság,
és maga Batman is
most érti meg, hogy nemcsak bunyóban, de nyomozómunkában is túl kell
tennie bármely bűnszervezeten, sőt a hatóságokon is. „Nemcsak megtalálni fontos őket. Tudnod kell, miként segítik az ügyedet.” A szereplők megrajzoltságát viszont nem kellett volna ennyire papírlapszerűre venni: a figurák túl kontúrosak, a férfialakok feltűnően szögletesek, sőt néhol úgy mozognak és beszélnek, mint a robotok.
Nem okozott gondot elhinnem – a harmatgyönge indítékú Joker-t
kivéve – a szereplők jellemét és pozícióját a város szövevényes
infrastruktúrájában, melynek nagypolgári jellege elég erősen kiütközik: a civil lakosságból jobbára a vagyonos réteget, a középosztályt és a bérenc
gengsztereket látjuk.
Bruce, Jim és Harvey, sőt a maga módján Carmine is
elhivatott emberek, akik egész létüket a hivatásukra tették föl, szilárd
értékrendet követve dolgoznak és építik egy élet munkáját. Átfedés még köztük,
hogy – mint az a nagy leszámolás előtt hangzik el – a nőket kihagyják a játszmából, és az élet főleg
Bruce-t és Carmine-t fogja e téren megleckéztetni a 2. részben.
De az 1. rész alatt nem találtam kirívóan ostobának a feleket,
csak mert jellemük és világképük foghíjaival eddig nem tudtak szembesülni:
- Bruce filantrópként naiv, idealista, Batman-ként még nem elég éles logikája és harci szelleme, az öntörvényű Selina Kyle-ban pedig vonakodik partnert látni.
- Harvey házassága Gildával és Jim apai kapcsolata gyerekeivel is az örökös hadakozás miatt romlik meg a szervezett bűnözés ellen.
- Falcone pedig "a családról" tartott szónoklatai mögött csak egy maradi diktátor, aki nem tűr maga körül ellenvéleményt, sőt még a gyengéd érzelmek „gyengeségét” sem.
Második
rész
Több szempontból visszacsúszás nekem a 2. félidő a 1.-höz
képest. Itt ugyan már az események lánca folyamatosabb, Dent mentális-morális bukása
lebilincselő – sőt a cselekmény fő mozgatójává növi ki magát –, a Holiday-rejtély megoldása pedig
kijózanítóan keserű. De a történet java már az 1. részben ott van összesűrítve, a
2. rész márcsak a logikus összeomlás, melyet Carmine a saját fejére zúdít, amiért
olyan kosztümös flepnisekkel kokettált, mint Méreg Ivy és Rémholló
(Madárijesztő).
Kevés kézenfekvőbb ürügy akad Batman fél
nemeziskészletét 1 helyen fölvonultatni, mint a halloween – gyakorlatilag az
amcsi farsang. Tőlük ne sokat várjunk itt: mind sekélyes árnyakként tanyáznak hol emitt, hol amott, hogy
végül 1 nagy rakásként rádőljenek az első félidő „hagyományos” főtetűjére.
Sokkal érdekesebb lett volna folyamatában látni, ahogy ezek a jelmezes, olykor
természetfeletti „szupergonoszok” – akiket a Falcone-féle üzleti bűnözők
általában lenéznek –, az alvilág domináns figuráivá emelkednek 1 év alatt,
létrehozva a klasszikus felállást köztük és a detektívként már dörzsöltebb
Batman között. Itt viszont nincs átmenet: a Kétarccá lett Harvey összecsődíti
őket egy közös rajtaütésre, és egyértelmű, hogy szart sem érnek hozzájuk mérve a
régi gengszterek.
Magát Bruce-t sehogy se tudtam megkedvelni vagy úgy igazán tisztelni
ebben a feldolgozásban. Végig valahogy olyan újságból kivágott, száraz alaknak tűnt; nem hittem el erről a pedigrés arisztokratáról, hogy az edzett akarat
tüze hajtaná arra az önkéntes magánháborúra, amit Batman alakja jelent.
De az 1. résznél ezt még egyensúlyba hozta a nyomozósdi, és hogy a 2 gazdag fiatalember voltaképp
egymás tükörképei: Alberto és Bruce sem bírt túljutni az apáikat övező tekintélyen, ám
Alberto emiatt a kudarc bűntudatával élt együtt, és halálával Bruce-ban is gyökeret ver ez az érzés: „Azt hittem, meg kell őt állítanom.
De megmentenem kellett volna.” E párhuzamra utal egy okos mondat is az
inasától: „Eljön valaha is az idő, mikor
az apák bűnei nem a fiaikra szállnak megváltásért?”
De a jellemfejlődésébe rondít, mikor a 2. rész elején húzzák az időt Poison
Ivy-val, majd Madárijesztővel. Ivy-t egy az egyben ki kellett
volna írni: ez a 0 személyiségű boszorka – aki valahogy indákkal agymos bárki férfit, de csak Bruce-on és Alfred-on teszi meg – 3 hónapig flangált Wayne-nel nyilvánosan, dzsungelt csinált villájából,
egy vagyont íratott vele Falcone nevére, de csak MOST leplezi le, és üti ki őt…
Selina, a.k.a. Macskanő!
Az épp felocsúdó Bruce meg újfent reklamál a segítsége
ellen; a főhős és a(z első) főgonosz egész mentalitásán érezni ezt a lekezelő felfogást a
nők felé. Nem olyan szembeötlően sértő, mint a burton-i Batman visszatérben, de azért tetten érhető.
Aztán jön a pániktoxin, a kötelező kör a szülők lelövéséről,
Bruce riadt kisfiús képe… és ott is Selina menti meg, nehogy lelepleződjön.
A gyerekkori flashback-ek ellenére ez
a Bruce Wayne idegen maradt számomra, akinek folyton az ősei emlékét kell
istápolnia, nehogy motiváció vagy erkölcsi talaj nélkül maradjon. „Muszáj volt üzletelniük a Falcone-kkal?
Vagy úgy akartak örökséget hátrahagyni, hogy összeálltak az ördöggel…? Tudom, hogy egy 25 éves képregény-alapot
kellett óvatosan kozmetikázni, de ettől még csalódás nekem a fő protagonista.
Némileg javít ugyan az imidzsén, hogy olyan kegyeletesen bánik
a már tönkrement életű gyilkosokkal, csak ez nekem már túl későn jön:
1.:
Falcone
Biztosítja a haldokló Carmine-t, kinek látszólag már az
összes rokona halott, hogy egyik alapszabályát ő is követi: „Azt kapjuk, amit elveszünk.” Nyilván
Bruce nem gázolna át ártatlan életeken ezért: a hangsúly a célratörő cselekvésen van, amihez pont Falcone ellen csak 3 férfinak volt bátorsága egész Gotham City-ben.
Fenntartással fogadtam a csavart, hogy Selina Carmine törvénytelen lánya, és végig csak az anyja nevét akarta megtudni tőle.
És a toxin alatt Bruce Selinát hallucinálja a saját anyjának… ez így már
nagyon predesztinálttá teszi a happy end-et, ahol Bruce és a Falcone-vérvonal 1
még élő tagja úgy köszöntik a batkosztümös kisfiút, mintha már férj és feleség volnának,
á lá Thomas és Martha Wayne. Kerek lezárás, csak nagyon… kényelmes.
2.:
Kétarc
Van valami teljesen helyénvaló abban, ahogy Kétarc, Falcone gyilkosa önként adja fel magát, ugyanott,
ugyanannak a 2 férfinak, akikkel 1 éve hadat üzentek A Rómainak. Ez máris föléjük
emelte őt a szememben: bár a törvényben nem hisz többé, fölfogja, hogy átlépett egy határt, amit a
rendszer előtt már nem vállalhat fel. „Meg
kellett tenni.” Harvey a 2. részben a legérdekesebb figura, főleg A
sötét lovaggal kontrasztba állítva:
itt Harvey és Two-face valóban 2
különálló éntudat, egyikük megszűnik, de az értékrendje maradványa felismerhető az
új személyen.
Nagyon tetszik, hogy Kétarc itt valódi antihős, és
nemcsak a számos Bat-rosszarc egyike, mint a Batman Forever-ben, vagy
akár a Batman: The Animated Series-ben. És az is okos inverzió, hogy míg
Nolan-nél Batman veszi magára Kétarc gyilkosságait, itt amaz vállalja át Holiday bűnlajstromát,
miután rájött a valódi kilétére.
3.:
Holiday
Picit nehéz elhinni, hogy egy olyan vézna nő, mint Gilda Dent,
tucatszor is le tudott vadászni fegyveres őrséggel bíró bűncsaládtagokat.
Sejtem én, hogy az alibijéhez is felhasználta ezt a benyomást magáról, az
előítéletes, „férfiak uralta” Gotham City-ben. Csak a fizikai képesség nem
látszik rajta: A rém álarca során Andrea-n elcsíphettük, hogy megvan az ügyessége a sorozatgyilkossághoz.
De azt teljesen átéreztem, ahogy bevallja, hogyan tette
tönkre A Római az új életüket Alberto-val, mikor családot alapítottak:
a házasságukat érvénytelenítve, gyereküket pedig műtétileg kivájatva az asszony
méhéből. Ez bizony maffiamódszer, és van az a pénz/befolyás, hogy büntetlenül
megússzák. És szerintem fontos még az, hogy nem teszi képmutatóvá
Gildát, ahogy férjeihez viszonyult:
- Ha Alberto lenyelte apjának ezt a gaztettét, és máig mellette kuksol, rászolgált a bűnhődésre.
- Harvey-hoz pedig előbb státusza, majd a hasonló démonaik miatt került közel, de felismerte, mikor a férfit „megölte” a saját démona.
Teljes kört leíró tragédia, amin akaratlanul is elgondolkodunk: vajon mi hogyan bírnánk továbbélni ennyi teher, mocsok, csapás és őrület közepette? És ha csak úgy kaphatsz bármi elégtételt, ha elveszed magadnak, joga van-e ítélkezni fölötted holmi törvényszolgának? Ezért sem akadtam fenn azt, hogy Batman végül futni hagyta.
"Tudnom kell, hogy Holiday végzett."
"Nem "végzett". Vége van."
Amilyen trehány a legtöbb mai mozimű megírása,
míg itt számos jól kimunkált jelmeztelen figura + közöttük kapcsolódási pont
akad, egyesek azt kérdezhetnék tőlem: „Mi mást akarsz még „kellően jó” történetnek?!”
Mindkét rész remekül sikerült, komoly és tartalmas darab, csak nem egyforma módon és
mértékig: az 1. lassúbb, krimiként viszont jobban működik, a 2.-at pedig a lendület
és a szálak korrekt elvarrása segíti. De közben Gordon, Wayne és a kosztümös gonoszok
kétdimenziós szükségfigurák maradtak a cselekményben – akár a tragikus sorsú Dent-házaspárhoz
mérem őket, akár a bűncsaládokhoz tartozó szereplőkhöz.
A The Long Halloween két fele közül csak a korábbinak adom meg az 5/5-öt, de azért a másik orcáját is bátran ajánlom – nemcsak képregény-rajongóknak. Mindkettő az eddigi legjobb DC animációs produkciók egyike, és simán verik a DCEU bármely tagját, melyben föltűnt a Denevérember.
1 megjegyzés:
Top 10 Casinos and Slot Machines Online - JTHub
Slot machines have 정읍 출장샵 the 서귀포 출장마사지 best potential for 군포 출장샵 more entertainment. There are hundreds of different games available 김제 출장안마 to play, and they're also easy 여주 출장안마 to understand and
Megjegyzés küldése