Oly sok év
után végre felvállalták a Warner fejesei, hogy tökhülyék a képregényből készült
mozikhoz! Az MCU-t majmoló szuperhős–verzumuk defektjei után már merték nyíltan lenyúlni a Marvel sikerműveinek rendezőit – mint A Bosszúállók
Joss Whedon-jét Az Igazság Ligája
utolsó perces újraszabásához. Ettől is mókásabb eset a 2016-os Öngyilkos Osztag: a hírhedt antihős-akcióvígjáték
– melyről nem 1 szájból hallottam, hogy A
galaxis őrzői klónjaként kellett volna remekelnie – hangosat bukott a kasszák, kritikusok
és rajongók mércéje szerint is. Erre mit ad Isten: a DC beszerezte az „eredeti” darab rendezőjét az
új SS–variánshoz, mely már egyszerre működik folytatásként és a saját lábán megálló
solofilm-ként. Tiszta kabaré…
Olyan hullámvasút
rittyentődött Az Öngyilkos Osztag
2.0-ból, mely szilaj, mutatós, brutális, mégis humorerős, és érzéke van az emberség pillanatait a jó helyekre be-beszúrni. James Gunn elszabadult: minden képkocka és
fordulat az ő kreatív kontrollját visszhangozza, látható kompromisszumok nélkül.
Az amúgy egyszerű történetet és szereplőket vakmerően mozgatják, sőt hullajtják az elején,
mégse esik szét vagy siklik árokba a kosztümös dilijárat. Érezni az új darabon,
hogy lelkesedésből készült, megkötések nélkül; az első részben még döcögő
lendület itt már folyamatos, és okosan kiszámíthatatlan az események menete.
Ami egykor A galaxis őrzőit eladta
nekem, az a hihető érzésekkel bíró kirekesztettek csapatdinamikája volt, és
Gunn ezt a kulcselemet ide is áthozta. A film marketingszlogenje „Ne kötődj túlzottan!” szó
szerint értendő: a Corto Maltese-re küldött 1. hullám tagjai hullanak, mint a
legyek a bevezetőben, de a rendező még nekik is gyúrt némi személyiséget és
humoros aurát. Sok akciófilm hiszi, hogy képes erre, de piszok ritka, hogy
sikerül is neki.
A Will Smith-es Suicide Squad 4 szereplője tér vissza, ám ezúttal hálásabban bánik velük a rendezés. Margot Robbie hozza mára megszokott energiáját Harley Quinn-ként, és bár karaktere nem mélyebb, mint
a Birds
of Prey idején volt, szövegei, akciói és interakciói már rendben
voltak. A korábban oly semmilyen Rick Flag fokozatosan erősödik meg
karakterként, és mire elérkezünk a búcsúhoz, már szimpatizálunk vele. Nanaue-t,
alias Király Cápát azonban nagyon fölös
adaléknak éreztem itt, még azzal együtt is, milyen fajilag sokrétű bagázs az
X-különítmény. Pedig King Shark nálam az egyik legjópofább csapattag a 2019-es Harley
Quinn Animated Series-ben, jóllehet ott az SS – 2 évad után – mégcsak egyszer
volt megemlítve, poénként.
Nem fogom mindegyik új
figurát meghámozni, amúgy is egyedül az idegi sérült Patkányfogó
(ifjabb) olyan közülük, hogy a hagyományos értelemben kötődni tudtam hozzá, és hozzá sem a háttérmeséje miatt.
Idris Elba a szigeten vezetővé érő Bloodsport–ja az összefogó kapocs a dilis
bagázsban, de főnöke is e célból jelöli őt ki. Süt a karakterről, hogy Will Smith Deadshot-ját
helyettesíti a sittes apukaként, aki már szuperhőst is küldött padlóra, de azért
kedvelhető benyomást kelt.
Viola Davis figuráját ezúttal érezhetően fenyegetőbbre
hangolták. Amanda Waller a kormányzati szint összes fasisztoid romlottságát megtestesíti;
ő a jégvérű főnök, aki Washington szennyesét tisztára mosatja, és több címke közül
válogathat, ha másokat célszerűbbnek ítél likvidálni: „engedetlen katona /alkalmazott”,
„nemzetbiztonsági fenyegetés”, „járulékos veszteség”, stb. A film legnagyobb feszültségbombáját
nem is a végső csata adja Starro, az óriás tudatparazita űrlény ellen, hanem ahogy
a krízis előhozza Waller diktátoros arroganciáját:
·
előbb ahogy kiderül, hogy az anti-Amerika Kapitánynak
beillő Békecsináló az ő B-terveként eltünteti az USA sarának nyomait a Starro körüli
űrprojektekben;
·
majd mikor a teljes, már sikerrel helytállt csapatot megölné
az agyukba műtött chipekkel, csak mert kiütnének egy szörnyet, ami a város
után logikusan a civilizáció egészét leigázná.
Ezért sem értek egyet azokkal, akik az új SS-t „agyatlannak”
neveznék: az Amerika-kritikus él működik a történetben, nincs nehézkesen
túlmagyarázva, ami már a film ütemét és kisugárzását törné meg. Ugyanakkor nem is
volt bugyután elviccelve; az mondjuk rohadt jó, ahogy Waller-t egy tökösebb beosztottja
a kritikus pillanatban fejbe kólintja, megmentve az Osztag-tagokat a terepen. De
érthető, miért ússzák meg a beosztottak: józan ésszel könnyű belátni, hogy Waller
hibázott, és ha meg is torolná rajtuk az incidenst, az ő felettesei fejét
vehetik, amiért elszalasztotta az azonnali megoldást Starro megfékezésére.
Ha a stúdió nem is annyira, de mi, nézők profitáltunk a
másodszori nekifutásból: míg a 2015-ös Öngyilkos Osztag nekem hullámzott lagymatag
és fickós percek között, AZ Öngyilkos Osztag már egységesen mulattató, vérgőzös kirándulás a DC hősmentes zónájába. Fontosabb szereplői fajsúlyosak, a viccek zöme betalál, a cselekmény
hajtűkanyarjai okosan vadak. Nem tudom, van-e tervben 3. rész, de a bekrepált
DCEU-nak eme fattyúhajtása egyelőre a legéletképesebb.
4/5-öt adok rá, jól sikerült képregényfilm!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése