„Van egy pont. A „távoli” jövőben, mikor a rendszer
cserben hagy minket. És a szabályok többé nem fegyverek, hanem béklyók, amik a rosszat pártolják.”
(A sötét lovag – Felemelkedés)
Első rész
Bár egy produkciót se húztam le direkt emiatt,
időbe telt elfogadnom az alábbi két trendet:
- Mikor az egybe túl terebélyes szkriptanyagot két darabban, 1. és 2. részre bontva adják elő (simán megtehették volna ezt Az Igazság Ligája 4 órás snyder-i vágásával), gyakran rendes lezárás nélkül hagyva egyik felét, felvezetés nélkül a másikat.
- A DC–képregényeket egyenes, más forrás nélküli, minél hívebb rajzfilm–verzióba konvertálják. Mintha a Warner az utolsó ötletmorzsáit élné föl ezzel, csak azért, hogy újabb és újabb Bat-produktumot tolhassanak ki évről évre, hisz az élőszereplős DC-világuk rég szétesett.
A The Long Halloween Part 1. és Part
2. a jól megcsinált példa a dupla filmes szerkezetre: meglepően okos krimi,
amit előolvasás nélkül lehet követni és élvezni, elmés párbeszédekkel és a felnőtt élet elevenjébe vágó konfliktusokkal.
Megjegyzés: a stáblista utáni jeleneteket viszont továbbra is csalásnak, visszaélésnek tartom a néző türelmével. Konkrétan az 1. részét utáltam: léha bemutatkozó az egyik legismertebb Batman-gonosznak, és potyára hülyét csinál Bruce Wayne karakteréből...!
Leírás: A mégcsak rövid ideje ténykedő Denevérember összefog
James Gordon hadnaggyal és Harvey Dent kerületi ügyésszel Carmine „A Római” Falcone
ellen. A rideg üzletember – aki még Bruce Wayne apjával közösen
alapított kórházat Gotham-ben – keresztapaként irányítja „a családot” és a
város korrupt tisztviselőit, így sosem tudták őt vád alá helyezni. Felbukkan
azonban egy Holiday nevű magányos gyilkos, aki látszólag épp A Rómaihoz közel
állókat veszi célba – mindegyiket valamely ünnepnapon…
Nálam stréberebbek biztos kívülről fújják az alapanyagot,
annak hírnevét az egyik legjobb DC–képregényként és közvetlen hatását a nolani
trilógiára. Leolvasható pár jelenetből, hogy a filmek visszahatottak a sztori mostani,
„hívebb” átiratára (pl. Dent
és kedvese a felrobbant házuk előtt okos félrevezetés, ha A sötét lovagot igen, de
emezt még nem látta a néző).
Engem viszont azzal győzött meg A hosszú Halloween, hogy
a Holiday–bűnügy maga végig érdekfeszítő és fordulatos maradt. Bevonja az embert az érintettek sorsába, és a film végén sem érezni úgy, mintha a történetet ollóval vágták volna el: Alberto Falcone halála
a hajón, plusz előtte a vallomása a gyáva életéről kerek lezárást ad az
1. résznek, ami később össze is cseng a 2.-éval.
Kicsit már unom, de elfogadtam,
hogy a noir-os hangulatért Gotham látképe egyszerre tükrözi a 40-es és a 90-es
éveket, ahogy azt már több másik Batman rajzfilm ábrázolta. Pazarul átjön a
detektívsztorikra jellemző csendes, elmélkedő visszafogottság,
és maga Batman is
most érti meg, hogy nemcsak bunyóban, de nyomozómunkában is túl kell
tennie bármely bűnszervezeten, sőt a hatóságokon is. „Nemcsak megtalálni fontos őket. Tudnod kell, miként segítik az ügyedet.” A szereplők megrajzoltságát viszont nem kellett volna ennyire papírlapszerűre venni: a figurák túl kontúrosak, a férfialakok feltűnően szögletesek, sőt néhol úgy mozognak és beszélnek, mint a robotok.
Nem okozott gondot elhinnem – a harmatgyönge indítékú Joker-t
kivéve – a szereplők jellemét és pozícióját a város szövevényes
infrastruktúrájában, melynek nagypolgári jellege elég erősen kiütközik: a civil lakosságból jobbára a vagyonos réteget, a középosztályt és a bérenc
gengsztereket látjuk.
Bruce, Jim és Harvey, sőt a maga módján Carmine is
elhivatott emberek, akik egész létüket a hivatásukra tették föl, szilárd
értékrendet követve dolgoznak és építik egy élet munkáját. Átfedés még köztük,
hogy – mint az a nagy leszámolás előtt hangzik el – a nőket kihagyják a játszmából, és az élet főleg
Bruce-t és Carmine-t fogja e téren megleckéztetni a 2. részben.
De az 1. rész alatt nem találtam kirívóan ostobának a feleket,
csak mert jellemük és világképük foghíjaival eddig nem tudtak szembesülni:
- Bruce filantrópként naiv, idealista, Batman-ként még nem elég éles logikája és harci szelleme, az öntörvényű Selina Kyle-ban pedig vonakodik partnert látni.
- Harvey házassága Gildával és Jim apai kapcsolata gyerekeivel is az örökös hadakozás miatt romlik meg a szervezett bűnözés ellen.
- Falcone pedig "a családról" tartott szónoklatai mögött csak egy maradi diktátor, aki nem tűr maga körül ellenvéleményt, sőt még a gyengéd érzelmek „gyengeségét” sem.
Második
rész
Több szempontból visszacsúszás nekem a 2. félidő a 1.-höz
képest. Itt ugyan már az események lánca folyamatosabb, Dent mentális-morális bukása
lebilincselő – sőt a cselekmény fő mozgatójává növi ki magát –, a Holiday-rejtély megoldása pedig
kijózanítóan keserű. De a történet java már az 1. részben ott van összesűrítve, a
2. rész márcsak a logikus összeomlás, melyet Carmine a saját fejére zúdít, amiért
olyan kosztümös flepnisekkel kokettált, mint Méreg Ivy és Rémholló
(Madárijesztő).
Kevés kézenfekvőbb ürügy akad Batman fél
nemeziskészletét 1 helyen fölvonultatni, mint a halloween – gyakorlatilag az
amcsi farsang. Tőlük ne sokat várjunk itt: mind sekélyes árnyakként tanyáznak hol emitt, hol amott, hogy
végül 1 nagy rakásként rádőljenek az első félidő „hagyományos” főtetűjére.
Sokkal érdekesebb lett volna folyamatában látni, ahogy ezek a jelmezes, olykor
természetfeletti „szupergonoszok” – akiket a Falcone-féle üzleti bűnözők
általában lenéznek –, az alvilág domináns figuráivá emelkednek 1 év alatt,
létrehozva a klasszikus felállást köztük és a detektívként már dörzsöltebb
Batman között. Itt viszont nincs átmenet: a Kétarccá lett Harvey összecsődíti
őket egy közös rajtaütésre, és egyértelmű, hogy szart sem érnek hozzájuk mérve a
régi gengszterek.
Magát Bruce-t sehogy se tudtam megkedvelni vagy úgy igazán tisztelni
ebben a feldolgozásban. Végig valahogy olyan újságból kivágott, száraz alaknak tűnt; nem hittem el erről a pedigrés arisztokratáról, hogy az edzett akarat
tüze hajtaná arra az önkéntes magánháborúra, amit Batman alakja jelent.
De az 1. résznél ezt még egyensúlyba hozta a nyomozósdi, és hogy a 2 gazdag fiatalember voltaképp
egymás tükörképei: Alberto és Bruce sem bírt túljutni az apáikat övező tekintélyen, ám
Alberto emiatt a kudarc bűntudatával élt együtt, és halálával Bruce-ban is gyökeret ver ez az érzés: „Azt hittem, meg kell őt állítanom.
De megmentenem kellett volna.” E párhuzamra utal egy okos mondat is az
inasától: „Eljön valaha is az idő, mikor
az apák bűnei nem a fiaikra szállnak megváltásért?”
De a jellemfejlődésébe rondít, mikor a 2. rész elején húzzák az időt Poison
Ivy-val, majd Madárijesztővel. Ivy-t egy az egyben ki kellett
volna írni: ez a 0 személyiségű boszorka – aki valahogy indákkal agymos bárki férfit, de csak Bruce-on és Alfred-on teszi meg – 3 hónapig flangált Wayne-nel nyilvánosan, dzsungelt csinált villájából,
egy vagyont íratott vele Falcone nevére, de csak MOST leplezi le, és üti ki őt…
Selina, a.k.a. Macskanő!
Az épp felocsúdó Bruce meg újfent reklamál a segítsége
ellen; a főhős és a(z első) főgonosz egész mentalitásán érezni ezt a lekezelő felfogást a
nők felé. Nem olyan szembeötlően sértő, mint a burton-i Batman visszatérben, de azért tetten érhető.
Aztán jön a pániktoxin, a kötelező kör a szülők lelövéséről,
Bruce riadt kisfiús képe… és ott is Selina menti meg, nehogy lelepleződjön.
A gyerekkori flashback-ek ellenére ez
a Bruce Wayne idegen maradt számomra, akinek folyton az ősei emlékét kell
istápolnia, nehogy motiváció vagy erkölcsi talaj nélkül maradjon. „Muszáj volt üzletelniük a Falcone-kkal?
Vagy úgy akartak örökséget hátrahagyni, hogy összeálltak az ördöggel…? Tudom, hogy egy 25 éves képregény-alapot
kellett óvatosan kozmetikázni, de ettől még csalódás nekem a fő protagonista.
Némileg javít ugyan az imidzsén, hogy olyan kegyeletesen bánik
a már tönkrement életű gyilkosokkal, csak ez nekem már túl későn jön:
1.:
Falcone
Biztosítja a haldokló Carmine-t, kinek látszólag már az
összes rokona halott, hogy egyik alapszabályát ő is követi: „Azt kapjuk, amit elveszünk.” Nyilván
Bruce nem gázolna át ártatlan életeken ezért: a hangsúly a célratörő cselekvésen van, amihez pont Falcone ellen csak 3 férfinak volt bátorsága egész Gotham City-ben.
Fenntartással fogadtam a csavart, hogy Selina Carmine törvénytelen lánya, és végig csak az anyja nevét akarta megtudni tőle.
És a toxin alatt Bruce Selinát hallucinálja a saját anyjának… ez így már
nagyon predesztinálttá teszi a happy end-et, ahol Bruce és a Falcone-vérvonal 1
még élő tagja úgy köszöntik a batkosztümös kisfiút, mintha már férj és feleség volnának,
á lá Thomas és Martha Wayne. Kerek lezárás, csak nagyon… kényelmes.
2.:
Kétarc
Van valami teljesen helyénvaló abban, ahogy Kétarc, Falcone gyilkosa önként adja fel magát, ugyanott,
ugyanannak a 2 férfinak, akikkel 1 éve hadat üzentek A Rómainak. Ez máris föléjük
emelte őt a szememben: bár a törvényben nem hisz többé, fölfogja, hogy átlépett egy határt, amit a
rendszer előtt már nem vállalhat fel. „Meg
kellett tenni.” Harvey a 2. részben a legérdekesebb figura, főleg A
sötét lovaggal kontrasztba állítva:
itt Harvey és Two-face valóban 2
különálló éntudat, egyikük megszűnik, de az értékrendje maradványa felismerhető az
új személyen.
Nagyon tetszik, hogy Kétarc itt valódi antihős, és
nemcsak a számos Bat-rosszarc egyike, mint a Batman Forever-ben, vagy
akár a Batman: The Animated Series-ben. És az is okos inverzió, hogy míg
Nolan-nél Batman veszi magára Kétarc gyilkosságait, itt amaz vállalja át Holiday bűnlajstromát,
miután rájött a valódi kilétére.
3.:
Holiday
Picit nehéz elhinni, hogy egy olyan vézna nő, mint Gilda Dent,
tucatszor is le tudott vadászni fegyveres őrséggel bíró bűncsaládtagokat.
Sejtem én, hogy az alibijéhez is felhasználta ezt a benyomást magáról, az
előítéletes, „férfiak uralta” Gotham City-ben. Csak a fizikai képesség nem
látszik rajta: A rém álarca során Andrea-n elcsíphettük, hogy megvan az ügyessége a sorozatgyilkossághoz.
De azt teljesen átéreztem, ahogy bevallja, hogyan tette
tönkre A Római az új életüket Alberto-val, mikor családot alapítottak:
a házasságukat érvénytelenítve, gyereküket pedig műtétileg kivájatva az asszony
méhéből. Ez bizony maffiamódszer, és van az a pénz/befolyás, hogy büntetlenül
megússzák. És szerintem fontos még az, hogy nem teszi képmutatóvá
Gildát, ahogy férjeihez viszonyult:
- Ha Alberto lenyelte apjának ezt a gaztettét, és máig mellette kuksol, rászolgált a bűnhődésre.
- Harvey-hoz pedig előbb státusza, majd a hasonló démonaik miatt került közel, de felismerte, mikor a férfit „megölte” a saját démona.
Teljes kört leíró tragédia, amin akaratlanul is elgondolkodunk: vajon mi hogyan bírnánk továbbélni ennyi teher, mocsok, csapás és őrület közepette? És ha csak úgy kaphatsz bármi elégtételt, ha elveszed magadnak, joga van-e ítélkezni fölötted holmi törvényszolgának? Ezért sem akadtam fenn azt, hogy Batman végül futni hagyta.
"Tudnom kell, hogy Holiday végzett."
"Nem "végzett". Vége van."
Amilyen trehány a legtöbb mai mozimű megírása,
míg itt számos jól kimunkált jelmeztelen figura + közöttük kapcsolódási pont
akad, egyesek azt kérdezhetnék tőlem: „Mi mást akarsz még „kellően jó” történetnek?!”
Mindkét rész remekül sikerült, komoly és tartalmas darab, csak nem egyforma módon és
mértékig: az 1. lassúbb, krimiként viszont jobban működik, a 2.-at pedig a lendület
és a szálak korrekt elvarrása segíti. De közben Gordon, Wayne és a kosztümös gonoszok
kétdimenziós szükségfigurák maradtak a cselekményben – akár a tragikus sorsú Dent-házaspárhoz
mérem őket, akár a bűncsaládokhoz tartozó szereplőkhöz.
A The Long Halloween két fele közül csak a korábbinak adom meg az 5/5-öt, de azért a másik orcáját is bátran ajánlom – nemcsak képregény-rajongóknak. Mindkettő az eddigi legjobb DC animációs produkciók egyike, és simán verik a DCEU bármely tagját, melyben föltűnt a Denevérember.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése