2014. március 18., kedd

300 2. - A birodalom felemelkedése


Mindenki az egyéni beállítottsága és elvárásai alapján dönti el, mennyire tud ajánlani 1-1 filmet másoknak. Ezt rögzítjük aztán a pontszámban, amit a filmekre adunk.
Ám létezik egy gyakori buktató, amibe tapasztalatból tudom, hogy egy mezei blogíró könnyen beleeshet. Minél több szintes skálán értékel (1-től 10-ig vagy százalékolás), az annál szorosabb és merevebb is. Kevesebb lehetőséget hagy "meggondolni magunkat", ahogy a filmek terén gyűlnek a visszatérő észrevételeink, és több/kevesebb hibájukat érezzük súlyosnak, mint mikor írásban véleményeztük őket.


Azért hozom fel ezt most, mert a 300-kritikám idején még én is kicsit merevebben, számegyenes-szerűbben képzeltem el a filmek ajánlhatósát. Most, hogy a folytatásáról készülük írni, időszerűnek tűnt megint némi nyilvános önvizsgálatot tartanom, itt helyben, leírva. 
Biztos észrevettétek, hogy manapság jóval kevesebbet cikkezek a blogon, mint régen, mikor belefogtam ebbe. Ennek egyszerűen az az oka, amit már biztos más bloggerektől is hallhattatok: csak akkor csináld, ha őszinte kedvvel, odafigyelve, de ruganyosan tudod csinálni. Egyéni szabályból az csak annyit állítson fel magának az író, ami még segít formába önteni a véleményét, ugyanakkor azért teret is hagy későbbi, új észrevételek számára.


Önvizsgálat letudva, jöhet a kritika.
:)





"Maguk csináltak ebből a félmeztelen senkiből világszenzációt."

(Gandhi)



Látványfilmhez képest meglepően leleményes koncepciót kapott a 300 - A birodalom hajnala.
  1. Nem folytatni próbálja Zack Snyder kultikus 300-át,
  2. nem előzményfilmje annak,
  3. és nem is független az eredeti műtől. 
Miként Leónidasz mártírhalála is egy nagyobb, honvédő háború 1 mozzanatát képezte, úgy a második 300-mozi is saját cselekményének 1 mozzanataként kezeli az elődjéét. Nagyon ügyesen azt az illúziót kelti, mintha a 300 egy későbbi spin-off (oldalági történet) lett volna, kinagyítása a második film egyik szakaszának. A 300 végén is már egész Göröghon megvédésére készültek a hellének (ógörögök), így ez volt a logikus irányvonal a sztori továbbviteléhez.

Egyik kedvenc történelmi korszakomról révén szó, borzasztóan megörültem neki, hogy Frank Miller, a 300 rajzolója új lehetőséget látott meg benne. Új képregénye még ugyan Khsájársá (Xerxész) nagykirályról szól, de a mozis átirat összefonja az ő múltját Hellaszéval (az ókori Görögországéval). Mintha Xerxészt a végzet azért rendelte volna istenkirálynak, hogy meghódítsa a földet, amit még apja, Dárajavausz (Dareiosz) sem tudott. A folytatásban tehát nagyobb a látótér, nagyobbak a seregek, nagyobb az öldöklés közvetlen tétje. És a cselekmény katarzisára egy Thermopülai szintjén ikonikus csatánál kerül majd sor: Szalamisznál.



Leírás:
Themisztoklész athéni hadvezér 10 évvel ezelőtt megsebesítette Dareioszt Marathonnál. Miután a perzsa nagykirály meghal, legkegyetlenebb parancsnoka, Artemisia ülteti trónra Xerxészt, és az invázió élén útnak indul Görögország felé. Ezalatt Themisztoklész az egységes görög védekezést próbálja megszervezni. Leonidász özvegye, Gorgó azonban ezt megtagadja, így Athén magára marad a perzsa intervenció megállításában.



Azt hiszem, 1 igen komoly fogyatékra vezethető vissza, hogy az új rész miért nem számít közel sem egyenrangúnak a régivel. Nem tartja magát a saját alap-elgondolásához. Miközben a történet és a háború horizontját kiterjeszti egész Görögországra, a figyelem mindvégig a csatákon reked.
Sőt, a csatákon belül is csak a vérengzésekre figyel: taktika, szervezés vagy egyáltalán a gondolkodás jele alig-alig mutatkozik meg. (Mi sem mutatja ezt jobban, hogy az egyik athéni, Scyllias a zűrzavar közepén szúrja ki saját fiát, mint hű harcostársai egyikét!) A produkció 3/4-e voltaképpen egy túlanimált mészárszék, ahol a sztorit meghagyták egy kettős bosszúkrónika szintjén. A 300 2.-ben kaszabolás a lényeg, az a film egyetlen összetartó ereje. Sajnos.





A párbeszédekről ordít, hogy ezt a filmet csak úgy behajították a box-office-arénába. Vagy kiábrándítóan laposak, vagy kínosan rájuk telepszik a pátosziság (pl. Gorgó királynő narrációjában és beszédeiben). Leginkább Themisztokolész, a főhős és fő stratégia kapcsán fájt, hogy nem kap éles, szellemes mondatokat. Hol vannak már az olyan finom iróniával vegyített, emlékezetes megjegyzések, melyekkel Leónidasz szolgált nekünk? ("Látod, öreg barátom? Több harcost hoztam, mint te.")
Az athéni vezér legfontosabb mondata nekem az volt, mikor emlékezteti embereit, miért is kell bármi áron magukkal vinniük a perzsákat a halálba. Nem egyszerűen "a hazáért", "a szabadságért" vagy más eszméért. Themisztoklész tudja, hogy Xerxész uralma a görög poliszok népére 2 dolgot hozhat: pusztulást és rabsorsot. A családjaik és otthonaik jövőjét védelmezik, épp csak annyira ügyelve saját életükre, hogy ne mindjárt elsőként hulljanak el a harcmezőn. (Egyes magyar szavakban is összeolvad a családi lakhely és az ország fogalma: "ott-hon", "haza-menni", "nemz-et".)




Szerencsére csak eleinte volt zavaró, hogy a producerek kb. annyit tudhatnak Göröghon történelméről, mint én a kvantumfizikáról. Nyilván nem nagyon érdekelte őket Miltiadész, Maratón valódi győzője, ahogy Themisztoklész sem igen nyilazta le a valóságban Dareioszt. Nem állítom, hogy kiakadtam volna ezeken, csak újfent megmosolyogtam a hollywood-i átlagműveltség szintjét. 
Nagyobb baj az, hogy a cselekményt jóformán semmi se tartja össze a látványon kívül. Láthatjuk ugyan, ahogy Xerxész isteni uralkodóvá, nos, vedlik. De a görög népekről, a konfliktus védekező feléről jóformán semmit. Mekkora blamázs, hogy a görög-perzsa háborúk nagy egészéről szól a mese, és maga Göröghon, a városnépek élete teljesen hiányzik a cselekmény sodrából! (pl. előkészületek, erőforrások, a poliszok érdekkülönbségei, politkai intrika, vallási előítéletek, vagy az állandó kishitűség, ami korábban Leónidasz toborzását is megnehezítette.) Themisztoklész talán 2 nyilvános vitáján túl semmi nem látszik abból, ami a hátországban történik!  


Tetszett a kontraszt Athén és Spárta, a két legerősebb polisz (városállam) között. Spártai szemmel nézve a vértanúság inkább extázist és örök dicsőség ígéretét jelentette a katonáknak. Athén viszont polgári állam. Az onnét jött harcosok is erős, bátor férfiak, de nem fűti őket az a hasznos fanatizmus, ami a spártaiakat oly félelmetes ellenfelekké tette. Ha kicsit több figyelmet kap, hogy mit jelent athéni szívvel és fejjel spártai bátorságot felmutatni, az a drámának is jót tett volna.
Van egy szcéna, ahol Xerxész bárdjával lemetszi a halott Leónidasz fejét - bizonyítandó, hogy még ő sem ért fel egy "istenkirály" nagyságához. Okosabb filmben ez jelezhette volna, hogy nem elég a katonai morál és egységtudat - mégha a legacélosabb is -. Legalább ilyen fontos fegyver a fürge ész, a leleményesség és a széles látókör, hogy az ellenség erejét részben őellene is lehessen fordítani.




Sullivan Stapleton Themisztoklésze kellően... más típus, mint a 300 protagonistája. De sokkal sótlanabb és stílusjegyekben szegényebb vezéralak, mint anno Leónidász: csak a mi gimis tankönyvünk alapján kaphatta volna egy érdekes, éles látású vezető jellemét az íróktól. Miután Artemisia tanúja volt a férfi harcászati tudásának, előbb megpróbálja bájaival átcsábítani, majd a férfi egy röhejgyanús szexjelenet közepén csalódást okoz neki. Nekem sajnos már az sem tűnt ki, mit láthatott Artemisia ezen a komoly, de karizmaszegény athéniben.
Picit még a szexjelenetről:
  1. ahogy Artemisia és kiszemeltje elzihálják az aktust,
  2. ahogy Themisztoklészt pucéran kitoloncolják, összes ruhájával a kezében,
  3. majd mikor társainak konstatálja, mi történt a perzsa hajón,
ezek egymás után döngölik számomra a földbe az ő komolyan vehetőségét. És a katarikus csata közben még azt a lehetetlen sort is a fejéhez vágja ellenfele: "Bár ilyen kemény lenne a farkad!"



Elismerésem Gerard Butlernek, amiért nemet mondott a folytatásra. Felismerhette, hogy az új rész inkább kisajtolása a réginek, mintsem továbbgondolása. A 300-as szereplőgárda összes többi tagját sikeresen visszainvitálták. De mint pl. a Superman 4.-nél, a 300 2.-nél se tudja az eredeti gárda megmenteni az elhibázottan megírt movie-t. Azonkívül, hogy szinte semmit nem kezd velük a forgatókönyv, a kellő kémia is hiányzik a közös jeleneteikből. Nincs meg például Gorgó és Themisztoklész szóváltásában az a finom auraütközés, ami Leónidász és Xerxész találkozásának az ízét adta. Ezekhez a dolgokhoz a rendezőnek kell, hogy legyen drámaérzéke, nem elég mindent a díszletre és a színészekre ráhagynia.


Az egyetlen erős alakítás és mellékszál éppen a főgonoszé, Artemisiáé. Eva Green bevallottan régóta várt már egy kemény antagonista-szerepre, és a lehetőségekhez mérten ki is aknázza. Artemisia egy kiszámíthatatlan démon: olyan szadista embergyűlölet hajtja őt a görögökkel szemben, ami még "az istenkirályén" is túltesz. Xerxész a moziváltozatban szinte mellékszereplővé redukálódik - részben mert a mese szerint Artemisia táplálta benne évekig a bosszú gondolatát.
Ellentétben Milo-val a Pompeii-ből, Artemisiánál megfogott a személyes tragédiája. Kicsi korától kezdve másban sem volt része, mint erőszakban, lelki terrorban és vérontásban. Tudatosan vállalta, hogy az amúgy is irgalmatlan világon mindenkin túltegyen brutalitás és fizikai képességek terén. Tömeghóhér, de nyílt sisakos, győztes tömeghóhér. És mert áldozatai  sose tűnnek többnek derealizált hústömegeknél, senkinek se legyen bűntudata, ha nem az athéni győzelemért szorít, hanem  hogy a főgonosz valahogy túlélje az i.e. 480-as évet.


Noam Murro rendező szinte szolgai hűséggel vette át Snyder kedvelt látványtechnikáit:
  • ráközelítések,
  • a lassított majd újra gyorsított mozdulatsorok,
  • a kötelező kockahasak 
  • vagy a jellegzetesen kiemelt vértek és ékszerek.
Kicsit kevésbé tömény a képsorok színezése, mint a 300-nál: az óriási - a vízközeg miatt gyakrabban kékes - CGI-panorámák úgy félúton vannak egy valós tájkép és a 300 tájai között. Maguk az effektusok viszont néhol mintha sántítanának. Értem ezalatt pl. hogy észrevehető az egyik perzsa hajónál az olaj, amit a technikusok a kiáramló tűz megjelenítéséhez használtak.


Ígéretéhez híven a Rise of the Empire tobzódik vérben és tesztoszteronban. A 300-ból már jól ismert technika itt is adott: lassításokkal és hanghatásokkal növelik a harci mozdulatok dinamikáját, a vetődések és csapások ívét. Pompásan működik, és eleinte követhetőbbé is teszi a csaták közben a felek küzdelmét. Manapság ritka, hogy egy nem kimondottan horrorfilm vállalja a gore-t: nos erős a gyanúm, hogy a tavalyi kínálatból megvan a rekorder.
És ez bizony egy idő után visszaüt. Gondolom, nemcsak én untam félidőnél a szakadó testrészek és a fröccsenő művér repetitív mutogatását. Evidens, hogy még egy ilyen komor látványelem is monotonná válik, ha túl sokat mutatják arctalan senkiken, hisz így elvész a sokkhatás. Mintha csak ezt gúnyolná ki Artemisia azon tette, ahogy egy athéni rab levágott fejét szájon csókolja. (Meg kell hagyni, merészen groteszk kép.)



Kontárnak kell lenni ahhoz, hogy ennyire illúzióromboló befejezést kreáljanak egy epikus ókori armageddonnak! Egyszercsak feltűnik a megmentő görög hadiflotta, Gorgó királynével az élen... aki katonái élén maga is elkezdi lassítva aprítani a perzsákat, Themisztoklésszel a háta mögött. Mintha egy szteroidreklámot néznénk, annyira megjátszott az egész! Ennyire nem tudták palástolni a producerek, hogy már a leendő 300 3.-ra spekulálnak?
A "szálak elvarrása" is megint olyan valami, ami nem érdemes várni. Hirtelen félbeszakad az aprítás, mi meg mehetünk haza. Még azt sem tudjuk meg, hogy Themisztoklész végülis megbékélt-e a bűntudatával, hogy részben személyesen ő felelős Xerxész bosszúhadjáratáért. Athén felégetése után ezt kötve hiszem. De tanulmányaimból tudom, hogy Athénból száműzetve tényleg Perzsiában telepedett le, úgyhogy csak túltette magát rajta végül.






Remek ötlet, hogy nemcsak Szalamisz, de a csaták is szinte teljesen a tengeren zajlanak. Themisztoklész azért hajóhadat kér Spártától és a többi városállamtól, hogy Perzsia nagyhajóit - azok lomhaságát kiaknázva - minél nagyobb erőkkel oldalba támadják. Klasszikus támadási módszer, és sajnáltam, hogy ennyivel (+ pár tűzgolyó és 1 öngyilkos katona) ki is fújt a taktikázás.
A döntő csata előtti percekbe sikerült némi drámaiságot belecsöpögtetni, a zene fokozza a pillanat intenzitását, amint az athéni katonák elébe hajóznak a behemót perzsa flottának. Ezért is olyan kiábrándító, hogy maga az ütközet egyszerű tusakodás. Mintha 1-1 sima katona mozgatná a seregeket, nem 2 ország talán legjobb 2 hadvezére.



Összegzés:
A birodalom hajnala elbukott a minőség próbáján. Zsonglőrködik a harci montázsokkal, tartalmi ötletekben viszont nagyon "vérszegény". Mivel a 300 minél több népszerű vonását igyekeztek beletömni, az új részben abszolút nincs arányérzék. Zack Snyder 300-a egy egyszerű, de érdekfeszítő helyzetre épült, cselekményét rendesen tagolva végigvezette, időt fordítva a háttér-eseményekre is. A vizuális stílus a tartalmat hangsúlyozta ki, és nem élt önálló életet a konfliktus érintettjeitől. Ennek az alkotásnak a szó szoros értelmében "hiányzott a szíve".


A 300 - Rise of the Empire-re 2/5 a pontszámom. Mankóra ítélt mozimítosz, és ezt a mankót a jellegzetes látványstílusa adja meg neki.





9 megjegyzés:

Slater4 írta...

Üdv! Jó régen írtam. Nem régen én is megnéztem ezt a filmet, nagy kíváncsisággal. Látom a cikked is szép hosszú lett róla.Sajna a film nem olyan lett amilyent reméltem...
Tudom, kritizálni könnyű, és és ezzel maradéktalanul egyet is értek, de a egyszer így van, na...

Mondjuk azt azért tisztázni kellene, hogy milyen volt az Frank Miller "Új képregénye ", amit fentebb emltettél, mert ha mondjuk abban lettek összeírva meg rajzolva a hülyeségek, és a szerződés alapján tartani kellett hozzá magukat, akkor a film hibáiról jelentős részben a képregény tehet.

Na ettől eltkintev...

tudom tudom, ez egy akciófilm, nem történelmi film, de a fenébe is, ilyen hülyeségeket csinálni... Engem igenis erősen zavart, hogy "nem nagyon érdekelte őket Miltiadész, Maratón valódi győzője, ahogy Themisztoklész sem igen nyilazta le a valóságban Dareioszt."
Nem értem ha mondjuk csak azt mondják a filmben, hogy Themisztoklész részt vett a marathóni csatában az csökkentette volna a film élvezhetőségét? Miért kelett ott is vezérré tenni? É mi a fene volt ez a "lenyilazás" meg " a fiút kellett volna megölnie" meg a "bűntudat" ennyi hülyeség egy rakáson, ez engem határozottan idegesített.
"Ellentétben Milo-val a Pompeii-ből, Artemisiánál megfogott a személyes tragédiája."
Na engem ez is eléggé idegesített. Hiszen Artemisia egy élő személy volt. Kis Ázsia egyik görög poliszának, az hiszem Halikarnaszosznak volt a királynője, és flottájával a perzsák oldalán vett részt a harcokban. Azért is volt ez a neve utalva a mítoszbeli görög istennőre Artemisre, mivel ő volt a trónörökös.
Gondoltam hogy a szerepeltetésében fognak hozni valami sztorit - na de így átírni egy történelmi személy életét...
Utalok az első részre, Lenidás köré is írtak eg sztrit az életéről, de az alapkoncepciót - spártai király- nem változtatták meg. it viszont mindent átírtak.. .Úgy tuodm maga Frank Mille mondta, hogy "nem szabad elrontani egy jó történetet a történelmi hitelesség kedvéért" Hát szerintem meg ha történelmi esményről ír, akkor annaka megváltoztatása(mármint a fontosabb esmeények) rosszá teszik a történetet. Akkor ne erről írjon.És hiába mondják, hogy "ez egy akciófilm", akkor ne történelmi eseményről forgassanak filmet.

Szóval azt akarom modani, hogy az első részben is voltak dolgok amik ugye eléggé hollywood-i volt, de ez a második rész még holywood-ibb lett.
Az első rész még nem lépte át a végső határokta,.Ez a film viszont már átlépte. A tökéletes összehaosnlítás a "főgonosz" sorsa: a 300nál is olyan volt, hoyg na Leonidas megöli Xerxést, de csak megsebesítette, a birodalom hajnala film végén Artemisia meghal - ám a valóságban túlélte a szalamiszi csatát.

Na a szex-jelenet...
Erről egyzerűen nincs mit mondani. Úgy tűnik a hollywod-i felfogás szerint egy férfi és egy nő csak így képezhetnek kontrasztot. Ahogy mondod Leonidas és Xerxes találkozásával össze sem hasonlítható.

"Nekem sajnos már az sem tűnt ki, mit láthatott Artemisia ezen a komoly, de karizmaszegény athéniben. "
Hát erre megkérdezhetnénk: mit látott egy levágott athéni fején? XD Kicsit kevésbé tömény a képsorok színezése, mint a 300-nál: az óriási - a vízközeg miatt gyakrabban kékes - CGI-panorámák úgy félúton vannak egy valós tájkép és a 300 tájai között. Maguk az effektusok viszont néhol mintha sántítanának. Értem ezalatt pl. hogy észrevehető az egyik perzsa hajónál az olaj, amit a technikusok a kiáramló tűz megjelenítéséhez használtak.




Slater4 írta...

Ígéretéhez híven a Rise of the Empire tobzódik vérben és tesztoszteronban. A 300-ból már jól ismert technika itt is adott: lassításokkal és hanghatásokkal növelik a harci mozdulatok dinamikáját, a vetődések és csapások ívét. Pompásan működik, és eleinte követhetőbbé is teszi a csaták közben a felek küzdelmét. Manapság ritka, hogy egy nem kimondottan horrorfilm vállalja a gore-t: nos erős a gyanúm, hogy a tavalyi kínálatból megvan a rekorder." Ezzel egyetértek, vizsont azzal amit utána írsz már nem. "És ez bizony egy idő után visszaüt. Gondolom, nemcsak én untam félidőnél a szakadó testrészek és a fröccsenő művér repetitív mutogatását. "
szerintem ezzel nem ártottak, hanem úgyanúgy ahogy a háború tere is szélesebb körben van bemutatva, mint az első részben, a harcok, és ezek is még intenzívebben lettek megkoreografálva. A látvány az nagyon jó munka volt. De persze mint tudjuk ez nem minden.

Azt nem nagyon értem mit akarsz ezzel "Elismerésem Gerard Butlernek, amiért nemet mondott a folytatásra. Felismerhette, hogy az új rész inkább kisajtolása a réginek, mintsem továbbgondolása."
Azért nem lett ő akkora csillag szerintem, hogy ezért elismeréssel kéne adózni neki.
A filmben valóba hiányoltam, jó lett volna ha Themistokles elő alkalommal, amikor Spártába megy vele beszél, nem Gorgo-val.

" második 300-mozi is saját cselekményének 1 mozzanataként kezeli az elődjéét. Nagyon ügyesen azt az illúziót kelti, mintha a 300 egy későbbi spin-off (oldalági történet) lett volna, kinagyítása a második film egyik szakaszának. "

Ez az ami nekem tetszett, a filmnek ez szerintem nagyon ötletes felépítése.. Kár, hogy több jó ötletük nem volt.

Slater4 írta...

"Sullivan Stapleton Themisztoklésze kellően... más típus, mint a 300 protagonistája. De sokkal sótlanabb és stílusjegyekben szegényebb vezéralak, mint anno Leónidász: csak a mi gimis tankönyvünk alapján kaphatta volna egy érdekes, éles látású vezető jellemét az íróktól."

Na ez az! Themistokles a valóságban egy dörzsölt politikus volt, , pl. elérte, hogy az athéni népgyűlés flottát erősítse, ne a szárazföldi hadsereget...
A film úgy ábrázolta, mint egy idealista, álmokat kergető embert. Meg amiket néha mond, hogy "most egy nemzet leszünk" Mit kell ezt túlbonyolítani. A Perzsa birodalom mindegyik görög polisz függetlenségét veszélyeztette ekkor, ezért összefogtak. Pl. elő részben elhagngzik, at hiszem maga Leonidas említi, hogy Athén sem fogadta örömmel a perzsa követeket.
Az első rész Leonidas hőstettét/áldozatát emelte ki, és(mintegy erre való felkészül) tulajdonképpen e köré építették fel a mozivásznon a karakterét. Themistokles esetében viszont mintha teljesen figyelmen kívűl hagyták volna a valóságot..Nem értem miért.
A csaták: Hát igen, alighanem egy tengeri csata nem gy néz ki.Mármint hogy átugornak a már kilyukasztott (!) hajókra, hogy végezzenek a perzsákkal...Szerintem inkább a perzsa hajók legénysége igyekezhetett átugrani a görög hajókra miután elsüllyedt saját hajójuk. De valahogyan számítottam erre, mert hát egy igazi tengeri csata az valószínűleg a mozivásznon nem túl izgalmas.
De "Kontárnak kell lenni ahhoz, hogy ennyire illúzióromboló befejezést kreáljanak egy epikus ókori armageddonnak! Egyszercsak feltűnik a megmentő görög hadiflotta, Gorgó királynével az élen... aki katonái élén maga is elkezdi lassítva aprítani a perzsákat, Themisztoklésszel a háta mögött. Mintha egy szteroidreklámot néznénk, annyira megjátszott az egész! "
Na ezt nagy jól megfogalmaztad. én még azt hozzátenném milyen hülyeésg ez, hogy dúl a csata, kemény a helyzet, és akkor feltűnik a spártai flotta, és kész ott a győzelem...
Hát mind tudjuk, hogy pont az volt a lényeg, hogy SPártának nem volt nagy flottája, hanem Athénnak volt.. Meg ez a marhaság, hogy Spárta nem vesz részt benne... Pl. Themistokles-nek volt vitái a spártai hadvezérel, aki hivataosan az egyesült görög flotta parancsnoka volt. De mégis Themistokles szava lehetett a döntő, hiszen a legtöbb hajó athéni volt.
Nem értem ezek a dolgok szerintem bőven kiaknázható konfliktushelyzetek, amiket a mozivásznon is nyugodtan fel lehetett volna dolgozni, ahelyet, hogy tolják a képernyőre a saját marhaságaikat.
Ami furcsa volt, Athén felégetését valahogy nem éreztették megfelelően. De komolyan, talán el se hagnzott, hogy ez Athén.
Lehet, hogy jobb lett volna ha csak a szalamiszi csatát veszik bele, talán több idő jutott volna a többi dologra.

Hát Zack Snyder-től nem vagyok elragadtatava. Elöször az Acélember most, meg ez. Igaz, csak producer volt, nem rendező, de hát azért ez (minthogy ő rendezte az első részt) az ő kudarca is.
Modom röviden az első részhez képest még sokkal holywoodibb lett, és komoly dlgokban átírta a valós történelmi eseményeket. Az első rész is feszegette a határokat, de nem lépte át őket. Ez a második rész viszont át lépte.Nem kellett volna.

Ja egyébként: A két vitáról nem írtál a cikkedben. A Themistokles és Gorgo, illetve a salamisi csata előtt a Xerxes és Artemisia közötti vitára gondolok..
Egyik vita sem volt túl érthető (mármint mag az hogy ezeken vitatkoznak)., ezeket nem tartottad fontosnak?

Angelus írta...

Artemisiáról én ugyan csak futólag olvastam az egyetemen, de egyértek veled abban, hogy Miller felelőtlenül jelentette ezt ki, hogy: "nem szabad elrontani egy jó történetet a történelmi hitelesség kedvéért." Nyilvánvalóan azt próbálta mondani - csak teljesen rosszul fogalmazta meg -, hogy a görcsös ragaszkodás a történelmi adatokhoz ugyanúgy elszívhat a történet amplitúdójából, mintha túlfarigcsálják. A baj az volt, hogy teljesen kiszárították a szereplőket. Semmi érdekes nem volt a háttérükben, és Artemisiát leszámítva még unalmasak is voltak.

Azt önmagában nem bánom, ha kicsit elmásítják a személyiséget, vagy nagyvonalúbbak a tényekkel. Nem bántam pl. az Attilánál sem, ahol szintén Gerard Butler volt a főszereplő. A Phillips kapitányt is sokan azzal vádolják, hogy főszereplőjének szinte semmi köze a valós személyhez. De ott megvolt a forgatókönyv mögött a munka, a feszültség nem az effektekből próbált összeadódni, és a színészi játéknak erőteljes színezete volt.

A Rise of an Empire-ben minden túl egyszerű, túl szimpla, szinte semmi taktika vagy fordulat... nem vették egyszerűen a fáradtságot, hogy utánajárjanak az említett személyek életének, csak ráhúztak egy sablont, és belökték vérrel: elő a pénztárcákkal!

Egyébként: a tavalyi év szexjelenetei közül kettő volt olyan, hogy harsányan felnevettem rajta: egyik ugye az itteni, a másik a Mocsokban, ahogy a főszereplő hörögve üti-vágja a nemiszervét, hogy ugyan egyenesedjen már ki; tömény röhej ez a 2 jelenet.

Angelus írta...

Úgy értettem, elismerésem, hogy nemet mondott. Pontos adatom nincs róla, de biztos milliós tételben kínáltak neki csekket a folytatásért. Ahogy te is írtad: "nem lett ő akkora csillag". Vagyis nem olyan sikeres és elitista, hogy csak úgy lazán kijelentse: köszönöm nem, többre tartom magam ettől. Nem hiszem, hogy annyira keresett manapság a szakmában. És ne feledd, hogy jóformán mindenki más főbb szereplő visszatért az eredeti 300-ból, + Miller neve is azért nyom valamit azért a latba.

Angelus írta...

Ami Snyder munkáit illeti: Az Acélembert egy nagyon jó és szórakoztató képregényfilmnek tartom, legjobbnak A Sötét Lovag Trilógia óta. Abban viszont igazat adok, hogy itt semmit nem tett azért, hogy a film forgatókönyve, a dialógusok és egyáltalán az egésznek az értelme mélyebb jelentést hordozzon.

Ami a 2 vitát illeti, őszintén szólva, jelentéktelen műíves közjátékok voltak. Hiányzott belőlük a kémia és az érdemi álláspontok ütköztetéséből eredő szikra, a légkör. Leonidas és Xerxész találkozása az első 300-ban 2 erős jelenléttel bíró uralkodó találkozója volt: egyik egy harcos poliszé, másik egy földrésznyi birodalom istenkirályáé. A találkozókba itt nem szorult semmi valós dráma.

Bottom line: ez a film csak egy sorozattermék. Gore-rajongóknak látványos szórakozás, de minden téren satnyább a prequel-nál.

Slater4 írta...

"Ami Snyder munkáit illeti: Az Acélembert egy nagyon jó és szórakoztató képregényfilmnek tartom, legjobbnak A Sötét Lovag Trilógia óta."
Ezen meglepődtem. hiszen nem írtál cikket. Gondoltam azért nem , mert akkor csalódás volt.

Még arról talán lehetne szólni pár szót, hogy mire volt jó ez az "Artemisia a háttérben irányító" dolog.
Azt még kifejezetten jó ötletnek tartom, hogy írtak valami sztoritarról, hogy Xerxes ilyen lett. Az első filmben úgy tudom leginkább Xerxes kinlzetét kritizálták.
Azt persze már mondtam, hogy Artemisia nem a perzsa király udvarában élt, de erről a szálról talán még lehetne modani valamit. Szerintem túl lekicsinyelték ezzel erxes-t, mint önálló karaktert.
Talán ezt kívánták korrigálni azzal a vitával, (amikor Xerxes mondja "én vagyok az istenkirály, aki legyőzte Leonidast")d e ezzel nem jutunk elöbbre, mert végül mégis az lett amit Artemisia javasolt, és azt fentebb már korában is leírtuk, hogy ez jelenet érdektelennek érződik,.
És ráadásul ezt a hibát egy újabb hibával korrigálni nem túl sikeres azt hiszem.

Angelus írta...

http://filmi-helyszinelok.blogspot.hu/2013/06/az-acel-ember.html

^_^

Slater4 írta...

A fenébe! Bocsi.