„Úgy értem, megmenthetett volna 30 millió életet.
Történelmi szerep! Minden eszköz etikusnak számít, ha a jó oldalon állunk.”
(Semmit a szemnek – Egy láthatlan ember feljegyzései)
Tom Cruise Mission Impossible-ja olyan, mint egy jéghideg
üstökös: 3-4 évenként megkerüli a horizontot, hogy aztán látványosan, de semmi
maradandót hátrahagyva el is húzza a csíkot előlünk. Ez a franchise kizárólag
az akcióról szól, azon belül is
Tom Cruise önként vállalt nyaktörő mutatványairól, melyek
terén lassan már Jackie Chun-nal vetekszik. Nálam az 56 éves sztár ezzel max.
kaszkadőrként bizonyít, nem pedig színészként.
A már hatodik MI-mozi az akcióhegy mögött csak a szokott
agyoncsavart, de távolságtartó kémfilmsablont újrázza, alig tettetve, hogy több
próbálna lenni bármiben a Titkos Nemzet futószalagon jött folytatásától. Más hátterek, ugyanaz a séma. Ha a
héját lefejtjük, az MI6 egy szokványos,
patrióta-felhangú világmegmentősdi, akár pl. A függetlenség napja, csak itt jobban csavargatnak egy suta összeesküvés-szálat, de igazi drámanyomaték nélkül. Ez megint a kémvilág kémjátéka kémek között, ami a helyszínek számától függetlenül egy szűk és emberidegen közeg, ami a hétköznapokba fásult közönség idealizálhat.
patrióta-felhangú világmegmentősdi, akár pl. A függetlenség napja, csak itt jobban csavargatnak egy suta összeesküvés-szálat, de igazi drámanyomaték nélkül. Ez megint a kémvilág kémjátéka kémek között, ami a helyszínek számától függetlenül egy szűk és emberidegen közeg, ami a hétköznapokba fásult közönség idealizálhat.
Talán az összes korábbi résznél erősebb a sztori alibi-
és propagandabűze. Az előző részből ismert Szindikátus élbolya, az Apostolok
plutóniumhoz jutnak, hogy atomfegyvert ****janak belőle, és ártatlan közel-keleti
városokra dobják. És ennek képi illusztrációját egy amcsi elit titkosügynök rémálom-montázsában
tolják a képünkbe az elején. Majd szóljon valaki, ha a hollywood-i fősodor egyszer az USA kormányát, katonai vezetését és a CIA-t tennék meg főmocskoknak…!
Cruise előtt is derenghetett azért, hogy a régi séma nem lesz elég hatodszorra is, mert ezúttal pár feltűnően szentimentális pillanat is
beleszövődött a forgatókönyvbe - visszahozva Ethan Hunt volt feleségét, Juliát
és a brit ügynöknő Ilsát a Titkos nemzetből.
De ezek a személyesnek szánt pillanatok erőtlenek, és csak elválasztó vonalként szolgálnak két akciójelenet között. A párbeszédek teljesen automatára vannak állítva, nem számít, kinek a szájából hangzik el miféle mondat. Csak az számít, milyen kemény akciószcénákat mutogat a produkció.
De ezek a személyesnek szánt pillanatok erőtlenek, és csak elválasztó vonalként szolgálnak két akciójelenet között. A párbeszédek teljesen automatára vannak állítva, nem számít, kinek a szájából hangzik el miféle mondat. Csak az számít, milyen kemény akciószcénákat mutogat a produkció.
Kétszer kellett végignéznem a filmet, mert az első óra
alatt követni alig bírtam a zagyva cselekményt, egész amíg Solomon Lane
elrablása képbe nem került. A Titkos nemzet fő mesterelméje itt csak egy
passzív élő zsákmánytárgy, akire minden érdekcsoportnak fájhat a foga:
1. Huntnak és IMF-es csapatának,
2.
az őket szarba se néző CIA-nak,
3.
az MI6 által máig zsarolt Ilsának,
4. plusz Lane társainak, kiknek ideológiája mellett a Mein
Kampf sportrovatnak tűnik.
A film szerencsesüti tanulsága, hogy az egyén élete nem feláldozható
milliók sorsáért, ezt Hunt több ízben is fényes bizonygatja: az elején a
csapattársáért hagyja a plutóniumot a terroristák kezén, később egy rendőrnőt
ment meg, mikor épp lelőnék őt az utcán. És mit ad Isten: még Ilsa is inkább
nem áldozza föl Solomon Lane-t a végső csatakor, holott az MI6 kész volt
likvidálni a nőt, csak mert nem nem tüntette el Lane-t és a vele brit kémvilág szennyesét.
Van ez a gondolat, hogy a titkosügynök valójában sose lehet szabad: hogy örökké célpontja lesz vagy a világban hagyott ellenségeinek, vagy
akár a saját egy felettes szervének, ha bármilyen titkos ügyről túl sokat tud.
Hunt is ezért, féltésből taszította el magától exnejét. Ám ez a gondolat – mily
meglepő! – egyáltalán nincs körüljárva, sőt a befejezés még jól rá is cáfol. Lane és a másik főrosszarc, Walker
megállításával minden érintett sorsa megnyugtatóan rendeződik. Ez egyszerre
sablonos, léha és képmutató
forgatókönyvírás, amiért ujjakat kellene törni a stúdió munkaszobájában!
Még a CIA szenya igazgatónője, Erica Sloane is a jófiúk
között szerepel a végén, holott Walker leleplezésekor hátbaszúrta Huntékat, és
Ethan felettese, Hunley halála is ekkor történt. Ez még úgy is undort kelt
bennem, hogy sem az újak, sem a régi szereplők sorsa nem izgatott.
Meddig kell még Hollywood-nak erőltetnie a matuzsálemi klisét, hogy egy fő terrorista bombáját az utolsó percben lekapcsolják a jófej amcsi és angolszász ügynökök, és így rögtön elsimul minden belső ellentét? Vivá America, halál a terrorizmusra! Hát ezek után már elnézést, ha érdektelen számomra, miképp csűrik a szokott Ki-kivel-van?-felállást a szereplők között…!
Meddig kell még Hollywood-nak erőltetnie a matuzsálemi klisét, hogy egy fő terrorista bombáját az utolsó percben lekapcsolják a jófej amcsi és angolszász ügynökök, és így rögtön elsimul minden belső ellentét? Vivá America, halál a terrorizmusra! Hát ezek után már elnézést, ha érdektelen számomra, miképp csűrik a szokott Ki-kivel-van?-felállást a szereplők között…!
Fütyülök Henry Cavill bajuszára is: August Walker
karaktere számomra semmivel nem nő túl egy tipikus Bond-gonoszén. A CIA
bérgyilkosa Lane-nel fúj egy követ, és egyetlen karaktervonása, hogy
határozottan utálja Ethan-t. „Az IMF csak
Halloween! Felnőtt férfiak maszkban!” Lelepleződését találtam benne a
legérdekesebbnek: miután gyanúsan sokat áskálódott Sloane-nál Hunt ellen,
Hunley és Ethan eljátsszák utóbbi felfüggesztését, ami ugye jogcímet adna
Walker-nek, hogy kinyírja.
Ez számomra több feszültséget generált, mint a zuhanóbevetésük az elején és a helikopteres párbajuk együttvéve! Ja, hogy ezért lett "Fallout" az új rész alcíme...!
Ez számomra több feszültséget generált, mint a zuhanóbevetésük az elején és a helikopteres párbajuk együttvéve! Ja, hogy ezért lett "Fallout" az új rész alcíme...!
Időnként nem tudtam, hogy most kínomban röhögjek-e vagy szánakozzak. „Fehér Özvegy” a legszexistább kreálmánya az Utóhatásnak:
olyan ál-úrinős fakószőke cicababa, amihez foghatót talán az X-men: First Class óta nem is láttam. Szerencsére a film 2. felére már megkíméltek tőle a készítők, de ahogy Ethan álcáját és szövegét beveszi, az nekem egyszerre zavaros és akaratlanul vicces. „Én nőket és gyerekeket ölök – hímlővel!” Cruise arcán szinte kivehető, ahogy próbál nem vigyorogni, miközben ezt így kimondja.
A szórakoztatóipar szereti direkt elfelejteni, hogy a
film főleg egy narratív művészeti forma. Az elmesélt történet a lényege, legyen
a műfaj kémmozi, akciófilm vagy akár konspirációs thriller. A Mission
Impossible: Utóhatás csak az ütős akciót tudja felmutatni, történet és
szereplői a szokott sémakellékek, amik útközben kaptak csak egy egész pici
emberség-injekciót. Tom Cruise sztárságának biztos támasza a Mission Impossible
sikere, de ettől még a franchise nem több lelketlen profitgenerátornál, amire
nem érdemes jegypénzt áldozni.
2/5-öt adok rá, mint szuperül kinéző, de belül szegény, sematikus tucattermékre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése